Oud Cassettedeck gekocht bij de kringloop: problemen met stekker?

Op 5 september 2018 14:16:16 schreef GJ_:
[...]Achterop kijken :-)[bijlage]

[...]Er dreigde een hele discussie op gan te komen over geaarde WCD's, badkamers en opgerolde haspels, installateurs, branden enz.
Daar heeft TS natuurlijk niks aan, die wil gewoon een andere stekker op z'n deck. Vandaar dat ik aangaf:[...]Toen er daarna nog meer winkeldeuren en WCD's kwamen ben ik gaan poetsen.

Ik gaf verdomme al op Op 5 september 2018 11:32:23 aan dat het typeplaatje uitsluitsel kon geven, niemand die daarop iets terug zei. Dan was de hele discussie onnodig geweest.
TS had ook wel eens wat kunnen zeggen.

GJ_

Moderator

Op 5 september 2018 14:30:49 schreef buzzy:
[...]Ik gaf verdomme al op Op 5 september 2018 11:32:23 aan dat het typeplaatje uitsluitsel kon geven, niemand die daarop iets terug zei....

Tja, ik heb geen foto's van typeplaatjes klaarliggen, wel Google, en die bleek erg behulpzaam :-)

Op 5 september 2018 14:28:48 schreef Hans60:
Met snoeren zoals in bijgaande afbeelding kunnen apparaten met randaarde aangesloten worden op wandcontactdozen met randaarde en tóch niet geaard zijn.
Volgens mij zijn die snoeren niet verboden, je ziet ze bij elke bouwmarkt etc.
[bijlage]

Edit: Sorry...

In de contrasteker past wel een niet geaarde steker die op een geaarde steker lijkt, maar er is een verschil. Waar normaal de aardcontacten zitten, zitten twee plastic nokken, groter/langer als de echte aardcontacten, die verhinderen dat er een normale randaarde steker in past. De op de randaarde steker lijkende ongeaarde steker is voorzien van diepere sleuven ter hoogte van de plaats waar de aardcontacten zitten, waardoor die stekers wel passen in ieder stopcontact en ook in deze contrasteker.
Het snoer kan per definitie dus niet fout gebruikt worden.
Als er in de contrasteker wel een normale steker past met aardcontact is het snoer onveilig en mag het niet verkocht worden.
Een echt geaard verlengsnoer levert meer risico op.
Het is dan mogelijk om een toestel dat geaard moet worden, wordt aangesloten in een ruimte waarin geen geaarde stopcontacten zitten, terwijl het op een andere plaats gebruikt word, zoals een wasmachine of een machine voor in de tuin.
Vroeger was de insteek dat een toestel met aarde alleen gebruikt kon worden op ongeaarde stopcontacten in die ruimte zelf waar dergelijke stopcontacten aanwezig waren., vanwege de lengte van het aansluitsnoer.
Ik ben misschien zwaar off topic bezig, maaar erger is dat velen de veiligheid onderuit proberen te halen en daar heb ik moeite mee. Elk electriciteitsongeval is er een teveel, In het verleden zijn hier ook al discussies voorbij gekomen waarbij wel doden te betreuren waren.
Stop

Anoniem

Op 5 september 2018 13:47:14 schreef buzzy:

In dit topic worden allerlei tips gegeven waarbij er tussen zitten die regelrecht levensgevaar kunnen opleveren. Daar maak ik me veel drukker over.

Laten we even ernstig blijven.
40 jaar geleden waren stereoketens ondergebracht in metalen behuizingen met metalen frontplaten. Tegenwoordig is t allemaal plastiek.
Maar hoeveel van die stereoketens in metaal zouden in oudere huizen niet gebruikt zijn in niet geaarde stopcontacten? Hoeveel doden zouden er gevallen zijn denk je?
Stereo's worden in tegenstelling tot portabele radio's vanwege de afmetingen en kostprijs doorgaans opgesteld in droge ruimtes. Nooit in een badkamer of wasplaats.
De salon of een slaapkamer. Daar staan 99,9% van alle stereoketens.Elektrocutiegevaar via de aarde is hier weinig waarschijnlijk. Hooguit kun je met blote voeten op een stenen vloer wat tintelingen voelen van een netfilter. Wat op zich niet gevaarlijk is.
Een ontstoringcondensator van 0.1µF heeft een reactantie van 32 kOhm. 115V/32k = 3.5mA naar een perfecte aarde. Komt daar in werkelijkheid nog de lichaamsweerstand bij en de niet al te goed geleidende droge vloer. Reken maar op niet meer dan 1 mA.Het is ook onzin dat al die filters van in huis aanwezige ongeaarde toestellen samen wel gevaarlijke stromen zouden kunnen voeren. Gezien deze dan immers niet aangesloten zijn op de aarding zijn ook de massa's van verschillende apparaten gescheiden.
Je bent wel enigzins op de hoogte, maar als onheilsprofeet die dood en verdoemenis voorspelt heb je hier vast niet veel volgelingen. :-)

De nadruk lag bij mij op het woordje kunnen, dat is vet gedrukt. Verder is het topic ontaard in meer een discussie over de veiligheid van netaansluitingen. Soms wordt het dan lastig om on topic te blijven. Het meest gevaarlijke vind ik dat er beweerd wordt, dat er stekkerdozen bestaan, waarmee het probleemloos mogelijk is om bijvoorbeeld een wasmachine aan te sluiten zonder aarde. Zou ik ze in een winkel aantreffen, dan lichtte ik onverwijld de VWA in.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 5 september 2018 16:36:29 (60%)

Anoniem

Hier is het duidelijk een dubbelgeisoleerd toestel, en dan mag er zelfs geen stekker met aarding aan.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 5 september 2018 16:23:36 (67%)

pietplof

Golden Member

Als ze dan maar niet zo reageren als het UWV want dan gebeurt er niets, tot het eerste slachtoffer is gevallen.
Excuses GJ ; moest ik even kwijt.

festina lente
Arco

Special Member

Maar hoeveel van die stereoketens in metaal zouden in oudere huizen niet gebruikt zijn in niet geaarde stopcontacten?

Oudere radio's hadden geen randaarde aansluiting, dus niet van toepassing...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zonet even in de bouwmarkt wezen kijken. Snoeren met contrastekkers of verdeeldozen waar zo'n ongeaarde stekker met ronde zool in past hebben zelf allemaal ook een stekker met ronde zool. Die passen dus niet in geaarde wcd's. Op dit punt moet ik Buzzy dus gelijk geven. Maar ik vind het wel vreemd. Iemand die in een modern huis woont met alleen geaarde wcd's heeft daar dus niks aan. Mijn eerdere advies aan TS om zo'n verdeeldoos aan te schaffen moet ik dus intrekken, hij schiet er ook niks mee op.

Ik zeg: fuck de regels, gewoon een standaard steker met randaarde op schroeven. Past overal in.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
pa3gws

Golden Member

Op 5 september 2018 17:56:18 schreef Ledlover:
Ik zeg: fuck de regels, gewoon een standaard steker met randaarde op schroeven. Past overal in.

Geheel mee eens het is voor gebruik thuis en daar komt niemand de zaak keuren.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 5 september 2018 18:31:20 schreef pa3gws:
[...]
Geheel mee eens het is voor gebruik thuis en daar komt niemand de zaak keuren.

Ik dacht dat ik dat op: woensdag 5 september 2018 10:44:22 in deze thread al geschreven had......

Op 5 september 2018 16:51:33 schreef KlaasZ:
Zonet even in de bouwmarkt wezen kijken. Snoeren met contrastekkers of verdeeldozen waar zo'n ongeaarde stekker met ronde zool in past hebben zelf allemaal ook een stekker met ronde zool. Die passen dus niet in geaarde wcd's. Op dit punt moet ik Buzzy dus gelijk geven. Maar ik vind het wel vreemd. Iemand die in een modern huis woont met alleen geaarde wcd's heeft daar dus niks aan. Mijn eerdere advies aan TS om zo'n verdeeldoos aan te schaffen moet ik dus intrekken, hij schiet er ook niks mee op.

Ik schreef al dat het probleem echt klein is, omdat de eurosteker al sinds de jaren '70 of mogelijk al eerder geproduceerd werd. Het geschetste probleem treedt dus alleen op als iemand ooit de stekker eraf heeft geknipt en dan ook nog een huis van na de jaren 70 heeft.
Daarvoor kwam je ook van alles tegen wat nu minder veilig geacht wordt, metalen schemerlampjes met tweelingsnoer 2x0,5mm en een plat stekertje waarvan je ook nog eens een pootje in de driewegsteker kon stoppen en nog veel meer. Daar zijn vast wel eens ongelukken mee gebeurd en men heeft het nodig gevonden om de boel te standaardiseren en veiliger te maken.
Met niet al te oude zooi in een huis waarvan de installatie in orde is zul je zelden tegen een probleem aan lopen. Iemand die graag knutselt en weet wat hij doet, kan met de moderne spullen heel eenvoudig een verloopstukje maken, dus ook een (onveilige) slof waarin alles past en daaraan een steker die ook overal in past. Hoeft helemaal geen probleem te zijn als je er bij nadenkt wat je doet. Uiteraard heb ik ook zo'n compleet fout dinges in huis, soms gemakkelijk toch?

Anoniem

Ik snap niet goed het probleem.
Als de TS nu de stekker erafhaalt en er zitten 2 draadjes in het snoer, dan zet hij er een platte stekker aan zonder aarding.
Zitten er 3 draadjes in waarvan 1 geel/groen gestreept, dan zet hij er een geaarde stekker aan met de geelgroene draad aan de aardklem.

Ik hoop niet dat we stap voor stap moeten uitleggen hoe je een stekker aan een draad zet. Daar bestaan DHZ filmpjes op, youtube zat over.

Dan komt pas het spannende moment, doet hij het?

Het beste kun je eerst met een een koptelefoon proberen, maar dan heb je er een met 6.3mm stereojack nodig of een verloopje 6.3 mm naar 3.5 mm.

geen overbodige luxe dat te vermelden, want audio is voor de hedendaagse jeugd een smartphone met een oortelefoontje en streamen.
Mijn eigen 15 jarig neefje kan mijn volgens hem "antieke stereo surroundketen" van jaartal 2005 niet bedienen.