krimpkous connectors

k heb een hele serie besteld in china, laat nog weten wat ze doen.
daar heb ik 5.93€ betaald voor 10 hele fijne witte, 30 rode, 20 grotere blauwe en 10 hele grote gele

[Bericht gewijzigd door fcapri op maandag 10 september 2018 13:16:51 (44%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Gewoon 2 draadjes tegen elkaar met wat krimpkous. Veel meer stelt het niet voor.

Een echte klemverbinding is het amper te noemen, er wordt niet geperst. Voor iets vermogen dus niet aan te raden.

De enige die blij wordt van zo'n aankoop is clicktobuy. Pakken zo'n 15 eur per ding wat ze verkopen.

50 stuks: 9 eur
100 stuks: 13 euro

https://www.aliexpress.com/item/100pcs-Mixed-Heat-Shrink-Terminals-4-S…

En zo is trouwens hun hele assortiment: Gewoon Aliexpress prijzen keer 2 of meer. Dan hang je er ook nog een onzinnige van-voor prijs aan en menig naieve koper trapt er zo in.

Op 10 september 2018 13:18:10 schreef DJSmiley:
Gewoon 2 draadjes tegen elkaar met wat krimpkous. Veel meer stelt het niet voor.

Een echte klemverbinding is het amper te noemen, er wordt niet geperst. Voor iets vermogen dus niet aan te raden.

das toch te kort door de bocht. er zit ook laagsmeltend soldeer in (woodsmetal ? ) die voor een goed elektrisch contact zorgt, als je koper niet geöxideerd is.

Op 10 september 2018 13:20:31 schreef kris van damme:
[...]

das toch te kort door de bocht. er zit ook laagsmeltend soldeer in (woodsmetal ? ) die voor een goed elektrisch contact zorgt, als je koper niet geöxideerd is.

Dat had ik ff gemist. Dat maakt het iig iets betrouwbaarder, ik dacht dat het gewoon een ringetje was. Maar dan nog, hoe warm stook je het voordat dat smelt vs temperaturen die je normaliter al in een auto tegenkomt?

Op 10 september 2018 13:22:18 schreef DJSmiley:
[...]
Maar dan nog, hoe warm stook je het voordat dat smelt vs temperaturen die je normaliter al in een auto tegenkomt?

das een goeie vraag waar fcapri ons binnenkort het antwoord gaat op geven.

bprosman

Golden Member

hoe warm stook je het voordat dat smelt vs temperaturen die je normaliter al in een auto tegenkomt?

240F ofwel 138C
https://www.youtube.com/watch?v=7Wh5gM8GM70

[Bericht gewijzigd door bprosman op maandag 10 september 2018 13:48:52 (15%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 10 september 2018 13:18:10 schreef DJSmiley:
Gewoon 2 draadjes tegen elkaar met wat krimpkous. Veel meer stelt het niet voor.
https://www.aliexpress.com/item/100pcs-Mixed-Heat-Shrink-Terminals-4-S….

10€ voor 100
https://www.aliexpress.com/item/100pcs-Heat-Shrink-Butt-Wire-Crimp-Con…

ik heb ze dan nog los gekocht, geraakt je nog goedkoper. ik heb 70stuks voor nog geen 6€. heeft als voordeel dat je de meest gebruikte wat groter aankoop.
ik wil het vooral gebruiken in mijn velomobiel. soldeerverbindingen en krimpkous overal ronddoen is altijd een hoop allende, zeker bij een kabelboom met 10 draadjes die beschadigd is.
met zo een paar dingskes en een aansteker zou je in de field je verlichting kunnen fixen.

voor dat geld, wil ik het wel eens testen. maar 20€ is er toch al over.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 10 september 2018 13:04:08 schreef kombucha:
https://www.clicktobuy.nl/products/krimpkous-connectors?utm_source=Cli…

Is dit wat? Of enkel voor bijvoorbeeld noodgevallen in de auto bewaren?

Wat wil je daar onderweg mee repareren?. De meeste draden zijn gebundeld in kabelbomen, kun je zomaar niet bij. Met een rolletje isolatietape doe je meer. Een gebroken draadje, afstrippen, ineendraaien en isoleren, tot de definitieve reparatie. En hoe vaak valt een kabelboom in panne?
Ook als een radiatorslang een lekkage krijgt, kun je dat voor even fiksen met de isolatietape.

je weet hoe dat gaat, ergens met kantmaaier bezig, knal de draad door, even tijdelijk aaneenzetten zodat je verder kan op zondag namiddag

evdweele

Overleden

Ik heb meer vertrouwen in kabelverbinders die je met een krimptang vastzet.
https://image.allekabels.nl/thumbnail/1682057-0/kabelverbinder-0.2...0.5-mm-n-a.jpg

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Lijkt handig voor in een garage of werkplaats, waar men slechts een paar keer per week een kabeltje moet solderen. Teveel gedoe om mensen degelijk te leren solderen, en een soldeerbout tot aan het voertuig/toestel te krijgen.

GJ_

Moderator

Voor soldeerwerk in auto's gebruikte ik altijd een goede gasbout. Alleen even oppassen waar de hete uitlaatgassen heen gaan.

In die soldeer krimpkous heb ik voorlopig weinig vertrouwen. Op het filmpje ziet het er wel leuk uit, maar ik ben benieuwd wat de bevindingen van echte mensen met die dingen zijn. Het lijkt me vooral de oplossing voor geen probleem.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 11 september 2018 08:00:21 (11%)

Ik heb ze ook eens gebruikt en het is verrekte handig op plaatsen waar het vochtig is. De kous sluit echt hermetisch af.

Je stopt er twee draden in die een klein stukje gestript zijn.
Binnenste busje een beetje vastknijpen dat de boel niet verschuift.
Dan met een hete lucht föhn de verbinder zodanig opwarmen dat de soldeertin net smelt. De kous is dan ondertussen ook al goed gekrompen.

Er zit net voldoende tin in om de draden aan elkaar te solderen. Het nadeel van handmatig solderen is namelijk dat je vaak te veel tin gebruikt. De tin zuigt dan te diep in de kern van de draad waardoor die relatief snel afbreekt.

Bij deze dingen is dat afbreek risico aanzienlijk minder.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

nou, met een bout solderen na twisten werkt het beste, de hoeveelheid soldeer weet je wel na zo veel jaren ervaring. bij koperbuis is de regel, diameter van de buis aan tin gebruiken, als je een standaard dikte tin gebruikt natuurlijk :P

nu is het leuk een verbinder voor 2 draden, maar vaker moet er wat bijgemaakt worden waardoor je 3 draden hebt, en dan dicht dit niet af.

een krimpkous werkt ook, solderen, erover schuiven, kit erin verwarmen en de kit wordt geperst zodat het goed afdicht. alleen bij verbindingen die nat worden nodig, niet achter de radio oid..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 11 september 2018 19:42:02 schreef testman:
nu is het leuk een verbinder voor 2 draden, maar vaker moet er wat bijgemaakt worden waardoor je 3 draden hebt, en dan dicht dit niet af.

Dat is zowiezo gerommel vind ik. En in de industie al helemaal "not done".

Op 11 september 2018 19:42:02 schreef testman:
een krimpkous werkt ook, solderen, erover schuiven, kit erin verwarmen en de kit wordt geperst zodat het goed afdicht.

Dat is een vreselijk geklooi. Leuk als je veel verbindingen of dikke draden moet solderen. Voor een enkele maal is dat niet praktisch. Al is het alleen al maar dat je je bus kit na een week weg kunt gooien.

Met de verbinder hierboven kun je binnen 30 sec. een goede las maken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
bprosman

Golden Member

Dat is zowiezo gerommel vind ik. En in de industie al helemaal "not done".

Dodge adviseert het wel zo.
Daar gebruiken ze wel waterdichte krimpkous (met lijm er in).

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 11 september 2018 21:55:31 (19%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

https://www.action.com/nl-be/p/heat-embossing-starterskit-/?utm_source…
dit past er nog bij voor krimpkous en deze connectors, embossing gun is normaal gezien 350°, voor die prijs kan je niet sukkelen.

Op 11 september 2018 19:54:33 schreef henri62:
[...] Voor een enkele maal is dat niet praktisch. Al is het alleen al maar dat je je bus kit na een week weg kunt gooien.

Als je maar weinig nodig hebt in kleine hoeveelheden: Kit kan je kopen in een tubeke. (zoals tandpasta, maar ze niet verwarren...). Blijft héél lang bruikbaar.

ik vind het super fijne dingen.
ik gebruik ze regelmatig om een aanpassing of iets te repareren in een auto.
er kunnen vrij makkelijk 3 draden in. 1 opening is vaak wat groter dan de andere.
wij kopen ze hier bij ripca
https://www.ripca.com/default/terminals-connectors/kabelschoenen/heat-…

zijn stuk duurder, maar ik hoef ze niet te betalen ;)
het gekleurde ringetje is een soort harsachtig iets en smelt ook. als er dus 2 draden aan 1 kant in gestoken worden sluit het nog goed af.

voorheen werden er hier scotch blokjes gebruikt. dat geeft niets dan ellende, kabels die half doorgesneden zijn en na een aantal jaar breekt het af. nu we deze units gebruiken(en de scotch blokjes zijn verbannen) is het aantal storingen enorm afgenomen.

I would rather attempt something great and fail, than to attempt nothing and succeed

Op 11 september 2018 21:54:24 schreef bprosman:
[...]
Dodge adviseert het wel zo.
Daar gebruiken ze wel waterdichte krimpkous (met lijm er in).

[bijlage]

Maar dat zijn ook Amerikanen, ik weet het niet, maar ik heb het er niet zo op die gasten en hun "bedradings kwaliteiten" om het zo maar even te zeggen.

Op 12 september 2018 13:29:02 schreef Helmond:
ik vind het super fijne dingen.
ik gebruik ze regelmatig om een aanpassing of iets te repareren in een auto.

Mooi we zijn het eens.

voorheen werden er hier scotch blokjes gebruikt. dat geeft niets dan ellende, kabels die half doorgesneden zijn en na een aantal jaar breekt het af. nu we deze units gebruiken(en de scotch blokjes zijn verbannen) is het aantal storingen enorm afgenomen.

Gadverdamme, dat is vloeken in de kerk. En terecht dat die dingen verbannen zijn.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Shiptronic

Overleden

Die heb ik 20+ geleden al verbannen, en als ik een storing op moet lossen: eerst alle blauwe blokjes eruit. anders begin ik niet aan storing zoeken .

9 op de 10x was daarna van een storing geen sprake meer.

oplassen, draad 3 mm strippen d00r de isolatie iets op te schuiven (kabel fysiek dus niet door knippen), 2e draad er om heen draaien en krimpen met afgeknipte geïsoleerde faston (soms nog solderen, allen in het midden en tin niet naar buiten laten vloeien), zelf vulkaniserend tape(strookje 2 mm afknippen en dat erom wikkelen) of krimpkous doet de rest.

, deze verbinder heb ik ook wel eens gebruikt, geen slechte ervaringen mee maar mij te lomp. Wel zat er bij mij ook een lijm binnenin die bij het krimpen naar buiten word geperst, een soort van hotgleu, ze zijn zeker waterdicht en sterk

maar als je meer dan 20 connectie's in een ECU stekker moet maken, gaan ze aardig in de weg zitten ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Kruimel

Golden Member

Als ik me goed herinner had Dave Jones van EEVBlog er eens een filmpje over, maar dat was wat lastig te vinden, denk dat het een 'mailbag item' was en er geen los filmpje over was. Zijn conclusie was niet lovend. Het werkte wel, maar het zag er aanzienlijk minder lekker uit dan op het promotiefilmpje, en er was de warmte van een verfstripper voor nodig.