beste, Ik ben in het bezit van een Volvo 940 met stoel verwarming welke helaas defect is. De verwarmingselementen heb ik doorgemeten en die zijn nog goed (+/- 6 ohm). Nu zitten er onder de stoelen relais voor de stoelverwarming en ik verwacht dat hier het probleem inzit. Op Volvo fora lees ik vervangen maar ik ben geen voorstander van blind vervangen graag zou ik willen weten wat er aan de hand is en bij voorkeur repareren.
Ik heb de relais er uitgehaald en getest. Wanner je ze inschakelt komen ze bij maar schakelen na +/-3sec weer af en komen niet meer bij. dit getest zonder ballast, 55w lamp of aan de stoelverwarming. beide relais doen het zelfde. wie kan mij helpen? ik zie niet waar de fout zit.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Uit ervaring weet ik dat elco's op autorelais nog wel eens stuk willen gaan,dus dat lijkt me een goede eerste, zeker omdat Samwha nou ook weer geen topmerk is.
De NEC uPC2178 kan ik niet vinden, klinkt niet als een microcontroller dus misschien een ASIC.
Verder kun je testen of de (2?) zenerdiodes of het tantaaltje in sluiting liggen. Andere onderdelen zou je op onderbreking kunnen testen.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (31%)]
Sowieso doen die relais niks wanneer het kouder is dan +/- 15C. Misschien een klein tikje in het begin, maar verder niet.
Dus zorg wel dat je iets hebt om de NTC koud te houden bij het testen.