Philips 701 gebrek aan stereo balans

Hallo,

Ik heb een Philips 701 receiver waarbij als ik de balansknop naar 1 kant draai, welke maakt niet uit, er geluid uit de andere speakwr blijft komen. Heeft iemand een idee hoe dit komt en hoe dit op te lossen?

Vriendelijke groet Rocco

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Heb je die potmeter die je met de balansknop bedient al 's goed bekeken?
Even eruit solderen en nameten.

Een dB of tien bereik is al voldoende om het stereobeeld volledig naar een kant te trekken, maar bij dit soort oud spul is een extermere regeling wel gebruikelijk.

Als je er iets mee wilt zou ik eerst dit stukje van het schema opzoeken of -nemen.

Arco

Special Member

Is normaal, regelbereik is maar beperkt. (niet bedoeld om een kanaal uit te zetten, maar om de balans in te stellen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
KGE

Golden Member

Op elektrotanya staat het volledige schema wel maar dat er geluid uit het andere kanaal blijft komen is niet vreemd bij dit type regeling:

Edit: Arco was me net een paar seconden voor...

[Bericht gewijzigd door KGE op zondag 26 augustus 2018 09:46:09 (14%)

philips had indertijd vaak speciale balans potmeters in die apparaten zitten. als je die open maakt zie je dat de koolbaan maar deels van koolstof is, de delen tot beide einden zijn anders van kleur, erg lage weerstand. als er ooit een andere is ingezet, dan kan dit een gewone of bass/treble potmeter zijn welke dus anders werkt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
M-i-c-h-e-l

Golden Member

Ja het schema laat duidelijk zien dat er altijd een signaal over blijft als de potmeter naar "nul" wordt getrokken.

Blijft de vraag over of er wel verschil te horen is tussen links en rechts of dat er helemaal geen verschil te horen is, ongeacht de stand van de balansknop.

Is de stereo/mono knop nog in orde?

Is je bekabeling in orde? Uit mijn hoofd heeft dit apparaat DIN ingangen. Als je met verloopstukken tulp/din werkt, kan je per ongeluk je ingangssignaal op de tape uitgang zetten. In sommige gevallen werkt de uitgang ook als ingang, zonder invloed van de regelorganen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

TS klaagt er alleen over dat er geluid uit beide speakers blijft komen. Dat is zo 'by design' (regeling is beperkt), en dus niks mis mee...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Evarist

Golden Member

Op 26 augustus 2018 08:35:04 schreef Rocco79:
Hallo,

Ik heb een Philips 701 receiver waarbij als ik de balansknop naar 1 kant draai, welke maakt niet uit, er geluid uit de andere speakwr blijft komen.

Dat is volkomen normaal en is net de bedoeling van een balanspotmeter.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

nou, als ik dat hier doe moet de versterker helemaal open om uit de met de balans dichtgezette kant nog geluid te krijgen. soms is de loper slecht, maar van beide potmeters ( balans is vaak een dubbele ) tegelijk komt niet gauw voor.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
blackdog

Golden Member

Hi,

Uit het schema blijkt dat er en "klein" regelbereik toegepast is.
Je regelt de versterking met de balans potmeter van twee versterker trapjes die zijn gemaakt met TS446 en TS447.
Hierbij is een "uitstand" niet mogelijk en uiteindelijk ook onzinning voor normaal gebruik.
Een dB of 10 van links naar rechts moet voldoende zijn en aan de weerstands waarde te zien zou je hier tegen de 15dB aan zitten per trapje.

Ik kan eigenlijk geen situatie bedenken waarom deze uitstand nodig zou zijn, meestal is een paar dB voldoende voor een gebalanceerd geluid.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
KGE

Golden Member

Op 26 augustus 2018 13:43:18 schreef testman:
nou, als ik dat hier doe moet de versterker helemaal open om uit de met de balans dichtgezette kant nog geluid te krijgen.

En dat is een zelfde receiver ?

neen, een yamaha versterker. ik ben vrij gewoon dat de balans de andere speaker bijna dichtzet. je hoort dat ook slecht, als 1 speaker nog steeds voluit geluid geeft, dat de andere niet of nog een klein beetje werkt, dan moet je er dichtbij zitten of de nog openstaande speaker moet geen geluid geven.

echter heb ik 2 van die balans potmeters gebruikt om de speakers tov zitpositie uit te regelen, de versterker heeft balans, die 2 andere potmeters regelen tussen front en rear voor links en rechts. ook zit er een wisselknop op om links en rechts te draaien, voor reparatie aan audio apparaten, evt slechte geluidsignalen eruit te halen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo,

Iedereen hartelijk dank voor het reageren. Het is me duidelijk dat naar 0 draaien met de balansknop niet mogelijk is bij deze receiver. Dit in tegenstelling tot mijn wat modernere versterkers van technics.

Nu nog op zoek naar een female tulp+aarde naar 5 din verloop voor den platenspeler . De cdspeler doet t prima op de tapeingang.

Vriendelijke groet Rocco

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Denk dat ik hier de aarde wel op aan kan sluiten... Bij die van alle kabels mis ik een aarde connector

[Bericht gewijzigd door Rocco79 op zondag 26 augustus 2018 20:27:59 (33%)

Op 26 augustus 2018 20:06:17 schreef Rocco79:
Hallo,

Iedereen hartelijk dank voor het reageren. Het is me duidelijk dat naar 0 draaien met de balansknop niet mogelijk is bij deze receiver. Dit in tegenstelling tot mijn wat modernere versterkers van technics.

Nu nog op zoek naar een female tulp+aarde naar 5 din verloop voor den platenspeler . De cdspeler doet t prima op de tapeingang.

Vriendelijke groet Rocco

Je zou nog kunnen uitzoeken of de twee elcootjes niet uitgedroogd zijn, dan wordt het regelbereik ook kleiner.

Arco

Special Member

Aardschroef is normaal gesproken een losse schroef achterop de versterker...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Klopt maar dit apparaat is geheel kunststof en er is geen schroef te bekennen. Wel in het antenne gedeelte rechts onder een ground aarde symbool

Klopt maar dit apparaat is geheel kunststof en er is geen schroef te bekennen. Wel in het antenne gedeelte rechts onder een ground aarde symbool

Check anders even op het onvolprezen forum voor klassieke Philips audio: http://forum.mfbfreaks.com/viewforum.php?f=20&sid=e2efcbe5d9d958f6…

Daar kunnen ze je vast verder helpen.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
KGE

Golden Member

Op 26 augustus 2018 20:55:51 schreef Rocco79:
Wel in het antenne gedeelte rechts onder een ground aarde symbool

Maar de aansluiting helaas weg bezuinigd :-)

[Bericht gewijzigd door KGE op maandag 27 augustus 2018 11:42:03 (16%)

Op 26 augustus 2018 20:06:17 schreef Rocco79:
Hallo,

Iedereen hartelijk dank voor het reageren. Het is me duidelijk dat naar 0 draaien met de balansknop niet mogelijk is bij deze receiver. Dit in tegenstelling tot mijn wat modernere versterkers van technics.

Nu nog op zoek naar een female tulp+aarde naar 5 din verloop voor den platenspeler . De cdspeler doet t prima op de tapeingang.

Vriendelijke groet Rocco

De losse aarddraad kun je gewoon ook aan pen 2 van de dinconnector aansluiten (als die tenminste open kan). Je kunt hem ook aansluiten op een van de tulpconnectoren, op het aardkontakt. Normaal wordt het chassis van de pu met het chassis van de versterker verbonden, omdat die verbinding feitelijk niet tot de audiobedrading hoort. Andere mogelijkheden zijn, een extra din plug gebruiken, de aarddraad aansluiten op pen 2 en de din-plug in een ongebruikte audio ingang steken.
Je kan ook een verbinding in de sokkel van de pu maken, door de aarddraad door te verbinden met de afscherming van de audiokabels.
Nog een mogelijkheid is om de losse aarddraad met de aardaansluiting van de AM antenneaansluiting te verbinden. Alle oplossingen zullen in 99 % van de gevallen werken

M-i-c-h-e-l

Golden Member

Op 27 augustus 2018 11:41:44 schreef KGE:
[...]

Maar de aansluiting helaas weg bezuinigd :-)

Gaatje boren, schroefdraad erin tappen et voilá