Is weerstand noodzakelijk

Hallo allemaal,

Ik ben bezig om een automatisch luikje te maken. Nu heb ik de onderdelen besteld en heb ook een schema.

Maar ik vraag mij af of de weerstand noodzakelijk is? en waarvoor zal deze dienen?

In ieder geval alvast heel erg bedankt voor de eventuele reacties.

Groet,

hans

Arco

Special Member

De weerstand vormt samen met de LDR een weerstandsdeler; zonder die weerstand gaat 't niet werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De LDR is een "Light Dependend Resistor". Het is een weerstand waarvan de weerstandswaarde afhangt van de hoeveelheid licht.

Je arduino heeft een "ADC" Analog to Digital Converter aan boord. Die kan een spanning meten.....

Sluit je alleen de LDR aan op een analoge input, dan... tja, kan je niets meten. Door nu de LDR en die weerstand aan te sluiten krijg je een zogenaamde spanningsdeler (*) Nu kan je met de arduino's ADC de spanning meten en een indruk krijgen van de hoeveelheid licht op de LDR.

(*) Huiswerk: Zoek op wat het is, zoek de formule op.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oh oke top, heel erg bedankt voor jullie uitleg.

Ik ga ermee aan de slag :-)

vergeten

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 20 juni 2018 12:56:16 (100%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Nouuuu.. heeft dat ding geen interne pull-up weerstand? Volgens mij 20k

Omdat deze manier van input aansluiten heel gangbaar is hebben veel controllers een ingebouwde versie. Die moet je soms via software aanzetten. Dus als je daar niet zelf aan gaat werken dan kan je beter bouwen zoals voorgeschreven.

Die interne pullup is bij b.v. de bekende '328 niet erg nauwkeurig:

Ik weet niet hoe stabiel ze zijn, maar zou ze niet aanraden in een analoge meting.

Arco

Special Member

Interne pull-ups zijn inderdaad niet bruikbaar. Worden gevormd door een hoogohmige fet en kunnen minstens +/- 250% afwijken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Afhankelijk van wat je doel is, misschien bruikbaar. Al kost een weerstand 1/10 cent dus waarom zou je niet gewoon een set kopen?

Met een condensator kan je ook de rc tijd berekenen als je je daar aan durft te wagen.

PE2BAS
Arco

Special Member

Lijkt me wat onnodig ingewikkeld, je kunt de A/D zo uitlezen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com