Heb ooit rond een Velleman bouwkit een subwoofer versterker in een oud metalen kastje gebouwd. Werkt prima. Na aanschaf Receiver is de versterker aan verbetering toe.
Sommige dingen zitten minder handig gemonteerd.
Voedingstrafo is oud en wordt te warm.
Bij service teveel opletten, dat draden heel blijven.
Schakelaar/zekering lamp (neon) , leuk maar hoort in museum.

Plan achterzijde paneel laten vervallen
Net entree en ingang op frame monteren. (kortere draden)
Trafo vervangen door moderne ringkern ofzo.
Ombouw- kosten: ca 20,-

Wat een top idee! succes ermee zou ik zeggen.

Op 13 juni 2018 22:21:08 schreef bmwpiet:
1. Voedingstrafo is oud en wordt te warm.

2. Schakelaar/zekering lamp (neon) , leuk maar hoort in museum.

3. Plan achterzijde paneel laten vervallen
Net entree en ingang op frame monteren. (kortere draden)

4. Trafo vervangen door moderne ringkern ofzo.
Ombouw- kosten: ca 20,-

1. Hoe warm en wat zijn de specs van de trafo en van je versterker?
2. Dat heet retro en is juist gigahip!
3. De achterkant blijft dus open?
4. Voor zo'n trafo alleen ben je al snel 20 euro kwijt.

Bij service teveel opletten, dat draden heel blijven.

Hoezo?
Als dat ding eenmaal in mekaar zit valt er toch niks meer te 'servicen'? ('t is geen auto waar regelmatig olie moet worden ververst... :) )
Of je moet de boel regelmatig opblazen. Maar dan kun je beter de oorzaak wegnemen...

Op 13 juni 2018 22:55:24 schreef Hensz:
[...]
1. Hoe warm en wat zijn de specs van de trafo en van je versterker?
2. Dat heet retro en is juist gigahip!
3. De achterkant blijft dus open?

1. trafo wordt 42 graden, uitgang is een JVC subwoofer van 140 VA. Staat nooit voluit.
Vermoedelijk jaren 60 trafo. Heb een keer een filmprojector uit die tijd gehad, die ontplofte. Ben voorzichtig. Huis zonder stroom daarna, zekering heel.
2. Dan laat ik de Neon lamp zitten. Aha, hip.
3. Niet slim, als ik weer eem kat krijg. Wel handig om warmte kwijt te raken. Zonder fan, die geluid maakt.

42 graden is een heel normale werktemperatuur voor een trafo.

42 graden is voor een trafo koud.

Op 14 juni 2018 06:43:09 schreef bmwpiet:
[...]

1. trafo wordt 42 graden, uitgang is een JVC subwoofer van 140 VA. Staat nooit voluit.
Vermoedelijk jaren 60 trafo. Heb een keer een filmprojector uit die tijd gehad, die ontplofte. Ben voorzichtig. Huis zonder stroom daarna, zekering heel.
2. Dan laat ik de Neon lamp zitten. Aha, hip.
3. Niet slim, als ik weer een kat krijg. Wel handig om warmte kwijt te raken Zonder fan, die geluid maakt.

Specs versterker :
http://www.velleman.co.uk/contents/en-uk/p308_k8060.html

42 graden, zeker een 220V trafo nog, die worden stby al warmer door de hogere netspanning..

Op 14 juni 2018 09:42:58 schreef testman:
42 graden, zeker een 220V trafo nog, die worden stby al warmer door de hogere netspanning..

Ja, het is zeker een 220 V trafo.

Op 14 juni 2018 09:42:58 schreef testman:

Temperatuursverschil met een normale woonkamer: 22 graden. De netspanning is met 230V een procent hoger dan toen. De trafo zou toen 1% van die 22 graden koeler moeten zijn geweest: 21,8 graden, gemeten temperatuur op de trafo wordt dan 41,8.
Gaat dit ergens over?

Ik word altijd zo vrolijk van die professionele DIN-luidspreker stekers.

@Hensz toch een mooie temperatuur 42°

Even gestickerd. De versterker heeft 2 * 25-30 vac nodig. T1 draait op halve kracht met 1* voeding. T2 levert de andere voeding.

42 is sowieso het mooiste getal dat er is, maar dit terzijde!

Volgens mij doet T1 helemaal niks, behalve de primaire spoel warm houden. Er is maar één kant van de secundaire aangesloten.

T2 is niet te zien, maar zal ws wel iets doen, anders was het wel heel stil.

Je versterker heeft iets van 5-6A nodig, wat kunnen die trafo's leveren?

Op 15 juni 2018 09:32:59 schreef Hensz:
42 is sowieso het mooiste getal dat er is, maar dit terzijde!

Volgens mij doet T1 helemaal niks, behalve de primaire spoel warm houden. Er is maar één kant van de secundaire aangesloten.

T2 is niet te zien, maar zal ws wel iets doen, anders was het wel heel stil.

Je versterker heeft iets van 5-6A nodig, wat kunnen die trafo's leveren?

Ik ben bedrading aan het nalopen, meer kleuren gebruiken enz. Daarom hangt er wat los. Nu is de tekst op het bij de wikkelingen beter zichtbaar.

160 VA bij 28 Volt is P = U*I, dus I = P/U is 160/28, is 5,7 Amp.

Dat frontplaatgarnituur (lamp, schakelaar, zekering) is uit Philips professionele apparatuur. Gaat nooit stuk en ziet er retro uit.

Trafo's zien er ook lomp genoeg uit om het nog heel lang uit te houden, zeker als ze op halve kracht draaien. Ik weet niet of T2 ook op halve kracht draait, want je geeft nog niet eens de helft van de gevraagde info. Net zo min als iemand aan die draad kan zien of hij per ongeluk of express los hangt. Hij hangt los en voorkomt dat je versterker werkt!

Ik begrijp dat die versterker graag een symetrische voeding van + en - 30V heeft?

Op 13 juni 2018 22:55:24 schreef Hensz:

ringkern voor 20€, mag je direct opsturen. ik heb de mijne toch 10x zoveel betaald destijds (750W)

Piet, niet teveel topics openen over hetzelfde project.Verwarrend.
Als het echt zo'n oud ding uit de jaren 60-70 is dat je vanonder het stof haalt zou ik hem eerst eens grondig uitproberen vooraleer ik er kosten aandoe.
Heel lang geleden, voor 1960, gebruikte men voor luidsprekers papieren harmonica ophanging. Die werden weleens lam, maar er zijn er die tot op vandaag nog werken.
In de daarop volgende periode werd de conusrand opgehangen in een soepel rubberwat veel voordelen had. Bij veel van de jaren 70 luidsprekers is die rubber nu compleet verstorven. Na korte tijd of reeds al ligt de conus dan los in de luidspreker. Dus eerst even de luidsprekerophanging zelf goed controleren of hij niet rot is, los hangt of sleept wegens niet goed meer gecentreerd of door stof verstopte luchtspleet..

@GD,

Ben je niet in de war met foam randen ?
Die vergaan inderdaad naar een jaar of 15-20.
Ik heb hier redelijk wat 70's speakers staan (met name philips) waarbij ik nog geen uitgedroogde heb.

Op 15 juni 2018 15:13:20 schreef Hensz:
Trafo's zien er ook lomp genoeg uit om het nog heel lang uit te houden, zeker als ze op halve kracht draaien. Ik weet niet of T2 ook op halve kracht draait, want je geeft nog niet eens de helft van de gevraagde info. Net zo min als iemand aan die draad kan zien of hij per ongeluk of express los hangt. Hij hangt los en voorkomt dat je versterker werkt!

Ik begrijp dat die versterker graag een symetrische voeding van + en - 30V heeft?

Sorry, maar als je kritiek hebt, ik heb een paar postings terug de website van de versterker in de tekst gezet.

Op 15 juni 2018 15:13:20 schreef Hensz:

Sorry, maar als je kritiek hebt, ik heb een paar postings terug de website van de versterker in de tekst gezet.