LG Inverter linear compressor

Linear Compressor is al heel oud en komt uit de Airco wereld. Oftewel Scroll compressor worden ze ook genoemd. Ik vermoed dat LG er wel over nagedacht heeft qua slijtage. Maar wel is al bewezen als de toerental laag is dat de smering niet optimaal is, immers draait opvoer van olie ook langzamer. Ik vind dat als je een nieuwe A+++ gaat vervangen voor een oude A klasse, je wel een enorme terugverdien tijd heb. Ik ben bang dat kast dan al weer vervangen is. LG plastic en bakken is niet te vergelijken met een Liebherr. Maarja, afwachten?

Sine

Moderator

Een scroll compressor is geen lineaire compressor, scroll gebruikt een roterend labyrint aangedreven door een elektromotor.

Een lineaire compressor is een lineaire motor die direct een zuiger voortbeweegt.

Niet alleen kun je de frequentie makkelijk veranderen, maar ook de slaglengte.
Het nadeel is dat er weer een stuk vermogenselektronica in zit.

@Raaf12 & Tidak,
Als iedereen zo dacht hadden we nog een kolenkachel in de woonkamer een olielampje naast het bed en hokje in de tuin met een hartje in deur om te gaan schijten.

Ook deze techniek is niet 'nieuw' nieuw, het is wel de eerste keer dat ik het tegenkom in een koelkast.

RAAF12

Golden Member

Op 29 juli 2018 06:12:31 schreef Tidak Ada:
De taperecorder is na minder dan 1.000 uur gebruik overleden door een ernstig mankement aan de tranportelektronica.

Op 1 exemplaar zegt dat niet zoveel. ReVox is een van de merken die juist heel makkelijk zijn de repareren. Schema's en onderdelen overal te krijgen. Een later model had een custom IC was niet meer te krijgen is, dat was een (1) negatieve uitzondering.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zondag 29 juli 2018 15:56:50 (75%)

Deze is niet in plastic, maar aluminium overal. Koelkast platen binnen zijn glas.
En zoals ik zei stond deze in promo bijna 200 euro minder en had ook eco-cheques van mijn werk. Dus dat moet je ook bijrekenen in de terugverdientijd, sowieso doe ik er nu wel voordeel aan.
Ik hoef ze ook niet meer te ontdooien, wat ook extra energie kost!
En eindelijk meer plaats in de vrieskist.

En 10 jaar expliciet garantie op de compressor, dat zul je als fabrikant toch niet geven als je weet dat het niet werkt?
Maar ik laat bevindingen hier weten, zodoende hebben mensen die info zoeken er ook iets aan!

@sine; Wel heel grappig hoe je het zegt, ik zie het allemaal voor me. ;-)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Anoniem

Variabele slaglengte en lineaire compressor motor is weer iets nieuws voor mij.
Paar jaar geleden na de aankoop van een Liebherr combinatie ontdekt dat daar een frequentieregelaar opzit.
Op het typeplaatje van de compressor staat voor de frequentie 25-80hz en ipv een startrelais zit er een frequentieregelaar op.

Op 28 juli 2018 17:01:16 schreef CrossFireX:
Ja het zou wel moeten, de oude was 297Kwh/jaar die nieuwe doet het veel beter met slechts 178Kwh/jaar

Aan 20 cent/kW geeft dat 25 euro op jaarbasis. Maar als een oude combinatie toch moet vervangen worden is het altijd mooi meegenomen.

Energiezuinigheid wordt vooral bepaald door de isolatie.
Tegen de intussen vervangen combinatie had ik tegen de zijkanten en op de bovenkant gladde isolatieplaten van 2cm dikte geplakt met enkele brede stroken dubbelzijde kleefband. Die draaide duidelijk veel minder dan voorheen.

maartenbakker

Golden Member

Op 29 juli 2018 13:51:00 schreef CrossFireX:
Op verschillende fora komt in ieder geval altijd maar weer dezelfde merken boven water met klachten.

1 Miele
2 Bosch
3 Siemens
4 Whirlpool

Miele = Liebherr
Bosch = Siemens

Ik zou zelf het aantal storingen bij Bosch/Siemens het hoogst inschatten. Daar zijn de storingen ook sneller onherstelbaar (gaslek) denk ik. Miele/Liebherr zal vooral vanwege het Senseosyndroom zijn? Whirlpool idem, want koelkasten bouwen kunnen ze in Italië traditioneel gemiddeld even goed als in Duitsland.

Van LG weet ik inderdaad niets qua storingen, Samsung zie ik wel wat vaker op het forum langskomen geloof ik. In elk geval heb ik van LG wel het idee dat ze een serieuze poging tot kwaliteit doen. 10 jaar garantie zegt veel, en de productmanager die tijdens een beurs in Duitsland voor vandalisme is opgepakt omdat hij een product van de concurrent "testte" had wat mij betreft ook de goede mentaliteit.

(hij ging aan de deur van een Samsungwasmachine hangen om te laten zien dat die er niet tegen kon terwijl het bij LG juist zo ontworpen was dat dat zonder schade mogelijk is)

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 29 juli 2018 17:06:35 (25%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@maartenbakker Weet jij iets van de merken zoals Haier? Nog noot van gehoord eerder, wie maakt dat en is dat betrouwbaar?
Hebben ook vanalles, koelkast tot moderne TV.

Nog zo een vreemd merk is Valberg, wie is dat.

En dan ook nog High One, wat een vreemde merken, maar hebben ook echt alles aan bodemprijzen.
Niet dat ik nu iets nodig heb, maar had die merken nog nooit eerder gezien.

Je ziet dus dat ik wel degelijk mijn huiswerk gedaan heb, heb zelfs forum afgeschuimd op eventuele klachten over deze koelkasten!
Ik vond echt helemaal niks en zag meestal positieve reacties.
Dat doe ik nu altijd voor ik iets aanschaf, idem voor computer-materiaal.

Maar morgen brengen ze de koelkast bij me thuis en ik zal samen met foto iedereen laten zien wat je kan verwachten.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Haier maakt z'n spullen geloof ik wel zelf. Ooit begonnen als koelkastfabriek, erg veel uitval, kwaliteitsprogramma in samenwerking met het bekende Duitse merk dat een Chinees zou uitspreken als Libohaier.

Valberg en Highone klinken als stickertjesplakkers op goedkope rotzooi van Vestel e.d.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

ik zou wegblijven van LG, hun koeltechnische apparatuur is C keuze spul, printen van inverters gaan vaker stuk, slechte componenten als ntc sensoren. de printen hebben een dunne vochtwerende coating in tegenstelling tot andere merken waardoor vocht toch ellende geeft. je kunt beter degelijk hebben wat minder zuinig is als 2x een vriezer met eten weg kunnen gooien..

zeker nu het warm is komen de storingen wel, inverter drivers die het begeven in de hitte omdat ze te krap berekend zijn.

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 29 juli 2018 18:44:08 (15%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

3,5 jaar geleden heb ik een inventarisatie gemaakt van het verbruik van de meeste elektrische apparaten in huis.
Gedurende 6 dagen heb ik het verbruik van de diepvrieskist en de koelkast opgenomen en dat uitgerekend voor een heel jaar.
- Diepvrieskist Bauknecht 30 jaar oud = 465 kWh per jaar ≈ € 102,30 per jaar
- Koelkast Miele 14 jaar oud = 104 kWh per jaar ≈ € 22,88 per jaar

Om bij de koelkast te blijven; deze heeft in 14 jaar € 320,32 verbruikt.
Stel dat een nieuwe koelkast van een vergelijkbare kwaliteit en afmeting 25% minder energie verbruikt en nieuw in de winkel € 400 kost, dan heb ik na 23 jaar die € 400 terug verdiend.
Het zou zomaar kunnen dat deze koelkast het nog 23 jaar volhoudt, mijn vorige koelkast was destijds de goedkoopste Indesit en die was 28 jaar oud toen ik hem afvoerde. En niet omdat hij het niet meer deed, alleen de handgreep van de deur was afgebroken en de deur ging naar de verkeerde kant open.

Voor de diepvriezer heb ik het niet uitgerekend, maar ik verwacht dat de uitkomst ongeveer gelijk zal zijn.

Op 29 juli 2018 13:51:00 schreef CrossFireX:
Op verschillende fora komt in ieder geval altijd maar weer dezelfde merken boven water met klachten.

Zoek ik speciaal op LG dan is er weinig tot niks te vinden.

Dat is hoe fora werken.
Iemand die klachten heeft maakt een heleboel stampij, maar iemand die tevreden is gaat dat niet op een forum melden.

Edit. Het belangrijkste vergat ik nog: de aantallen die in gebruik zijn spelen de grootste rol bij het aantal klachten.

Er zijn een aantal websites die ervaringen van consumenten verzamelen, zoals Kieskeurig en De Beste Koop of iets dergelijks.
Als je de geplaatste reacties leest zijn er heel veel die uitbundig roepen dat ze zo'n fantastisch werkend apparaat hebben aangeschaft. Het nieuwe apparaat hebben ze dan 2 dagen in huis en het oude apparaat waar ze het mee vergelijken was 30 jaar oud en totaal versleten of defect.
Dat soort websites kunnen wat mij betreft direct de prullebak in.

Op 29 juli 2018 06:12:31 schreef Tidak Ada:
Ha Crosfire,
Ik heb daar slechte ervaringen mee gehad. Een keer met een bandrecorder van notabene ReVox (!).

Een nog slechtere ervaring heb ik met een cassetterecorder van Nakamichi.
Volgens alle recensies zou dat (±1985) het summum van hifi moeten zijn.
Apparaat gekocht, thuis uitgepakt en aangesloten. Deed helemaal niets.
Terug naar de winkel. Ik kreeg een "nieuwe" mee maar de verzegeling van de doos was al verbroken.
Na aansluiten gingen er lampjes branden maar de motoren bleven stilstaan.
Weer terug naar de winkel. "Die moet worden opgestuurd naar de importeur voor reparatie", was de reactie van de verkoper.
Dat accepteerde ik niet. Ik wilde dat een nieuw gekocht apparaat gewoon werkte, meer niet.
Na een forse ruzie in een stampvolle winkel kreeg ik mijn geld, meer dan 1000 gulden, terug.
Daarna zag ik bij de Macro een Technics cassetterecorder staan voor 200 gulden en die doet het na 33 jaar nog perfect. Ik heb er alleen een jaar of 5 geleden een paar elco's in vervangen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

@testman We zien wel! Ik ben toch redelijk optimistisch ingesteld.

Maar als het slecht is, dan laat ik dat hier zeker merken en dan zijn andere bezoekers ook geholpen.
Dan koop ik later wel weer Liebherr, maar zo ver zijn we nog lang niet!

De toekomst zal het uitwijzen, en ik hoop van harte dat je ongelijk hebt.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

eerlijk gezegd, over die 10 jaar waarborg ben ik niet onder de indruk.

Een koelkast waar een foutje inzit vertoont meestal een probleem binnen de waarborg. (uitzonderingen niet inbegrepen). Als ze de eerste 5 jaar zonder problemen door komt kan ze er meestal nog 50 bijdoen. (ik heb het over de klassieke koelkast zonder elektronica aan boord)

Lineaire motoren/compressoren, het idee bestaat al héél lang, maar.. uiteindelijk haalt kwa levensduur niemand de klassieke compressor, met zuiger of rollende zuiger tot nu toe in. Benieuwd dus wat het nu gaat geven.

dat moderne koekasten zuiniger zijn komt door een veel betere isolatie en de invertor. Hierdoor kan een driefazenmotor toegepast worden, die een beter rendement heeft dan de monofazige variant. tevens kan de compressor aan een snelheid gaan draaien waarbij de efficiëntie het grootst is. dat laatste is dus ook waar voor de lineaire motor. (invertors werden al van in de jaren 90 toegepast in airco's. Dat was toen best een enorme hap elektronica..)

succes ermee.

Sine

Moderator

Nou nou, wat zijn we weer allemaal positief vandaag :P

"uiteindelijk haalt kwa levensduur niemand de klassieke compressor"

Bron?

Op 29 juli 2018 16:21:58 schreef anoniem015:
Energiezuinigheid wordt vooral bepaald door de isolatie.

De hoeveelheid "te verpompen warmte" wordt inderdaad bepaald door de isolatie. Maar dus ook het warmte verschil tussen het element en de koelkast en tussen het rooster en de omgeving bepalen hoeveel energie er nodig is om dat voor mekaar te krijgen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Op 29 juli 2018 18:54:34 schreef evdweele:
en de deur ging naar de verkeerde kant open.

Dan is het nu zeker te laat om te vertellen dat ik nog nooit een koelkastdeur gezien heb die je niet kunt verhangen naar de andere kant? ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

als m'n 15 jaar oude whirlpool combi het begeeft, dan neem ik de oude bosch wel weer in dienst. zou die het ook begeven, ben ik eerder geneigd een A+ te kopen met wat dikkere isolatie als een A+++ met zo'n eco print erin die het 2x begeeft in 10 jaar tijd, tegen een degelijke capilair thermostaat welke niet zeldzaam 45 jaar halen. dat de temperatuur in t display voorop staat maakt me niet uit, er ligt toch al een thermometer in die geen stroom kost.

nu is een inverter compressor zuiniger, maar de elektronica is het probleem juist. die 1x kapot en je bent 350€ kwijt voor een print, dat is als het kapotte onderdeel niet bekombaar blijkt, iets wat tegenwoordig steeds meer is bij printen in huisapparatuur.

[Bericht gewijzigd door testman op maandag 30 juli 2018 07:04:19 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Op 29 juli 2018 21:42:01 schreef maartenbakker:
Dan is het nu zeker te laat om te vertellen dat ik nog nooit een koelkastdeur gezien heb die je niet kunt verhangen naar de andere kant? ;)

Dan heb je in de jaren '60 erg slecht opgelet. Je kon toen kiezen tussen een koelkast met een rechts of links draaiende deur.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Toen bestond hij nog niet, voor zover ik het weet :)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Klopt!

Dat ik ze nog nooit gezien heb, betekent natuurlijk niet dat ze niet bestaan... Een Bosch inbouwmodel van begin jaren '70 had het al wel. Oudere koelkasten heb ik inderdaad nooit onder handen gehad.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 29 juli 2018 20:48:47 schreef Sine:
Nou nou, wat zijn we weer allemaal positief vandaag :P

Beetje gezond wantrouwen tegen reclame kan toch geen kwaad?

Sine

Moderator

Wantrouwen mag best, maar het lijkt meer op afzeiken als je het topic eens doorleest.
Ik heb nog geen enkel goed argument gelezen waarom het een slechte oplossing zou zijn.

Dat het ding ik kwestie het geen 25 jaar zal uithouden zoals zijn meer energie verbruikende 'standaard' koelkasten uit de 60's geloof ik meteen.

Maar in vergelijking met andere inverter koelkasten kan dit systeem best wel wat voordelen hebben.

Anoniem

@rew
Klopt. Het maakt natuurlijk verschil of een koel-/vrieskast in een koele kelder/berging staat of in een immer warme keuken, hoe dikwijls en hoelang je de deur open trekt, hoe vol ie zit, ...
Ik bedoel dat de K-waarde van de isolatie die de fabrikant gebruikt vele keren meer bijdraagt aan de energiezuinigheid dan compressoren met variabel pompdebiet en elektronische thermostaten.

Op 29 juli 2018 20:48:47 schreef Sine:
Nou nou, wat zijn we weer allemaal positief vandaag

Alle markten zijn verzadigd want iedereen heeft alles.
Fabrikanten kunnen alleen nog verkopen als mensen toestellen moeten vervangen.
Dan maar geprogrammeerde levensduur voor een toestel?

Een grote naam of een duur prijskaartje zijn helemaal geen garantie voor vele storingsvrije jaren. Elk merk heeft tevreden en ontevreden klanten, het kan meevallen en het kan tegenvallen. Maar we hebben een koelkast nodig.

evdweele

Overleden

Waar ik de meeste moeite mee heb is het argument dat een nieuwe koelkast (of welk apparaat dan ook) zuiniger met elektriciteit omspringt. Dat is voor mij geen reden om een apparaat te vervangen, want je zal ook rekening moeten houden met de terugverdientijd.

Een koelkast die nog goed functioneert maar wordt afgevoerd belandt in een container die naar Afrika of Azië wordt gestuurd om daar door de armsten der armen in brand te worden gestoken om er nog bruikbare metalen uit te halen.
Onwenselijk voor de gezondheid van de mensen die zich daarmee in leven proberen te houden en onwenselijk voor het milieu.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Als hij nog werkt, is de kans zeer groot dat hij daar nog een paar jaar gebruikt wordt. Daar verdient de importeur meer aan dan aan schroot. De prijzen van witgoed en bruingoed liggen in veel Afrikaanse landen verbazend hoog, en (liefst Japanse) merkapparatuur is daar toch vaak een statussymbool. Liever een tweedehands Sony dan een gloednieuwe Vestel.

Neemt natuurlijk niet weg dat de uiteindelijke verwerking van afgeschreven apparaten op die manier zéér slecht is. Feitelijk moeten we daar recyclingfabrieken neerzetten in plaats van proberen export te voorkomen. Immers ook als wij geen tweedehands- en sloopgoederen exporteren, doen de Chinezen dat wel. De C-kwaliteit goederen die wij vroeger standaard kregen, verschepen ze nu allemaal naar Afrika. Het wemelde een paar jaar geleden in Kampala bijvoorbeeld van de straatventers die spaarlampen van een paar euro aanbieden, en dat leken me echt niet de beste...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 29 juli 2018 23:02:40 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 29 juli 2018 20:48:47 schreef Sine:
Nou nou, wat zijn we weer allemaal positief vandaag :P

"uiteindelijk haalt kwa levensduur niemand de klassieke compressor"

Bron?

eigen ervaring. Meer dan voldoende compressoren gerecycleerd oude al zeer oude koelkasten voor toepassing als vacuumpompen voor soldeerstationnen en andere toepassingen. Tevens heel veel oude nog werkende maar om andere reden afgevoerd koelkasten gezien. Als de koelkring goed vacuum gezogen is, er geen vuil/vocht achter gebleven is en geen soldeerfouten gebeurt zijn, dan bolt een koelkast makkelijk 40 jaar, bij de minste van hierboven beschreven fouten is het meestal snel gedaan. Hetzelfde geld nog meer voor airco's..

En ik ben niet negatief, ik schreef enkel dat de lineaire motorcompressor dat nog moet bewijzen, maw ik heb er geen ervaring mee op lange termijn ,maar dat is voor iedereen zo, aangezien ze nog niet lang genoeg op de markt zijn.