Nieuw laser en dergelijke topic deel 6

Dit topic is gesloten

blablabla
http://home.hccnet.nl/g.c.van.doorn/I/HE_Laserscan.zip
nog 1 minuut ofzo en dan is ie klaar met uploadens
klaar

zonder rook geen elektronica

Kan iemand mij wat meer informatie geven over het bouwen van een ALC 60X voeding? is deze een beetje zelf te maken?

Kijk eens naar de franse SMPS bijvoorbeeld. :)

Ik weet niet exact welke spanning en stroom je nodig hebt voor dat head, maar mogelijk kun je iets met het Electuur DC/DC-converter ontwerp uit januari ? Twee parralell geeft 100 V @ 10 A max.
[edit]
Hm, heeft net iets meer nodig (101-115 V @ 10 A), zie ook de sectie in de laserfaq over dit head. In de laserfaq staat overigens ook een boel over het bouwen van Ar-PSU's, en op mijn eigenste site kun je zien hoe het mij vergaan is. ;)

De prijs voor een PSU op die site waar je naar linkt lijkt me overigens niet verkeerd, zelfbouw is risicovol en zeker niet gratis. Wat voor optica zit er op de heads op die site eigenlijk ?
[edit]
Maar ik weet natuurlijk niet hoe ervaren je bent en wat je eventueel al hebt liggen aan bruikbare onderdelen..

Ik heb ook nog een melles groit rode 15 mW HeNe diode, maar die is kapot. Is dit eenvoudig te maken of kan ik de voeding nog wel gebruiken om er een andere HeNe laser aan te koppele van 5 mWatt?

Het is een HeNe of een diode laser, maar niet beide.
Als de buis stuk is en het is geen alignment probleem kun je het best een andere zoeken, zijn regelmatig voor weinig op b.v. marktplaats te krijgen.
De stroom moet voor een HeNe-buisje ongeveer goed zijn, maar echt kritisch is het niet - een buis van gelijke afmetingen en opgegeven vermogen zal in het algemeen werken.

[edit]
Prijzen op die site lijken me niet onredelijk. Je mag aannemen dat de buisjes hun specificaties halen, bij een oud los buisje van een particulier is dat afwachten.
Naar mijn niet zo uitgebreide ervaring komt er `meestal' `ongeveer de helft' nog uit zeg maar.

[Bericht gewijzigd door Aart op vrijdag 4 februari 2005 14:56:17

Hey aart

bedankt voor de info!
ik ben nog maar beginner dus voor mij is het beter om zown voeding te kopen. Ik zal ook is kijken voor dat HeNe lasertje :)

op welke instelling hebben jullie je lptpoort staan als jullie popelscan gebruiken?
ik kan kiezen uit ecp epp en spp

er komen trouwens een beetje rare spanningen uit beide parallelpoorten (twee verschillende computers) de "0" is 5volt en de "1" is 7volt...
is dat normaal of moet ik pulldownweerstanden gebruiken? 1k pulldown scheelt een paar milivolt dus dat gaat ook niet helpen :?

[Bericht gewijzigd door hilbren op vrijdag 4 februari 2005 16:55:04

zonder rook geen elektronica

http://expand.xs4all.nl/uploadarchief/download.do?file=DPSS%20driver.jpg

Help needed......

Met +5V uit een (separate) voeding op BL+ / BL- werkt de blanking via de optocoupler prima. Als ik BL+ op PIN 1 , en BL- op GND van mijn LPT aansluit schakelt deze de optocoupler niet.
Sluit ik PIN 1 van de LPT aan op de diode achter de optocoupler dan werkt de blanking prima. Lijkt erop alsof het LPT signaal niet in staat is de optocoupler aan te sturen. Wie weet waardoor dit komen kan ?
In welke situatie dienen de jumpers in het blanking circuit geplaatst te worden ?

Ik vermoed daarom, als al eerder in dit topic beschreven, dat die pin 1 uitgang een open-collector output is, dus in de PC uitgevoerd als:

code:


                      [LPT] 
               +----- pin 1
             |/c
computer ----|   npn
             |\e
              |
gnd ----------+------ gnd

Dan moet er dus een pullup gebruik worden om een "1" te kunnen uitsturen. Plaats de jumper naar de (+) en sluit pin 1 aan op bl +, gnd op bl - en plaats de jumper naar gnd.
In theorie. :)

[edit]
Sorry, verbetert, was even vergeten dat de schakeling de blanking nog eens inverteert. Beetje verwarrend, ze hadden het zelf wel eens goed uit mogen leggen imho.

[Bericht gewijzigd door Aart op zaterdag 5 februari 2005 17:40:36

Op 5 februari 2005 17:32:33 schreef Aart:
Ik vermoed daarom, als al eerder in dit topic beschreven, dat die pin 1 uitgang een open-collector output is, dus in de PC uitgevoerd als:

code:


                      [LPT] 
               +----- pin 1
             |/c
computer ----|   npn
             |\e
              |
gnd ----------+------ gnd

Dan moet er dus een pullup gebruik worden om een "1" te kunnen uitsturen. Plaats de jumper naar de (+) en sluit pin 1 aan op bl +, gnd op bl - en plaats de jumper naar gnd.
In theorie. :)

Had ik al geprobeerd; op deze manier blijft de LD (LED's) branden. Geen enkele invloed vanaf PIN1 van de LPT.

ik heb nu een rookmachine :P

denk, dat moet ik ff melden

btw het effect van de laser is nu veel beter :P

pics komen nog wel

Had ik al geprobeerd; op deze manier blijft de LD (LED's) branden. Geen enkele invloed vanaf PIN1 van de LPT.

Ok, dan kan die pin 1 de stroom blijkbaar niet leveren, vooropgestelt dat alles verder goed zit met de nul enzo.
U zou kunnen overwegen een gelijksoortig transistorbuffertje toe te passen als na de optocoupler.

Op 5 februari 2005 19:05:26 schreef Aart:
[...]

Ok, dan kan die pin 1 de stroom blijkbaar niet leveren, vooropgestelt dat alles verder goed zit met de nul enzo.
U zou kunnen overwegen een gelijksoortig transistorbuffertje toe te passen als na de optocoupler.

+5V op BL+, PIN 1 op BL- en GND op GND werkt inderdaad wel door de pull up die je hiermee creëert.

Wat verstaat men overigens onder de abschaltstrom in deze schakeling ? [edit] Ben er ondertussen achter. Met een 10R ipv een R82 kan ik deze regelen tussen 74 en 95 mA.

hier dan de pics

http://devilmastah.mine.nu/public/rook/

had jammergenoeg geen versterker voor me spiegels
dus heb ik de pointer maar wat bewogen en op cd roms geschenen :P

(dat laatste geeft trouwens een leuk waaiereffect )

Op 5 februari 2005 21:59:37 schreef Electrogek:
hier dan de pics

http://devilmastah.mine.nu/public/rook/

had jammergenoeg geen versterker voor me spiegels
dus heb ik de pointer maar wat bewogen en op cd roms geschenen :P

(dat laatste geeft trouwens een leuk waaiereffect )

effect met rook is altijd een flink stuk beter nadeel is als dr teveel van is dat je hem helemaal niet meer ziet ;-)

Afgelopen zaterdag heb ik de voeding van de DPSS ook opnieuw ingeregeld. De diodestroom heb ik van 1.2 naar 1.5 A opgevoerd. Dit mag 1.6A zijn (typical) en 1.8A maximaal maar ik hou nu nog even rekening met de onnauwkeurigheid van de meter. Over het resultaat ben ik erg tevreden :) :)
De divergentie is beter dan dat hij was en de laser heeft meer vermogen, ik gok 10 a 15% winst. Het vervangen van de diode is in eerste instantie begonnen omdat die kapot is gegaan maar wel leuk om dan met een beter resultaat te eindigen. Nog een paar foto's:
http://www.amelink.net/temp/

respectievelijk: oude diode, nieuwe diode, en het nieuwe binnenwerk van de laser.

Zo nu eindelijk weer tijd voor de galvo driver!! :)

Op 6 februari 2005 12:19:05 schreef SuperBeamer:
Afgelopen zaterdag heb ik de voeding van de DPSS ook opnieuw ingeregeld. De diodestroom heb ik van 1.2 naar 1.5 A opgevoerd. Dit mag 1.6A zijn (typical) en 1.8A maximaal maar ik hou nu nog even rekening met de onnauwkeurigheid van de meter. Over het resultaat ben ik erg tevreden :) :)
De divergentie is beter dan dat hij was en de laser heeft meer vermogen, ik gok 10 a 15% winst. Het vervangen van de diode is in eerste instantie begonnen omdat die kapot is gegaan maar wel leuk om dan met een beter resultaat te eindigen. Nog een paar foto's:
http://www.amelink.net/temp/

respectievelijk: oude diode, nieuwe diode, en het nieuwe binnenwerk van de laser.

Zo nu eindelijk weer tijd voor de galvo driver!! :)

goed bezig mathijs ziet er goed uit

Op 5 februari 2005 21:59:37 schreef Electrogek:
hier dan de pics

http://devilmastah.mine.nu/public/rook/

had jammergenoeg geen versterker voor me spiegels
dus heb ik de pointer maar wat bewogen en op cd roms geschenen :P

(dat laatste geeft trouwens een leuk waaiereffect )

met wat voor cam zijn die foto's gemaakt ?

@ Rook:
Ik heb het vermoeden dat een hoeveelheid rook of mist waarbij de helft van het laserlicht in een bundel van de ene naar de andere kant van de zaal verspreid wordt ongeveer optimaal is voor het bekijken van beamshow's.

Op 6 februari 2005 10:38:53 schreef ledfreak:
...

effect met rook is altijd een flink stuk beter nadeel is als dr teveel van is dat je hem helemaal niet meer ziet ;-)

je flits in de rook gebruiken werkt meestal ook niet in je voordeel ;)

Overigens heb ik voor het eerst de straal op de foto te weten krijgen zonder rook en MET flits... blijkbaar toch een kleine toename in vemogen met de nieuwe diode :)
Zie de verschillen hieronder, resp. met en zonder flits.
De straalsterkte op een foto is vaak misleidiend, een goede truc die ik vaak toepas is om te kijken naar hoe sterk overbelicht lampjes (van computers / voedingen) op de foto staan. Als deze sterk overbelicht zijn is er met een lange sluitertijd gewerkt om een indrukwekkendere straal te tonen. (niets mis mee zolang je maar niet op basis van zo'n foto een laser koopt). Onderste foto is ook zonder rook, en de lenzen zijn inmiddels schoon gemaakt ;)

http://www.amelink.net/temp/IMG_0562_small.jpg
http://www.amelink.net/temp/IMG_0561_small.jpg

[Bericht gewijzigd door SuperBeamer op zondag 6 februari 2005 15:38:59

Op 6 februari 2005 12:28:43 schreef ledfreak:
[...]

met wat voor cam zijn die foto's gemaakt ?

och jah met een 6 mega pixel cam :P
die flits was btw die ene keer de bedoeling wou kijken of je de straal nog steeds ziet

Zo even nog over de inkoopactie van de dac als die er een
gaat komen tenminste

de ets kosten van de print zouden rond de 18 euro gaan vallen moet alleen nog ff informeren of dat per 1 of 2 was
en dr waren nog wat kleine probleempjes maar das wel op te lossen

Zo heb net de nieuwe versie van He's laser scanner software gekregen deze versie ondersteund guido's dac en de bilda usb dac

is dat programma beter als popelscan? en waar zou ik het eventueel kunnen downloaden?

[Bericht gewijzigd door Beech op maandag 7 februari 2005 16:47:53

kan trouwens eventueel ook een printje laten etsen voor guido's dac
kunnen jullie hem zelf in elkaar solderen stuk goedkoper dan die van guido kopen nog steeds

De Linux-laser interface spreekt mij nog het meeste aan. :)

Hij is niet zo afhankelijk van een stuk software, heeft redelijk prof. spec's (hoogstens op de 8 bits res. van XY na), heeft een moderne USB interface en zit op een enkelzijdige print.

Alleen de verkrijgbaarheid van de onderdelen lijkt wat moeilijk te zijn ? Heb wat rondgekeken, maar heb zelf geen ervaring met b.v. Digikey of Reichelt en hoe duur dat is voordat het op de mat ligt.
Digikey heeft de DAC's overigens niet.
E 50,- lijkt verder wel te kloppen.

Dit topic is gesloten