Slagboom in de herhaling

GJ_

Moderator

Op 7 augustus 2018 21:08:59 schreef bprosman:
Jullie (oa _GJ) hebben het over een lamp. Daarmee bedoel je toch een “werklamp” in de besturings- en motorkast, niet de knipperlichten op de slagboom toch ?

Oh en misschien nog een domme vraag, hoe lus je die Phoenix 2,5 klemmen door ? Dubbele adereindhlsen ?

Ik heb niet zoveel slagboomervaring, maar een ruimte waar afstelwerk gedaan moet worden moet verlicht zijn. Zo staat het in de wet.
Als je afkomt met een WCD en "dan kunnen ze er een lamp in steken" probeer je je er goedkoop vanaf te maken. Bovendien is een WCD geen verlichting.

Doorlussen op klemmen met dubbele huls is goed. Zonder huls mag natuurlijk ook maar is vies.
Je kunt ook dubbele klemmen nemen of klemmen lateraal doorverbinden met steekstrips.

Wat ook wel handig is is om in de kast een rij klemmen te zetten en door te lussen met een steekbrug voor de 24Vdc: één rijtje voor de plus en een rijtje voor de min. Niet onder op de klemmenstrook maar gewoon naast de voeding.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 8 augustus 2018 08:23:33 (12%)

bprosman

Golden Member

Allereerst bedankt voor al jullie antwoorden, morgen ga ik er mee aan de slag om de materialen te (laten) bestellen.

Nog even 1 (eigenwijze) vraag, had het er met mijn vader over om de thermische beveiliging te laten vallen en te gaan werken met een "max tijd om te openen" timer. Echter afgelopen seizoen is de thermische beveiliging van de slagboom toch 2 keer ingekomen : 1 keer omdat er een fiets onder/tussen zat, 1 keer omdat er een kind "aan hing" en een soort Yuri van Geldertje probeerde te doen.
Dan toch weglaten en dit opvangen met een max-open tijd ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

ik zou dan toch de pkz laten zitten of vernieuwen, je motor kan snel verbranden met dergelijke acties dat de boom is geblokkeerd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Nog even een misschien hele domme vraag.
De vorige slagboom is geheel in 230V uitgevoerd.

Op jullie advies nu 24V DC , maar... mag ik nu wel alles door de zelfde goot laten lopen (zie foto 1e slagboom) , 230VAC en 24V DC stuurstroom ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Als ik me goed herinner mag dat mits de isolatie van de 24V bedrading geschikt is om 230V te kunnen houden. Daarnaast moet er volgens mij ook een kleurcodering aanwezig zijn om beide spanningen uit elkaar te kunnen houden.

Spanning staat en stroom gaat!

dat mag idd, nooit anders gezien zelfs. wel de 24V een andere kleur draad geven. meen dat rood hier voor wordt gebruikt.

overigens wordt er een spatwaterdicht wcd gebruikt in die kasten doorgaans, dit mag niet, geen grondplaat onder dat wcd.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 29 augustus 2018 06:24:39 (34%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 29 augustus 2018 04:05:34 schreef meander: Daarnaast moet er volgens mij ook een kleurcodering aanwezig zijn om beide spanningen uit elkaar te kunnen houden.

Op 29 augustus 2018 06:22:52 schreef testman: wel de 24V een andere kleur draad geven. meen dat rood hier voor wordt gebruikt.

De enige "echte" norm maakt geen onderscheid tussen verschillende spanningen.
In de kast is dan alle AC rood en alle DC donkerblauw.
In dit geval, 24Vdc, dus donkerblauw.

En om antwoord op de vraag te geven: ja dat mag.

Gelukkig word 24Vac weinig meer toegepast. Kasten met zowel 230Vac en 24Vac stuurstroom, beiden in rood, zijn m.i. niet erg duidelijk.

mel

Golden Member

Wij hadden altijd , zoals gewoonlijk, weer een afwijkende norm..
Voor 24 DC stuurstroom hadden we donkerblauw, en de min was dan donkerblauw/wit..
48 volt was dan weer rood..(was meestal AC),en de nul had dan weer rood/wit..
En 230 volt was zwart, behalve de voeding, die was bruin-blauw..
Snapt iemand het nog? :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Dat is, behalve die 230V, niet afwijkend toch? Aangenomen dat die 48V inderdaad AC was.
De witte streep is een aanbeveling en zie je vaker.

Dat zwart in plaats van rood voor 230Vac zie je wel vaker.

bprosman

Golden Member

Nog maar snel een rolletje donkerblauw en wit besteld :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

De vorige slagboom , destijds aangestuurd puur met relais en timers had 3 magneetschakelaars. Toe de Logo! er in kwam heb ik dit eigenlijk zonder over na te denken overgenomen. Maar K1 kan toch gewoon vervallen ?
K2 en K3 zijn sowieso kruislings uitgeschakeld met een verbreekcontact.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
mel

Golden Member

K1 kan er uit ja..
Maar misschien had dit een reden. Noodstop misschien?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Ja, wat was de functie? Als het iets anders is dan een veiligheid heeft ie geen enkele nuttige functie.

bprosman

Golden Member

Doorlussen op klemmen met dubbele huls is goed. Zonder huls mag natuurlijk ook maar is vies.

Nog even 1 (domme ?) vraag, want misschien heb ik het niet goed begrepen, mag ik 2 maal een 0,75mm2 draadje in zo'n ST2,5 klem steken ? Of moet ik met een brug (of ergens anders) doorlussen ?
Was dat vies of de dubbele adereindhuls ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Misschien inderdaad een noodstop, of kon je de installatie er mee spanningsvrij maken na een bepaalde tijd, bijv. na 24.00 uur.

Was dat vies of de dubbele adereindhuls ?

Kan, mag gewoon. Wat het makkelijkste is voor jou.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Dubbele adereindhuls = mooi
Kale draden = vies

Beiden mag gewoon, net wat je wil. Zonder huls heeft wat nadelen:
1) te kort gestript en te ver in de klem is onzeker/wiebelig contact
2) het gebeurt gemakkelijk dat er één koperhaar naar buiten vouwt. Met 400V kan dat pijnlijk zijn.
3) met dubbele draden geen zicht op hoe ver beiden draden in de klem zitten.

bprosman

Golden Member

Misschien inderdaad een noodstop, of kon je de installatie er mee spanningsvrij maken na een bepaalde tijd, bijv. na 24.00 uur

Van deze versie zijn helaas geen tekeningen (meer) en wil er ook geen tijd in steken om te reverse engineeren.
Er zitten zelfs 2 timers in :

1. Van 22:00-08:00 "Gesloten" voor camping gasten
2. Van 23:00-07:00 "Gesloten" voor bewoners

Maar dat kan nu met de Logo!

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

En als je geen A1 printer hebt, het ouderwetse knip en plakwerk

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

Tip maak de onderste kabel goot zo breed mogelijk, de kabel goten naar boven iets korter, zo voorkom je dat de deksels van de goten die naar boven gaan, niet naar beneden kunnen schuiven.

Ben je een vak idioot, maak je deksels met 45 ° :) , dan zitten beide opgesloten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

Bedankt voor de tip, inderdaad niet aan gedacht aan die deksels.
Zal eens proberen of dat iets wordt, die 45 graden :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Onder 45 graden kom je zelden tegen, is ook niet mooi. Als je bedradingskoker iets voller is dan je verwacht gaat het wijken en dan staan staat je naad open. Als je het netjes recht afzaagt, ziet het er veel netter uit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

45 graden word niks.
Inderdaad wel de onderste en de bovenste goot over de volle breedte.
De verticale goten daar tussenin.

en als je gaat nummeren/ stickeren op het gootdeksel, zorg dat je de einden merkt op de 2 goten aan de zijkant, dan kunnen nummers minder makkelijk bij de verkeerde componenten uitkomen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

@Testman, over het algemeen codeer ik liever op de componenten zelf. Is er een voordeel om het op de goot te doen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

als het niet op de componenten kan, dan de goot pas. soms worden losse kappen van componenten genummerd, als die dan eraf zijn geweest en onderling geruild klopt het ook niet meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer