[NL] Diverse elektravragen voor renovatiewoning

mel

Golden Member

In beton kan je beter niet boren.. ten eerste is het slopend, en ten tweede moet je er ook nog een sleuf bijmaken voor de buis...
Kalkzandsteen is heel goed te doen..(maar zet wel de ramen open :+ )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

je hebt er speciale machines voor die heel veel toeren maken en vlot 1800W motorvermogen hebben, daar boor je fijner mee als een standaard sds machine. die moeten het hebben van het slagvermogen waar je hier niks mee doet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman, Ik kan hier in de buurt een dozenboormachine huren voor 27eu ex btw, en dan 7eu per 0.7mm slijtage. Denk je dat het verstandiger is dan alleen een boor kopen? (Ik zal 'm 2x moeten huren, 1x voor bovenverdieping en 1x voor benedenverdieping.)

Jinny

Golden Member

Ik zou dat direct doen.
Altijd goedkoper dan de hele herrie zelf kopen bij incidenteel gebruik....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Nou ja, die diamantdingen heb je ook voor een euro of 50. Dus het ontloopt elkaar qua kosten niet heel veel. Echter is de kwaliteit waarschijnlijk wel anders en wat tijdsbesparing is ook wel prettig ;)

Ik ga 'm zo reserveren. Dank.

Jinny

Golden Member

Het is niet alleen de diamant, maar ook de machine.
Mijn pro Bosch van 850 Watt heeft er al enige moeite mee met beton.
Laat staan de eerste de beste hobby Black and Decker.......

Vandaar, doe jezelf een plezier....
Als ik meer dan 4 gaten moet boren huur ik een betonboorder in....
En ik ben prof...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

op t werk is ook zo'n boormachine, voor het incidenteel boren van lange gaten door de vloer oid een fijn ding. maakt veel meer toeren en heeft een andere slipkoppeling als een sds boorhamer.

idd als er meer moet gefreesd worden of geboord komt er een boorder/frezer. dat is ons werk niet. bij een keukentje of 2x4 dozen wel..

gaten boren door t betondek wel, dat zijn er duizenden per jaar. boren van 22mm 1meter lang gaan er best doorheen, ga je te lang door met een boor die een versleten spoed heeft, dan stook je de machine op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik vind het echt tof dat jullie zoveel kennis delen; enorm bedankt!

Gisteren een stuk of 25 gaten geboord met de gehuurde machine. Wat een enorm verschil zeg. Hoef bijna geen kracht te zetten. Vind het wel lastig om alles netjes op één lijn te krijgen, maar ach. Dat is wel op te lossen met een beiteltje.

Vrijdag ben ik ook bezig geweest met het vervangen en plaatsen van centraaldozen. Aan beide kanten van het bed wil ik een hanglamp, dus daar komen centraaldozen te hangen.

Maar: is er eigenlijk een minimale afstand voor die dingen vanaf de muur? Daar kon ik niks over vinden.

En de tuitjes waarin ik geen buizen stop, moet ik die nog afdichten oid? Er komt isolatie bovenop en stucplaten onderop.

een minimale afstand tot de muur is er niet, bij deze dozen hoef je de niet gebruikte spruiten niet af te dichten. dat is wel anders als er nog beton over gaat, als je dekvloeren maakt.

je hebt overigens rood/groen zitten, dat mag niet meer door elkaar met de huidige draadkleuren bruin/blauw worden gebruikt. die draad is ook ruim 50 jaar oud. het beste is de draad tot in de meterkast vervangen, als dat mogelijk is, dozen onder stucplafonds weggewerkt maken dat nogal moeilijk. ook geelgroen ( aarde ) erbij trekken. nu verbouwen is huidige normen gebruiken, en sinds 1996 hebben alle aansluitingen in een woonhuis randaarde.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Rood-groen mag je in pvc aansluiten hoor...
Of het handig is is een twee, maar het mag wel.
Katoen, dat mag niet meer.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Je mag rustig rood/groen met blauw /bruin in een doos hebben en oplassen.
Het is niet toegestaan om 2 draden van verschillende normen in 1 buis te hebben.
bv, Bruin en Rood..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je overgaat van oud naar nieuw dan mag je niet meer terug gaan van nieuw naar oud.
Het s allemaal verwarrend.
Er moet toch een aarddraad bij, dus zul je de draden wel moeten vernieuwen (geen oud en nieuwe kleuren in een en dezelfde buis) , of heb je ergens nog een oud bosje wit of grijs liggen?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

centraaldozen dicht tegen de muur mag, maar bedenk dan wel dat niet alle hanglampen dan goed zullen passen. Wellicht dat het nu goed gaat, maar als je in de toekomst een andere lamp wilt met een bredere kap o.i.d. kun je in de problemen komen en moet je met kabelgootjes gaan stoeien.

Spanning staat en stroom gaat!