Hoge Pieptoon op gitaarkabel , gitaar.. met filmpje

Ik vind het als een ratel klinken waarbij de lagere tonen weggefilterd zijn.

Kijk even op het spectrum plaatje, dat bevestigt het: het is een veelvoud van 50Hz. Volgens mij harmonischen van het net.

Voedingselco en stabilisatie nakijken dus. Ook afschermingen die ergens los liggen.

Arco

Special Member

Je hoort duidelijk een hoge fluittoon (soms). Kan niet zeggen welke frequentie, want ik zou niet weten hoe de audiotrack van dat filmpje los op te slaan.
(alleen audio opname was handiger geweest; filmpje is leuk maar voegt niks toe...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het eerste filmpje geeft heel vaag een beeld van de versterker, dat 'speelgoedding'. 9V batterijvoeding, en geen stabilisatie.

Die Kemper uit het tweede filmpje geeft dezelfde fluittoon dus we kunnen uitsluiten dat het een versterkerprobleem is.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
vergeten

Golden Member

Op 17 augustus 2018 22:55:34 schreef Arco:
Je hoort duidelijk een hoge fluittoon (soms). Kan niet zeggen welke frequentie, want ik zou niet weten hoe de audiotrack van dat filmpje los op te slaan.
(alleen audio opname was handiger geweest; filmpje is leuk maar voegt niks toe...)

Dat kan je evt zelf doen met Flvto, YouTube to MP3 converter.

Maar @FET heeft toch al een analyse gemaakt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Arco

Special Member

dus we kunnen uitsluiten dat het een versterkerprobleem is.

Daarvoor was het ingang kortsluiten ook bedoeld. Je weet dan ook meteen of de gitaar hier als ontvangstantenne fungeert...
(dan zullen het waarschijnlijk ook geen dubbelspoels opnemers zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik heb hier een kabeltje met een Neutrik SilentPLUG, dus dat kortsluiten gaat vanzelf.

Er is niks digitaals in een Marshall MS-4 (LM386 op 9V-batterij).

https://marshall.com/marshall-amps/products/amps/micro-amp/ms-4

Niet iedereen hoort de fluittoon, dat heeft te maken met leeftijd en apparatuur. Ik hoor hem, en FET heeft het aangetoond. Daar kunnen we het over eens zijn.

De vraag is dus waar die toon vandaan komt.

@Arco een Strat heeft inderdaad single coils, maar die zijn het volgens mij niet.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

het is nu rond 7 uur smorgens en het is heel stilletjes .

Dus het moet toch een apparaat zijn ergens van gebuur.
Pff als ik mijn gebuur zie ga ik toch vragen van zijn hoofdplong ook eens eruit te smijten.

https://www.youtube.com/watch?v=dpol7_YJSxk&list=UUUK5CXyeYod8Z1xZvCDE…

Goedkope ledverlichting met een brakke voeding, de snoeren gaan als zend antenne werken. Met een portable radio prima op te sporen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
pa3gws

Golden Member

Goedkope GU10 led lampen geven ook de nodige narigheid.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

ik denk niet dat het verlichting is , dan zou die de hele dag aanliggen , het is nu ook zomer geen nood aan extra verlichting toch :s
of hoeft er geen stroom op te zitten .

Kan bvb een oude tv dat ook dat lawaai geven?
Of een sturing .
Er werde eerder vertel dat dit ook een schakelvoeding in standby kan zijn.

Dus het staat de hele dag in standby en dan snachts waarschijnlijk niet tot de persoon opstaat

[Bericht gewijzigd door fxobilder op zaterdag 18 augustus 2018 08:56:29 (51%)

elmowww

Golden Member

Ik zou met je kleine Marshall versterkertje eens een goed rondje lopen en proberen de meest intense plek te vinden, dan zit je hoogstwaarschijnlijk in de buurt van de bron.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 17 augustus 2018 22:47:18 schreef Hoeben:
Ik vind het als een ratel klinken waarbij de lagere tonen weggefilterd zijn.

Kijk even op het spectrum plaatje, dat bevestigt het: het is een veelvoud van 50Hz. Volgens mij harmonischen van het net.

Voedingselco en stabilisatie nakijken dus. Ook afschermingen die ergens los liggen.

jou analyse lijkt me mogelijk ,
kan dit dan van iemand anders afkomstig zijn?

wat bedoel je juist met voedings elco en stabilisatie nakijken , is dit iets wat ik zelf kan?

Het komt iig via de gitaar elementen/opnemers binnen, zoals te zien in je 2e filmpje.
Dubbelcoils zou mischien wel kunnen werken als oplossing..
De versterkers zijn het probleem niet.

[Bericht gewijzigd door Richard2000 op zaterdag 18 augustus 2018 10:46:15 (12%)

Transistors are Cool Tubes are Hot
Arco

Special Member

Je kunt een filtertje tussen de gitaarkabel proberen (zijn volgens mij ook kant en klaar te koop)
Een RF clamp om de kabel is ook simpel te proberen.

[Bericht gewijzigd door Arco op zaterdag 18 augustus 2018 11:02:23 (19%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 18 augustus 2018 10:58:44 schreef Arco:
Je kunt een filtertje tussen de gitaarkabel proberen (zijn volgens mij ook kant en klaar te koop)
Een RF clamp om de kabel is ook simpel te proberen.

[bijlage]

over welk een filtertje heb je het dan?
link mss naar product

evdweele

Overleden

Probeer nu eerst eens wat al een aantal malen is gezegd; sluit de ingang van de versterker kort.
Alle pennen met elkaar doorverbinden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Shiptronic

Overleden

Op 18 augustus 2018 10:06:49 schreef fxobilder:
[...]

, is dit iets wat ik zelf kan?

Ik denk het niet, als je al te beroerd bent om even de ingang kort te sluiten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

ik kan niets van elektronica neen ,
voor wat dient het kortsluiten van versterker?
aangezien ik 2 verschillende verstekers heb met zelfde probleem?

Arco

Special Member

Je wilt weten waar de storing binnenkomt (gitaar, kabel, of versterker), nu weet je eigenlijk niets.
Als je de kabel uit de gitaar trekt en kortsluit, weet je of het in de gitaar zit (bijna zeker) of in de kabel/versterker.
Kortsluiten kan simpel met een stukje alu folie om de jackplug.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

We zijn nu al 2 pagina's verder en bij de TS is er nog niet veel doorgedrongen van de gegeven tips. Ondertussen ben ik er zelf nu wel achter wat een plong is. Hij bedoelt eigenlijk plon, wat Vlaams voor zekering is. Rare jongens, die ..... :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Het komt binnen op het gitaar element, in de 2e vid draaid hij de volume op z'n strat. dicht en verdwijnt de piep.
Vraag me af of zo'n filtertje helpt, piep zit in hoorgebied dus zal ook de gitaar filteren.

Transistors are Cool Tubes are Hot
Arco

Special Member

Ik neem aan dat de hoofdfrequentie veel hoger ligt als 4kHz (zo'n lage frequentie kan geen instraling veroorzaken of het moet een heel erg sterk veld zijn)
Als je die hoofdfrequentie wegfiltert, verdwijnt de rest ook mee...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

Het storende signaal kan goed op de gitaar binnenkomen, die werkt dan als antenne. Vervolgens ZOU het signaal in een niet zo beste versterker makkelijk gedetecteerd kunnen worden door een halfgeleider.

Maar zolang de TS niet uitprobeert wat het resultaat is met kortgesloten ingang blijft het gissen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Ik zou eerst het binnenwerk van die Strat maar is nakijken.
Snaren eraf,slagplaat losschroeven en je kan het hele binnenwerk eruit tillen en ff nakijken.
Kijk vooral ff naar de aarde op de 3 potmetersbehuizingen.

https://guitarelectronics.com/original-fender-stratocaster-wiring-diag…

Op 18 augustus 2018 15:12:09 schreef Arco:
Ik neem aan dat de hoofdfrequentie veel hoger ligt als 4kHz (zo'n lage frequentie kan geen instraling veroorzaken of het moet een heel erg sterk veld zijn)
Als je die hoofdfrequentie wegfiltert, verdwijnt de rest ook mee...

Daar had ik idd niet aan gedacht.

Transistors are Cool Tubes are Hot