Deze loopwerken zijn superbetrouwbaar en geven eigenlijk nauwelijks problemen.
1 motor die via tussenwielen de spoelen laat draaien.
De rollen hoef je nooit te vervangen, die zijn er enkel om de spoelen goed op te rollen en terugspoelen.
Controleer de as van de capstan. Dit busje:
http://www.angelfire.com/electronic2/vintagetx/B67.jpg
Als die niet goed vast zit of kan slippen op de interne as, krijg je jengel.
Ook kun je de backtension controleren, bij draaiende recorder met je vinger of wattenstaafje de tape links tussen de spoel en de koppendeksel op spanning controleren, deze mag niet erg strak zijn maar moet de tape net tegen de koppen aan trekken. Als die spoel te strak draait kan de rem hangen (je zou de eerste zijn...) of de slipkoppeling van de spoelschotel zit niet goed. Dit is een hele batterij ringetjes en veertjes wat enige sleutelkennis vereist om dat af te stellen.
In enkel geval wil de aandrijfsnaar tussen motor en vliegwiel wat slippen..
Ik ben 4000 serie fanaat en heb er tientallen gehad en nog een stapeltje staan, ken ze (mechanisch) door en door.