Bandrecorder Akai GX 4000D

Heb sinds kort een Akai bandrecorder.

Deze heeft het volgende probleem, na een poosje begint hij vals te draaien, totdat hij af is gekoeld.
Heb zelf de aanloopcondensator al vervangen, en de transportkoppen voorzien van nieuwe vilt.
Motortype is een inductiemodel.

Weet iemand of ik het bij de motor moet zoeken, of ergens anders?

Groet Eddy

mel

Golden Member

misschien loopt de toonas vast. uit elkaar halen en voorzien van nieuw
(weinig) vet, is misschien een oplossing.
Elektrisch zit dat heel eenvoudig in elkaar, lijkt me sterk dat daar iets mis is.
Ik denk eerder vastlopen doordat iets warm word.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ok alvast bedankt.
Krijg alleen die kruiskopscroeven van de motor met geen mogelijkheid los.

Thevel

Golden Member

Ik heb in het verleden wel eens van die Akai's onderhanden gehad en ik meen me te herinneren dat het een probleem met de lagers van de motor is.

Ik denk dat je ook naar vermogensverlies van de motor moet denken voor het geval bij warm worden er een winding kortsluit.

Ok bedankt voor de tip.
Heb inmiddels de motor uit elkaar gehaald en het as je gesmeerd.
Nu in elkaar en even testen.

Laat wel even weten of er verbetering is.

Heb net een nieuwe opname gemaakt, is nog vals.
Moet ik kijken naar een andere motor? Of misschien de elco's op de voedingsprint vervangen?

Arco

Special Member

Motor zal het wel niet zijn. Ik zou de spanning eens meten en de condensatoren aan de motor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Of de capstansnaar vervangen, rolt de aandrukrol wel goed en het vliegwiel.

[Bericht gewijzigd door Hobbyman op maandag 13 augustus 2018 14:13:20 (13%)

Ok zal ik eens doen.
Had de kapstanas aandrukrol rubber al vervangen voor een nieuwe.

Is de opname in orde? Een opname gemaakt op een vals spelende recorder, zal bij weergave ook weer vals zijn.
Wat versta je onder vals? Constant een halve toon onder de juiste, of wisselt de toonhoogte?
Welk merk en type band gebruik je?
Heb je ieder onderdeel dat contact maakt met de band, al gepoetst met wattenstaafjes en IPA totdat er geen oxideresten meer op je wattenstaafje komen?
Heb je alle rubber tussenwielen en snaren e.d. gecontroleerd? Geen verhard laagje rubber op de tussenwielen?

Er zijn veel soorten band op de markt gebracht die beginnen te kleven als ze een paar decennia oud zijn.
Met name Ampex (en Shamrock, wat in bepaalde gevallen B-keuze Ampex is) is daar berucht mee. De plakkerige tape kan resten achterlaten op bandgeleiders e.d. en andere banden 'besmetten'.

Zit het 19cm/s busje er stevig op vast? Ik heb wel eens gehad dat ik het 'moertje' er niet strak genoeg op had gedraaid en dat het busje begon te slippen.

Defecte motoren in 4000 serie recorders zijn zeldzaam. Defecte lagers ken ik alleen uit de 600-serie met elektronisch geregelde motor, maar dat uit zich in een snelle trilling in het geluid.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Had een nieuwe opname gemaakt, maar zoveel te verder de opname, des te beroerde de opname, vals niet meer om aan te horen.
Gebruik zelf maxell tapes.
Heb voor alle zekerheid nog een andere tape gepakt en ook bij die het zelfde liedje.

Plus hij wist niet altijd goed de tape,hoor ik bij stiltes nog een beetje de bassen van de vorige opname.

Arco

Special Member

Beste een opname van een constante toon maken (toongenerator/soundcard), dan hoor je makkelijker of de 'valsheid' repeterend of willekeurig is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wist hij daadwerkelijk slecht, of hoor je het spoor er naast?

Akai GX-types laten bijna allemaal de bassen horen van het naastliggende spoor. Speel je kant A, dan hoor je achterstevoren in de stiltes tussen 2 nummers, de bassen van kant B (als die een beetje pittig is opgenomen).
Als je het alleen hoort in de pauzes tussen 2 nummers, dan is het normaal.

Maar begin effe met je bandsnelheidprobleem. Verwijder alle tussenwielen en gooi het in een hete bak afwasmiddel. Kwartiertje laten liggen en dan de loopvlakken goed boenen met een spons. Scotchbrite als de loopvlakken verhard en glad zijn. 90% van de problemen komt daardoor.

Kijk ook hier eens voor akai-specifieke tips en kennis: https://www.tapedeckforum.nl/index.php/board,2.0.html

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 13 augustus 2018 15:02:57 (41%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het zijn wel de bassen die duidelijk hoorbaar zijn tijdens een beetje stilte.
Belangrijkste is eerst even dat ik hem zuiver krijg.

Als de bassen achterstevoren zijn, is dat dus normaal bij GX recorders. Soms is verbetering te behalen met het afregelen van de koppen, maar alleen zelf aan beginnen met de nodige kennis, referentietape en gereedschap.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Kunnen die rubberen rollen op de foto's ook ergens besteld worden?
Vertrouw dezen ook niet helemaal.

Ronald45

Golden Member

Heeft de linker spoelhouder geen rembandje wat blijft hangen? Of is het, net als bij Revox, een losse motor?

Naarmate de hoeveelheid tape op de linkerspoel kleiner wordt, wordt het voor de capstan sowieso zwaarder werken. Dus een probleem merk je dan sneller op.

Deze loopwerken zijn superbetrouwbaar en geven eigenlijk nauwelijks problemen.
1 motor die via tussenwielen de spoelen laat draaien.
De rollen hoef je nooit te vervangen, die zijn er enkel om de spoelen goed op te rollen en terugspoelen.

Controleer de as van de capstan. Dit busje:
http://www.angelfire.com/electronic2/vintagetx/B67.jpg

Als die niet goed vast zit of kan slippen op de interne as, krijg je jengel.

Ook kun je de backtension controleren, bij draaiende recorder met je vinger of wattenstaafje de tape links tussen de spoel en de koppendeksel op spanning controleren, deze mag niet erg strak zijn maar moet de tape net tegen de koppen aan trekken. Als die spoel te strak draait kan de rem hangen (je zou de eerste zijn...) of de slipkoppeling van de spoelschotel zit niet goed. Dit is een hele batterij ringetjes en veertjes wat enige sleutelkennis vereist om dat af te stellen.

In enkel geval wil de aandrijfsnaar tussen motor en vliegwiel wat slippen..

Ik ben 4000 serie fanaat en heb er tientallen gehad en nog een stapeltje staan, ken ze (mechanisch) door en door.

Kwam er achter dat de capstanas enorme speling Had, heb die weer opgesloten, zodat de as de achterkant van de stelschroef net niet raakt.
Verder zag ik net dat de aandrukrol rubber, slingerd, heb daar nu net een andere voor gekocht, kan één deze dagen komen.

Gister na het opsluiten van de as klonk het gelijk al beter, maar gegeven ogenblik als hij verder de band af rolde hoorde je meer die slinger in het muziek van die rubber.

Hoop dat dat het is.
Laat even weten hoe het af is gelopen.

Bedankt allemaal voor jullie hulp.

Ik heb dit type nog nooit in huis gehad maar als ik naar de foto's kijk op google zou het zo maar kunnen dat net als de motor van een GX 215D er viltjes met daarin olie in de motor zitten die normaal gesproken voor smering zorgen. Die viltjes staan onderhand droog.

Heb je dat klepje achterop de motor al eens los gehaald?

Hoi Rob

Heb de motor uit elkaar gehad, het as je was nog vettig, heb zelf het latertje ook nog even ingespoten.
Hij draait verder mooi soepel en stil.