Een betaalbare theaterdimmer kan ik zo gauw niet vinden. En de meeste werken met DMX of een schuifpotmeter. Met 0-10V zijn ze zeldzaam blijkbaar.
En van Velleman zie ik een K8064. Die komt in de buurt. Maar werken met veilige spanning is dan niet meer van toepassing, en die heeft ook geen behuizing, en is toch al 35 Eur. En dan is het nog maar de vraag of je daar led lampen mee kunt regelen. Waarschijnljk niet. De lamp die ik hier heb liggen kan in elk geval met zijn oorspronkelijke drivers niet gedimd worden.

En dan nog, als je een ledlamp al kunt dimmen dan kun je hem meestal instellen tussen 10 % en 100 %. Dat is natuurlijk geen optie voor dit project. Als de dynamo stilstaat moet de lamp helemaal uit natuurlijk.
En instellen met 0-10V klinkt wel leuk, maar de dynamo die ik heb getest zit al bij 8 km/h aan zijn max spanning. Dan valt er weinig meer te doseren, en krijg je dus een soort van aan/uit regeling.
Ik heb nu een redelijk eenvoudige schakeling, en kan sturen dmv de frequentie van de dynamo. Dat werkt perfect over een bereik van 2 t/m 30 km/h. En daarmee kan ik de lamp heel mooi regelen. Je ziet de leds bij lage snelheid langzaam opgloeien en bij hogere snelheid wordt het licht steeds feller.
Dat kan ongetwijfeld ook met andere methoden maar de tijd dringt inderdaad, en allerlei verschillende opties uitwerken gaat in dit geval niet werken.
De laatste componenten zijn inmiddels besteld en kunnen elk moment binnenkomen. Dan kan ik intussen de zaak alvast in een behuizing inbouwen. Komt goed volgens mij.