Verdeelstekkers en de wet

Hallo iedereen,

Vroeger had je van die driewegstekkers en dingen die van een gloeilamp fitting een fitting + 2 stekker contacten maken. Die oude dingen mogen al lang niet meer verkocht worden, maar moderne uitvoeringen bestaan wel. Voor mij is wel duidelijk (in essentie) waarom sommige varianten wel, en andere niet mogen:

  1. Dingen waar je mooie boompjes van een X aantal in elkaar kunt prikken om steeds meer contacten te krijgen. Dit ivm. met makkelijk overbelasten, en omdat stroom dan niet 1 of 2, maar een X aantal contact overgangen moet passeren. Wat natuurlijk de kans op problemen met een veelvoud vergroot (nog afgezien v/d mechanische stabiliteit).
  2. Dingen waar je tijdens insteken makkelijk spanning voerende delen aan kunt raken. Of 1 pen in kunt steken zodat je via apparaat en de andere pen jezelf kunt elektrocuteren. Dit is ook een reden waarom sommige typen stekkers uitgefaseerd zijn.
  3. Die fitting dingen niet omdat er dan een snoer tegen een hete gloeilamp kan komen hangen.

Mag dus niet meer vanwege zowel 1) als 2).

Bij een moderne uitvoering werkt 1) bijv. niet omdat die zo vormgegeven zijn dat als je een volgend exemplaar insteekt, contacten op de onderste afgedekt worden zodat je nog steeds evenveel stekkers in kunt steken. Zodat het voor mensen geen nut heeft om er X stuks op elkaar te prikken.

Voor mezelf is dit een non-issue: ik gebruik die dingen niet, en áls ik er nog een tegenkom en voor de lol even (!) wil gebruiken, dan let ik wel op wat ik doe. Als ik bij familie of vrienden zo'n ding (in gebruik) tegenkom, dan zorg ik er wel voor dat die in een donker hoekje of -beter- prullenbak verdwijnt. Vond laatst zelfs een beschadigd exemplaar (ja spanning aan te raken!) te koop in een kringloopwinkel. Niet per ongeluk in een bak geland, nee netjes prijsje er op. |:( Heb er voor gezorgd dat die in ieder geval aan het verkeer onttrokken is.

Maar mijn vraag: weet iemand in welke wet / norm (en waar precies daarin) dit officieel terug te lezen is? Gewoon uit interesse hoe dit precies omschreven is in de wet... Er zijn her en der genoeg verwijzingen te vinden dat die oude uitvoeringen niet meer mogen (al sinds 1966), maar nergens kan ik een verwijzing vinden naar officiële teksten. Bijv. het Wikipedia artikel heeft een paar informatieve links, maar geen verwijzing naar wetsartikel oid. En de verboden uitvoeringen fabriceren / importeren / in een winkel leggen mag natuurlijk niet, maar hoe zit dat met 2e hands? Kringloop, Marktplaats, vlooienmarkt etc etc, of een exemplaar van een ver vakantieland mee terug nemen... Op dit punt doen mensen natuurlijk wat henzelf goeddunkt, maar opnieuw: waar kun je nalezen wat de wet hierover zegt?

evdweele

Overleden

Edit:
Wetten en Koninklijke Besluiten worden gepubliceerd door de Rijksoverheid.
Sinds 1995 online, daarvoor is het lastiger.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Staatsblad_van_het_Koninkrijk_der_Nederl…

Nooit geweten dat driewegstekkers verboden waren.
Ik ergerde me wel aan het feit dat de makkelijkste, waar je van die mooie kerstbomen kon maken, niet meer te koop waren.

Een kleine bloemlezing uit mijn doos met stekkers :-)
Er moet ook nog ergens zo'n stroomdiefje zwerven dat je in een lampfitting schroeft.

De 3 rechtsonder zijn respectievelijk verloopstekkers 3-polig UK<>2-polig euro; 2-polig US<>2-polig euro; Frans pen-aarde<>Schuko.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Als ik een gokje mag doen:

(en beredeneer waarom wel/niet)

Vraagtekens omdat uitvoering niet helemaal te zien is, cq. hoe die ingeplugd / gebruikt worden.
Groen vinkje linksboven aannemende dat er een rond stekkerdeel a/d andere kant zit. Indien plat stekkerdeel aan de andere kant zodat 'ie in zichzelf zou passen, dan rood kruis!

Merk op dat praktisch alle moderne uitvoeringen rond stekkerdeel hebben, maar alleen platte uitgangen. Of als er een ronde uitgang tussen zit, dan zo ontworpen dat een soortgelijk ding erin pluggen NIET meer (bruikbare) contacten oplevert. Dus bijv. ook niet met gaten schuin (of lengterichting) geplaatst om dat wél mogelijk te maken.

Witte type 1-weg stekker vindt ik persoonlijk juist wel handig omdat die zowel in 'plat' als randaarde stopcontact passen. Maar als die idd. uit de handel zijn tegenwoordig, snap ik wel waarom: té makkelijk aan te raken a/d zijkant tijdens inpluggen. En schijnt ook minder degelijke trekontlasting te hebben.

Die UK en US -> Euro verloopjes vindt ik eigenlijk een twijfelgeval omdat makkelijk aanraakbare delen tijdens inpluggen. Maar vermoedelijk okee want alom aanwezig in de handel (zou ook niet weten hoe je zo'n verloop anders zou moeten maken, en natuurlijk alleen maar 1 stopcontact -> 1 stekker). Heb zelf ook paar van die US -> Euro verloopjes maar dan omgekeerd (apparaat met US of Japanse plug in Europees stopcontact - natuurlijk niet doen met 110V only apparatuur 8)7 ).

evdweele

Overleden

Word ik nu gearresteerd door de elektrische politie? :P

Ik heb nog verschillende van die 'levensgevaarlijke' stekkers in gebruik en desondanks ben ik er toch 71 mee geworden.
Ik heb ook nog nooit een schok gekregen van een stekker; als ik een schok kreeg was het door onvoorzichtigheid IN een apparaat dat ik had opengemaakt.

Het lijkt mij weer zo'n maatregel van een bemoeizuchtige overheid die burgers als volkomen idioten beschouwd.
Maar zaken die echt gevaarlijk zijn laat men op zijn beloop; Chrome-3 verf, telefoongebruik in het verkeer, onverantwoord hoge snelheden op autowegen zijn een paar voorbeelden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

de stekkers met die dunne blikken pennen zijn echt rommel, daar stak men vroeger een zut van in elkaar met nog vermogen erop ook. menig markt stand van afgefikt toen, vooral dat model fitting waar 2 stekkers inkonden.

nu is het ook wel zo dat de oudere generatie niet zo ziet dat iets gevaarlijk is, tweelingsnoer als verlengkabel over plinten gespijkerd of onder poten van meubels door, 2 weg stekkers met verbruikers als broodroosters erop enz. rookmelders plakken ze maar af, want dat geeft maar herrie als een ei aanbrand >:)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ik heb er 10tallen in mijn huis rondzwerven en dit zijn makkelijke dingen.
bv aan de TV, 1 stopcontact en je moet er dan een TV en een decorder inpluggen. 150 en 25W samen. kan makkelijk op zo een verdeelblok.
in de slaapkamer ook waar de klokradio en de gsm lader zitten.

ik gebruik zowel diegene die van ronde stekker naar 3 platte gaan, als de modellen die van ronde stekker naar 2ronde gaan (waar zoals al gezegd geen 2de inkan omdat die dan van 1 ronde naar 2 gaat maar de eerste volledig afgedekt worden).
eens je van 1 ronde naar 3 gaat, zit je met die stekkerblokken. en ik wil niks zeggen, maar ook van die kan je blijven inpluggen na elkaar. dus evenveel brandgevaar.

ik weet niet of ze expliciet wettelijk verboden zijn, maar dat de productie en goedkeuren van de 'slechte' niet meer toegelaten wordt.
ook als je huis afbrand en de brandweer vindt dergelijke zaken, zal je verzekering NIET tussenkomen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
GJ_

Moderator

Zonder er naar te zoeken kan ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid beweren dat er geen expliciet verbod op dit soort stekkers in de wet is opgenomen. De wet is namelijk maar zelden zo gedetailleerd.
In de wet zal hoogstens staan dat het veilig moet zijn. En een stekker die je schuin kunt insteken, met één poot terwijl de andere poot er naast zit is niet veilig.
Eventueel kan dit dan nog wat gedetailleerder in normen worden opgenomen. Maar die normen zijn dus geen wet, maar gewoon de afspraken die de fabrikanten onderling gemaakt hebben.

In Nederland moeten alle contactstoppen en contactdozen voldoen aan de NEN 1020.
https://www.nen.nl/pdfpreview/preview_90048.pdf
De NVWA (Nederlandse Voedsel en Watenautoriteit) controleert of producten hier aan voldoen.
Volgens mij is dat bijna onmogelijk, zeker omdat tegenwoordig vanalles via internet binnenkomt, maar zodra je iets ziet wat niet veilig lijkt, kan je het melden.
Als de NVWA het dan onderzoekt, dan kan het uit de handel worden genomen.

evdweele

Overleden

Ik heb gezocht op de website van de NVWA https://www.nvwa.nl.
Daar staat deze regel

Veiligheidseisen

Er gelden strenge veiligheidseisen voor elektrische materialen. Deze eisen zijn opgenomen in de Laagspanningsrichtlijn 2014/35/EU. pdf document

En wat lees ik daar?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
GJ_

Moderator

Die vallen inderdaad niet onder de LS richtlijn. Dat zal komen omdat iedereen zijn eigen stekkers heeft. Het is dus moeilijk daar Europawijd een richtlijn voor op te stellen.

Op 13 juni 2018 08:52:58 schreef SunRayes:
In Nederland moeten alle contactstoppen en contactdozen voldoen aan de NEN 1020.
https://www.nen.nl/pdfpreview/preview_90048.pdf
De NVWA (Nederlandse Voedsel en Watenautoriteit) controleert of producten hier aan voldoen.

Een norm is geen wet. Bovendien is het natuurlijk een eitje om aan "eisen" te voldoen als je zelf als producent die eisen mag opstellen.

Op 13 juni 2018 05:31:14 schreef evdweele:
Het lijkt mij weer zo'n maatregel van een bemoeizuchtige overheid die burgers als volkomen idioten beschouwd.

Sommige burgers zijn ook volkomen idioten. Een verbod op zulk soort hulpmiddelen ontstaat meestal als gevolg van ongelukken. Zo is het bij die stapelstekkers ook gegaan. Er zijn doden gevallen en er is brand ontstaan.

evdweele

Overleden

Maar, zoals ik al noemde, worden veel ernstiger zaken niet of nauwelijks aangepakt.
Gebruik van een smartphone in het verkeer is het duidelijkste voorbeeld.
Dagelijks zie ik tientallen moeders met kinderen voor- en achterop de fiets en schoolkinderen met die kl*tedingen in hun handen langskomen. Ze hebben alleen maar oog voor dat schermpje en op het verkeer letten ze niet.
Ik denk dat daar meer ongelukken door gebeuren dan door driewegstekkers.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 13 juni 2018 09:34:41 schreef GJ_
Een norm is geen wet. Bovendien is het natuurlijk een eitje om aan "eisen" te voldoen als je zelf als producent die eisen mag opstellen.

In een wet kan er naar een norm verwezen worden. De producenten moeten zich dan zeker wel aan die norm houden.
In geval van schade met fatale afloop ben je als leverancier en producent wel aansprakelijk als je je bewust niet aan die norm gehouden hebt.

Het is sowieso niet toegestaan om mensen in (levens) gevaar te brengen. Je kan dan als producenten wel je eigen norm samenstellen, maar als dat product simpelweg gevaarlijk is, dan overtreed je de wet. Dus je norm zal toch goed doordacht moeten zijn.

Wat die smartphones op de fiets betreft heb je helemaal gelijk. Ik begrijp er ook geen bal van dat daar nog steeds geen verbod voor is.
Maar daar werkt het net zo als bij die stapelstekkers. De overheid zegt niet: dit is gevaarlijk dus dat gaan we verbieden. Nee, ze wachten tot er zo veel ongelukken zijn gebeurd dat de publieke opinie ze dwingt tot regelgeving.

evdweele

Overleden

Maar welke wet zegt nu dat dat model driewegstekker is verboden? Dat was de vraag.
De laagspanningsrichtlijn in elk geval niet.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
GJ_

Moderator

Op 13 juni 2018 10:06:36 schreef SunRayes:
In een wet kan er naar een norm verwezen worden. De producenten moeten zich dan zeker wel aan die norm houden.

Dat ligt ietsje gecompliceerder. Niemand is verplicht zich aan een norm te houden.

Op 13 juni 2018 10:12:58 schreef evdweele:
Maar welke wet zegt nu dat dat model driewegstekker is verboden?

Zoals ik al zei: dat zal echt niet in de wet staan.

En dus moeten er afspraken gemaakt zijn. En die afspraken staan in een norm. Als je onderling afspraken maakt moet je elkaar er wel aan kunnen houden natuurlijk. En dus worden er normen aangewezen die, als je je er aan houd, er voor zorgen dat je je waarschijnlijk aan de wet gehouden hebt en je bij ongelukken waarschijnlijk niks te verwijten zal zijn. Je mag het ook anders doen als je denkt dat je het beter kunt.

mvdk

Golden Member

Wij noemden dat vroeger dubbelstekkers, die driewegstekers. En ik dacht ze een maand of wat geleden nog op de Haagsche Markt te hebben gezien.
Nog steeds te koop.

GJ_

Moderator

Driewegstekkers zijn ook helemaal niet verboden. Sommige driewegstekkers zijn "verboden", omdat ze gevaarlijk waren. En terecht.

Op 13 juni 2018 10:19:01 schreef GJ_:
Dat ligt ietsje gecompliceerder. Niemand is verplicht zich aan een norm te houden.

Dit is niet waar, de overheid kan je nog steeds verlichten een norm te volgen.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/certificaten-keurmerken-en-me…

Normen in wetten en regels
De Rijksoverheid ziet normen vooral als hulpmiddel om aan wettelijke eisen te voldoen. Zo wil het Rijk dat bedrijven aan de wet voldoen zonder dat het verplicht is normen te gebruiken.

Een fabrikant van speeltoestellen kan bijvoorbeeld gebruikmaken van normen voor glijbanen of draaimolens. Hiermee toont hij aan dat zijn toestellen aan de wetgeving voldoen. Maar hij mag ook op een andere manier aantonen dat zijn producten aan de wet voldoen. Het gebruik van deze normen is dan vrijwillig.

Dwingende verwijzing naar normen
Soms is het wel verplicht om een norm te gebruiken. Namelijk als de wet dwingend naar een norm verwijst. Hiervan is sprake in 2 situaties:

Als gebruik van de norm verplicht is. Bijvoorbeeld als er maar 1 manier is waarop een product of dienst aan de wet kan voldoen. Zo moeten sommige fabrikanten hun producten volgens een bepaalde norm testen in het laboratorium.
Als gebruik van de norm niet verplicht is, maar een andere oplossing wel gelijkwaardig hieraan moet zijn. Om dit te beoordelen, moet de norm kunnen worden ingezien.

GJ_

Moderator

Daar heb je wel een punt, waar niet iedereen het nog echt over eens is. De normen waar je naar verwijst hebben niks met stekkertjes te maken. Het gaat dan om milieuwetten en besluiten, brandblussers en liften, meer niet.
Dat zijn voornamelijk normen waar het bedrijfsleven niet de grootste vinger in de pap heeft en die vooral door de overheid zelf gebruikt worden.

Anoniem

Gelukkig kan de fabrikant wel aansprakelijk worden gesteld als een product onveilig is. Ook zal de fabrikant verplicht CE op het product moeten hebben staan. Daaruit vloeit voort dat het product moet voldoen aan de veiligheidseisen die voor dat product gelden. Het is aan de fabrikant om zelf uit te zoeken welke eisen er voor het product gelden. Op dit moment is het heel simpel, geen CE dan mag het niet verkocht worden in Europa.

GJ_

Moderator

Op 13 juni 2018 11:39:47 schreef HenkR:...Ook zal de fabrikant verplicht CE op het product moeten hebben staan...

Op grond waarvan?

Anoniem

Zonder CE markering mag je een product niet op de markt brengen. Europeesche regelgeving.

GJ_

Moderator

Nee, dat klopt niet. Ooit een brood gezien met een markering? Of een rozenstruik? Alleen producten die vallen onder een richtlijn/verordening die dit verplicht mogen van een CE markering voorzien worden. Voor alle andere producten is dit verboden.

Nou produceer ik geen driewegstekkers, dus ik heb me er nooit in verdiept, maar voor zover ik weet mij mag er op zo'n ding geen CE markering staan. Maar verbaas me en produceer een richtlijn waar ze onder vallen.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 13 juni 2018 11:51:45 (30%)

mel

Golden Member

Dus als er CE op staat is het goed?
Als je een stuk of 5 4-voudige sloffen in serie schakelt, en op de laatste een grootverbruiker zet, dan gaat het gegarandeerd kapot..Als ze allemaal belast worden..
Hoe kan dat nou? er staat toch CE op ? |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..