Chinese shops .. en hun rariteiten

Dit topic is gesloten

Een van de irritaties die ik heb met de nederlanse vertaling van sites is dat sommige "nieuw account aanmaken" vertalen als "aanmelden" en andere sites vertalen "inloggen" als "aanmelden". De andere knop voor als je al een account hebt, of juist niet heeft dan een andere term.... Maar je kan het ook overdrijven:

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is dat van jou een app ofzo flash2b?
Ik laat liever geen onnodige apps meedraaien op m'n telefoon (het helpt ook niet dat ze Chinees zijn) dus ik gebruik de website en zie hetzelfde als rew. Althans, ik druk altijd op Engels maar via andersmans links (+Google) kom je ongevraagd vaak weer in het Nederlands terecht.

If you want to succeed, double your failure rate.
flash2b

Special Member

Screen print is van de Web versie op een browser vanaf een laptop.

Ali heeft ook diverse plaatsen mogelijkheden om in te loggen, maar als ik op de Nederlandse site bijvoorbeeld op "Mijn bestellingen" klik, dan zie ik dit:

Als ik dan de knop "inschrijven" gebruik, dan blijkt dat inloggen te betekenen en wordt er gelukkig geen nieuw account aangemaakt (wat je bij aanmelden/inschrijven eigenlijk zou verwachten).

Overigens vind ik jouw "Deelnemen/Aanmelden" screenshot weliswaar beter (want niet 2x hetzelfde), maar nog steeds onduidelijk. Ik gebruik een aanmeldformulier als ik nog geen lid ben, dus dan zou "aanmelden" een nieuwe gebruiker betekenen, en blijft voor "deelnemen" de betekenis van inloggen over. Maar ook deelnemen klinkt meer als een 'eerste handeling' voor nieuwe gebruikers...

Ik snap niet dat de automatische vertaling "inloggen" niet kent, dat zou al een hoop schelen.

[Bericht gewijzigd door Jochem op donderdag 8 augustus 2019 12:39:10 (10%)

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Aanmelden is ambigu (dat kan ook als je al bekend bent) maar inschrijven is hier inderdaad gewoon fout. Ik gok dat aanmelden hier juist gebruikt wordt voor inschrijven...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik wil die site gewoon altijd in het Engels.
Dat gaat ook, totdat er weer iemand een http://nl.aliexpress.com link hier in 'het grote interessante aanbiedingen topic' post. En Google komt ook vaak met die taal-specifieke links.

Heeft er iemand al een sluitende manier om links naar Ali altijd in het Engels te presenteren? Wat ik doe is http://nl. vervangen door http://www., maar dat is niet genoeg omdat hij naar je cookies kijkt. Als je tussendoor op "global site" klikt dan lukt het wel als je daarna de www.-link gebruikt.
Het klikken op Global site voegt onder andere "site=glo" aan de URL toe, maar dat op zichzelf volstaat niet. Ik zag laatst ook "lang=en" voorbijkomen, maar daar geldt hetzelfde voor.

Als je eerst deze link bezoekt https://nl.aliexpress.com/item/32608906232.html , dan blijf je daarna zelfs met deze link https://www.aliexpress.com/item/32608906232.html?site=glo&lang=en
nog steeds terugkeren naar de Nederlandse site. Ik moet echt weer handmatig de taal op Engels zetten (en daarna vooral niet de nl.-link per ongeluk weer gebruiken).

Het lijkt erop dat je echt een script moet gaan schrijven dat je cookies aanpast.

If you want to succeed, double your failure rate.
Arco

Special Member

Wel geen shop, maar een adapter. Dit 'tekstblok' is in totaal 5mm hoog. (de 'kleine'(!) letters zelf zijn nog geen 0.5mm hoog... )
Er zou eigenlijk toch wel een 'leesbaarheidsvereiste' moeten zijn voor dit soor opdruk. (zonder microscoop... :) )
(ik kan best kleine lettertjes lezen, maar bij 0.4mm letters moet er toch een vergrootglas bij komen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Over rariteiten van China gesproken. Ik kwam vorige week toevallig een artikel tegen over de huidige opstand in Hong Kong en hoe de Chinese overheid daar hun rare semi fascistische systeem wil uitrollen (door o.a. de rechtspraak te vervangen door het Chinese model waar je gewoon van de radar verdwijnt als ze je niet mogen) in een gebied wat altijd eigenlijk best democratisch was en een leuke combinatie van de Britten en China.

En ik moet zeggen dat ik daarna ineens veel minder zin had om spullen uit China te bestellen. En ik weet dat het zinloos is om als individu zo iets te gaan boycotten, maar ik had wel bijna zo iets van dat moeten ze via de eu misschien gewoon gaan verbieden uit principe (ter vergelijking Rusland boycotten ze helemaal kapot voor hetzelfde soort dingen in de Krim).

Wellicht een tikje overdreven reactie, maar ik denk dat als de Chinezen te veel macht krijgen, de wereld er niet echt beter op gaat worden.

Arco

Special Member

Boycots hebben soms onverwachte resultaten...

De boycot van Amerika tegen Huawei resulteerde in een omzetval bij Huawei.
Dit resulteerde weer in een omzetval bij Samsung, de geheugenchip leverancier van Huawei.
En de geheugenfabriek van Samsung staat in... Amerika, waar dus ook de omzet sterk terugloopt... :)

(ze snijden dus eigenlijk zichzelf ook in de vingers...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik krijg de indruk dat ze een beetje verlegen zitten met Hong Kong, en elders op de wereld krijgen ze ook minder voet aan de grond dan ze soms hoopten. Zouden de interne zuiveringen van de partij door Winnie de Pooh nog op tijd zijn geweest of is het een voorbode van een Chinese lente? Dat dachten we natuurlijk ook ooit bij de Arabische lente, die maar voor een klein deel geslaagd is, maar toch.

Op dit moment is China een belangrijke leverancier voor iets waar we hier niet meer zo aan doen: onderdelen en gereedschappen voor reparaties. Dat maakt het lastiger om er geen zaken mee te doen. Opzich zijn de mensen die je met zulke handel sponsort wel de ondernemende types die een klein beetje van vrijheid weten.

Over ondernemen gesproken, dat is denk ik ook een belangrijke reden dat China Taiwan niet binnenvalt. Teveel Taiwanese bedrijven die de Chinese economie overeind houden (Foxconn, TPV, een hele hand vol computerfabrikanten).

Andere economische ontwikkelingen zijn interne prijsstijgingen en het omklappunt tussen goedkoop produceren en duur high tech (iets waar Japan ook mee te kampen heeft gehad en nog heeft).

P.S. En waarom staat de geheugenfabriek van Samsung in Amerika? Waarschijnlijk omdat een eerdere president ze voordeeltjes heeft gegund. Dan zou het zomaar kunnen dat Samsung ook weer wegverhuist.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Kan ook een 'moetje' zijn, om op de Amerikaanse markt te kunnen/mogen opereren... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Da's nogal een fooi, er moeten dus andere grotere redenen geweest zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 augustus 2019 12:41:15 schreef Jochem:
...

Als je eerst deze link bezoekt https://nl.aliexpress.com/item/32608906232.html , dan blijf je daarna zelfs met deze link https://www.aliexpress.com/item/32608906232.html?site=glo&lang=en
nog steeds terugkeren naar de Nederlandse site. Ik moet echt weer handmatig de taal op Engels zetten (en daarna vooral niet de nl.-link per ongeluk weer gebruiken).

...

Effe getest met privé navigatie van FF. Dit probleem heb je niet meer als je na de eerste link het privé navigatievenster sluit en weer opnieuw opent. Dan komt de 2e link standaard weer in het Engels. Geen gedoe met cookies.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 8 augustus 2019 12:28:54 schreef maartenbakker:
Aanmelden is ambigu (dat kan ook als je al bekend bent) maar inschrijven is hier inderdaad gewoon fout. Ik gok dat aanmelden hier juist gebruikt wordt voor inschrijven...

Je bent niet de enige die het alsnog verkeerd begrijpt, dus voel je niet "raar" of zoiets.

De linker aanmelden is "account aanmaken" en als je op de "inschrijven" knop d'r onder clickt wordt dat proces gestart. De rechter "aanmelden" is "inloggen" en als je die selecteert en op de dezelfde "inschrijven" knop d'r onder clickt dan wordt dat proces gestart....

Op 8 augustus 2019 14:39:54 schreef Nightwalker:
[...] na de eerste link het privé navigatievenster sluit en weer opnieuw opent. Dan komt de 2e link standaard weer in het Engels.

Ja leukert! Dat is effectief hetzelfde als AL je cookies wissen. Maar soms zijn die wel handig. Zo van als je ingelogd bent en dat effe wilt blijven.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 8 augustus 2019 14:50:44 (23%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

De taan weer op engels zetten is dan inderdaad de meest makkelijke optie.

Ali in het Nederlands is extreem bagger, de engelse texten zijn al zo-zo, maar als je dat naar het nederlands omzet kun je er helemaal geen choco meer van maken.

Op 8 augustus 2019 14:45:07 schreef rew:
[...]Ja leukert! Dat is effectief hetzelfde als AL je cookies wissen. Maar soms zijn die wel handig. Zo van als je ingelogd bent en dat effe wilt blijven.

Ik gebruik de normale browser maar voor ongeveer 10 websites. Idd om standaard ingelogd te blijven. Alle andere websites open ik alleen maar in privénavigatie. Zo weet ik dat altijd alle cookies (ook die van websites die ik maar één, of een paar keer bezoek) gewist worden. Hoef ik dat niet zelf apart te doen met een ander programma waarmee ik ook nog moet aangeven welke wel en welke niet.

En ik gebruik een 2e monitor. Primaire is normale browser en secundaire is privénavigatiebrowser.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

Op 8 augustus 2019 15:07:33 schreef Sine:
De taan weer op engels zetten is dan inderdaad de meest makkelijke optie.

Ik kon gisteren de "go to global site" die ik altijd gebruikte niet meer vinden. Maar waarom moet ik GVD IEDERE DAG de taal weer op engels zetten? computers zijn goed in het uitvoeren van repeterende handelingen. Laat mij gewoon 1x de taal op engels zetten en dan op iets van "SAVE" drukken en dat ie het dan onthoud. Dat onthouden schijn je makkelijk te kunnen implementeren met een technologie die "cookies" heet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 8 augustus 2019 12:22:05 schreef Jochem:
Ali heeft ook diverse plaatsen mogelijkheden om in te loggen, maar als ik op de Nederlandse site bijvoorbeeld op "Mijn bestellingen" klik, dan zie ik dit:

Stukje opscheppen over mijn reis naar China afgelopen twee weken... maar vooral bedoelt als algemene info:
Pinpassen en credit cards werken bijna niet (alleen Bank of China en enkele andere pinautomaten). Verder gaan alle betalingen met Alipay (inderdaad van Jack Ma, oprichter van Alibaba group, waaronde Aliexpress) of Wechat (Chinese versie van Whatsapp).
Hier zijn ze nog aan het klooien met telefoonbetalingen of een chip in een ring, daar draait de hele economie op telefoon of smartwatchbetalingen en is betalen met je gezicht al op plekken mogelijk...

Dus ik denk, inloggen op mijn Aliexpress account die al gelinkt is aan mijn credit card en dan Alipay aanvinken oid. Helaas, mijn Aliexpress is gekoppeld aan mijn gmail (van Google) en laat Google nu totaal geblokt worden door de Chinese overheid. Dus ik kwam er niet in.

Ook de Hong Kong situatie was slechts mondjesmaat in het nieuws.

Wel werkte Whatsapp (alleen tekst, geen foto's). Wat een wonder schijnt te zijn. Vreemd genoeg wel op de drie Xiaomi telefoons (Chinese makelij) en niet op de twee Samsungs (Koreaans). Of het had te maken met de leeftijd (Samsungs 3 jaar oduer dan de Xiaomi's).
Vrijdag ochtend uit Shanghai vertrokken, zaterdag kwam de typhoon aan land.

Klein winkelcentrumpje (50x50m?) gezien in Suzhou wat volledig bestond uit tientallen telefoonwinkeltjes (toonbanken is een beter woord) met veelal Apple telefoons en een enkele computerdesk, waarvan vele reworkstations hadden staan en waar ze vrolijk op chipniveau aan het repareren waren. Als ik me beter had voorbereid had ik wellicht gevraagd of ze de ouwe Macbook Air van mijn zoon van 4 naar 8GB hadden kunnen uitbreiden. Schijnt te kunnen, maar durf ik niet aan met mijn soldeerbout (of soldeerskills).

https://i.imgur.com/iZJTs3dl.jpg

Overigens is volgens onze Chinese gids elke bestelling voor 8 uur 's avonds geplaatst bij Aliexpress, de volgende dag in huis. Gezien de *ietwat* grotere afmetingen van China vergeleken met ons landje, vind ik dat ongelooflijk snel! Ik ga ervanuit dat dit voor gangbare, goedlopende producten geldt en niet voor obscure gevallen.

Op 8 augustus 2019 13:17:27 schreef Arco:
Boycots hebben soms onverwachte resultaten...

Juist! Als ik iets uit China koop, wil dat nog niet zeggen dat ik daarmee het Chinese bewind ondersteun. Mijn 'buitenlandse deviezen' zouden het Chinese bewind aan meer slagkracht kunnen helpen. Maar net zo goed zou het kunnen dat het geld wat ik in een Chinees z'n broekzak stop, die Chinees helpt om een vuist tegen z'n eigen regering te maken. Of minder afhankelijk daarvan te zijn. Of er minder last van te hebben.

Maw: ik ga er bij aankopen vanuit dat mijn geld in die zin een neutraal effect heeft. Totdat ik duidelijke aanwijzingen heb hoe dat geld terecht komt & effect wat het heeft (zelf bij de boer kopen, bio vs. niet-bio, scharrel vs. vrije uitloop eieren, Max Havelaar keurmerk etc). Voor kopen van Chinese producten is dat praktisch niet na te gaan. En daarnaast: "US made" beter? Of iets wat uit een bouwvallig fabriekje in Bulgarije of India komt? Nog afgezien dat veel spul wat in plaatselijke winkels ligt, uit dezelfde fabriek(en) in China komt. Check maar eens de labels op artikelen bij de Ikea. :p

Voor China is Hong Kong gewoon een soort kip met de gouden eieren. En ik acht het Chinese bewind slim genoeg om die kip niet dood te knijpen. :)

Op 11 augustus 2019 22:32:01 schreef r-p:
Vrijdag ochtend uit Shanghai vertrokken, zaterdag kwam de typhoon aan land.

Hehe, zag je misschien nog een paar sandalen van mij langskomen! :) Kwamen uit Hefei, afgelopen do. (8 aug) hier in NL afgehaald, 2 dagen ervoor lagen ze nog in Shanghai. Ging behoorlijk vlot voor wat ik qua China bestellingen gewend ben.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Voor mij is het Chinese verhaal afgelopen. Ik vond het altijd al een moeilijke balans tussen "lekker goedkoop" vs. "geen zaken doen met politiek oncorrecte regimes". De recente feiten doen nu de balans overslaan.
Ik wel geen politieke discussie opstarten, ook wil ik niet vertellen dat het elders veel beter is - aankopen uit de USA vermijd ik reeds zeer lang, ook om gelijkaardige redenen. Maar voor mij is nu de streep getrokken: tot hier en niet verder. So long, uncle Ali!

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 13 augustus 2019 19:28:06 schreef big_fat_mama:
Voor mij is het Chinese verhaal afgelopen. Ik vond het altijd al een moeilijke balans tussen "lekker goedkoop" vs. "geen zaken doen met politiek oncorrecte regimes". De recente feiten doen nu de balans overslaan.
Ik wel geen politieke discussie opstarten, ook wil ik niet vertellen dat het elders veel beter is - aankopen uit de USA vermijd ik reeds zeer lang, ook om gelijkaardige redenen. Maar voor mij is nu de streep getrokken: tot hier en niet verder. So long, uncle Ali!

Maar als ik die lader niet via Ali koop maar bij Action komt die meuk ook uit China.

maartenbakker

Golden Member

Ik heb als vuistregel dat ik onze eigen economie moet kunnen helpen doordat ik spullen daar bestel. Gereedschappen en onderdelen zijn dan meestal wel gerechtvaardigd.

Wat dat betreft is het alsnog ook beter om zo'n lader bij een importeur hier te kopen, dan pomp je in elk geval een klein stukje terug in onze economie en bovendien heb je een (klein) filter dat de ergste troep buitenhoudt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dit topic is gesloten