Hallo allemaal,
Ik ben bezig om een automatisch luikje te maken. Nu heb ik de onderdelen besteld en heb ook een schema.
Maar ik vraag mij af of de weerstand noodzakelijk is? en waarvoor zal deze dienen?
In ieder geval alvast heel erg bedankt voor de eventuele reacties.
Groet,
hans
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De weerstand vormt samen met de LDR een weerstandsdeler; zonder die weerstand gaat 't niet werken...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De LDR is een "Light Dependend Resistor". Het is een weerstand waarvan de weerstandswaarde afhangt van de hoeveelheid licht.
Je arduino heeft een "ADC" Analog to Digital Converter aan boord. Die kan een spanning meten.....
Sluit je alleen de LDR aan op een analoge input, dan... tja, kan je niets meten. Door nu de LDR en die weerstand aan te sluiten krijg je een zogenaamde spanningsdeler (*) Nu kan je met de arduino's ADC de spanning meten en een indruk krijgen van de hoeveelheid licht op de LDR.
(*) Huiswerk: Zoek op wat het is, zoek de formule op.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
.
[Bericht gewijzigd door vergeten op (100%)]
Nouuuu.. heeft dat ding geen interne pull-up weerstand? Volgens mij 20k
Omdat deze manier van input aansluiten heel gangbaar is hebben veel controllers een ingebouwde versie. Die moet je soms via software aanzetten. Dus als je daar niet zelf aan gaat werken dan kan je beter bouwen zoals voorgeschreven.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Interne pull-ups zijn inderdaad niet bruikbaar. Worden gevormd door een hoogohmige fet en kunnen minstens +/- 250% afwijken...
hardbass
PE2BAS
Afhankelijk van wat je doel is, misschien bruikbaar. Al kost een weerstand 1/10 cent dus waarom zou je niet gewoon een set kopen?
Met een condensator kan je ook de rc tijd berekenen als je je daar aan durft te wagen.
Arco
Special Member