Fiets-dynamo gebruiken als dimmer voor lamp?

Tja, als ik op websites terecht kom waar ze de prijzen verstoppen dan haak ik al snel af.

En lichtopbrengst? Lijkt me sterk dat een lamp meer licht geeft zonder dat de spanning toeneemt. Maar het kan best dat jouw dynamo geen spanning begrenzer heeft. De mijne had dat wel in elk geval.

Die finder 15.11 is wel interessant trouwens. Komt nog wel BTW bij en porto dus voor 70 staat die bij je thuis. Dan nog een geschikte lamp.

Maar het is nu te laat om nog te switchen.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

klopt dus was beetje moe gisteren.

maar ik bouw alleen iets zelf en probeer dus ivm. compatibiliteit zoveel mogelijk gebruik te maken van bestaande componenten.

zou om die reden dus ook nooit voor een led lamp gekozen hebben.

bouwlamp geeft i.m.o. beter een ouderwetse fietslamp weer.
Qua lichtkleur en dim effect enzo.

om e.e.a. zo relistisch mogelijk te benaderen zou ik dus ook voor die oplossing gekozen hebben en gezien de tijdsdruk die nu ontstaat zou ik beter ten halve keren dan ten gehele dwalen...

bovendien zou TS dit zelf ook nog kunnen bouwen. Total kosten zijn ca 100 euro en 1 dagje werk....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

De laatste componenten zijn vandaag binnengekomen. En ondertussen heb ik ook de mechanische kant af kunnen werken. Dus de lamp is nu zover dat we kunnen gaan testen met de fiets.

Ik zal morgen nog wel wat foto's plaatsen.

Fantastisch. Men was het vanaf de zijlijn vaak niet eens met je keuzes, maar jij hebt het project wel naar eer en geweten op- en aangepakt. Chapeau!

[Offtopic]

Op 21 oktober 2018 13:07:30 schreef SparkyGSX:
Dat is ongeveer het idee.
... hebt.

Klopt allemaal!
[/Offtopic]

Hierbij een paar fotos van het resultaat.

Eerst de originele driver chips weggehaald. Ging redelijk makkelijk met een hetelucht bout. En een draadbrugje toegevoegd. De leds zitten daarmee direkt achter de brugcel. Die is eigenlijk niet meer nodig, maar zit ook niet in de weg.

Dan een nieuwe driver gebouwd. Die past niet meer binnen de behuizing van de lamp dus maar in een doosje gedaan.

En het doosje vastgezet op de achterkant van de lamp. Via een beugel zodat de warmte toch weg kan.

En dat is het dan.

High met Henk

Special Member

Ziet er goed uit, hoop dat het werkt.

nadeel van dit soort knutsels is dat alleen jij weet hoe het werkt en TS er zelf niets aan kan (laten) knutselen....

Misschien heeft dat te maken met de wereld waarin ik opereer. Ik moet altijd aan servicebaarheid denken. (ben hier nu voor een project welke naar een land gaan waar ik vrijwel geen engineer kan krijgen en al helemaal geen Elec, dus moet zo robuust mogelijk en als het kapot gaat moet het plug & play zijn)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
RAAF12

Golden Member

Felicitaties aan deKees die heel wat uurtjes in dit project heeft gestoken. Als de voorstelling ten einde is er wellicht een vervolg mogelijk. Juist in de theaterwereld zijn er op dit gebied weinig ontwerpers die dit kunnen. Hulde!

I love it when my plans comes together :-)ik ben erg blij.

Alle lof en dank en EEUWIGE ROEM !!!! tatadaaaaaaa!! voor deKees. Een diepe buiging en applaus.
De lamp doet wat we voor ogen hadden. De repetities zijn ineens in een ander licht komen te staan. De acteurs fietsen hun eigen licht aan en uit. Heerlijk. En de lamp houdt zich uitstekend.

De vraag was snel gesteld en het antwoord ruim 6 forumpagina's verder. Dank allen voor alle hulp, suggesties, kritische noot en optimisme in dit project.
En ja #Raaf12: This is just the beginning.. ;-)

Maar voor nu...Let the show begin....Dit weekend

rob040

Golden Member

Kijk, een (meer dan) tevreden klant...

@dekees: Mijn complimenten, leuk dat je dit hebt opgepakt en tot een goed einde hebt gebracht!

High met Henk

Special Member

@deKees, mijn complimenten voor het werk.....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Dok

Golden Member

@deKees, Dit is toch het betere werk. Mooi man!

Wie niet horen wil moet TV kijken.
Lambiek

Special Member

Mooi gedaan!!!! deKees krijgt toch wel een vrij kaartje. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.