LG Inverter linear compressor

We gaan onze oude koelkast vervangen door een nieuwe koelkast.

De oude is een Liebherr Premium koelkast met vriesvak boven en koelkast onder, 1 compressor en moet om de zoveel maanden het vriesvak ontdooien.

Ding is helemaal in inox, werkt nog prima maar is nog energietype klasse A.
Is nu ongeveer 16 jaar oud.
Gaat niet naar de schroothoop, de kringloopwinkel komt hem gratis ophalen omdat hij nog werkt.

We gaan hem vervangen door een moderne LG koelkast Klasse A+++ en vier sterren vriesvak dat nu beneden zit met no-frost en inverter linear compressor.

Daar staat te lezen dat die compressor dus veel zuiniger is met 10 jaar garantie.
Die compressor staat nooit stil maar blijft altijd draaien, die kan dus op een soort mimimum staan werken. En als het nodig is gaat ie sneller draaien.

Maar je verbruikt dan toch juist meer elektriciteit als een motor blijft draaien dan een gewone oude compressor koelkast die aan en uit gaat? Of zie ik dit verkeerd?

En zal die ook niet sneller slijten, want staat nooit stil?

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Of hij nou 2x 10 min 1500 toeren draait of het hele uur 500 toeren? Net zoveel omwentelingen net zoveel slijtage

En die zuinigheid komt waarschijnlijk gewoon door de isolatie, minder kou nodig, kleinere compressor

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Niet gedacht dat het antwoord zo simpel kon zijn.
Ik dacht blijkbaar veel te ver weg.

Dat filmje had ik al gezien, maar ik begreep niet hoe dat zuiniger kon zijn.

maar zo te zien is er in werkelijkheid geen verschil of hij blijft draaien of start en stopt.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 28 juli 2018 16:26:37 (51%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Oh ging er vanuit dat dat lineaire met de draaitijd te maken had, maar zo'n 'motor'/magneet? Geen idee of die veel zuiniger zijn?

Rendement van motors is al erg hoog, stroom hangt toch samen met de arbeid die verzet moet worden, dat moet zo'n nieuwe techniek nog steeds

Lambiek

Special Member

De lengte van de slag wordt geregeld bij zo'n compressor, bij weinig vraag maakt de plunjer maar een hele korte slag en bij een grotere vraag maakt de plunjer een langere slag.

Je hebt ook minder bewegende delen, dus ook minder wrijving. Dus zal best goedkoper zijn in gebruik.

Je hebt ook het opstarten van je compressor niet meer, en de aanloopstroom bij een zuigercompressor is ook best veel. Al die beetjes bij elkaar zullen de voordelen zijn denk.

life's good :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt Lambiek en DK voor jullie reactie!
Nu snap ik het. Viel blijkbaar in kwartjes vandaag.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 28 juli 2018 16:39:19 (39%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Lambiek

Special Member

En of de koelkast daadwerkelijk minder stroom gaat gebruiken zal de tijd gaan leren. :)

Nu snap ik het. Viel blijkbaar in kwartjes vandaag.

Vier kwartjes is ook een Euro. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja het zou wel moeten, de oude was 297Kwh/jaar die nieuwe doet het veel beter met slechts 178Kwh/jaar.

Is dit model;

https://www.lg.com/nl/koelkasten/lg-GBP20DSQFS

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Lambiek

Special Member

Ziet er goed uit, ze maken wel mooi spul.

Wij hebben zo'n Amerikaans model gehad, "zo'n dubbele met een ijsklontjes maker" daar liep je op leeg qua stroom verbruik. Maar dat merk je pas als de koelkast eruit is en je een nieuwe hebt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Lucky Goldstar, dus je moet een beetje mazzel hebben :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Ja ik heb die gezien in de winkel.
Allemaal leuk en mooi spul, maar het was hem net niet...

Bijna allemaal hadden die een verbruik tegen de 400Kwh/jaar!
Nou nee bedankt.

Ach ja; off topic

Waar is de tijd dat ik nog een Goldstar PC CRT scherm gebruikte?

En nu Lucky+Goldstar =LG

Maar rotzooi verkopen ze blijkbaar niet.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 28 juli 2018 17:31:57 (32%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Lambiek

Special Member

Bijna allemaal hadden die een verbruik tegen de 400Kwh/jaar!

Ja precies, maar toen wij dat ding kochten werd er nog niet op gelet op het verbruik, helaas. Is toch ruim 100 Euro per jaar.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Met "warmte" is het zo dat het energie kost als je het SNEL wil verplaatsen.

Als de koelkast 5 graden moet zijn, volstaat het om de koelvloeistof tot 4.9 graden af te koelen, mits je de tijd hebt om HEEEL lang te wachten. Idem met het afvoeren van de warmte. Als het (normaliter) in je keuken 20 graden is en het rooster maak je 20.1 graad, dan gaat het afvoeren van de warmte vanzelf, mits je genoeg tijd hebt.

Een start-stop koelkast, zal terwijl ie draait dan dus de energie verbruiken om het rooster op 40 graden te krijgen en de koelvloeistof op -5. Een temperatuurverschil van 45 graden.

Als je nu 2x langzamer draait en het rooster wordt maar 30 graden en de koelvloeistof maar 0, dan hoef je maar energie te verbruiken voor 30 graden temperatuurverschil. DAT maakt het efficienter.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik weet wat je bedoelt ja.

Er waren toen 16 jaar geleden ook al van die energielabels maar niemand hield daar rekening mee.
Het was toen heel gewoon diegene te kiezen die je het mooiste en/of beste vond.

Bedankt rew voor de duidelijke uitleg!

Dit ook gevonden, dus ik zit wel goed duidelijk.

Valved linear compressor

The single piston linear compressor uses dynamic counterbalancing, where an auxiliary movable mass is flexibly attached to a movable piston assembly and to the stationary compressor casing using auxiliary mechanical springs with zero vibration export at minimum electrical power and current consumed by the motor. It is used in cryogenics.

Linear compressors are used in LG and Kenmore refrigerators. Compressors of this type have less noise, and are more energy efficient than conventional refrigerator compressors.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 28 juli 2018 18:18:31 (55%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Nou is de vraag of het wel loont om een nieuwe te kopen als je oude ook al klasse A was en nog prima werkt. Heb je uitgerekend hoeveel jaar de nieuwe heel moet blijven om hem door het lagere verbruik terug te verdienen? Als dat langer dan 10 jaar is, heb je kans dat hij zich gedurende zijn levensduur niet eens terugbetaalt - financieel maar dan dus ook milieutechnisch.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja maartenbakker heb goed nagedacht over alles, en niet over 1 nacht ijs gegaan.
Heb er echt wekenlang over zitten denken en had ook eco-cheques die ik kon gebruiken voor deze eco kast.
En nog een plus, ze stond plots in solden, bijna 200 euro minder dan normaal. Dus ook dat moet je dan meerekenen in jou berekening.

De vrieskist was echt veel te klein voor ons gezin, dat was soms echt een drama. En na zoveel maand had je dan nog een dikke laag ijs, waardoor we ook minder plaats hadden in de diepvries en het energieverbruik omhoog gaat. En het ontdooien duurde nogal lang en lastig te verwijderen. En overal water...

Plus had het idee dat ze toch minder goed koelde dan vroeger.
Vrieskast was altijd -15 en koelkast ging niet lager dan +9 graden.
Hoewel dat wel een beetje eigen is aan het 1 compressor systeem.

Maar ja werkt wel nog en nieuwe rubbers eraan ook.
Daarom vond ik het dan jammer om ze naar het schroot te doen.
Nu kan ze andere mensen nog helpen, en dat voelt toch beter.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
maartenbakker

Golden Member

Zeker, recycling op een zo hoog mogelijk niveau is altijd ideaal.

9 graden en -15 zijn allebei heel erg warm voor een koelkast, ook in geval van een eencompressorsysteem.

P.S. Ik had natuurlijk moeten weten dat je daar best aan gerekend had.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 28 juli 2018 21:39:19 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 juli 2018 17:01:16 schreef CrossFireX:
Ja het zou wel moeten, de oude was 297Kwh/jaar die nieuwe doet het veel beter met slechts 178Kwh/jaar.

297Kwh zijn CrossFireX kilowattuurtjes. Dat zal wel kloppen. 178Kwh zijn LG-reclame kilowattuurtjes. Wat zijn die Chinese kilowattuurtjes waard?

Op 28 juli 2018 17:52:50 schreef rew:
Met "warmte" is het zo dat het energie kost als je het SNEL wil verplaatsen.

Als de koelkast 5 graden moet zijn, volstaat het om de koelvloeistof tot 4.9 graden af te koelen, mits je de tijd hebt om HEEEL lang te wachten. Idem met het afvoeren van de warmte. Als het (normaliter) in je keuken 20 graden is en het rooster maak je 20.1 graad, dan gaat het afvoeren van de warmte vanzelf, mits je genoeg tijd hebt.

Een start-stop koelkast, zal terwijl ie draait dan dus de energie verbruiken om het rooster op 40 graden te krijgen en de koelvloeistof op -5. Een temperatuurverschil van 45 graden.

Als je nu 2x langzamer draait en het rooster wordt maar 30 graden en de koelvloeistof maar 0, dan hoef je maar energie te verbruiken voor 30 graden temperatuurverschil. DAT maakt het efficienter.

Als koelkastfabrikant zou ik onmiddellijk zien dat de compressor en verdamper veel te ruim gebouwd zijn. Tbv de winstmaximalisatie zou ik ze beiden verkleinen en met de besparingen mezelf een vette eindejaarsbonus uitkeren :+

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 28 juli 2018 23:29:46 (62%)

@ohm pi; ja ik weet het niets is perfect, wat moet ik dan?

Ik heb ze niet speciaal gekocht voor het stroomverbruik, maar om tal van andere redenen. Ik ben niet iemand die in de winkel komt, iets mooi ziet en dan direct kopen. Ik denk altijd heel goed na, en zoek dagenlang alles op op internet en vraag raad.
En ga eens moeten kijken om mijn naam hier te veranderen, iedereen steekt er de draak mee. Ik heb dit totaal niet in huis en ook niet nodig. Maar ik vind de techniek erachter gewoon subliem.

Wordt niet alles vandaag positiever getoond dan het werkelijk is? Dan de schandalen met alle auto op diesel niet vergeten? Maar goed dit is compleet off=topic.

En trouwens, het is niet chinees. Het is van Korea.

Wil toch iedereen bedanken voor de wijze raad en hulp.

@maartenbakker; Ja het was zoals in een ander topic hier, ik heb het mis. Nadat de koelkast juist uit ging temp gemeten, en ja hoor veeel lager!
Vrieskist was nu -22 en koelkast was nu +4 onderaan. doet het dus nog heel goed en dus zullen andere mensen er nu ook wat aan hebben!

Normaal doe ik nooit iets op de schroot of weg zonder goede reden.
Ik kan mijn wasmachine ook vervangen hoor voor A+++, maar dat doe ik niet.
Ze doet wat ze moet doen en is niet te klein, heb ze al gered van het schroot en van mij mag die AEG nog 10 jaar draaien.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 29 juli 2018 01:58:21 (11%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Tidak Ada

Golden Member

Ha Crosfire,
Je komt zelf al met het argument dat ik naar voren wilde brengen! Inderdaad zal de afdeling marketing alles aan de meest gunstige kant van de toleranties proberen voor te stellen, net als bij het diesel schandaal.
Daarbij komt hier nog het feit dat er een nieuwe techniek wordt toegepast. Daar zit mijn huivering. Ik heb daar slechte ervaringen mee gehad. Een keer met een bandrecorder van notabene ReVox (!). Er kort geleden met een elektrische fiets met een systeem van Yamaha. Beide geen kleine jongens, beide met een goede faam. Toch leden de apparaten allebei aan een behoorlijk kwantum aan kinderziektes
De taperecorder is na minder dan 1.000 uur gebruik overleden door een ernstig mankement aan de tranportelektronica. De fiets, pas kort op de markt, gaat ook mank aan de mechanica, waardoor de ketting steeds van het motortandwiel af loopt,
Deze ervaringen maken mij erg sceptisch over producten die pas kort op de markt zijn. Zeker bij consumentenproducten lijkt het er op alsof de eerste kopers als testcircuit worden gebruikt.
Je ziet dat ook bij o.a. de software van Windows :(

Ik wens je oprecht alle geluk van de wereld!!!!

Groet,
T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb zo een LG combi koeler A+++ sinds begin 2015, en het verbruik is inderdaad indrukwekkend laag ! Ik meet een gemiddeld verbruik van ongeveer 16 Watt, weliswaar met toen normale omgevingstemperaturen ( 21°C). Op jaarbasis dus 140 kWh. Ook NoFrost is gewoon waar : ik heb het ding nog nooit hoeven ontdooien. De vorige combi was een Miele, met een jaarverbruik van 720 kWh ! Is ook in perfect werkende toestand afgevoerd ...

Op 28 juli 2018 23:23:07 schreef ohm pi:
[... compressor draait maar 50% van de tijd... ]
Als koelkastfabrikant zou ik onmiddellijk zien dat de compressor en verdamper veel te ruim gebouwd zijn. Tbv de winstmaximalisatie zou ik ze beiden verkleinen en met de besparingen mezelf een vette eindejaarsbonus uitkeren :+

Net als een voeding moet een koelkast op "max belasting" berekend zijn: Iemand houdt een feestje midden in de zomer, komt met een grote lading lauwe dranken van de supermarkt en verwacht dat die na een paar uur op 5 graden zijn ondanks dat het buiten 30 graden is....

Als ie met 35 graden buiten de biefstuk laat bederven, ga je dan liever de biefstukken vergoeden of wil je dat de koelkast het gewoon 5 graden houdt?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

LG heeft toch 10 jaar garantie tidak op die nieuwe technologie?
Je gaat als bedrijf toch niet in eigen vingers snijden, of wel soms?

Staat ook zwart op wit in kassabon.

Op verschillende fora komt in ieder geval altijd maar weer dezelfde merken boven water met klachten.

1 Miele
2 Bosch
3 Siemens
4 Whirlpool

Zoek ik speciaal op LG dan is er weinig tot niks te vinden.
Er nog te weinig verkocht of is nog te nieuw zeg je?
Mogelijk, maar geen vrees als het mis gaat gaan jullie dit zeker weten.

Er zijn toch ook nieuwe techs die het wel gehaald hebben en het nu nog steeds doen.
Maandag staat ze in huis, ik laat jullie zeker de ervaringen weten, hebben anderen er nog iets aan!

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 29 juli 2018 13:51:00 schreef CrossFireX:
Maandag staat ze in huis, ik laat jullie zeker de ervaringen weten, hebben anderen er nog iets aan!

Maaike, Ik hou van je open instelling en hoor graag hoe ie bevalt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/