Vervangend component voor IR-sensor

Beste mede-CO'ers,

Laat ik beginnen met een klein stukje achtergrond: Ik ben lid van een scouting-groep en binnen
het landelijke orgaan "Scouting Nederland" wordt er jaarlijks een "JOTA-JOTI" gehouden, hetgeen
staat voor "Jamboree on the Air - Jamboree on the Internet". Binnen het kader van dit evenement
worden ook vaak printplaatjes/soldeerkits ontworpen die scouts dan zelf kunnen bouwen.

Een aantal jaren geleden (2011) was de kit een "Lasergame". Nu, zo'n tijd later wil ik voor
gebruik op een aankomend voorjaars-kamp begin volgend jaar een aantal van zulke kitjes maken,
echter zijn deze niet meer in omloop.

Het PDF-document met de bouwinstructies en het schema heb ik op internet weten te vinden, aan de
hand waarvan ik enkele van zulke printjes wil gaan maken. Echter, omdat het al enige jaren
geleden is dat het kitje bedacht is ben ik vooraf gaan kijken of alle specifieke onderdelen nog
te krijgen zijn. Waar ik tegenaan liep, was dat de IR-sensor die in de oorspronkelijke
schakeling gebruikt is tegenwoordig niet meer gemaakt wordt. Hij is nog wel verkrijgbaar, maar
daar is de prijs dan ook naar. De sensor die oorspronkelijk gebruikt werd is de "GP1UX310QS",
werkend voor 36kHz, van Sharp.

Datasheet die er bij hoort is deze: https://www.datasheets360.com/pdf/-4152027641813899893

Hetgene waar ik nu tegenaan loop is dat ik niet genoeg kennis heb om met zekerheid te bepalen
of deze sensor, de "TSOP1736" van Vishay (https://www.batronix.com/pdf/tsop17xx.pdf) een
passende vervanger is, waarvoor ik jullie zou willen vragen of deze sensor bruikbaar is en in
beide gevallen (ja én nee) waarom wel of waarom niet, omdat ik het wel graag wil leren (:

Via deze link (https://bit.ly/2PqTMr5) de upload hieronder de post kan het PDF van de bouwinstructies bekeken
worden, het schema daaruit heb ik los bij de openingspost gevoegd.

Ik hoop dat jullie mij hierin enigszins wegwijs kunnen maken.

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

De GP1UX310QS is bij Farnell nog steeds leverbaar voor minder dan 1 euro.
De TSOP1736 is niet pin compatibel met de GP1UX310QS en is ook een stuk groter.
De TSOP4836 is wel compatibel met de GP1UX310QS, maar is niet goedkoper.
Wil je echt goedkoop uit zijn dan kan je via AliExpress de TL1838 0f VS1838 kopen. 10 stuks voor minder dan 50 eurocent !!
Die zijn wel 38 Khz, maar dat maakt in de praktijk weinig uit.
Hooguit is de gevoeligheid voor 36 Khz wat minder.

Op 2 september 2018 21:46:42 schreef microdwl:
De GP1UX310QS is bij Farnell nog steeds leverbaar voor minder dan 1 euro.

@WouterJ1993 : als bestellen voor jou lastig/duur is bij Farnell, kan ik dat ook wel voor je doen. Laat maar weten.

Hoort daar nog een IR-zender(laser) bij?

edit: die laatste link werkt niet, misschien de pdf ook eens posten?

LDmicro user.

Microdwl,
Goed punt! Farnell was ik totaal vergeten gezien ik daar eigenlijk nooit besteld heb, behalve jaren terug een keertje wellicht.
Daar ga ik zodadelijk gelijk even op kijken.

Mocht ik voor de AliExpress-tip gaan, zou ik dan zelf ook "lasers" d'r bij
kunnen maken door met een 555-timer een puls van 38kHz op een IR-led te
zetten?

Roland11,
Hartstikke bedankt voor je aanbod! Ik ga nog even op Farnell
kijken en laat nog weten wat ik doe, ook als ik voor een andere optie ga.

MGP,
Dank voor het attent maken dat de link naar het document het niet doet!
Ik ga daar m'n thuisserver even een 'schop' voor geven straks. Ik heb zoals je voorstelde het document daarom als bijlage bij de openingspost gedaan.

En inderdaad. Iets in de vorm van lasers moeten er inderdaad nog bij komen. Ik kwam
net nog deze webpagina tegen: http://kitbuilding.org/index.php?option=com_content&view=article&id=17….

Daar wordt gehint naar Philips afstandsbedieningen voor gebruik op een
36kHz draaggolf, maar mocht het maken van een "laser" niet veel meer
inhouden dan een pulstrein aanbieden op een IR-led, dan denk ik dat ik voor die optie ga en er eigenhandig een aantal maak,
en dan op een 38kHz draaggolf zodat ik uit de voeten kan met de AliExpress tip van Microdwl :)

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
Arco

Special Member

Er moet wel modulatie op die pulstrein zitten, anders ziet de TSOP het als achtergrondstraling (na een paar seconden, 't ding middelt de ontvangen sterkte uit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bij google'en naar wat modulatie inhoudt, kwam net dit topic als hit naar
boven: https://www.circuitsonline.net/forum/view/52651

Ook daar wordt gesproken over een modulatie op de pulstrein. Daar wordt
gesteld dat door met twee 555´s te werken dit al verkregen kan worden zijnde
de eerste 555 (ingesteld op 500Hz) te gebruiken om de tweede (in mijn geval beoogd op
38kHz ingesteld) aan en uit te schakelen.

Dat in- en uitschakelen van de tweede 555, kan dat dan gedaan worden door in onderstaande standaardconfiguratie de output
van de eerste 555 te gebruiken als Vcc voor de tweede? Of heeft iets dergelijks meer om het lijf?
Dat ik wellicht met de output van de eerste 555 een tor kan open sturen die de voedingsspanning naar de tweede 555 schakelt?

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

@WouterJ1993
Dit staat bij de beschrijving van de Lasergame:
De infrarood detector is het meest gevoelig voor afstandbedieningen met een draaggolf van 36kHz. Dit zijn bijvoorbeeld afstandbedieningen van Philips (RC5-codering, RC-6 codering). Met verminderde gevoeligheid reageert de Lasergame ook op 38kHz draaggolf. De reikwijdte van een afstandbediening is zeker 10meter.

Met een NE555 kan je inderdaad een transmitter maken voor 38 Khz, maar bij AliExpress kan je voor weinig 38 kleine 38khz afstandsbedieningen krijgen. Zie:
https://nl.aliexpress.com/item/Mini-21-key-infrared-remote-control-car…

Hele lange URL, maar dat is nu eenmaal zo.
Afhankelijk van het aantal kosten ze ongeveer 50 eurocent per stuk inclusief verzendkosten. Dit is zonder CR2032 batterij, maar die kan je bij Ali ook voor heel weinig krijgen.

Anoniem

Op 2 september 2018 21:46:42 schreef microdwl:

Die zijn wel 38 Khz, maar dat maakt in de praktijk weinig uit.
Hooguit is de gevoeligheid voor 36 Khz wat minder.

Dat zou ik durven betwijfelen. De afstemcurve is dan wel niet kritisch en 2 kHz hoger komt er ook nog wel door, getuige sommige universele tv afstandsbedieningen. Alhoewel de betere toch ook de hulpdraagolfrequentie omschakelen.

Maar voor grotere afstanden dan 2m zou ik om enkele miezerige centen te besparen toch niet opzettelijk gaan knoeien.

Net door componenten buiten hun specs te gebruiken mislukken de meeste hobbyprojectjes. Waarom onnodig je kansen op een geslaagd ontwerp hypothekeren?

Soms kun je inventief zijn en resultaat boeken door iets op alternatieve wijze te gebruiken, maar doorgaans zijn de specs van een component er niet voor niets.
De wijze van codering hangt ook samen met de gekozen hulpdraaggolffrequentie. Niet om fysische redenen , maar uit conventie.
De RC5 codering gebruikt steeds 36kHz, de NEC code 38 kHz.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Zo zie je maar dat als je de verkeerde draaggolffrequentie gebruikt de gevoeligheid al meteen gehalveerd is ; al is het maar 2 kHz verschil. Dus dat het in de praktijk weinig uitmaakt is wat kort door de bocht, Microdwl.

De meeste TSOP's kunnen in principe meerdere codes aan, want uit de TSOP komt het gedemoduleerde signaal, de decoding gebeurt buiten de TSOP.
Maar als je hetzij voor de zender, hetzij voor de ontvanger een complete module koopt zit je aan de codering vast, want NEC verstaat geen RC5 en omgekeerd. En omdat de code meestal gelinkt is aan de draagolffrequentie is ook die keuze niet vrij.

@grotedikken
Mijn ervaring met die Chinese IR receivers is, dat het vrijwel niets uit maakt. Waarschijnlijk zijn die een stuk breedbandiger dan die TSOP1736.
Zowel RC5 als NEC afstandsbedieningen werken even goed.

Ik heb over een en ander na zitten denken, en ik denk dat ik voor de tip van microdwl ga. Om een stel
goedkopere 38kHz sensoren op AliExpress te scoren, met daarbij een aantal van die simpele kant-en-klare
afstandsbedieninkjes om mee te beginnen.

Daarnaast ga ik ook voor het leuke wat zitten experimenteren met een stel 555 timers om te proberen of
ik het voor elkaar krijg om zelf ook een dergelijke 'laser' te maken.

Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen. Allen alvast bedankt voor het meedenken zo ver! :)

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!

Overigens! Wat me eigenlijk nu pas opvalt aan het schema:

Ik heb het idee dat ledje 'D4' in sperrichting in het schema getekend is, waar deze denk ik gewoon andersom moet zitten, zodat wanneer
met de 'mode'-knop het gebruik van de LDR is geselecteerd, het 'indicatieledje' D4 gaat
branden, de BS170 opengestuurd wordt, en de spanning op de LDR komt te staan. Wanneer deze dan beschenen wordt met licht
komt deze in geleiding waardoor de threshold-pin van de 555-timer 'hoog' wordt.

Tenminste, zo lijkt me dat hij zou moeten werken, maar met D4 in sperrichting zoals in het schema staat
lijkt het me niet dat 't gaat werken, toch? 8)7

Zie hieronder het stukje uit het schema waar het om gaat:

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
Arco

Special Member

lijkt het me niet dat 't gaat werken

Jawel hoor,

Basis van Q1 wordt via D4 en R12 omlaag getrokken: led aan en transistor 'open'...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Jep, iemand heeft lopen truckendozen, Q3 heeft ook een sneaky dubbele functie :)

Wauw, dat is vernuftig gedaan! In dat geval laat ik alles maar zitten zoals het zit O-)

@Arco:
Dat Q1 via D4 en R12 omlaag getrokken wordt, komt dan doordat in bepaalde standen van de
de binaire counter (U3) diens poort Q2 uit staat (omlaag getrokken is) waaruit het door jou genoemde volgt, toch?
Begrijp ik het op die manier goed?

En Sine, neem aan dat je U3 bedoeld i.p.v. Q3 en daarmee hetgeen wat Arco zei? :-)

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!
Arco

Special Member

Dat klopt ja,
Ik denk trouwens dat @Sine Q2 bedoelt; die doet ook meerdere dingen tegelijk...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ahhh, dan volg ik het!

Ik heb ondertussen alle onderdelen besteld. Ik hoop dat ik de postbezorger met een week of 2,5
niet al te veel wanhoop bezorg in de loop van die dagen/week, gezien alle componenten verdeeld
over pakweg 25 losse pakjes bezorgd zullen worden O-)

Mooi geleerd op CO, om TO-220 ic's geïsoleerd op metaal te plaatsen :) | Server Debian powered!