Gloeilampen bijhouden of weggooien ?

Het zijn allemaal maar wassen neuzen, het is goed voor het milieu en levert veel verbeteringen op voor de toekomst. Zolang de Botlek in 45 seconden meer energie gebruikt dan ik in een heel jaar, wat kan ik dan aan besparing toevoegen. De indruk wordt gewekt dat het allemaal enorme verbeteringen geeft voor de toekomst en dat we dadelijk zonder gas het ei van Columbus hebben ontdekt, vergeet het maar! Overal een rookverbod, ook de drank wil men uitbannen, lachertje denk aan de drooglegging in Amerika jaren 30! Aan de andere kant wil men drugs gaan legaliseren, omdat een verbod niet is te handhaven en teveel kost aan opsporingscapaciteit, het zal mijn tijd allemaal wel uitdienen.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
GJ_

Moderator

Op 9 september 2018 13:44:17 schreef Zoef de Haas.:....Zolang de Botlek in 45 seconden meer energie gebruikt dan ik in een heel jaar, wat kan ik dan aan besparing toevoegen. ..

even serieus blijven he, er is 1 Botlek en er zijn 17.000.000 zoefdehazen.

evdweele

Overleden

Op 9 september 2018 14:03:34 schreef GJ_:
[...]even serieus blijven he, er is 1 Botlek en er zijn 17.000.000 zoefdehazen.

Er zijn circa 7,8 miljoen huishoudens in Nederland.
Stel dat in elk huishouden 2 gloeilampen van 60W worden vervangen door 2 LED-lampen van 9W, zoals ik hierboven uitrekende.
Wat is dan de besparing door de hele Nederlandse bevolking per jaar?

Besparing per huishouden per jaar 231 kWh
maal 7,8 miljoen huishoudens = 1.800 miljoen kWh per jaar.
Het totale elektriciteitsverbruik in Nederland is 120 miljard kWh.

De vervanging van die gloeilampen door LED-lampen bespaart 1,5% op het totale verbruik van heel Nederland.
Ik stel me voor dat op andere plaatsen meer besparing is te verwezenlijken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

ik weet niet hoe dat is berekend, maar de straatverlichting welke hier in de regio op de hoofdwegen ook al naar led is gegaan tikt ook wel aan op het totaalverbruik. echter is het lange termijn, want de woonwijken krijgen pas nieuwe lampen met een grote straatrenovatie of als de bestaande reserve lampen te duur worden.

nu is de wet die bedrijven welke boven de 50.000kWh per jaar verbruiken uit 1993 weer in leven geschopt, en dat zou betekenen dat die bedrijven aan moeten gaan tonen wat zij aan energiebesparing hebben gedaan. heel de boel naar led ombouwen is er 1 van, maar isoleren ook. zonnepanelen plaatsen maakt het ook mogelijk om die cijfers wat te schuiven, dat doen er ook steeds meer. hoofdaansluitingen verzwaren van verzamelpanden ivm de PV op dak komt vaker voor.

wat te denken van cv systeem renovatie, oude pompen draaien constant, daar is ook wel op te besparen. grote gebouwen hebben nogal een bult pompen zitten. echter heb je in de industrie nu eenmaal veel verbruik, waar er 5% wordt bespaard op motoren met IE3 normering aan de ene kant van een fabriek, komt er aan de andere kant weer een productielijn bij die een veelvoud aan stroom trekt. het verbruik gaat er niet mee omlaag, alleen wordt met het beschikbaar vermogen efficienter omgegaan.

om maar een voorbeeld te noemen, DAF maakt nu 320 vrachtwagens per dag, heel wat meer als 5 jaar geleden, dat kost zeker niet minder stroom, die trafo's langs de rondweg staan goed te zoemen, hebben ze tekort dan starten ze een paar diesels bij de test afdeling, draaien ze 20% van hun eigen stroom :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Ik ben nog steeds niet overtuigd van de suggestie om 230V gloeilampen bij te houden als dummy of serieweerstand om voedingen te testen. Als dummy neem je dan uiteraard beter lampen met een aangepaste brandspanning. Maar het probleem dat de inschakelstroom 12x de nominale belasting bedraagt blijft. Veel voedingen kunnen dat niet hebben. Sommige gaan stuk, andere gaan in beveiliging.

Als serieweerstand in de primaire dan??
Als ik een adaptor of voeding in mijn handen krijg die doet wat er van hem verlangt wordt, ga ik er ook geen testen op doen die tot kortsluiting kunnen leiden. In dat geval is een serie lamp zinloos.
In bijna elke voeding/adaptor zit ofwel een zekering in de primaire, of een fusable resistor. Als die aangesproken is, kun je de voeding zonder meer op de netspanning zetten
en meten tot waar de spanning loopt. Al kun je dat makkelijker en veiliger ook spanningsloos uitvissen.
Als er een voeding binnenkomt met de klacht dat de automaat er uitvliegt, zal ik daarom eerst spanningsloos het netsnoer-schakelaar-netfilter onderzoeken.

Dus nog steeds geen lamp van doen.

Is er geen kortsluiting,dan heeft die lamp ook weinig zin.

Natuurlijk, bij een fout die pas na een tijdje optreedt kan het wel zijn dat er dan toch een kortsluiting optreedt, al zal die meestal al bij het rapporteren van de fout al aanwezig zijn, en die gaat niet vanzelf weg.

En dan is het nog maar de vraag wat de meeste schade aan het apparaat teweeg brengt. Een kortsluiting die na een fractie van een seconde het apparaat stroomloos zet,of een kortsluiting die via een lamp een veelvoud van de nominale stroom van enkele seconden tot minuten of langer door het apparaat stuurt? Ik vrees het laatste.

Alhoewel ik gen voorstander ben om standaard bij het testen van voedingen een lamp in serie te zetten, heb ik voor uitzonderlijke gevallen wel een
200-250V/250W lamp in serie met een test stopcontact staan.
Die ga ik niet weggooien, ik heb er nog 3 van en hoop daar ooit iemand een plezier mee te doen. Dat zijn oude kooldraadlampen die in tegenstelling met moderne lampen niet dubbel gespiraliseerd zijn en dus inductie-arm.. Ze zijn dus geschikt als dummy voor MG/KG zenders. Ze werden er origineel ook voor gebruikt.

Op 9 september 2018 16:24:14 schreef grotedikken:
Ik ben nog steeds niet overtuigd van de suggestie om 230V gloeilampen bij te houden als dummy of serieweerstand om voedingen te testen.

Sinds ik de truc met de gloeilamp ken hoef ik niet zo vaak meer naar de groepenkast te lopen om de 16A zekering te vervangen.

evdweele

Overleden

Op 9 september 2018 16:24:14 schreef grotedikken:
Als er een voeding binnenkomt met de klacht dat de automaat er uitvliegt, zal ik daarom eerst spanningsloos het netsnoer-schakelaar-netfilter onderzoeken.

Dus nog steeds geen lamp van doen.

Als er een nettrafo in het toestel zit en de elco achter de gelijkrichter maakt na enkele tientallen seconden kortsluiting beschermt een gloeilamp zowel de trafo als de gelijkrichter.
De gloeilamp moet dan wel ongeveer hetzelfde vermogen hebben als het te testen toestel.

Een gloeilamp van 250W voor een toestel dat in normale bedrijfstoestand 30W opneemt is zinloos.
Met een gloeilamp van 40W word je direct gealarmeerd als het toestel te veel stroom gaat trekken omdat de lamp bijna op volle sterkte gaat branden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

De eerste spaarlampen,formaat grote jampot,waren ook niet echt een topper.Het paste niet in een schemerlamp,niet in een staande lamp.
Eigenlijk paste dat ding nergens in. ;-)

Die jampotten gingen wel erg lang mee. En, gek misschien, maar ik vond het licht van die dingen best aardig. Het was geen gezellig licht maar wel mooi helder. En stukken beter dan de ziekgroene zweem van de modernere spaarlampen.

Toch 's zoeken of er nog moderne prismakapspaarlampen gemaakt worden...

Maar, on topic, hou die gloeilampen gewoon in de voorraad en zodra er ergens een lamp stuk gaat heb je de keuze: staat hij lang aan? Draai er dan een LED-lamp in. Is het voor een plek waar het licht maar eventjes aan staat? Gebruik dan gerust een gloeilamp. Lijkt me een simpele strategie :-)

evdweele

Overleden

Twee weken geleden heb ik mijn laatste jampotlamp weggegooid. Die brandde gedurende 20 jaar elke avond tot hij twee weken geleden begon te knipperen.
In mijn schemerlampen pasten die jampotten wel.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

dat waren alleen spaarlampen in de zin van het langer meegaan, met vsa zonder compensatie, zo'n lamp woog bijna een kilo met die glazen kap. de warmte in die dingen was iig geen probleem, alleen de fitting icm bewegingen wilde weleens afbreken, een E27 was niet op dat gewicht berekend..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 9 september 2018 18:47:07 schreef ohm pi:
[...]Sinds ik de truc met de gloeilamp ken hoef ik niet zo vaak meer naar de groepenkast te lopen om de 16A zekering te vervangen.

Ik heb vroeger veel gerepareerd. Je weet wel, als je technieker bent weten je familie en zgn vrienden dat en rekenen er op dat je al hun technische problemen gratis kunt oplossen ;-).

Ik heb nooit de behoefte gevoeld om mijn reparaties met een lamp in serie te schakelen. Een radicale kortsluiting komt immers zelden voor en in zo'n apparaatje zitten meestal glaszekeringen van 300mA-1.6A. Dus bij interne kortsluiting gaat de huiszekering er zeker niet uit.
En als de interne zekering kapot is, dan is de fout meestal drastisch en makkelijk op te sporen. Vaak hoef je het apparaat niet eens te testen onder spanning want de klacht is: doet helemaal niks meer.
Je ziet onmiddellijk dat de zekering defect is en dan heeft vervangen en opnieuw proberen geen zin, want je weet dat er een kapitale fout aanwezig is die niet vanzelf verdwijnt.

Voorbeeldje: Je repareert een oude radio.
Zet hem onder spanning en gaat even naar het toilet.

Scenario 1: Zonder lamp. Terwijl je even weg bent slaat de voedings elco door en de glaszekering onderbreekt.
Je komt terug en stelt vast dat een onderdeel in het primaire circuit is doorgeslagen. Elco, filter, FET, whatever.....

Scenario 2; met lamp. De voedings elco begeeft het en het circuit trekt stroom door de lamp. Een stuk meer dan de normale stroom. Want het is kul dat de lamp zo moet gekozen worden dat deze ongeveer gelijk is aan de belasting. Want dan werkt de radio op halve spanning en zal die mogelijk daardoor niet goed werken.

Hoe dan ook, trekt het apparaat dan een stroom die groter is dan normaal, en in het geval van de brakke elco krijgt die de tijd om goed heet te worden en te exploderen.
Voordeel: je moet de fout niet meer zoeken. Nadeel, je hebt heel wat opkuiswerk.

evdweele

Overleden

Op 9 september 2018 22:55:49 schreef grotedikken:
Voorbeeldje: Je repareert een oude radio.
Zet hem onder spanning en gaat even naar het toilet.

Zo hersenloos is zelfs de eerste de beste beginneling niet. Maar ze schijnen sporadisch dus wel voor te komen...

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Anoniem

En hoe lang ga je dan intensief en geconcentreerd staan gapen naar die radio? 1minuut , een uur, een halve dag?

zonder die serielamp wil een smps op zijn best gaan roken en knetteren als er nog sluiting inzit of iets anders gaars, ik gebruik die lampen dus wel geregeld. achter scheidingstrafo, dus de aardlek resetten behoeft geen lopen naar de meterkast. pas als stadium goed is gepasseerd komt het ding op de directe 230V, niet alleen reparatie maar ook zelfbouw in het aanbouw stadium..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 9 september 2018 23:13:02 schreef grotedikken:
En hoe lang ga je dan intensief en geconcentreerd staan gapen naar die radio? 1minuut , een uur, een halve dag?

Scenario 3 is het enige dat voorkomt in dezelfde zin als repareren. Een reparateur trekt de steker van het reparatie-object eruit als hij gaat toiletteren. Nou zal er wel een scenario zijn waarin niet elke reparateur dat altijd doet, maar zoals jij je voorbeeld formuleert zou geen enkele reparateur het daadwerkelijk doen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Op 9 september 2018 23:13:02 schreef grotedikken:
En hoe lang ga je dan intensief en geconcentreerd staan gapen naar die radio? 1minuut , een uur, een halve dag?

Een radio is een ietwat flauw voorbeeld (en wellicht daarom gekozen ;) )

Maar een TV met alle ellende die daar mis kan gaan, of een dikke versterker waarvan de ruststroom instelling op hol gaat, of ....
Ook bij zelfbouw schakelende voedingen en omvormers is een lampje er tussen een goed plan.

Ik heb in ieder geval al heel wat transistors en mosfets gespaard met een simpel gloeilampje.

maartenbakker

Golden Member

Op 9 september 2018 16:24:14 schreef grotedikken:
Als serieweerstand in de primaire dan??
Als ik een adaptor of voeding in mijn handen krijg die doet wat er van hem verlangt wordt, ga ik er ook geen testen op doen die tot kortsluiting kunnen leiden. In dat geval is een serie lamp zinloos.
In bijna elke voeding/adaptor zit ofwel een zekering in de primaire, of een fusable resistor. Als die aangesproken is, kun je de voeding zonder meer op de netspanning zetten
en meten tot waar de spanning loopt. Al kun je dat makkelijker en veiliger ook spanningsloos uitvissen.

Soms zit er wat aan die voeding. Nog nooit een versterker gerepareerd?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 september 2018 22:55:49 schreef grotedikken:
[...]

Hoe dan ook, trekt het apparaat dan een stroom die groter is dan normaal, en in het geval van de brakke elco krijgt die de tijd om goed heet te worden en te exploderen.
Voordeel: je moet de fout niet meer zoeken. Nadeel, je hebt heel wat opkuiswerk.

Hier sla je de bal toch stevig mis.

door het PTC gedrag van de Serielamp is de stroomtoename beperkt en gebeurd er niks erg buiten het feit dat de lamp gaat branden.

In 1978 kreeg ik een grundig SV50 versterker uit 1964 met Ge eindtorren, daar zat één trap van kapot. vervangen door AD 149. binnen de seconde waren ze weer aan. weg zakgeld. Toen lang nagedacht hoe ik dat kon tegengaan en toch zou kunnen meten onder spanning wat er mis ging. Geld voor een schuifweerstand had ik niet, kreeg toen het idee voor een lamp in serie te zetten. Dat ging geweldig goed. geen defecte torren meer noch zekeringen, en zolang de eindtrap niet ok was ging de lamp gewoon hard branden.

toen in de jaren 80 schakelvoedingen zowat in alles werd toegepast en deze de slechte gewoonte hebben om met een klap de geest te geven zolang ze niet 100% ok zijn bleek ook daar de serielamp goede diensten te bewijzen.

Ondertussen een 20000 herstellingen verder en een serielamp blijft handig, zelfs na de variac. (want die beperkt de stroom niet)

maartenbakker

Golden Member

Er zijn zelfs fabrikanten die jouw idee schaamteloos gejat hebben ;)

Ten eerste Philips met gloeilampjes in luidsprekerboxen, en later diverse fabrikanten die PTC's zo gedimensioneerd hebben dat ze als zekering verkocht kunnen worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik had net een nieuwe werkgever en mijn eerste versterker reparatie was een dure Sony waarvan er een eindtrap was gaan hemelen. Nu is Sony een merk waar je niet even een baal hooi in kan zetten, dus de originele torren besteld. Ook gelijk de drijvertrap vervangen voor de zekerheid. De rekening was 40 gulden aan onderdelen en verder was er niets te vinden en hoopvol de schakelaar aan gezet. Klabbabber en ik kon opnieuw beginnen, dus 80 gulden weg en geen resultaat. Daarna toch maar even met een serielamp getest en gemeten, wat bleek, de schakeling van de toonregeling stond te oscilleren op 4MC, dus liep er een behoorlijke stroom door de eindtrap! (dat was in 1976)

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Anoniem

Op 9 september 2018 19:11:33 schreef evdweele:
[...]Als er een nettrafo in het toestel zit en de elco achter de gelijkrichter maakt na enkele tientallen seconden kortsluiting beschermt een gloeilamp zowel de trafo als de gelijkrichter.
De gloeilamp moet dan wel ongeveer hetzelfde vermogen hebben als het te testen toestel.

Een gloeilamp van 250W voor een toestel dat in normale bedrijfstoestand 30W opneemt is zinloos.
Met een gloeilamp van 40W word je direct gealarmeerd als het toestel te veel stroom gaat trekken omdat de lamp bijna op volle sterkte gaat branden.

Dat kun je toch niet menen? Als je een gloeilamp met hetzelfde vermogen in serie zet, krijgt je object onder test slechts de halve netspanning. Welke zinvolle testen kun je dan doen? Wellicht werkt het dan niet of onbetrouwbaar of start gewoon niet op. Sommige apparaten nemen een hogere startstroom gedurende een langere tijd dan de lamp nodig heeft om op te warmen zodat de netspanning die het apparaat ziet zelfs een stuk onder de halve netspanning valt tijdens de start.
De enige keer in 40 jaar repareren dat ik spijt had dat er geen lamp tussen zat was toen ik een netsnoer verdacht en er aan wikkelde om de plaats van de breuk te vinden. Toen ging die in kortsluiting net op de plaats waar ik hem vast had met vuurwerk en een paar fikse brandblaren tot gevolg.

Op 10 september 2018 15:19:50 schreef grotedikken:
[...]

Dat kun je toch niet menen? Als je een gloeilamp met hetzelfde vermogen in serie zet, krijgt je object onder test slechts de halve netspanning.

GD, je bent vandaag erg hardleers.

bij gelijk vermogen lamp/belasting zal het grootste deel toch over de verbruiker komen te staan, gezien het PTC gedrag vd lamp. tevns zij Ed "ongeveer". Laat ons zeggen dat een lamp die 3/2 verbruikt dan je verbruiker meestal de goede keuze is. bvb verbruiker 40 watt dan lamp 60 watt.

en, vergeet niet dat er vele verbruikers zijn die het opgegeven vermogen alleen slurpen bij vollast. bvb versterkers. daarom kan je een versterker van 2 x100 watt toch checken met en lamp van 60 watt voor de ruststroomstabiliteit.

Op 9 september 2018 16:24:14 schreef grotedikken:
Ik ben nog steeds niet overtuigd van de suggestie om 230V gloeilampen bij te houden als dummy of serieweerstand om voedingen te testen.

Er zijn CO'ers die geen nut zien in een (230V) serielamp

Op 10 september 2018 11:51:58 schreef kris van damme:
Ondertussen een 20000 herstellingen verder en een serielamp blijft handig, zelfs na de variac. (want die beperkt de stroom niet)

en er zijn CO'ers die dat handig vinden.