Van die smps dat weet ik testman, maar ik bedoelde dat die spanning naar die brug gevoerd wordt.
Van die smps dat weet ik testman, maar ik bedoelde dat die spanning naar die brug gevoerd wordt.
Blij dat ik dit kanaal heb gevonden met Teelec van Mexico, de enige die diep ingaat op inverter printen en tot in detail. Hier heb ik al veel geleerd, ik kijk elk filmpje van hem.
De compressor open op de tafel in werking zien, dat vind ik gewoon fantastisch om te zien.
Door deze man ken ik mijn type koelkast nu van kop tot teen en hoe het werkt!
Wat er ook kapot is, heeft altijd een oplossing klaar. En maakt van een inverter koelkast er eentje met conventionele compressor, met dezelfde print.
Ben ik even blij dat ik Spaans geleerd heb in school.
Ik ben ook wel overtuigd van de techniek van LG, de volgende wordt ook weer LG dat is zeker.
Zeker geen samsung of whirlpool, daar is ie niet over te spreken.
Golden Member
Whirlpool in Mexico zou wel eens van een andere fabrikant (op zijn minst een andere fabriek, maar ik denk ook niet hetzelfde bedrijf) kunnen zijn dan in Europa. Ik ga er tenminste vanuit dat Whirlpool Amerika niet overgenomen is door Whirlpool Europe, maar misschien is er in de afgelopen 30 jaar toch iets inelkaar geschoven qua marktverdeling en bedrijfsvoering.
@maartenbakker; Ken jij de merken "MABE" wasmachines inverter techniek, en koelkasten van het merk Maytag en GE profile? Ook allemaal inverter techniek, vooral populair in Mexico zie ik.
Of zijn dat ook plakkertjes merken?
Verder ook merken als FRIGIDAIRE en UNIQUE KLASSE, DRUMMOND en CRIOTEC. Allemaal populair zie ik in Mexico.
Die twee laatste merken dan meer bepaald Airco toestellen.
Golden Member
Je bent er wel in gedoken zeg!
Op 9 oktober 2022 01:31:02 schreef CrossFireX:
Wisten jullie trouwens dat die FMA compressors ook werken zonder inverter?
Die man had er een lamp van 60W in serie, en zo op het lichtnet aangesloten op Save spoel. Die begon al te koelen.
Ik had geen idee, wel grappig om te horen.
Ook de printen loofde hij, het enige merk waarvan de print werkt met alleen de compressor aangesloten. Elke print van LG werkt zonder sensoren enz. aangesloten.
Van Samsung was ie niet zo happig, niets werkt als er ook maar iets ontbreekt. Er moet een soort seriële communicatie zijn tussen de printen, anders njet. En alle sensor moeten aangesloten zijn en juist werken. Motor werkt echt alleen exclusief met inverter sturing.
Op zich vind ik dat niet zo erg als het apparaat betrouwbaar is. Als je die dingen probeert te repareren is het een pijn in de r**t, maar als je doorlopend dingen repareert is het makkelijk om te concluderen dat een apparaat slecht is, terwijl er misschien gewoon heel veel van in omloop zijn.
Hij toonde dus ook compressors van Samsung die nog van het oude type waren maar wel inverter. Daar loopt de zuiger vaak vast, en kon hem alleen met hamer en schroevendraaier losmaken. Daarna liep die weer gewoon, maar wel onbruikbaar nu, maar hij vond geen reden.
In dit filmpje toont hij het nieuwste model inverter print van LG, met zeer uitvoerige uitleg, echt de moeite waard. Ook deze print werkt met alleen motor aangesloten. Echt alleen bij LG kon dit zei ie. Hij laat hem even proefdraaien op de tafel. Het spijtige vond ie dat er geen namen of andere info meer op de print staat, nu alleen nog nummers. Moeilijker om aan te werken zegt hij.
https://www.youtube.com/watch?v=mjvQap6NAm8
Die inverter sturing onder dat Alu koelblokje is ook iets speciaals, spanningen nodig van 5V, 15V Bootstrap, en gelijkgerichte spanning van 360VDC! Van sommige geen datasheet te vinden... Een primaire en secundaire kant, en zo raar dat die pootjes zijn eraan. Lange en korte, dikke en dunne...
Ik heb weleens van die hybride modules gezien die ze gebruiken voor motorsturingen. Daar zitten MOSFETs of IGBTs in met wat aanstuur-elektronica die dan samen in een module waar ik geen footprint voor zou willen tekenen in CAD zoals deze:
Dit is bijvoorbeeld een IM828-XCC van Infineon
Op 13 oktober 2022 02:46:59 schreef Kruimel:
[bijlage]
Dit is bijvoorbeeld een IM828-XCC van Infineon
die modules heb ik al vaker losgesoldeerd van airco printen, meestal van een merk met een F erop.
Als ik me ergens in vastbijt, dan laat ik niet meer los... Follow the white rabbit.
Dan wil ik echt alles weten en zoek zo ver het konijnenhol gaat. Soms weet ik over dat apparaat dan al meer dan de gemiddelde technieker.
Ik ben altijd zo geweest, echt leergierig tot ik het puntje weet van de naald.
Nu weet ik ook dat mijn keuze toch zo slecht nog niet was.
Golden Member
Ik zal zeker terug naar dit topic komen als ik in de positie kom een koelkast te moeten kiezen.
Golden Member
@CrossFireX: ik weet helaas heel weinig van (Zuid-)Amerikaanse merken. Het zal een mengeling zijn tussen Noord- en Zuid-Amerikaanse productie en Oost-Aziatisch spul.
Op 13 oktober 2022 08:28:00 schreef testman:
[...]die modules heb ik al vaker losgesoldeerd van airco printen, meestal van een merk met een F erop.
Fairchild wellicht? Fujitsu had ook een F maar hoort nu bij een groter conglomeraat, naam even kwijt.
Die maytag komt me ergens bekend voor, maar kan het me niet herinneren.
Ik wist niet dat whirpool en samsung ook in Mexico te koop is. Die merken zitten echt overal.
@kruimel; Je hebt ook van doe enorme koelkasten met dubbele deuren en ijsblokjes machine erin, die wil je thuis niet staan hebben. Ik zie wattages van 300 tot 400W, das effe slikken!
Niet echt interessant met de huidige prijzen van energie, want die zuipen stroom. De mijne geeft genoeg met 33W om alles koel te houden. Die relais hoor ik eigenlijk alleen aan slaan als de stroom er even af is geweest, of de snel invriezen functie. Dat laatste heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt om eerlijk te zijn.
Dan geeft dat kleine compressor'tje wel flink gas met dat relais aan! Dat hoor je dan wel als je in de buurt komt. Dan verbruikt ie ook 110W.
Als je dat zo ziet van dichtbij is het echt een klein ding, maar kan verdorie zijn mannetje staan. Als je dan luistert is het in plaats van licht snorren, echt meer grollen. Het ziet er echt als een klein koddig ding uit, maar onderschat het niet.
Golden Member
Whirlpool is van oorsprong een Noord-Amerikaans merk, dus dan ga je al snel naar "Made in Mexico" en "also sold in Mexico". Een beetje waar wij Oost-Europa en Turkije voor hebben.
Whirlpool Europe had eigenlijk niets te maken met Whirlpool Amerika. Philips heeft eind jaren '80 zijn HIG grote huishoudelijke apparaten verkoopklaar gemaakt als IREMDA (ik vermoed Industrie Reunite Elettrodomestici Major Domestic Appliances - niet echt een creatieve naam en bovendien een beetje dubbelop). Toen Whirlpool daar de aandelen van overnam hebben ze het bestaande ex-Philipsbedrijf gewoon hernoemd in Whirlpool Europe S.p.A. en z'n ding laten doen. Hoe en of er later meer verbanden ontstaan zijn met Whirlpool Amerika, weet ik niet. Ik verwacht een beetje van wel, maar wat ik van Amerikaanse apparatuur gezien heb, komt me ook niet bekend voor. Kan dus best dat de bedrijfsvoering nog steeds los staat.
Samsung doet nu wat Philips vroeger deed: overal zitten. Dat is hun ding, en het legt ze geen windeieren.
Bedankt maartenbakker voor de info!
Ja ieder land zal wel zijn eigen merken hebben, wat dacht ik dat jij alles weet? Ik dacht dat je misschien van sommige merken wel eens had gehoord.
Maar er zijn zoveel merken als de zee diep is...
Groetjes, Maaike
Op 14 oktober 2022 01:27:53 schreef maartenbakker:
Samsung doet nu wat Philips vroeger deed: overal zitten.
zo zijn er wel meer.. nog nooit van een multinational gehoord?
Golden Member
De directeur van Samsung wel, de directeur van Philips nauwelijks
De directeur van LG ook blijkbaar...
Yep, en Philips heeft 1 jaar een overgang gehad dat er Philips/ Whirlpool op hun apparaten stond, ik dacht ergens rond 1994?? daarna nog alleen Whirlpool. IDD Maarten de Whirlpool bouw van Americas lijkt totaal niet op de Euroopese bouw, meer aziatisch..
Op 14 oktober 2022 18:31:12 schreef smd:
Yep, en Philips heeft 1 jaar een overgang gehad dat er Philips/ Whirlpool op hun apparaten stond, ik dacht ergens rond 1994?? daarna nog alleen Whirlpool. IDD Maarten de Whirlpool bouw van Americas lijkt totaal niet op de Euroopese bouw, meer aziatisch..
in dezelfde tijd stand op er philips meetapparatuur ook "philips & fluke de T&M alliance" philips was toen al goed bedrijfs onderdelen aan het verkopen..
Golden Member
Ik denk dat bedrijfsonderdelen misschien wel de best verkochte onderdelen van Philips zijn geweest, achteraf bezien
Op 14 oktober 2022 18:31:12 schreef smd:
Yep, en Philips heeft 1 jaar een overgang gehad dat er Philips/ Whirlpool op hun apparaten stond, ik dacht ergens rond 1994??
dat was al vroeger. Na zwarte maandag in 1987 zakten de aandelen van Philips tot een historisch dieptepunt mede door dat bekend werd dat Van der Klucht de situatie van het bedrijf rooskleuriger had voorgesteld tov de echte toestand. Toen ging de deur open voor verkoop, kabelfabriek, gasfabriek en dan de verkoop witgoed aan whirlpool. (1989, dacht ik)
Golden Member
De dubbele naam is echter wel tot iets van 1993 gevoerd als ik me goed herinner.
Het zou best kunnen dat het klaarmaken voor de verkoop van groothuishoudelijk samenviel met het weghalen van de televisieproductie uit de magnetronovenfabriek in Zweden en dat zal inderdaad wel rond 1987 geweest zijn.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 14 oktober 2022 22:12:34 (58%)
Op 14 oktober 2022 22:10:57 schreef maartenbakker:
De dubbele naam is echter wel tot iets van 1993 gevoerd als ik me goed herinner.
dat zou goed kunnen, wanneer de naam Philips er af viel weet ik niet meer precies. voor Fluke de Philips er af liet was ook ergens eind 1993.
Dat de naam Philips nog een tijdje bleef op Whirlpool en Fluke leek me iets om de bittere pil te verzachten. Men sprak over een alliantie, maar eigenlijk waren die afdelingen wel degelijk verkocht..(met een overgangsperiode). Nu, dat is geen ongewone gang van zaken wanneer een bedrijf een tak verkoopt/afstoot. Timmer zei altijd " we moeten ons toeleggen op onze corebusiness". Ik grapte dan, Oo gaan ze terug gloeilampen maken in Eindhoven?
als je bedenkt dat philips apparaten sinds begin jaren 80 ook steeds minder degelijk werden gebouwd. steeds meer plastic en kliksystemen. toen kon je al zien dat er bezuinigd moest gaan worden bij philips en eigenlijk elke producent. ergens zijn zoals dat overal zo is tegenwoordig de aandeelhouders het belangrijkste geworden. die moeten geld blijven zien. in goed lopende bedrijven worden banen geschrapt omdat er dan meer word verdiend. nu in deze tijden komen ze daar wel achter, dan vertrekt het gebleven personeel omdat de werkdruk en salaris elders beter geregeld is. kijk naar schiphol, het beloofde extra salaris ging er toch weer vanaf en hop er vertrok weer een hoop bagage afhandelaars en beveiligers..
Toch ging Philips producten ook uit de Jaren 90 nog best lang mee met een beetje knap gebruik, dat halen de huidige merken echt niet meer..
klopt, veelal een ruime 10 jaar voor er ellende kwam. mn oma kocht altijd philips tv's. die gingen een 12-14 jaar mee en als er dan iets aan kwam meteen een nieuwe halen. toestel maakte dagelijks zeker 5 uur.
En vaak met een kleine reparatie konden ze nog wel langer..