Welk IC voor HIFI kwaliteit Subwoofer Pre-Amp (low-pass filter)

Ik heb het opgelost door bij mijn 2 Teufel Ultima 20 mk2 een Philips subwoofer van de MFB 544 te gebruiken (17cm) met een actief sub-filter. Een roll-off van ca. 90Hz en loopt door tot 30Hz door de Motional FeedBack sensor in de conus van de woofer. Techniek half jaren 70. 60W versterker klasse AB.

https://c2.staticflickr.com/2/1731/40692035650_95cd5c26fa_z.jpg

Tevens een re-cap met Vishay BC105 elco's (in de versterker) en in het actieve sub filter 2x NE5532 opamps. Je kan ook kiezen voor een OPAMP met FET ingangen en ultra lage THD zoals de OPA2134. Het hangt ook af hoe de bias stromen zijn berekend. NE5532 Eur.0,25ct versus OPA2134 Eur. 2,50. Slew rate in orde van grootte niet zoveel anders.

Verrek, ik zit me al dagen suf te zoeken.
Overal kan je printjes kopen, maar dan opeens zie je in de review dat het in de praktijk niet onder de 50Hz komt enzo.
Of er zijn helemaal geen berichten over het product.
Je weet niet wat je vertrouwen moet.

Er zijn schema's te vinden maar je kan dan weer niets lezen over de karakteristiek en de haalbare frequentie in praktijk.
Alles moet je maar aannemen en geloven, zolang het maar verkoopt.

Ik bleef ook hangen bij NE5532 en OPA2134, men is daar over te spreken.

Uhm FOTOHUIS, ik zie dat je een kant en klaar printje gekocht hebt.
Hoe laag komt ie met de Subwoofer ?
Wat is de kwaliteit ervan, en vanwaar hebt je die ?

Ik heb voor mijn mijn 600watt zelfbouw versterker een lowpass filter gekocht wat orgineel gezien een crossover is voor in de auto. Er is een boost in te stellen op welke frequentie hij meer signaak door laat en tot welke frequentie. Die van mij staat in gesteld op tot 50hz en een boost op 70hz

https://c2.staticflickr.com/2/1824/42365158304_c8771ec8f3_z.jpg

Ik neem niet zoveel aan ...

Gewoon meten dus en dan blijkt de DC-250Hz toch net geen DC te zijn maar bij ca. 10Hz passeert het -3dB punt dus ik ga er niet moeilijk over doen. De PCB kun je zo bestellen (Eur. 1,90) of alles geheel geassembleerd (Eur. 3) met de OPAMPS op een IC voetje gezet van nog behoorlijke kwaliteit dus een wissel van NE5532 naar OPA2134 is zonder meer mogelijk. Een ontwerp wat andersom berekend is gaat niet lukken omdat dan de Bias stromen te laag zouden zijn voor een NE5532.

Het verschil tussen beide OPAMPS is hoorbaar, zie ook mijn bijdrage in:

http://forum.mfbfreaks.com/viewtopic.php?f=21&t=10065

(Overigens een aangepast COO ontwerp.)

@speakers: Die 600W zal wel een klasse D versterker module zijn, in werkelijkheid nog niet eens de helft aan vermogen en over de levensduur zullen we het helemaal maar niet hebben behalve dan modules die van Hypex komen of zo.

Ik heb zo'n zelfde printje gevonden als die van jou.
Dezelfde kleur print, condensatoren, aantal, enz.
Ga deze bestellen samen met de onderste.

Eens kijken.
Dank je wel voor je commentaar.
Eindelijk iemand die een goed werkend printje heeft.

Bij de bovenste print zit de voeding er bij en de kanalen L+R worden met een OPAMP samengevoegd. Verder wordt er uiteraard steil met een OPAMP gefilterd. De meting met de THD was redelijk goed <0,1%.

Mijn subwoofer is eigenlijk een gestripte Philips MFB 22RH544/50R van plm. 1978. Alleen de laag versterker wordt gebruikt met een kleine aanpassing in de voeding: 6800uF ipv. 4700uF. De 17cm woofer met een keramische opnemer en FET in de conus kan in een kleine kast van ca. 12 liter tot 28Hz-30Hz komen. Er zit in de loop een correctie versterker. Het hele spul heeft €40 gekost.

Wil je hiermee je visaton speakers mee aansturen ?

Nee, hiermee maak ik een subwoofer, actief met MFB terugkoppeling die het gebied 30Hz-90Hz gaat aanvullen.

Sorry ik had duidelijker moeten zijn....
Deze vraag was voor de TS.

Nee niet de visatons.
Juist een apparte subwoofer in combinatie met de buizen-versterker.
Die komt niet zo Sub-Laag/druk-laag.

oops nieuw woordje

Goed gedaan voor die 40 eurie's

[Bericht gewijzigd door daan69 op (12%)]

Doe mij eens een mailtje.....

Heel veel "vintage" audio gaat heel goedkoop weg, soms staat het bij mensen in de weg of ruimen ze de zolder op. Een 22RH544 was rond 1978 NLG.1000 per stuk dus voor een Philips merk bijna high end en eigenlijk TE duur voor dit merk wat meestal in de middenklasse opereerde. Als je een set koopt let dan op de drivers: De beste Philips midden en hoge toners zijn de 0211 (textiel dome) en de 0163 dome. Eerdere modellen (0210, 0160) hadden een papieren dome die minder goed klinkt. Sub versie 50R of 79R dus nemen. Ze worden soms aangeboden met een klein defect voor Eur. 50-100. Gereviseerd leveren ze rond de Eur. 300-350 op. De woofer heeft een rubberen rand en de andere drivers zijn dome type dus je hebt hier nooit een probleem dat je moet re-foamen. Verder is van de 532, 541, 544, 545, 567 de electronica buiten het akoestische gedeelte uitgevoerd met een klapdeur. Handig in service en ook veel beter in levensduur voor de electronica. Vervangen moet je wel vrijwel altijd de boottrap elco's, de ontkoppelelco's van de versterker uitgangen en de voedings elco. Ook het verpulverde foam door BAF Polyester wol vervangen en dan alles opnieuw inregelen wat met een 544 erg eenvoudig is. De 22RH544 is de meest compacte actieve 3-weg systeem wat ooit is gemaakt. De tweeter zit op een frame asymmetrisch voor de woofer geplaatst. Aparte versterkers voor laag (met MFB) en midden-hoog. De 545 en 587 hebben drie aparte versterkers. De tweede generatie 541-544-545 resp. 30-60-100 Watt versterkers. Klasse AB met mooie drivertjes. Kortom: Een veel onderschat systeem van onze vroegere nationale trots. Het hele bedrijf is de afgelopen 30 jaar naar de kl**ten geholpen. :(

Al het dan toch offtopic gaat.....
Ben nog steeds wel trots op Philips eigenlijk, ze hebben heel veel ontwikkelt en dat doen ze nog steeds op medisch technisch gebied.

Nee joh, dat was iets ernaast.
Ben nou op de printjes aan het wachten.
tussentijds ben ik een relay schakeling aan het maken om de speakers op 2 versterkers te schakelen.
Zo kan ik precies het verschil horen als ik schakel.
Moet wel ervoor zorgen dat als de speakers niet op de buizenversterker staan, dat de buizenversterker wel met +- 8 ohm belast wordt.
Ik doe dat met weerstand.

Op 1 juli 2018 17:29:19 schreef 12V HiFi:
Al het dan toch offtopic gaat.....
Ben nog steeds wel trots op Philips eigenlijk, ze hebben heel veel ontwikkelt en dat doen ze nog steeds op medisch technisch gebied.

Bij dat laatste komt m.i. ook wel een stukje toeval kijken. Het medische gebeuren was nogal onverkoopbaar op het moment dat er weer wat verkocht "moest" worden om de aandeelhouders te gerieven. En misschien kwam dat zelfs wel mooi uit, want kleinhuishoudelijk en persoonlijke verzorging als andere overgebleven tak heeft een raakvlakje. Ik ben ook trots op Philips, maar dan vooral op het verleden. Zou ik op dit moment trots moeten zijn op een soortgelijk of verwant bedrijf in de technische sector dan zou ik toch voor VDL gaan, met ASML ook vrij hoog. In die rangorde staan wel meer Philips spinoffs, maar het moederbedrijf bungelt tamelijk onderaan.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (11%)]

Ik heb even een relais schakeling gemaakt om tussen 2 versterkers te schakelen en het verschil te horen.

Amp 1 = Yamaha R-N803D - Transistor (2018)
Amp 2 = Wembley two twelve - Buizen (1975)

Gloeiende glibbers zeg !!!!!!!

a) Je hoort gewoon dat de transistor alles zeer duidelijk en koud weergeeft.

b) De buizen hebben veel meer vervorming wat de muziek wel ten goede komt. Zo worden de overduidelijke en irritante midden-tonen verzacht en je krijgt er wat dynamiek in dat bereik voor terug. Je kan bijvoorbeeld een schelle rockplaat draaien. Op het moment dat je tussen de versterkers schakelt hoor je het verschil meteen. Bij andere platen hoor je bijna niks in dit bereik omdat de frequenties niet echt de karakteristiek van de buizen aanspreekt. (hierbij heb ik het tot nu toe over het midden-bereik) De soort muziek en hoe die is afgeregeld speeld hierin een grote rol.

c) Wat de lage tonen betreft - da's zo anders. Bij de buizen knallen ze er gewoon harder uit. Het lijkt erop dat hoe lager de frequentie is hoe harder ze klinken. Hoe dieper hoe beter!!!!! Bij Synthwave en megalodon muziek is het zoooo duidelijk te horen. Ze rollen gewoon beter.

d) iets raars is er ook, namelijk de frequenties onder de 30HZ. Ik heb getest met de frequenties 50 48 46 44 42 40 38 36 34 32 30 28 26 24 22 20. Van 50 tot 30HZ moet ik zeggen dat ze beide bijna gelijk blijven (buizen klinken wat duidelijker) Vanaf 40HZ zwakt zowiezo de speaker af. Dit heeft te maken met het frequentie gebied van de speakers zelf. Maar onder de 30HZ gaat het de rare kant op. De bas zwakt nog verder af bij alle twee de versterkers hoe dieper je gaat. Maar de buizenversterker doet iets raars. Hoe lager je gaat hoe harder je er een lage ruis-brom voor terug krijgt die niets te maken heeft met de frequentie in HZ die je dan afspeelt. Maar o.k. dat komt pas voor vanaf 30HZ.

Het komt allemaal goed uit vindt ik.
Dat de buizen zo laag zouden komen had ik niet verwacht, en dat voor oude shït uit 1975 met Hitachi 6BQ5 buizen erin ???
Een subwoofer afgesteld op 50HZ zou goed uitkomen (40+10) Maar niet het volume te hard. Gewoon beetje bijsturen.
Verval is van de speakers is vanaf 40HZ

Ow nog iets. Tot nu toe heb ik MP3tjes gebruikt, dus het wordt nog mooier met lossles.

Ook heb ik effe de twee frequentie tabellen van de speakers en de subwoofer samen gevoegd: