Chinese shops .. en hun rariteiten

Dit topic is gesloten

bprosman

Golden Member

Weet iemand wat voor nut het zou hebben bij een Arduino de headers aan de "onderkant" te solderen zodat je LED's en reset knop ook onderop zitten ? :+

http://img.banggood.com/thumb/view/upload/2014/08/SKU157951/SKU157951c.jpg

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
evdweele

Overleden

Dat is makkelijker met verpakken en verzenden. Dan zit er tenminste 1 vlakke kant aan het product ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Lambiek

Special Member

Op 24 mei 2016 18:26:57 schreef bprosman:
Weet iemand wat voor nut het zou hebben bij een Arduino de headers aan de "onderkant",....

Nu kan je er toch makkelijk een stekkertje op prikken, dat heeft ook zijn voordelen. Zelf maak ik ze ook zo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
bprosman

Golden Member

@Edvdweele, ze komen met de headers los bijgeleverd ;-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
evdweele

Overleden

Dan begrijp ik het niet helemaal. Ik veronderstelde dat ze geleverd werden zoals op de foto. En dat vind ik nogal onpraktisch.

Zelf ontving ik vandaag ook iets uit China waar ik "niet echt tevreden" over was:

Welke halve zool haalt het in z'n Chinese hoofd om een microprocessor met een stukje sellotape op een kartonnetje te plakken en dat in een plastic zakje te stoppen? :( ESD bestaat zeker niet in China.
Met heel veel geluk zijn ze nog heel, maar ik twijfel er sterk aan.
Morgen maar eens zien wat het resultaat is als ik hem in de schakeling heb gesoldeerd.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

karton is net zoals papier vrij ESD safe. (tenzij het niet uit de copieermachine komt, dan is al het water er even uit)
Dus het idee is zo slecht nog niet. Beter dan cellotape aan beide zijden :-)
wat moet de chip doen?

groeten

Kris

evdweele

Overleden

Op mijn vroegere werk werd tijdens de ESD cursussen benadrukt dat papier juist een grote bron van statische elektriciteit is. Alleen als papier in ESD veilige hoesjes is verpakt mag papieren documentatie in een EPA worden gebruikt.

De chip wordt gebruikt als USB-controller in een Popcorn Hour mediaplayer.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

tja , ik ga me niet moeien met de adviezen van je vorige werkgever. Kan zijn standpunt wel begrijpen, papier en karton geeft een niet gecontroleerde onzekerheidsfactor in hun verpakkingsgeval .

Maar in dit geval zal het wel meevallen. Karton is niet echt een goede isolator (vochtgehalteafhankelijk uiteraard) net zoals hout.

test het zelf: Die dingen blijven niet zomaar overal aan kleven door electrostatische electriciteit, zelfs na wrijven over elkaar, dit in tegenstelling tot vele plastics.

Kortom die Chinees is zo dom nog niet . Misschien heeft hij er eerst nog een drupje water op gedeponeerd, dat zou het compleet maken.

uiteraard is dit officiëel not done, maar het kon slechter.

groeten

Kris

IC bevatten daarnaast een redelijke ESD bescherming, dat was vroeger nog wel eens anders.

This is the world we know best, the world of madness

Welke halve zool haalt het in z'n Chinese hoofd om een microprocessor met een stukje sellotape op een kartonnetje te plakken en dat in een plastic zakje te stoppen? :(

Een slimme Chinees !

Laat 1 van de 100 defect raken, dan vergoeden ze dat en kost ze dat 1 %
Of dat onderdeel nu goed of slecht is, waarschijnlijk koop je toch maar eenmalig bij hem (tenminste, zo gaat dat vaak bij mij).
Als ik bij Farnell of Mouser bestel dan zitten dezelfde ICs in een anti statisch doosje of tray verpakt in een gesealde verpakking.
Soms kost die verpakking net zo veel als het onderdeel zelf maar betaal ik zelf 10 maal zoveel als bij die Chinees.

Een slimme Chinees !

Gewoon gemakzucht. De ESP-01 modules van $1.60 incl verzenden die ik bestel komen wel in ESD zakje uit China. Zo duur zijn die zakjes niet.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Henry S.

Moderator

Op 24 mei 2016 18:54:30 schreef evdweele:
Zelf ontving ik vandaag ook iets uit China waar ik "niet echt tevreden" over was:

[bijlage]
[bijlage]
Welke halve zool haalt het in z'n Chinese hoofd om een microprocessor met een stukje sellotape op een kartonnetje te plakken en dat in een plastic zakje te stoppen? :( ESD bestaat zeker niet in China.

Het kan gekker, op piepschuim en in krimpfolie gewikkeld :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
High met Henk

Special Member

en dan vaak nog werken...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 24 mei 2016 18:54:30 schreef evdweele:
Dan begrijp ik het niet helemaal. Ik veronderstelde dat ze geleverd werden zoals op de foto. En dat vind ik nogal onpraktisch.

Al je het printje in een kleine serie apparaten bouwt (als piggyback) is het een hele praktische oplossing. Je kunt zo iets veel compacter bouwen. De totale bouwhoogte wordt nu zo'n 4 a 5 mm lager.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 24 mei 2016 18:41:38 schreef bprosman:
@Edvdweele, ze komen met de headers los bijgeleverd ;-)

Dus... je hebt ze er zelf zo opgesoldeerd en vraagt ons nu waarom je dat zou doen? Er mist nog iets in je verhaal denk ik...

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
fred101

Golden Member

Op 24 mei 2016 18:54:30 schreef evdweele:

Welke halve zool haalt het in z'n Chinese hoofd om een microprocessor met een stukje sellotape op een kartonnetje te plakken en dat in een plastic zakje te stoppen?

Dan wil je helemaal niet weten wat er tussen het desolderenen/produceren en inpakken allemaal is gebeurd... ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
evdweele

Overleden

Ik vermoed dat ze eerst hebben uitgeprobeerd hoe hard het knettert als ze de chip over een fleecetrui wreven :'(

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
bprosman

Golden Member

Dus... je hebt ze er zelf zo opgesoldeerd en vraagt ons nu waarom je dat zou doen? Er mist nog iets in je verhaal denk ik...

Die foto was van de website van de leverancier.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Tja. En als je met van die female "dupont" stekkertjes verbinding wil maken naar andere onderdelen van je project, dan is DEZE configuratie eigenlijk wel handig. Ik heb van die "STM32xxx Discovery" bordjes. Die hebben van die male headers aan BEIDE kanten van de PCB. Die aan de bovenkant zijn NET iets te kort, zodat je onbetrouwbare verbindingen krijgt. Prik je de stekkers op de onderkant ligt je bordje weer onhandig op tafel.

Net als bij de originele arduino valt er wat voor te zeggen om de verbindingen op de bovenkant te hebben.... Doordat ze de headers los leveren heb je die keuze als het voor jou handig is....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 25 mei 2016 09:50:32 schreef rew:
Tja. En als je met van die female "dupont" stekkertjes verbinding wil maken naar andere onderdelen van je project, dan is DEZE configuratie eigenlijk wel handig.

Dat zeg ik. :) Maak ze ook zo, maar dan met Molex.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pict0017.jpg

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik bestel dit:

Ik krijg dit:

Na enig geneuzel met de verkoper worden de missende plaatjes nog na gestuurd

Kortom daar verdient de chinees ook niets meer aan.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Lambiek

Special Member

Volgens mij staat de tekst ook verkeerd op het plaatje, kijk maar naar het lipje en de uitsparing in de schakelaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Tja, dat soort dingen gebeuren, maar gelukkig is de impact niet groot, de prijzen zijn zo dat je wel wat uitval kunt hebben. Als het echt kritisch is, en je wil over twee maanden hetzelfde onderdeel moet je een andere leverancier zoeken.

Wat ook voorkomt in Chineese produkten is dat de maatvoering apart is.
Voorbeeld is deze module, let op de pinnen links, net niet de standaard pin afstand.

Of deze HKLM-PM01 5V module: de breedte tussen de AC en DC pinnen is geen veelvoud van 0,1 inch, past dus net niet op standaard gaatjes print. Je moet de pootjes met een beetje geweld schuin erin duwen. Jammer, net niet dus.
Of er moet een andere reden zijn dat deze 29,4 mm gekozen is.

Op 24 mei 2016 23:58:45 schreef bprosman:
[...]Die foto was van de website van de leverancier.

Ik heb er onlangs ook een 3-tal besteld (nog niet aangekomen), maar via die website (BG) had je wel degelijk de keuze tussen losse headers (meegeleverd), of voorgesoldeerde headers.

Wat ik dan wel weer vreemd vond, was dat de headers links en rechts onderaan de print werden geplaatst, terwijl de kleine dubbele header bovenaan stond. Daar zag ik de logica ook niet echt van in.

Zelf heb ik ze los besteld, omdat in de comments nogal wat opmerkingen waren over het soldeerwerk aan de headers.

Uiteindelijk kan ik Lambiek alleen maar bijtreden - headers onderaan zou ik gebruiken om het geheel op een print te zetten, headers bovenaan als je het geheel met stekkertjes aansluit (vb. om te testen of zo). Beiden hebben zo hun toepassingen denk ik.

Arco

Special Member

Die Hi-Link module heeft wel meer problemen: de 230v pinnen zitten veel te dicht bij elkaar (met eilandjes erbij mag je blij zijn als je 1 of 2mm over houdt...)
Normaal hoort het andersom; 230v pootjes 15mm en de secundaire 5mm...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit topic is gesloten