Fluitende EL51 buis - mechanisch - niet hoorbaar door speaker

Ik heb hier een irritant probleempje.

Ik heb een Philips 2844 buizenversterker met twee kostbare el51 eindbuizen. Imposant ding.

Nu beginnen deze buizen onregelmatig te fluiten/knarsen, zodra er anodespanning is. De buis mag nog koud zijn, en geen emissie hebben - fluiten doet ie als de spanning boven de 300v komt. Soms even niet, soms begint het na een kleine trilling.

Wie weet hoe dit komt, of het kwaad kan, en hoe ik het kan oplossen?

Buizen heb ik uiteraard al uit hun voetjes gehaald 'n paar keer. Het reageert op trillingen, maar ook weer niet heel sterk. Het vreemdste is dat het niet door de speaker te horen is.

Video:
https://youtu.be/OOhu2IE3fJA?list=PL4Tlno49pdyWVDB9A-brFNxAXmA4iErBe&a…

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Hubie

Special Member

Lijkt me geen microfonie van de buizen anders zou je het uit de speaker moeten horen toch?
Internet staat vol met buizenversterkers met het fluitketelgeluid.(kettle boiling noise)
Dat wordt een zoekplaatje.

Edit[url]https://www.ultimate-guitar.com/forum/showthread.php?t=1278543[/url]

[Bericht gewijzigd door Hubie op vrijdag 6 juli 2018 01:47:27 (16%)

Arco

Special Member

Ik heb vroeger van een oudere collega wel gehoord dat draadomroepversterkers bij PTT dat ook deden.
Die maakten allerlei piepende, brommende en fluitende geluiden. (veranderde naar gelang er meer of minder mensen luisterden)
Had geen invloed op de werking, maar was wel uiterst irritant als je er naast moest werken...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hubie, dat is een perfecte omschrijving. Helpt met zoeken.
En Arco, als dat zo is, laat ik het zo.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

hmm, heb je vlak van te voren op enige manier wat aan de versterker gedaan of gerepareerd ??
Ik heb een relais opstelling gemaakt om het verschil tussen een transistor en buizen versterker te horen.
Omdat je een buizenversterker niet aan mag laten staan zonder belasting heb ik via de relais 10 Ohm weerstanden op de uitgang van de buizen versterker gezet.

Wat raar is, is dat de diode buis die nog voor de condensatoren staat een raar geluidje gaat maken.
Het heeft niks met muziek of het signaal te maken, en ook in de muziek hoor je niks. Haal ik alles weg, dan is het over ???
WHAT THE HECK ????

Toch zeg ik dat het in jou geval een on-balance is die zeker te verhelpen valt.
Maar ja, wie weet daar nou zo veel van ??
En van de andere kant zeg ik dat je het antwoord niet zal horen van andere mensen.
Je zal zelf steeds op onderzoek uit moeten en je versterkertje steeds beter gaan begrijpen, en er van gaan houden. Je krijgt het gevoel hoe het voor jou versterkertje functioneerd alsof het leeft. Alleen jij kan het antwoord vinden, maar niet rationeel alsof die dingen blokkendozen en formulles zijn, wel als je het versterkertje gaat begrijpen. Stel je veel vragen af, probeer dingen, maak schoon, herplaats de lampen, let op aarding, enz.
Doe gewoon dingen, op een gegeven moment valt je iets op en kom je dichterbij.

RAAF12

Golden Member

Ja in een lappenmandje leggen en een beetje wiegen, dat vinden de electroontjes zo lekker, gaan ze van glimmen, glanzen en piepen.

Hubie

Special Member

In een Radio Bulletin uit de jaren 50 of 60 stond ook zo'n probleem beschreven.
De halve versterker werd afgebroken en weer opgebouwd zonder resultaat.Het "fluitketel"geluid was er nog steeds.
Weken later kwam de aap uit de mouw,het was iets met de UGT die dan weer wel en dan weer niet contact met het chassis maakte.Ik dacht dat het in de rubriek"ervaringen van een serviceman" (o.i.d) stond.

RAAF12

Golden Member

Zou best kunnen dat het geluid uit de primaire wikkeling van de UGT komt. Met een stethoscope of een stuk PVC pijp zou de bron van het geluid te lokaliseren zijn.

Doe normaal, [beeeeep]
Je snap heus wel hoe ik het bedoel.
Hubie geeft het al aan in zijn verhaal.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 6 juli 2018 08:29:27 (6%)

Op 6 juli 2018 01:48:14 schreef daan69:
Doe normaal, [redacted]

Nou nou nou dat kan best wat minder.
De TS is meer dan bekend met buizen versterkers.

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 6 juli 2018 08:29:48 (3%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Alle papiercondensatoren en alle lekke voedingselco's zijn vervangen.
De kleine laagspanningselco's heb ik nog niet bekeken.
De kwikdampgelijkrichter is vervangen door een stel diodes.

De anodespanning en stroom liggen binnen het in de servicedocu vermelde bereik. De stroom is wat aan de lage kant (Buisjes vast een beetje moe).
Schermroosterspanning is ook in orde. Stroom moet ik nog even afleiden uit de anodestromen en de totale stroom door de verbinding richting anodes/schermroosters.

Inmiddels ben ik een paar stappen verder, het ketelgeluid is na reinigen van de buisvoeten verminderd maar niet weg. Ik durf dus niet te zeggen dat het door vuile buisvoeten komt, het kan ook door het rommelen met de buizen zelf komen - dat daar iets los/vastgetrild is.

Dan komt nu probleem 2: de schermroosters gloeien op!
Wordt vervolgd... Ik ga ook eens zien of er niet iets onhoorbaar staat te oscilleren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Dan komt nu probleem 2: de schermroosters gloeien op!

Heb je al eens met een scoop gekeken of er misschien iets elektrisch staat te oscilleren? Frequentie kan zo hoog zijn dat het niet hoorbaar is in de speakers. De UGT en de luidspreker zelf filteren het dan weg. Maar het kan wel een vermogen opstoken. En gloeiende platen en roosters kunnen dan een gevolg zijn. Ook je UGt kan heet worden en tenslotte kan de spreekspoel in je luidspreker ook heet worden.

Buizen kunnen geluid maken inderdaad. Bij mijn EL84 eindversterker kon ik vroeger de muziek gewoon heel zachtjes uit de buizen horen komen als je de luidsprekers niet had aangesloten.

Niet zo handig zo zonder belasting maar had daar als 12 jarige hobbyist nog niet echt sjoege van. Die versterker speelt overigens nog steeds elke dag. Zijn bouwjaar was 1963 meen ik.

Meting:
Iedere buis trekt exact 63mA anodestroom. Applausje voor de philips-constructeurs voor het maken van buizen die zó identiek zijn. Wel aan de lage kant van de gewenste waarde. Maargoed, dat zal wel slijtage zijn.
De gezamelijke schermroosterstroom is 24mA. Als dat netjes per buis hetzelfde is, is dat 12mA, en dat is iets aan de hoge kant van de gewenste waarde. Assumption is the mother of all fuckups, maar de buisvoeten zijn niet zo makkelijk bereikbaar...

Vandaag zag ik (onder helder daglicht) de schermroosters overigens niet opgloeien. Maar misschien komt dat doordat ik de test zo kort mogelijk heb gehouden en doordat het het licht is hier. Ik wil die dure EL51's niet opstoken...
Vandaag waren er bijna geen ketelgeluiden.

Misschien toch een geniepige oscillatie die zoals Ex-Fietser ook al zegt, onhoorbaar is. Ter zijde: ik heb hier ook al de uitgangstrafo horen zingen, maar dit toestel heeft een grote neonlamp over de uitgangstrafo zitten om de spanning binnen de perken te houden.
De latere series versterkers hebben een vonkbrug, dat is net effe wat spectaculairder en knettert flink, ook als je simpelweg de versterker hard overstuurt.

Wat ik nog niet heb verteld (want het zou geen effect mogen hebben, maar je weet maar nooit) de microfoonvoorversterkerbuizen zitten er niet in.

Meettabel voor dit apparaat:
https://www.nfor.nl/images/uploaded/201806231936345b2ea1423339f.jpg

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

Even buiten de box denken. Is er iets veranderd? het kan misschien een aardlus zijn.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Daar heb ik geen last van nee. De anodes blijven gewoon donker.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Goed, ik heb gekeken met de oscilloscoop of er wat aan het oscilleren is. Tevens kathode-elco van de EL51's vervangen.

Nee, er oscilleert niets, tenzij de linker EL51 even slecht contact maakt, en niet gloeit. Dan schiet ie aan het oscilleren op 200khz :)

Ik heb nogmaals de anode en schermroosterstroom gemeten. Anodestroom 65mA per buis, totale stroom richting de eindbuizen 150mA (analoge meter, vandaar het verschil tegenover de eerdere meting). Dat maakt dus 20mA voor beide schermroosters tezamen.
Bij 500v anodespanning is volgens de datasheet 13mA toelaatbaar, en bij 750v is 10mA toelaatbaar. De schermoosterspanning is ca. 575v.

Kan ik er dus vanuit gaan dat de EL51's aan het eind van hun werkzame leven zijn, waardoor de schermroosters opgloeien, of is het simpelweg voor een EL51 toelaatbaar dat het opgloeit?

Is er iemand met een setje EL51's dat al 'waardeloos' is, maar nog wel voor een test in mijn toestel bruikbaar is?

Is er een 'beun' die ik kan toevoegen (zoals een schermroosterweerstand om de stroom iets te beperken) zodat ik deze buizen nog even kan gebruiken?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!