Netvrijschakelaar auping

De twee motoren van mijn auping bed zijn elk met een netvrijschakelaar met het net verbonden. Nu is één van de twee netvrijschakelaars defect geraakt.

Is het mogelijk en veilig dat ik beide motoren ga aansluiten op één netvrijschakelaar?

Shiptronic

Overleden

Netvrij dingen weggooien, en rustig verder slapen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Ik had nog nooit van een netvrijschakelaar gehoord...
Schijnbaar dus een schakelaar die de netspanning afschakelt. Inderdaad gewoon doorverbinden, heeft weinig nut.
Ik las dat er voor het plaatsen liefst eerst een 'bouwbioloog' langs moet komen. (WTF is dat nou weer... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

die netvrijschakelaar komt in als je op een knop van de ab drukt, vanuit een elco schakelt het relais in de netvrijschakelaar in. is de elco leeg, dan druk je op die knop op de netvrijschakelaar om deze weer te laden, dan werkt de boel weer.

door die netvrijschakelaar staat er geen constant 230V op je bed, het eindigt bij de stekker al..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank voor de reactie s tot zover. Het is duidelijk dat ik die netvrijschakelaar/stekker kan vervangen door een gewone stekker.
Maar toch blijft mijn vraag: kan ik beide motoren parallel op de nog werkende netvrijschakelaar aansluiten?

pa3gws

Golden Member

De vraag is of de netvrij schakelaar het vermogen van twee motoren aankan.
Zoals al eerder aangegeven die schakelaar er tussenuit laten.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

als je beide motoren niet samen gebruikt gaat dit wel.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Precies, dat denk ik ook. Op de schakelaar staat 1,2 A.
Het kan inderdaad voorkomen dat beide motoren tegelijk aangestuurd worden.
Daar moet de netvrijschakelaar dan wel op berekend zijn. Klopt deze redenering?

Shiptronic

Overleden

Op 27 augustus 2018 18:22:48 schreef Arco:
Ik had nog nooit van een netvrijschakelaar gehoord...
Schijnbaar dus een schakelaar die de netspanning afschakelt. Inderdaad gewoon doorverbinden, heeft weinig nut.
Ik las dat er voor het plaatsen liefst eerst een 'bouwbioloog' langs moet komen. (WTF is dat nou weer... :) )

Dit topic zeker gemist: https://www.circuitsonline.net/forum/view/135111#highlight=netvrij is voor de alu hoedjes ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
evdweele

Overleden

Ik denk dat Auping zijn eigen producten wantrouwt. Stuur er een voodoomeester op af en het komt wel goed.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Shiptronic

Overleden

Ik geloof niet dat Auping die rommel erbij levert, ik denk dat Auping zelf betrouwbaar genoeg is.

En wat betreft je vraag, als het met 1 bed erop al stuk gaat, dan met 2 ook 2x zo snel stuk, en verder geen toegevoegd waarde, eerder extra brandgevaar!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik heb niet alle info gegeven, om het verhaal niet te lang te maken. De electronica is niet defect, wel de stekker.
En dat topic heb ik doorgelezen, maar het gaat hier om een netvrije schakelaar direct verbonden met de motor. Die had ik nog nooit gezien. Met een groene led kun je zien dat de motor wordt aangestuurd. Daarna gaat de trafo weer van het net af met deze netvrijschakelaar(relais).

Ik weet nu voldoende, dank.

mel

Golden Member

Een netvrij schakelaar noemen we in grotemensentaal een relais..
En dan weet iedereen waar het over gaat. En is nog goedkoper ook, wed ik :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..