Chinese shops .. en hun rariteiten

Dit topic is gesloten

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Gast ziet een wit-zwarte koe.... "Alle koeien zijn zwart-wit!"

Er zijn heel veel van dit soort "reviews" waarbij een exemplaar wat het niet goed doet ineens veralgemeniseerd wordt als "die serie doet het niet goed". Daar heb je dan geen bewijs voor. Er IS een exemplaar uit die andere serie die het niet goed doet.

Het verhaal dat iemand het ding gecopieerd heeft en dat ene baantje aan de andere kant van de schroef heeft gelegd gaat er bij mij ook niet in.

Er is gewoon een V1.0 versie op de markt en een verbeterde versie. Misschien heeft iemand goedkopere condensatoren er op gezet, maar de kans dat de boel kapot is gegaan door "operator error" misschien in combinatie met een firmware bug lijkt me heel groot. Dus dan kunnen die goedkopere condensatoren nog steeds gewoon "goed genoeg" zijn.

Ik heb een ontwerp waar ik een Rubycon condensator op heb zitten. ESR: 30mOhm. Laat ik het in china bouwen, zit er ineens een ander merk op.... 20mOhm volgens mijn metertje....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Over die condensatoren is geloof ik ook geen klacht, of dat moet ik gemist hebben.

Er worden twee mogelijke verklaringen aangedragen voor de verschillen: een andere revisie of een kopie. Allebei zijn plausibel maar een beetje meer onderzoek was inderdaad wel zo handig geweest.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik dacht dat ie iets zei over lagere kwaliteit condensatoren. En toen ik keek, leek het inderdaad wel enigszins het geval. Als in, meer een merknaam waarvan je kan vermoeden dat het prul is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mijn AT90USB162's die ik bij Farnell heb gekocht die identificeren met ID: 0x1eff82 in plaats van 0x1e9482 zoals in de handleiding staat....

Wat denk je? Toch chinese fake?

Atmel support writes...
Recently, wrong device signature issue has been reported in AT90USB162. It reads device signature as 0x1EFF82 instead of the right device signature 0x1E9482.

@fet hieronder: ja die grap/dat verhaal wilde ik inderdaad een beetje aan refereren.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 12 juli 2018 15:36:54 (10%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 5 juli 2018 08:44:02 schreef rew:
Gast ziet een wit-zwarte koe.... "Alle koeien zijn zwart-wit!"

Een scheikundige, een natuurkundige en een wiskundige zitten in de trein op weg naar een congres in Glasgow. In een wei naast het spoor zien ze een koe.
'Kijk', zegt de scheikundige, 'in Schotland zijn de koeien roodbruin!'
'Je bedoelt', zegt de natuurkundige, 'in Schotland is er minstens één roodbruine koe.'
'Die conclusie is onverantwoord', zegt de wiskundige. 'Het enige wat we weten is: in Schotland is er ten minste één koe, die aan ten minste één kant roodbruin is.'

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
flash2b

Special Member

Net ontvangen uit China, een unipolaire 18650 Li-ion batterij houder en 4 normale houders.

Volgende keer bestel ik alleen unipolaire versies, want dan kan ik me niet vergissen als ik er een batterij in stop.

Die unipolaire zijn heel goed !
Die communiceren met de batterij over de voor en achterkant (in china zijn die omgekeerd), en indien nodig past de cel zijn interne chemie aan.

;-)

Arco

Special Member

Ik heb een paar van die 'mormale' gehad als test (pcb montage versie). Nooit gebruikt, de kwaliteit is belabberd.
Aansluitingen/veertjes zitten gepopnageld en maken slecht kontakt, ik heb liever geen brand... ;) (er kan tenslotte een aanzienlijke stroom lopen)
Voor mij liever keystone... (bijv. de 1043)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zijn die houders op het plaatje dan geen gewone normale houders?
Wat voor extra functionaliteit hebben de "unipolaire" batterij
houders?
Of wordt daarmee bedoeld dat het een houder is voor één batterij?

[Bericht gewijzigd door Retiredat55 op woensdag 18 juli 2018 19:10:22 (20%)

Arco

Special Member

Ik neem aan dat het een voutje van de betreffende Chinees is... (maandagmorgen exemplaar, of ogen iets te ver dichtgeknepen tijdens montage... :) )
Twee veertjes lijkt me niet erg handig om er een batterij in te krijgen.

Er zijn trouwens wel 'polarized' holders (zoals de keystone 1043P), maar ik vind je ook niet handig.
Je bent dan afhankelijk van de mechanische uitvoering van de batterij; sommige passen, en andere maken helemaal geen kontakt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heeft iemand hier vrijdag 2 fluxpennen bij Farnell besteld? Ze liggen nu hier (en ik houd ze, farnell regelt het maar :-) ).

@mel hieronder: Was het voorstel van de dame aan de telefoon die ik er over aan de lijn kreeg. Ik heb in een ver verleden ook een zak schroefjes met amerikaans draad mogen houden.

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 23 juli 2018 19:53:42 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Op 23 juli 2018 13:16:10 schreef rew:
Heeft iemand hier vrijdag 2 fluxpennen bij Farnell besteld? Ze liggen nu hier (en ik houd ze, farnell regelt het maar :-) ).

Zou ik ook doen, lekker puh :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik denk dat ik vandaag eens een keer een uitzondering kan maken op de negatieve ervaringen met Chinezen.

Recentelijk ben ik op zoek naar 3.7V Li-Ion batterijen in bepaald formaat. Afgelopen week heb ik me verdiept via diverse sites wat nu ongeveer de capaciteit van deze dingen zijn. Deze ligt ergens tussen de 900 en 1.200 mAh.
En ja, op een bekende internationale site, merkte ik dat ze worden aangeboden met een capaciteit van over de 2000 mAh. Dat is dus onmogelijk, vandaar dat ik de verkoper een berichtje stuurde.

Ik heb aangegeven dat een dergelijke capaciteit domweg onmogelijk is voor deze batterijen. Vandaar dat ik dolgraag de werkelijke capaciteit wou weten, in de hoop dat ze toch nog binnen de gewenste marge zouden vallen (ik heb geen marge gespecificeerd). Zou ik deze gegevens niet ontvangen, dan kan ik ze ook gaan bestellen en bij aankomst op de testbank leggen. Dat zou zeer waarschijnlijk betekenen dat ik met dat bewijs een klacht zou moeten indienen waarbij ik het betaalde bedrag terug zou claimen en daarnaast een negatieve feedback zou moeten afgeven.
Ik heb geen zin in deze rompslomp, en het ook in zijn belang wil voorkomen. Als hij nou de werkelijke capaciteit kon opgeven, dan zou ik alsnog kunnen bekijken of het interessante batterijen zijn.

Na 2 dagen kreeg ik een reactie (vannacht). Een bekentenis dat de batterijen inderdaad de opgegeven capaciteit (2000+ mAh) niet hebben. Het zou eerder iets van 400 mAh zijn en dat de prijs gebaseerd was op 600 mAh Li-Ions.
Het voelt goed om dit nu eens zwart op wit te hebben.

Ik heb de verkoper bedankt voor de info, maar vooral voor zijn eerlijkheid. Het heeft ons beiden een negatieve ervaring bespaard. Ik dacht : ook deze ervaring is handig om hier te delen.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
mel

Golden Member

Eerlijk is altijd beter..
Dus waarom liegen ze dan op de website?
Maar dat zie je meer. alles is altijd beter en sneller dan van een ander bedrijf.. zo werkt de reklame nu eenmaal.
Maar het houdt wel in, dat geen mens meer in die reclame gaat trappen.
Maar dat zal wel aan mij liggen...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@oxurane: een goed verhaal, dank voor het delen. Zou je zien zitten om hier te laten weten wie de leverancier is? Of, als de forumregels dat niet publiekelijk toelaten, per PB?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
evdweele

Overleden

"Eerlijk" kan ik het niet vinden. "Betrapt op een leugen" is hier beter op zijn plaats.
Van een vergissing is hier ook geen sprake want de aanbieder heeft zich hier niet op beroepen, maar door dreigende negatieve publiciteit toegegeven dat de opgeven capaciteit niet klopt.

Als de supermarkt adverteert met 10 kilo aardappelen voor 2 euro en in de winkel liggen alleen zakken van 2 kilo voor die prijs wordt dat ook niet geaccepteerd, maar als bedrog uitgelegd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik vind het een verfrissende trend dat ze het toegeven. En zich niet gewoon verschuilen achter: Die 2000 is wat de fabrikant opgeeft, ik heb er geen verstand van.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 12 juli 2018 14:55:34 schreef rew:
Mijn AT90USB162's die ik bij Farnell heb gekocht die identificeren met ID: 0x1eff82 in plaats van 0x1e9482 zoals in de handleiding staat....

Update: Ik moest contact opnemen met sales-NL om een "FA" (Failure-analysis) aan te vragen. Dus tegen de tijd dat we klaar zijn zegt ie: Je stuurt de boel aangetekend naar de philippijnen en dan stuur je mij het tracking nummer. Toen zei ik dat het aangetekend versturen naar de filipijnen duurder was dan de chipjes waard zijn. Het is er op uitgedraaid dat ie een "sample" voor me heeft aangevraagd ter vervanging van de kapotte chips.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je stuurt de boel aangetekend naar de philippijnen en dan stuur je mij het tracking nummer.

Behoorlijk triest dit, een serieuze fabrikant had die chips bij jouw door DHL laten ophalen. Lijkt me dat je graag wilt weten waar het binnen je productieproces fout gegaan is.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

@big_fat_mama :
Nee, ik verstrek de naam niet van de verkoper. Is ook niet nodig.
Ik denk dat je het eerder als een wijze les kunt zien : pas deze werkwijze toe op een mogelijke aankoop, wanneer je het vermoeden hebt dat het niet helemaal zuiver is. Daar heb je meer aan dan dat ik de naam van een enkele verkoper vertel.

@EdvdWeele :
Je hebt gelijk. Zo kun je het ook noemen.
Wat betreft je vergelijking met de aardappelen, vind ik die spaak lopen. In de winkel kun je het meteen "voelen" of zien voordat je het in je winkelwagentje stopt. Dat wat je via internet bestelt juist niet. En zeker als het via China loopt, kan het hele proces erg moeizaam en langzaam verlopen.

Verder nog een andere ervaring die ik wel wil delen met jullie.
Wanneer ik iets bestel, wordt het vrij snel gemarkeerd als "verzonden". Stel je 2 dagen later nog een vraag over het product (aantallen) dan kunnen ze dat soms mee sturen. Kortom, het is nog niet verzonden. Het heeft de schijn tegen dat ze de spullen expres later gaan verzenden. Het betekent dat de spullen dus later bij je aankomen. Ik ben geduldig en wacht met het afgeven van een feedback, nadat het pas is getest.
Maar te geduldig zijn is ook niet goed. Je kunt dan geen claim meer indienen. En dat is juist net waar een paar lieden op mikken. Het lijkt erop dat er een soort overlap is bij eBay. Je kunt nog geen claim indienen omdat de uiterste leverdatum nog niet voorbij is. Is die wel verlopen, dan had je juist weer eerder moeten reageren (maar kon toen niet). Dat is mij onlangs een paar keer overkomen. Het laatste redmiddel is dan een claim via PayPal.
Zie je dus een uiterste levertijd die lang duurt (bijv. 6 weken), wees alvast alert.

Wanneer je van die overlap af wil, kun je beter niet zo geduldig wachten, maar juist deadlines stellen na een bepaalde tijd met harde toezeggingen. Ik heb ontdekt dat ze daar best gevoelig voor zijn.

Dat houdt bij mij in dat ik na 3 weken eerst vraag of ze weten waar het product is. Vaak krijg ik dan een vage reactie met allerlei excuses. Vervolgens klim ik in de pen en geef aan voor welke datum het binnen moet zijn (1 week). Zo niet, dan ben ik gedwongen om een claim in te dienen en negatieve feedback af te geven. Vervolgens mail ik ze om de dag wanneer de deadline
verloopt, waarbij ik niet reageer op hun vervolg-reacties.
In bijna alle gevallen heb ik daarmee voor de deadline het geld vrijwillig teruggestort gekregen. Voor mij een reden om een neutrale of positieve reactie af te geven. In deze feedback meld ik wel dat het bestelde niet is ontvangen, maar dat de verkoper voor een alternatieve oplossing heeft gekozen. Ik zie de noodzaak niet zo om iemand meteen af te branden. Dat doe ik alleen als ze het echt zo staan te traineren en dat ik het alleen via een claim kan terughalen.
Daarnaast, die Chinezen verkopen zoveel, waardoor een negatieve of neutrale feedback snel overspoeld wordt door andere feedbacks.

@Rew :
Ik denk dat de betreffende verkoper klem zat. Zou hij liegen, was hij het betaalde bedrag kwijt, een setje Li-Ions armer en negatieve feedback rijker. En dat wist hij vooraf.
En zou hij proberen er onderuit te komen door te melden dat hij er geen verstand van zou hebben : geen probleem, dan krijgt hij zijn wijze les binnen afzienbare tijd, middels de claim.

De verkoper heeft me overigens weer een berichtje gestuurd, in de hoop dat ik het alsnog zou bestellen. En dat nadat ik hem heb meegedeeld dat ik minstens 900 mAh zoek...

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

die mannen verkopen ook maar wat ze binnenkrijgen, en als die fabrikant er 2000mAh op zet, wat moet die doen.
te koop zetten aan 400mAh? dan geraakt die ze aan de straatstenen niet kwijt
de vergelijking met die aardappelen is idd krom. je moet het eerder zien als:

een winkel adverteerd 2kg aardappelen voor 1€. als je de zak echter koopt en thuis meet, blijkt er maar 1,5kg in te zetten, terwijl de verpakking echt 2kg aanduid.
wie is in fout??? de frauderende fabrikant/verpakker, of de winkel die ze verkocht?
de winkel zal natuurlijk jouw klacht aanvaarden en je geld teruggeven om je toch maar te houden als klant. ze zullen dan de fabrikant/verpakker contacteren dat hun label niet overeenkomt met de inhoud en eventueel de zakken uit de rekken halen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

In 18650 kunnen respectabele accu fabrikanten tegenwoordig ruim 3000mAh krijgen. Als je dan toch gaat liegen, en roept dat je 4000 of 5000mAh verkoopt, dan heeft het geen zin om er 2900mAh in te doen want je gaat er toch van uit dat je klant het niet gaat controleren.

Maar ik heb bewondering voor chinees die gewoon eerlijk is. Als die dingen adverteert als "5000mAh geadverteerd op de cel, gemeten 2500 mAh" dan zal ik die makkelijker kopen dan iemand die 2900mAh adverteert zonder er bij te zeggen wat er gemeten is.

Het enige is dus dat er vaak dus maar zo weinig in zit dat je na 1 setje gewoon voor je leven genoeg van die low-capacity dingen hebt.
(Ik heb een setje 5Ah gekocht die 600mAh bleken (en 1/8e van de vraagprijs betaald)).

[Bericht gewijzigd door rew op maandag 30 juli 2018 08:36:15 (18%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

daarom koop ik er ook geen accu's.
zou die chinees mij cellen aanbieden die 1500mah zijn voor 1€, dan kan ik daar best veel mee doen.
ik had er toch gewoon veel parallel zodat ik hogere stromen haal.
als ze 5000mah cellen verkopen die 800mah blijken te zijn, dan is de kans groot dat die 1500mAh cellen ook hun waarde niet gaan halen.
als ik toch onbekende cellen aanschaf, kan ik er evengoed uit laptoppacks halen en die afzonderlijk meten. kost me niks dan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik koop helemaal geen lithiumcellen (rechtstreeks) uit China. Niet alleen omdat je niet weet wat je krijgt, vooral ook ivm. veiligheid. Liever een paar euro extra uitgeven voor een mooie Panasonic, Samsung, Sony of LG cel bij een betrouwbare leverancier dan mijn huis te laten afbranden door een vage Chinese prutcel die in self destruct mode ging...

Dit topic is gesloten