En volgens mij mag daar geen CE markering op. Geen enkele echte merk WCD heeft een CE markering.
Zoals ik al zei: helemaal zeker ben ik niet, dus ik sta open voor eventuele richtlijnen die ik over het hoofd heb gezien.
@sunRayes hier onder:
En zover ben jij dus degene met illegale handel 
Op 13 juni 2018 11:52:31 schreef HenkR:
Volgens mij gaat deze discussie over verdeelstekkers.
Ja, klopt!
Stel:
Ik sta op de markt met een kraampje met verdeelstekkers met CE, Kema, Tüf, Bond van huisvrouwen keuring. En die kosten € 7,50.
En naast mij staat een vent met verdeelstekkers die rechtstreeks van het paktte land van India komen. Duidelijk niet echt veilig, maar ze zijn wel rood of blauw met een led lampje er in. En deze kosten € 5,-.
Kan ik dan de NVWA bellen, of de marktmeester vragen om van mijn conculega te eisen dat hij zijn handel stop zet.
Op basis van gevaarlijke producten, en daarmee ook oneerlijke concurentie?
Is dan de verkoop illegaal? Of is het bezit van deze stekkers verboden?
En wat doet de verzekering als je huis afbrand en aangetoont kan worden dat je zo’n foute stekker gekocht heb?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 13 juni 2018 05:31:14 schreef evdweele:
Ik heb ook nog nooit een schok gekregen van een stekker;
De reden dat de "kan je een kerstboom van maken" stekkers verboden zijn is dat het in de praktijk voorkwam dat de boel affikte omdat eea overbelast werd. Het ding in de openingspost is bedoeld voor "max 10A". Zet je er 10 in serie heb je 20 aansluitpunten en kan je relatief makkelijk met een zwik < 10A apparaten de ondste overbelasten met > 10A.... Omdat de zekering van de groep 16A is, grijpt die niet in, maar onstaat er wel een brandgevaarlijke situatie. Niet een schok-risico.
Anoniem
Op 13 juni 2018 11:59:25 schreef SunRayes:
[...]Ja, klopt!
Stel:
Ik sta op de markt met een kraampje met verdeelstekkers met CE, Kema, Tüf, Bond van huisvrouwen keuring. En die kosten € 7,50.En naast mij staat een vent met verdeelstekkers die rechtstreeks van het paktte land van India komen. Duidelijk niet echt veilig, maar ze zijn wel rood of blauw met een led lampje er in. En deze kosten € 5,-.
Kan ik dan de NVWA bellen, of de marktmeester vragen om van mijn conculega te eisen dat hij zijn handel stop zet.
Op basis van gevaarlijke producten, en daarmee ook oneerlijke concurentie?Is dan de verkoop illegaal? Of is het bezit van deze stekkers verboden?
En wat doet de verzekering als je huis afbrand en aangetoont kan worden dat je zo’n foute stekker gekocht heb?
Je kunt in zo'n geval dit melden bij de NVWA. Het bezit van dergelijke stekkers is niet verboden, je mag ze alleen niet als handelaar verkopen. Wat de verzekering doet als er brand wordt veroorzaakt weet ik niet, maar de meeste verzekeringen grijpen alles aan om niet te hoeven uitkeren.
Op 13 juni 2018 12:20:59 schreef HenkR:...je mag ze alleen niet als handelaar verkopen..
Op 13 juni 2018 11:59:25 schreef SunRayes:
En wat doet de verzekering als je huis afbrand en aangetoont kan worden dat je zo'n foute stekker gekocht heb?
De discussie slaat vreselijk op hol. Hoe moet je weten dat je een foute stekker koopt? Voorlopig zie ik alleen die stekkers waar SunRayes mee op de markt staat als illegaal en dus fout.
Tot iemand mij kan aantonen dat dit niet het geval is.
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (34%)]
Anoniem
GJ je kan wel eens gelijk hebben. Stekkers hebben geen CE. Stekkers hebben wel allerlei nationale keurmerken zoals Kema keur, TuV en noem maar op. Ik vond bij mij zelfs een tweewegstekker met Kema keur ?
Op 13 juni 2018 12:21:36 schreef GJ_:
[...][...]De discussie slaat vreselijk op hol. Hoe moet je weten dat je een foute stekker koopt? Voorlopig zie ik alleen die stekkers waar SunRayes mee op de markt staat als illegaal en dus fout.
Tot iemand mij kan aantonen dat dit niet het geval is.
Nee, volgens mij is deze discussie precies het antwoord op de vraag van de Topic Starter.
1: Waar staat geschreven wat er wel en niet mag.
2: Wat te doen met de oude onveilige zooi van rommelmarkten, marktplaats etc.
Het geeft aan dat het onduidelijk is.
En dat iedereen die er een beetje verstand van heeft, anderen op hun verantwoordelijkheid moet aanspreken:
Zoals Topic Starter al aangeeft: als hij ze bij familie aantreft, dan zorgt hij ervoor dat ze weg gegooid worden en er een veiligere situatie ontstaat.
Ik kan dat alleen maar toejuichen!!
Het is niet zo dat werkelijk van alles precies staat wat wel en wt niet mag. Het is kennelijk ook niet zo dat "iedereen die er een beetje verstand van heeft" dat precies weet. Jij stond net nog op een virtuele markt met in mijn ogen voorlopig nog illegale stekkers. Dat wil nog niet zeggen dat die onveilig zijn, alleen dat je een economisch delict aan het plegen bent.
We mogen allemaal ook het gezonde verstand gebruiken. Als je ergens een toren ziet van driewegstekkers kun je iemand er op aanspreken. Als je een enkele driewegstekker ziet bij b.v. Conrad kun je van uitgaan dat die veilig te gebruiken is.
Anoniem
Als ik naar mijn eigen vakgebied (gastoestellen) kijk is alles vastgelegd tot aan het kleinste detail. Zelfs welke gegevens op de typeplaat moeten staan en ook wat er aan de buitenkant op de doos moet staan.
mvdk
Golden Member
Die 3-weg stekkertjes werden gebruikt in een tijd dat er nog niet zo veel wcd's in huis waren. Bij ons dan ook nog eens op de verkeerde plek. Wat sloot je nou zo aan op zo'n ding? Radio'tje, theelichtje, in de winter de kerstboom, en in latere jaren de tv. (tv kwam bij ons pas laat in huis). Een elektrisch kacheltje of een strijkijzer lukte veelal niet, te dikke pennen.
GSM telefoons moesten nog uitgevonden worden, dus adapters had je nog niet. Die oude, veelal uit de 19e eeuw stammende huizen, hadden nog gasverlichting buizen in de muren. Mensen waren zich bewust van brandgevaar, de kracht die in elektriciteit school werd zichtbaar als je een bedrijfje aan huis had met kleine machines. Je was gewoon wat voorzichtiger.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Liever een goed klemmende driewegsteker dan een uitgewoonde tafelcontactdoos.
Ik meen dat ze vroeger verboden waren omdat er vanaf enig moment geen KEMA-keur op stond, wat toen nog verplicht was. Maar er zullen er zijn die toen al goedgekeurd waren. Geen idee hoe dat ging.
Anoniem
Op 13 juni 2018 11:56:46 schreef GJ_:
En volgens mij mag daar geen CE markering op. Geen enkele echte merk WCD heeft een CE markering.
Zoals ik al zei: helemaal zeker ben ik niet, dus ik sta open voor eventuele richtlijnen die ik over het hoofd heb gezien.
GJ blijft maar stijgen in mijn achting 
Alle elektrisch materiaal moet een CE markering dragen.
Stopcontacten zijn de uitzondering die de regel bevestigen. Elke deelstaat heeft zo zijn eigen soort stopcontact en het zou veel te ingrijpend zijn om ook dat te harmoniseren in gans Europa.
Je gaat op een stopcontact NOOIT een CE markering vinden. Soms staat die wél op de afdekplaatjes, maar dan is die ook enkel daarvoor bedoeld. Dus als het plastiek voldoende vlamdovend is, er geen giftige verf is gebruikt, er geen scherpe randen zijn waar kinderen zich kunnen aan kwetsen, als er een kindveiligheid aangebracht is, enz... Maar op het stopcontact, nooit.
In Belgie, moet je dan wel kunnen aantonen bij de keuring dat je stopcontacten voldoen aan de veiligheidseisen.
Voor een privépersoon is de enige haalbare mogelijkheid als er een Nationaal keurmerk aanwezig is, gestempeld op het elektrische deel van het stopcontact. bijvoorbeeld CEBEC.
Daarmee creeer je natuurlijk een nieuw fenomeen, de handel zoek altijd naar gaten in de wetgeving.
In alle Belgische DHZ zaken is schakelmateriaal te koop dat enkel een CE label draagt. . Dat betreft dan vaak B-merken, maar ook vaak huismerken zoals Sencys. De stopcontacten van dat merk, dragen dan noch een CE label, want verboden, noch een Belgische keurmerk.
Wie kiest voor een budgetvriendelijke installatie kiest natuurlijk ook voor stopcontacten van hetzelfde merk, anders wordt het een zootje. Maar dan zit je met een probleem. Wie in Belgie een ganse installatie in zo'n merk uitvoert schrijft dan best voor de keuring naar de importeur of fabrikant om een verklaring waarin ze aantonen dat hun stopcontacten conform de Belgische en Europese bepalingen zijn.
Voor wat de voordelige stopcontacten betreft die soms in de harddiscounts als eenmalige aanbieding liggen, ligt het vaak nog wat moeilijker. Het materiaal lijkt op zicht ok,De stopcontacten zijn dan soms VDE gekeurd, maar nooit CEBEC. Dat wordt haast zeker afkeur bij nazicht. En toch ook oppassen met de brandverzekering bij schade.
Gezien ene stopcontact verondersteld wordt 20 jaar mee te gaan en niet 2 jaar, zou ik ze persoonlijk toch niet kopen.
De verkoop van multistekkers, verlenggdraden en dominofiches is enige jaren geleden sterk aan banden gelegd via verkoopsverbod van bepaalde types..
Maar door de explosie van het aantal kleine elektronische hebbedingetjes in een gezin zijn ze blijkbaar toch onmisbaar.
Je ziet de laatste tijd dat ze weer in alle kleuren en smaken overal te koop zijn.
Mag je ze verkopen? Mag je ze gebruiken?
Voor een doorsnee gebruiker niet uit te maken.
Hier geldt zoals vaak de regel van het gezond verstand.
De moderne multistekkers zijn ook niet meer stapelbaar. In feite zijn het verdeeldozen zonder snoer. De vaak eurostekkers zitten allemaal aan dezelfde kant dus een er bovenop steken heeft ook geen zin. Daarmee zou je zelfs kunnen zeggen dat ze veiliger zijn dan verdeelblokken. Of minstens meer fool-proof.
@GD, dank U. Maar hoe moet dat nu verder? Op deze manier kunnen we geen verhitte discussies plegen 
Zo'n driewegstekker die je in een lampfitting kon draaien en daar weer de lamp in met aan de zijkant de mogelijkheid om 2 stekkers in te steken, komen uit de tijd dat de elektriciteit voor verlichting goedkoper was dan die van een WCD. Zo kon je apparaten goedkoper laten werken.
Mijn moeder heeft nog zo'n ding in de kelder liggen. Zij gebruikte dat vroeger daarom.
Op 13 juni 2018 14:32:09 schreef GJ_:
@GD, dank U. Maar hoe moet dat nu verder? Op deze manier kunnen we geen verhitte discussies plegen
Dit soort discussies zijn juist de kracht van een forum.
Alles is na te lezen en iedereen kan zijn zegje doen.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 13 juni 2018 16:01:38 schreef Nightwalker:
Zo'n driewegstekker die je in een lampfitting kon draaien en daar weer de lamp in met aan de zijkant de mogelijkheid om 2 stekkers in te steken, komen uit de tijd dat de elektriciteit voor verlichting goedkoper was dan die van een WCD. Zo kon je apparaten goedkoper laten werken.
Hoe zou je die verschillende prijzen moeten berekenen? Dan heb je 2 aparte kWh-meters nodig.
Ik heb veel stroomdiefjes gezien, maar nog nooit een huis met 2 kWh-meters.
De reden dat die stroomdiefjes waren ontwikkeld en veel verkocht was dat er vroeger in huizen nauwelijks wandcontactdozen aanwezig waren. Er waren ook nauwelijks elektrische apparaten; alleen een stofzuiger, een strijkijzer en een radio.
Zo'n stroomdiefje was handig als het strijken plaatsvond in een kamer waar geen wcd aanwezig was, of zoals mijn moeder en tantes ze gebruikten met de (heel luxe) elektrische naaimachine op de eettafel. Snoer van de naaimachine naar de lamp die boven de tafel hing. Die lamp moest toch aan om het naaiwerk te kunnen zien.
Op 13 juni 2018 11:56:46 schreef GJ_:
De fabrikanten of plakkertjesmerkverkopers weten dat ook.
Op een wcd geen CE of KEMA merkje, maar weer wel op combinaties van schakelaar en wcd.
[Bericht gewijzigd door evdweele op (12%)]
Hoe zou je die verschillende prijzen moeten berekenen? Dan heb je 2 aparte kWh-meters nodig.
Die heb je toch?
Ik heb een hoog en laag tarief meter.
s´avonds heb ik de lamp aan en word er een laag tarief gerekend.
Overdag draait de wasmachine en de stofzuiger en betaal ik een hoger tarief 
[Bericht gewijzigd door Brainbox op (21%)]
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Zal ik hier serieus op ingaan? Vooruit, ik heb een goede bui vandaag 
In de praktijk werd overdag de was gestreken en de naaimachine gebruikt.
's Avonds werd er een boek gelezen en naar een hoorspel op de radio geluisterd.
Een hoog/laagtariefmeter had dus geen zin.
Het was niet overal zo, maar dit is wat mijn moeder me er over vertelde. Alleen is dat al zo lang geleden dat ik niet meer weet hoe dit zat. Als ik er later aan denk zal ik het nog eens vragen.
Ik meende dat het hier ging om een soort appartementencomplex o.i.d. waarbij de elektriciteit voor verlichting gedeeld was en minder koste (of zelfs een vast tarief) waardoor er dus van dit soort driewegstekkertjes werden uitgevonden om andere energievretende apparaten op de goedkopere elektriciteit te laten werken.
evdweele
Overleden
Er wordt in veel appartementencomplexen een vaste bijdrage gevraagd voor de verlichting van trappenhuis en van de berging.
In de berging kon je zo'n stroomdiefje gebruiken om meer dan alleen het lampje aan te sluiten...
Ik heb op dit forum gelezen dat er daarom ook wel 42v installaties waren voor de verlichting in de berging, om misbruik tegen te gaan. Uiteraard kwam men vervolgens met een trafo van 42 naar 230v, maar dat is alweer een behoorlijke investering.
Op 13 juni 2018 16:01:38 schreef Nightwalker:
Mijn moeder heeft nog zo'n ding in de kelder liggen. Zij gebruikte dat vroeger daarom.
In de berging/kelder van de bekende driehoog wederopbouw flats vanaf 1945 zit vaak geen WCD. Maar wel een plafondlamp met schakelaar. Daar werden die stroomdieven veel gebruikt. Mijn vader had daar zijn hobbyruimte ingericht, mét een elektrisch kacheltje...
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 13 juni 2018 18:55:41 schreef evdweele:
Zal ik hier serieus op ingaan? Vooruit, ik heb een goede bui vandaagIn de praktijk werd overdag de was gestreken en de naaimachine gebruikt.
's Avonds werd er een boek gelezen en naar een hoorspel op de radio geluisterd.
Een hoog/laagtariefmeter had dus geen zin.
Electrische boilers zijn ook al erg oud. Natuurlijk niet voor elk huishouden weggelegd; bij nieuwbouw in de jaren '30 was een douche soms zelfs nog een optionele extra.
evdweele
Overleden
In mijn ouderlijk huis (bouwjaar 1890, met gasverlichting) was zelfs de badkamer eruit gesloopt om plaats te maken voor een keuken. Zo kon het huis in 2 delen worden verhuurd.
Woningnood was er in de jaren '30 ook al.
Warm water kwam uit een grote pan die op het fornuis stond.
Als je wilde douchen ging je naar het zwembad of naar het gemeentelijke badhuis.
[Bericht gewijzigd door evdweele op (13%)]