Hallo,
Ik heb de moed nu zelf opgegeven, maar hopelijk is er iemand die kan helpen.
Vroeger zat er in versterkers wel eens een metertje met de nul-stand in het midden die de balans tussen de beiden stereo kanalen weergaf. Dit wil ik graag in de vorm van één duo-led waarbij die niet brandt als "de meter in het midden staat" en wel brandt (rood dan wel groen) als links en rechts niet in balans zijn. Wie tekent dit schema?
Alvast bedankt, groet Jos.
een opmerking.
Dit metertje bleef niet altijd in het midden, zelfs met goed ingestelde balans, aangezien het Links/rechts vermogen vergeleken werd. Als het ping-pong stereo is gaat het metertje alle kanten op..
Met één op-amp en twee LED's
https://www.electroschematics.com/909/stereo-balance-meter/
Google "stereo balance indicator circuit"
@Hugo
Ranzig^2
Daarnaast zegt mij iets dat dit niet kan werken. (iets met diode condensator aan de ingang)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zonder opamp...
: https://bestengineeringprojects.com/led-volume-indicator/
Bij de luidsprekeruitgangen zou dit zelfs al volstaan (aansluiten tussen +L en +R):

Anoniem
Als het de bedoeling is dit aan de uitgang van een eindversterker te hangen zeker eerst kijken welke eindtrap is toegepast.
Min links en min rechts hebben niet altijd hetzelfde potentiaal! (Eindtrappen in brug bv)
Je zal toch het gemiddelde over een tijd moeten meten.
Stel dat de balans goed is, maar in de muziek zit aan een kant een baspartij, dan zal de balansmeter toch voortdurend op links aangaan. Misschien moet je eens zoeken op correlatie meter.
Op 3 augustus 2018 17:36:56 schreef buzzy:
Je zal toch het gemiddelde over een tijd moeten meten.
.
Dat heeft het ook niet veel zin, want dan is de reactie op je bijregeling uitgesteld en kan je een eeuwigheid bij de balanspot doorbrengen.. tevens zegt het niets over je ruimte. enfin, dat metertje was populair bij philips versterkers van eind jaren 60 en ik vond het altijd al de meest nutteloze indicator ooit. Je kon er wel uit concluderen dat de potmeters van philips niet echt goed van opbouw waren. het mechanische midden was niet het midden, tevens liep L/R volume niet gelijk op... Kortom "een erger je niet" metertje 
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Een paar willekeurig knipperde ledjes geven waarschijnlijk net zo veel informatie.
Luisteren of je in die ene stoel en met je hoofd altijd in dezelfde richting midden in het geluid zit is de enige manier om de balans goed in te stellen.
In mijn mediaplayer zie je op het scherm bij het afspelen van muziek een indicator die LIJKT aan te geven wat de sterkte van het geluid in bepaalde frequentiegebieden is. Maar als je wat beter oplet is te zien dat er geen relatie is met de muziek die wordt gespeeld.
Een nutteloze gadget, meer niet. De balkjes bewegen volkomen willekeurig.
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
Wat ik wel eens heb gebruikt in niet-gebrugde / Halve H-brug versterkers is een hoofdtelefoon zonder Common aansluiting.
Ik had links en rechts aangesloten op de twee + aansluitingen van de Speaker uitgang, maar de - (Afscherming) totaal niet.
Dan kan je het precies horen of het goed zit als je bij FM ontvangst de tuner op Mono zet, en het volume een stuk opendraait.
Hoor je totaal niets (Bijna onmogelijk door interne tolerantie's) dán heb je links en rechts perfect in balans.
Meestal bleef je wel iets horen, maar als je het zo zacht mogelijk kreeg bij een fors opengedraaide volumeknop, was de balans instelling op zijn best.
Neovo.
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 3 augustus 2018 21:47:26 schreef Neovo Geesink:
was de balans instelling op zijn best.
Dat moet je anders formuleren; de signaalsterkte links en rechts was gelijk.
Dat wil nog niet zeggen dat de geluidsindruk op de plaats waar je luistert precies in het midden zit. Dat is afhankelijk van de locatie van ten opzichte van de luidsprekers, de meubels en de vloerbedekking en gordijnen in de kamer en de richting waarin je je hoofd houdt.
Hallo,
bedankt voor jullie meedenken, maar ik ben er nog steeds niet uit. Voor de duidelijkheid heb ik een plaatje meegezonden (metertje met nulstand in het midden). Dit metertje wil ik graag vervangen door één duo-led met common kathode waarbij er geen led brandt als die meter in het midden zou staan. (Inderdaad gaat het hier om de signaalsterkte -zie EVDWEELE-)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zie mijn "schema"...
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2011309#2011309
Led1/2 kun je door een 2 pins bicolor led vervangen eventueel.
@sine↓: condensator of bipolaire elco over de leds kan enige mate van vertraging geven...
Bij een analoog instrument heb je de traagheid van de meter, een led is erg direct.
Ofwel, het ding zal zelden of nooit 'uit' zijn, sterker nog ... dat zag gewoon altijd aan zijn. of je moet een mono bron hebben.
Wat wil je er eigenlijk mee zien? Ik zie het nut van het ding niet.
[Bericht gewijzigd door Sine op (16%)]
evdweele
Overleden
Bij een stereosignaal is de indicatie met een draaispoelmetertje of ledjes zinloos. Links en rechts zijn nooit hetzelfde dus brandt er altijd 1 van de ledjes. Of beide als de wisseling snel gaat.
Alleen als een monosignaal op beide kanalen wordt aangeboden kan je het midden bepalen.
Vervolgens ga je in je stoel zitten om te luisteren en is het stereobeeld alsnog scheef door de plaats van de stoel of de absorptie van de vloerbedekking en de gordijnen.
Het beste kan je de balans instellen door witte ruis mono op beide kanalen te zetten en dan in je stoel te gaan luisteren.
Dan heb je ook het verschil in gevoeligheid van je linker en rechter oor gecompenseerd.
Op 4 augustus 2018 12:22:15 schreef Arco:
Zie mijn "schema"...https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2011309#2011309
Led1/2 kun je door een 2 pins bicolor led vervangen eventueel.
Arco, jouw heel simpel schema reageert ook op fazeverschillen tussen links en rechts, dat wil je niet. Maar in de link die gaf staat wel een mooi circuitje. wat wil TS nog meer?
Arco
Special Member
Fase verschillen zul je volgens mij weinig last van hebben, omdat de gemiddelde spanning gelijk blijft.
(zeker met een condensator over de leds heen...)
Wat wil ik ermee? Dit principe wil ik gaan toepassen, niet tussen twee stereokanalen, maar in één luidsprekerbox, waar het vermogen dus gelijk is (of niet?) om verschillen na het scheidingsfilter inzichtelijk te maken. Dus tussen woofer en tweeter. En dat natuurlijk wel in elke box.
Dat heeft nog minder zin dan de "normale" toepassing. De woofer krijgt bijna altijd veel meer vermogen dan de tweeter.
evdweele
Overleden
Arco
Special Member
Lijkt mij ook een totaal zinloos iets.
Afgezien dat het resultaat wild uiteen zal lopen, kun je met die info weinig zinvols beginnen.
Of er (relatief gezien) meer hoge of lage tonen zijn hoor je zo ook wel. Een equalizer heb je dan wel wat aan.
't Is zoiets als bij een mengkraan aangeven met ledjes of er meer water door de warm of koudwaterleiding stroomt. Leuk, maar je hebt er niets aan...