Kan ik deze stappenmotor aansturen met dit bordje?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Electrisch zal het allemaal wel goed zitten (de wikkelingen zijn inderdaad 2 x 24,5 Ω zoals opgedrukt en de voeding geeft 12V= , 0,5 A is ruim binnen de specs van het driverbordje zelfs als je de Chinafactor incalculeert :)

Maar ik ben in de war met de aansluitingen: de connector op het driverbordje is 4-polig maar de stepper heeft zes aansluitingen, twee wikkelingen met elks een centertap. Kan dit werken? Zoja, hoe sluit ik het aan? De beide centertaps naar de +12 neem ik aan, maar dan?

https://i.imgur.com/fCnSGVll.jpg

https://i.imgur.com/FCyuZ5il.jpg

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dat zijn bordje voor steppers met 4 draden..e/ bipolaire stappenmotoren en jij hebt een unipolaire motor.

[Bericht gewijzigd door MGP op zaterdag 30 juni 2018 12:58:18 (42%)

LDmicro user.

Gelukkig is het een motor die je zowel unipolair als bipolair kunt aansluiten. Voor bipolair laat je de beide middenaftakkingen los hangen (dus ook niet onderling verbinden!), en sluit je de overige 4 draden aan alsof het een gewone bipolaire motor is.

Met een unipolaire motor met 5 draden gaat dat niet, want dan zitten die beide middenaftakkingen dus intern al aan elkaar, maar dat is hier niet het geval.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hehe, dat is het soort antwoord waarop ik hoopte... Ik ga het eens proberen - maar wel met extra serieweerstanden "want je weet maar nooit, hé" :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Juist, ik had maar 5 draden geteld, een weerstand is niet nodig, zet de instelpot in het midden.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Het kan wel wat sparkyGSX zegt, maar er staan dan wel twee spoelen in serie dus je hebt wel iets minder koppel. Dus voor een hoger toerental en een volledig koppel, kun je dan weer oplossen door de voedingspanning te verhogen.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47/2

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dankjewel, @Lambiek, ik dacht al zoiets, en zat te broeien om zelf te posten in die zin... :)

Gelukkig zijn dit maar mijn allereerste stapjes in dit domein, als ik tegen vanavond dat asje kan doen draaien dan zal het al heel wat zijn - maximaal koppel is geen punt, voorlopig.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Wat voor brouwsel ben je aan het maken? of is het puur een leerproces?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 30 juni 2018 13:54:50 schreef Lambiek:
Het kan wel wat sparkyGSX zegt, maar er staan dan wel twee spoelen in serie dus je hebt wel iets minder koppel. Dat kun je dan weer oplossen door de voedingspanning te verhogen.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47/2

Je krijgt juist MEER koppel met de spoelen in serie, bij dezelfde stroom! Het maximale toerental bij dezelfde voedingsspanning neemt natuurlijk wel af, omdat de tegen-EMK en weerstand verdubbeld zijn. Je kunt ook van beide spoelen de helft aansluiten, dus één uiteinde en de middenaftakking, maar dan halveer je dus de koppelfactor.

Met 24 ohm en 12V krijg je natuurlijk 0.5A bij stilstand, maar zodra de motor gaat draaien neemt dat af, omdat je een tegen-EMK krijgt. Als je een redelijk toerental wilt halen met volledig koppel, zul je dus de spanning moeten verhogen. De stappenmotor module moet dan de stroom beperken tot de ingestelde waarde door te PWMen, maar daar is hij voor gemaakt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 30 juni 2018 14:02:41 schreef SparkyGSX:
Als je een redelijk toerental wilt halen met volledig koppel, zul je dus de spanning moeten verhogen.

Ja, dat is eigenlijk wat ik ook bedoelde. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

Over dat model is niks te vinden (custom?), maar wel algemene aansluitinfo van SKC:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Lambiek: het is een allereerste vingeroefening in het domein van X/Y-plotting. Ik heb al eerder gepost terzake, maar allicht zal er alweer de een of de ander knapper zijn om dat draadje terug te vinden. Basisidee is om over te doen wat uitvoerig beschreven staat in http://www.instructables.com/id/Arduino-Laser-Engraver-Wood-Design/ met mijn eigen verbeteringen (bv. echte microswitches voor eindloopdetectie) maar ook met aanvaarding van stevige beperkingen, zowel kwa afmetingen als kwa snelheid.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Over dat model is niks te vinden (custom?)

Dat zou goed kunnen, beste @Arco, dat motortje lag hier al eeuwigheden in de rommelkist, wellicht heb ik het ooit gesloopt uit een of andere matrixprinter, of misschien uit een scanner of zo. Het lijkt me wel "het betere werk", simpel en solide en rechttoe-rechtaan.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 30 juni 2018 14:58:12 (13%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Op 30 juni 2018 14:53:46 schreef big_fat_mama:
het is een allereerste vingeroefening in het domein van X/Y-plotting.

Het is je zeker hierom te doen. :)

https://cdn.instructables.com/F2M/FDR9/IDC6O40U/F2MFDR9IDC6O40U.LARGE.…

Gekheid natuurlijk, wel een leuk project. :) En leerzaam.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Arco

Special Member

't Is een ieder geval een motortje van SKC (shimano kenshi), dus eerdervermelde aansluitgegevens / excitation tables kunnen worden gebruikt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

Die weerstanden op plaatje A zijn alleen nodig als je stappenmotordriver geen stroomregeling heeft, "via PWM" anders is dat niet nodig.

De drivers van BFM hebben wel een stroomregeling.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lambiek

Special Member

Op 30 juni 2018 13:59:11 schreef big_fat_mama:
..., als ik tegen vanavond dat asje kan doen draaien dan zal het al heel wat zijn....

En is het gelukt, we zijn nu een paar avonden verder? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 30 juni 2018 12:49:33 schreef big_fat_mama:
Electrisch zal het allemaal wel goed zitten (de wikkelingen zijn inderdaad 2 x 24,5 Ω

Dat zijn nogal ouderwetse steppers, van VOOR de tijd dat je een stroomregeling in een chip kon krijgen. Deze zijn gemaakt om botweg een 12V op te zetten en dan maar te kijken wat voor stroom er gaat lopen. En de stroom die dan gaat lopen maakt het ding niet kapot.

Om dat voor mekaar te krijgen hebben ze veel wikkelingen van dun draad gebruikt. Dus een hoge inductie. Daarmee krijg je "snel draaien is uitgesloten".

Een moderne stepper heeft zo'n 1.5 ohm weerstand en dan een "max 2.5A" of zo. Daar mag je dan continue maar een paar volt op zetten, maar met een stroomregeling (zoals in de A4988) kan dat dan prima op 12V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Lambiek: nee, voorlopig is het niet gelukt, wegens andere prioriteiten en nogal stevig depri van een overlijden in de vriendenkring. Komt wel goed, en bedankt voor de belangstelling!

@rew: heel erg bedankt, dit soort verduidelijkingen helpen me stevig vooruit. Ik ga dus dat eerste proefmodelletje vooral niet te snel willen doen draaien. Dat is ook nergens voor nodig.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Dat is minder, in ieder geval gecondoleerd met het verlies en sterkte.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dankjewel Lambiek, voor het medeleven op diverse vlakken.
Vandaag heb ik enkele stapjes voorwaarts gezet:

* basisschema = 4 uitgangen van een Arduino aan ULN2003, daarmee 4 wikkelingen unipolair opentrekken

* met een klein Chinees steppertje aan een Arduino Uno werkte dat precies zoals voorzien

* dezelfde code in een Arduino Nano, nu met de afgebeelde stappenmotor, gaf wel leven maar niet zoals verwacht: de motor deed telkens 2 stappen "voorwaarts" en dan 2 stappen "achterwaarts". Met het verwisselen van de volgorde was dat ook geregeld. Let wel ik gebruik dus (nog) niet het driverbordje uit de foto's; ik wil eerst de basistechniek door hebben.

* volgende stappen worden nu om de snelheid wat op te drijven, en om effectief een eind schroefdraad aan de stepper te hangen zodat de slede heen en weer kan gaan. "You are learning again, Jonathan Livingston Seagull" :)

Hier de code van de Arduino:

c code:


// define ports
#define pin_PD2 2
#define pin_PD3 3
#define pin_PD4 4
#define pin_PD5 5

#define onTime  300
#define offTime 10

int teller=0;

// setup
void setup() {
  // initialize digital pin LED_BUILTIN as an output.
  pinMode(LED_BUILTIN, OUTPUT);
  pinMode(pin_PD2, OUTPUT);
  pinMode(pin_PD3, OUTPUT);
  pinMode(pin_PD4, OUTPUT);
  pinMode(pin_PD5, OUTPUT);
  
  Serial.begin(9600);
  digitalWrite(LED_BUILTIN, HIGH);   // turn the LED on (HIGH is the voltage level)
}

void loop() {
  delay(1);
  digitalWrite(pin_PD2,HIGH); delay(onTime) ; digitalWrite(pin_PD2,LOW);delay(offTime);
  digitalWrite(pin_PD3,HIGH); delay(onTime) ; digitalWrite(pin_PD3,LOW);delay(offTime);
  digitalWrite(pin_PD5,HIGH); delay(onTime) ; digitalWrite(pin_PD5,LOW);delay(offTime);
  digitalWrite(pin_PD4,HIGH); delay(onTime) ; digitalWrite(pin_PD4,LOW);delay(offTime);

  teller++;
  //Serial.write(teller);
  Serial.println(teller        );
}

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zaterdag 21 juli 2018 16:06:44 (20%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Lambiek

Special Member

Oké, het begin is er.

Maar kijk wel uit met die ULN2003 en die grotere stappenmotor, dat ding trekt meer stroom, en ik weet niet of de ULN dat fijn gaat vinden als dat wat langer duurt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.