Op 13 juni 2018 22:20:02 schreef RetroTechie:...Het wil er bij mij niet in dat in NL alleen maar over 'veilig', 'deugdelijk' oid gerept wordt, en niet ergens terug te lezen zou zijn waarom bepaalde uitvoeringen niet meer mogen....

Een wet moet een bepaalde houdbaarheid hebben. Als je daar al te gedetailleerd in word is een wet na een paar jaar weer aan vernieuwing toe. Bovendien moet je je eens heeeeeel goed afvragen of je werkelijk een geweldig uitgebreide en gedetailleerde wet wil hebben. Als je antwoord positief is heb je nog niet lang genoeg nagedacht ;-)

Op 13 juni 2018 14:24:45 schreef grotedikken:
Je gaat op een stopcontact NOOIT een CE markering vinden.

Als ze uit China komen wel :)
https://nl.aliexpress.com/item/1-St-Europese-Dubbele-Grond-Socket-ABS-…
(Staat aan de onderkant van het binnenwerk)

ik denk niet dat je driewegstekkers kan kopen die niet meer mogen gebruikt worden.

het is eigenlijk simpel. de allereerste 2weg stekkers hadden geen aarding. en daar werd het al gevaarlijk.
je steekt er de ene keer een dikke stekker in, en de klemmen zetten open, en een week later steek je er een dunne stekker in. knetter, knetter....
en zo een knetteraar kon foutlopen als je er dan 5 van de dingen na elkaar had zitten. de eerste fikte op.

welke zijn in orde:
-aarding aanwezig
-splitsen naar 2 normale stekkers of 3/4 van die platte
-verder splitsen geeft je GEEN extra stopcontacten op.

als je natuurlijk aan chinese import doet, dan kan je alles krijgen. maar km zeg. zo een splitser kost 1-3€ in de bouwmarkt. ga je daarvoor echt nog in china gaan kopen?

Op 14 juni 2018 23:19:03 schreef Thevel:
[...]Als ze uit China komen wel :)
https://nl.aliexpress.com/item/1-St-Europese-Dubbele-Grond-Socket-ABS-…
(Staat aan de onderkant van het binnenwerk)

Ik heb hier in een eerdere discussie deze vraag zien passeren, blijkbaar is het CE label van de Chinezen iets anders dan het officiële label, spatie tussen de letters met name. Altijd mee opletten.

Hoeveel procent van de consumenten kijkt in de winkel of er überhaupt een CE-markering op een product staat?
Ik niet in elk geval. Hooguit als er na aankoop problemen met het product ontstaan.
Een vervalsing valt dan ook nauwelijks op.

https://nl.wikipedia.org/wiki/CE-markering

Op 15 juni 2018 09:34:43 schreef evdweele:
Hoeveel procent van de consumenten kijkt in de winkel of er überhaupt een CE-markering op een product staat?
Ik niet in elk geval.

Met die verpakkingen van tegenwoordig is het sowieso vaak al moeilijk te zien wat je eigenlijk precies koopt. Pas als je met gevaar voor eigen leven die verpakking eindelijk open hebt gekregen kun je het product van alle kanten bekijken en zien wat je precies gekocht hebt. :(

Op 15 juni 2018 08:45:44 schreef GM Tech:
….blijkbaar is het CE label van de Chinezen iets anders dan het officiële label, ….

De Chinezen hebben bewust gekozen voor een andere letterafstand zodat ze altijd kunnen beweren dat het iets anders betekent dan een Europese conformiteitsverklaring.

Nee, dat hebben ze niet. Het is gewoon prutserij :-)
Ook het plaatsen van de logo's met een te kleine letterafstand is hier en in China zelf strafbaar. En ze kunnen beweren wat ze willen, als ze eenmaal voor de rechter staan word er korte metten mee gemaakt.

De kreet "China Export" voor de foute logo's is trouwens een Europees bedenksel.

Op 13 juni 2018 16:01:38 schreef Nightwalker:
Zo'n driewegstekker die je in een lampfitting kon draaien en daar weer de lamp in met aan de zijkant de mogelijkheid om 2 stekkers in te steken, komen uit de tijd dat de elektriciteit voor verlichting goedkoper was dan die van een WCD.

Ik waag dat te betwijfelen!

Lag er dan een tweede lichtnet in huis met twee verbruiksmeters?
Een voor verlichting en een voor de rest?

Het ding is m.i. uitgevonden door een gebrek of een tekort aan WCD's in een ruimte.

Op 15 juni 2018 19:09:49 schreef vergeten:

Met veel nachtstroominstallaties was dat wel het geval. Daar zat de nachtstroom op een apart gedeelte dat overdag ook echt werd afgesloten met een nachtrelais. Daar zaten apparaten op die overdag niet gebruikt mochten worden.
Niet dat daarmee het ontstaan van die fitting stopcontacten verklaard kan worden...

Op 15 juni 2018 12:03:54 schreef GJ_:
Nee, dat hebben ze niet. Het is gewoon prutserij :-)
Ook het plaatsen van de logo's met een te kleine letterafstand is hier en in China zelf strafbaar. En ze kunnen beweren wat ze willen, als ze eenmaal voor de rechter staan word er korte metten mee gemaakt.

De kreet "China Export" voor de foute logo's is trouwens een Europees bedenksel.

om die china meuk wel hier te verkopen, hebben bedrijven als de cranentroep zelf een CE erop gezet met hun hoofdkantoor adres in budel erbij. het blijft dezelfde rommel met nada vlamvertragend plastic en veel te krappe isolatie tussen primair en secundair..

Dat heet dan ook geen isolatie !

Op 15 juni 2018 19:09:49 schreef vergeten:
[...]Ik waag dat te betwijfelen!

Een voor verlichting en een voor de rest?

Het ding is m.i. uitgevonden door een gebrek of een tekort aan WCD's in een ruimte.

Nog eens gevraagd. Maar hij was idd voor ruimtes met weinig WCD's.
Maar ook gebruikt om apparaten te kunnen gebruiken op plaatsen waar je niet of een standaard tarief betaalde voor de verlichting zoals gemeenschappelijke- en bergruimtes.

Zo'n 50 jaar geleden stond in onze schoolboeken dat dit spul verboden was ,omdat er geen goede verbinding gewaarborgd kan worden door het gewicht van de snoeren en er grote kans was dat men op strak gespannen snoeren ging staan waardoor de wcd of de fitting af braken.

Die stroomdiefjes zijn dan ook al ouder dan 50 jaar.
In het prille begin van de elektrificatie van woonhuizen was het niet ongebruikelijk dat er per etage maar 1 of 2 wandcontactdozen aanwezig waren; voor de stofzuiger. En dan ook nog op een onhandige plaats, naast de deur bij de lichtschakelaar.
In mijn ouderlijk huis was de situatie als volgt:

• Kelder - geen wcd
  • Begane grond
    • voorkamer - 1 wcd
    • achterkamer - 1 wcd
    • serre - geen wcd
    • gang - geen wcd
    • keuken - geen wcd
  • 1ste verdieping
    • voorkamer - 1 wcd
    • achterkamer - 1 wcd
    • slaapkamer - geen wcd
    • gang - 1 wcd
    • keuken - geen wcd
  • 2de verdieping
    • gang - geen wcd
    • slaapkamer 1 - geen wcd
    • slaapkamer 2 - geen wcd
    • zolder - 1 wcd

en dan zaten er nog 6A groepzekeringen in die huizen met stroom van het 1e uur. toen werd er weleens een zekering overbrugd, maar de hoofdzekering was ook maar 15A of zelfs 10A. stoffen draad kon je wel ruiken als deze heet werd, maar de huizen waren tochtig dus het kon ook wegwaaien als een lasdoos wat heet werd.

grappig genoeg zijn er veel oude huizen waar de hoofdaansluiting nog origineel is, de gplk hoofdkabel is nog uit de jaren 20 waar nu nog alles op draait, de 1x 15A hoofdzekering is 1x25 of 3x 25A geworden maar wat in de grond zit is niet zeldzaam >80 jaar oud. in dergelijke wijken word dan de straat en riool vervangen, en dan komt de ellende met geraakte kabels erna..

Op 16 juni 2018 02:52:41 schreef evdweele:
In het prille begin van de elektrificatie van woonhuizen was het niet ongebruikelijk dat er per etage maar 1 of 2 wandcontactdozen aanwezig waren; voor de stofzuiger. En dan ook nog op een onhandige plaats, naast de deur bij de lichtschakelaar.

In de NEN 1010 staat een bepaling dat je bij de telling van het aantal wcd's die bij de lichtschakelaar niet mag meetellen omdat dat een onhandige plaats is. Ik heb nooit begrepen wat daar zo onhandig aan is. Een paar jaar geleden heb ik de installatie in mijn huis helemaal aangepast. Alles inbouw gemaakt, alle wcd's geaard gemaakt en bij elke lichtschakelaar een wcd geplaatst. Dus helemaal tegen de gangbare opvatting in. En waarom? Omdat ik die plaats juist heel handig vind voor de stofzuiger.

Een combinatie word gezien als 1 aansluitpunt.In dit geval dus een lichtpunt, aangezien de schakelaar de lamp schakelt.

Op 16 juni 2018 10:56:32 schreef KlaasZ:
Alles inbouw gemaakt, alle wcd's geaard gemaakt en bij elke lichtschakelaar een wcd geplaatst. Dus helemaal tegen de gangbare opvatting in. En waarom? Omdat ik die plaats juist heel handig vind voor de stofzuiger.

Precies zoals ik het hier ook gedaan heb. WCDs voor de "vaste" apparaten in de woonruimte en slaapkamers op 30 cm boven de plinten. En bij elke lichtschakelaar een WCD voor de stofzuiger en andere tijdelijke dingen zoals de strijkbout en een boormachine om even een gaatje te boren.

Wat ik in dit topic vergeten heb te benoemen: de onmogelijkheid om simpel een wcd bij te plaatsen. Ja, met hak en breekwerk een nieuwe leiding en een nieuwe groep, dat kan natuurlijk altijd. Een uitbreiding maken vanaf een lichtschakelaar (alleen schakelaar, geen combi), kon niet zomaar. Je miste een nuldraad, de lasdoos waar je bij moest om een en ander bij te klussen, zat bij de bovenburen in de plankenvloer. Ga maar eens vragen of je een gat in de vloerbedekking mag maken om bij die doos te komen. Echt, zo zat dat gemaakt. Niet echt weggetimmerd, dat stukje vloerdeel was uitneembaar, het deksel van de doos zat tegen de plank aan, niet benaderbaar vanuit het plafond beneden.

Op 16 juni 2018 10:56:32 schreef KlaasZ:
Ik heb nooit begrepen wat daar zo onhandig aan is.

Voor de stofzuiger niet, maar wel toen er een elektrische strijkbout in huis kwam en een radio en een tv en een elektrische grammofoon en een elektrische klok en...
Toen kwam ook het spijkeren van tweelingsnoeren over de plinten in zwang.

In mijn huidige woning, bouwjaar 1973, zaten bij de lichtschakelaars geen wcd's. Die heb ik er ook zelf bijgemaakt.
Dat alle wcd's en schakelaars op 140cm boven de vloer zitten is ook knap storend met al die snoeren (en driewegstekkers ;-)) in het zicht.

@mvdk
Inderdaad zo zat het in mijn ouderlijk huis ook.
Omdat de elektrische installatie pas enkele tientallen jaren na de bouw was aangelegd had men op de plaatsen waar de lasdozen zaten wel de vloerplanken doorgezaagd waar dat kon.
Maar daaroverheen lag de vloerbedekking, tapijt of balatum.

[Bericht gewijzigd door evdweele op (19%)]

Op 16 juni 2018 12:48:49 schreef mvdk:
….de lasdoos waar je bij moest om een en ander bij te klussen, zat bij de bovenburen in de plankenvloer. Ga maar eens vragen of je een gat in de vloerbedekking mag maken om bij die doos te komen. Echt, zo zat dat gemaakt. Niet echt weggetimmerd, dat stukje vloerdeel was uitneembaar, het deksel van de doos zat tegen de plank aan, niet benaderbaar vanuit het plafond beneden.

Zo zat het in mijn ouderlijk huis ook. Alleen hadden wij geen bovenburen, de bovenverdieping was onze slaapverdieping. De stamleidingen met de dozen van de 2 groepen zaten onder geschroefde planken op de overloop. Vloerbedekking was ook geen probleem, naar de gewoonte van die tijd lag er langs de randen een strook zeil en in het midden een loper die je zo opzij kon rollen.

Op zolder was geen elektriciteit. Toen we een inwonende oom kregen heeft mijn vader dat met een tweelingsnoer naar boven gebracht. Een schakelaar en lampfitting voor de verlichting. En in die fitting zo'n stroomdiefje zodat oom ook nog naar de radio kon luisteren en zich scheren.
Toen ik op de HTS zat heb ik de zolder voorzien van een installatie volgens de regelen der kunst.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op (18%)]

Op 16 juni 2018 12:53:06 schreef evdweele:
Omdat de elektrische installatie pas enkele tientallen jaren na de bouw was aangelegd had men op de plaatsen waar de lasdozen zaten wel de vloerplanken doorgezaagd waar dat kon.

Een jaar of 40 geleden heb ik heel wat woningen voorzien van nieuw draad, het oude was nog van katoen en moest er verplicht uit.
Luikjes in de vloer kwamen wel voor maar meestal was de vloer gewoon dicht getimmerd en moest een spijkertrekker en cirkelzaag gebruikt worden.
Badkamervloeren waren vaak helemaal een ramp, ook daar zaten vaak lasdozen onder maar daar kon je helemaal niet meer bijkomen omdat er een granieten vloer gestort was...

Hier nog wat "veilige" nostalgie:

Een tentoonstellingsstand ter promotie van elektriciteit

Elektrisch koken (Let op de afhangende snoetjes met contra banaanstkers)

Een koekenpan

Een kookpan (is hij nu geaard of voor verschillenden netspanningen, vermogens)

Een kinderfornuis

je komt die kabel soms nog tegen in oude boerderijen of kerken, vooral die laatste lopen doorgaans achter met hun installaties. m'n vorige werkgever had de voormalige stoffen kabel waar de NRE destijds dat monumentale gebouw mee voedde hergebruikt voor de straatverlichting. die 90 jaar oude stoffen 6mm2 kabel had 35A per fase lopen en werd op zijn best warm, teer lekte uit de doos. het gebouw was al 35 jaar eerder voorzien van een 50mm2 ymvk-as voor de HVK die elders was gekomen. zou me niet verbazen dat het nog zo zit..