Schakelaar aarde & beunhaas

Ola allemaal,

Onze VVE wou graag een lamp in het looppad naar de fietsenstalling, die ligt tussen de tuinen in.
Omdat ik geen risico met verantwoordelijkheid of nazorg wilde hebben, heb ik ingestemd met een "erkend" bedrijf in de arm te nemen. Ik zal de naam nog niet noemen omdat ik ze nog niet ter verantwoording heb geroepen en de kans heb gegeven om e.e.a. op orde te brengen maar het is een grotere in den haag.

hoewel op de foto een duidelijke nono te zien is, wil ik graag weten of het aansluiten van de aardedraad naar de schakelaar inderdaad niet verplicht is. Ik kan mij voorstellen dat die ivm dubbele isolatie niet hoeft te worden aangesloten, maar mag er dan wel een draad worden gebruikt met aarde ?

aanvulling: ik moest bij de achtergrondplaat zijn, vandaar dat ik even de kabel moest loshalen. Ik was niet echt op onderzoek uit.

groet,
Martijn.

Sine

Moderator

Dat heeft een bedrijf zo achter gelaten?

Mooi zooitje.

Ik heb wel het doosje geopend natuurlijk, dat had de "monteur" "vakkundig" gesloten.

- aarddraad hoeft niet aangesloten te worden, in de schakelaar zit vrijwel zeker geen aardklem. knip hem dan wel kort af (niet verplicht, wel netter als 10 cm los in je lasdoos)

- bruin en blauw in een steekklem? misschien zit de nul op de schakeldraad, ik kan het niet goed zien. sowieso fout.
de blauwe draad uit de schakelaar is geen nul maar geschakelde fase.
of de draad had omgekleurd moeten worden of men had een buisje met de goede kleuren moeten leggen. dit is wel erg slordig!

- wartel moet natuurlijk wel erin gedrukt.

[Bericht gewijzigd door Progger op zondag 28 oktober 2018 15:59:29 (23%)

GMT+1

>knip<

[Bericht gewijzigd door GJ_ op zondag 28 oktober 2018 16:54:11 (92%)

Oh, als jullie slordig willen zien, de andere kant:

u begrijpt waarom ik verhaal ga halen...

wat een frotwerk, zeker ook de bak zo door de bodem geboord ipv de bijgeleverde metalen kliksteunen gebruiken, dan loopt die philips of noxion ledbak zo vol..

overigens is de nul als schakeldraad gebruiken bij lichtschakelaars niks aparts, aarde mag je als enig niet ergens anders voor gebruiken. de blauwe had dan wel zwart gemaakt moeten zijn. losse draden in dozen en kasten afdoppen, dat is allang zo.

lichtknoppen op algemene buitenpaden is vaak licht wat maar aanblijft, een pir of armatuur met sensor werkt hier fijner, gaat aan als het donker wordt, op 20% maar pas bij beweging gaat het voluit branden..

of het wel een bedrijf was vraag ik me af, die lasdoos is een bouwmarkt ding, en die schakelaar met die ellende tule invoer valt ook in die categorie, net als die imitatie grijze "wago's"

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 28 oktober 2018 16:57:04 (13%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Dat zoiets afgeleverd wordt door een "erkend" bedrijf, wat een knoeiwerk...

mel

Golden Member

Die wartel op de doos zit ook niet echt lekker..
Trouwens bij veel druipwaterdicht schakelmateriaal zit er wel degelijk een aardklem..Word nooit gebruikt, maar je zou de aardedraad er onder kunnen zetten.en dan wel aansluiten in de doos natuurlijk...
En er bestaat 2 aderige kabel..
Mar als ik dit zo zie , dan zou ik er niet eens spanning op willen zetten...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

wartel op de doos?? zijn allemaal van die rubber tules, die gaan door de mechanische kracht van de kabel open staan. gezien de lichtval kan die kabel linksboven dan een regenwatergeleider worden..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeďsoleerd

In een kabel zitten helaas niet altijd alle kleuren die je nodig hebt.
Daar zul je creatief mee om moeten gaan.
Het is onzinnig om een 5 aderige kabel naar een schakelaar te leggen en dan 3 aders ongebruikt te laten.

Maar je moet je wel aan een paar spelregels houden.
De Groen-gele draad mag je ALLEEN voor Arde gebruiken en niets anders.
Een Groen-gele draad mag je NIET omkleuren en voor wat anders gebruiken.
Als er in een kabel een groen-gele ader zit die je niet nodig hebt dan moet je:
De groen-gele ader aan beide zijde zo kort mogelijk afknippen, OF
de groen-gele draad aan de voedingskant aansluiten op de aarding.

Verder moet je omwille van duidelijkheid je zoveel mogelijk houden aan de normkleuren.
Naar een schakelaar doe je doorgaans de fase met zwart (ipv Bruin) en de schakeldraad wordt dan blauw (ipv zwart) omdat er in een 2 (of 3) aderige kabel een zwarte en een blauwe (cg en groen-gele) ader zitten.

Ik kan me zo geen situatie bedenken dat je een bruine aan een blauwe draad moet maken, maar dit terzijde.

De invoering met de tule in de doos hoort zo niet.
Niet te beoordelen is of er vlak bij de doos (<10 cm) een beugel om de kabel zit als trekontlasting.

De wartel bij de TL, daar zou je je als monteur kapot voor moeten schamen. Deze wartel heeft een inwendige trekontlasting, de kabel trek je er niet maar zo uit.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

je hebt voor schakelaars, bruin,zwart,grijze dca kabel maar geen hond die een rol mee gaat slepen voor die ene schakelaar bij een 13 in dozijn regie klusje..

die wartel lijkt wel te klein voor de gebruikte kabel, wrs een pg13,5 wartel welke daar last van heeft. doorgaans kujn je bij die bakken dan een doos m20 wartels bestellen om er ymvk in te kunnen krijgen..

met een trappenboor had ie de wartelmoer ook groter kunnen maken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 28 oktober 2018 18:56:50 schreef testman: met een trappenboor had ie de wartelmoer ook groter kunnen maken..

Dat werkt net zo min. Het gat in die moer is net zo groot als alle gaten in het verdere binnenwerk van die wartel. En ook prutswerk.

ik ken die wartels, je hebt niet veel nodig zodat de kabel wel past. xmvk 3x2,5 past er wel doorheen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 oktober 2018 16:48:45 schreef testman:
of het wel een bedrijf was vraag ik me af, die lasdoos is een bouwmarkt ding, en die schakelaar met die ellende tule invoer valt ook in die categorie, net als die imitatie grijze "wago's"

Riekt naar zwendel.
Geen fatsoenlijk installateur gaat met bouwmarktmateriaal aan de slag. Dat spul is het allemaal net niet. Het werkt niet prettig en resultaat valt tegen.
Ik heb het gevoel dat de voorzitter of penningmeester van de VvE zegt dat een erkend installateur de installatie aangelegd heeft, maar dat het werk gewoon door dhr B de Haas is uitgevoerd. De kleine winst is voor de voorzitter of penningmeester.

pa3gws

Golden Member

Wel ik kan ook een club in Den Haag die wel degelijk installateur is maar dergelijk werk zonder blikken of blozen aflevert.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

tja je ziet dat wel vaker, VVE waar de scepter wordt overgedragen van de 85+ beheerder naar diens 69 jarige opvolger. blijkt al snel dat het pand nogal wat achterstallig onderhoud heeft. nadeel is dat je daar geen geld genoeg voor hebt, en het dus uitsmeren over de komende jaren wordt. verlichting gaar, dak lek, intercom end of life, deur garage, lift kapot enz.

niet zeldzaam dat je in die installaties hobbywerk tegenkomt. bij sommige VVE's kom je alleen als bedrijf als de normale klusser er zelf niet uitkomt.

of je repareert spul wat steeds stuk blijft gaan, maar men wil niet inzien dat vervangen toch echt goedkoper is.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Ze hadden ook geen erkend bedrijf, maar een gecertificeerd bedrijf moeten nemen. Want dan is het altijd goed. Ofzo.

Dit gaat een tijdje goed. Dan gaat het lampje stuk. Helaas, net een maand na afloop van de 'garantie'. Dus tandenknarsend wordt het nieuwe lampje dan ook maar weer betaald.
Uiteraard gaat dat ook stuk. Met een beetje mazzel komt er dan een ander bedrijf wat het wel snapt, of dit scenario herhaalt zich nog een paar keer.

Ach ja... deze knutselaar verdient nog steeds best leuk aan het opruimen van de zooi van 'erkende' bedrijven (al is installatie werk niet de 'core business'). Vooral doorgaan zo! En eh... skysoft... succes met verhaal halen he... Want zij hebben er verstand van, opleidingen gedaan en zijn tenslotte ERKEND. Jij bent gewoon maar een domme consument. En feitelijk hebben ze niks met je te maken, want je bent (in letterlijke zin van het woord) de opdrachtgever niet. Dat is de VVE.

tja, je kunt al werk zat houden aan wat de tuinman allemaal aangelegd heeft, want voeding en licht in t tuinhuis en zwembad bekabeling kon ie ook wel maken, tot de eerste hoosbui kwam, de boven invoeren bij die bouwmarkt rommel zonder wartel liepen vol..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 28 oktober 2018 22:20:15 (10%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Je moet nooit proberen iets waterdicht te maken.
Je moet zorgen dat het water er sneller uitloopt dan dat het erin loopt.

High met Henk

Special Member

Die mening deel ik niet met je ohm pi!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
mel

Golden Member

@HmH: Er zitten niet voor niks in spatwaterdicht materiaal, condensopeningen..
Deze dienen open te zijn, zodat het water er weer uit kan :)
(Het hoeft ook niet tegen 6 bar onderdompeling te kunnen... )

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 29 oktober 2018 07:36:55 (19%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Eens met mel en ohm pi

Op kantoor een testopstellinkje opgehangen buiten, was maar voor een paar dagen. Behuizing aan de onderkant open en aan de zijkanten openinkjes. Zit een paar printen in, die hangen inmiddels al 3,5 jaar buiten, pcb's ongecoat. Water van boven loopt eraf, maar condens en slagregen, en er zal toch wel wat vocht binnenkomen. Toegegeven ze zien er niet meer uit en één sensor heeft de geest gegeven, maar dat gaat verrassend lang goed.

Voor installatiewerk buiten, wartels onder en zo'n Goretex (TM) wartel voor de beluchting en het gaat prima :). Oftewel, gewoon gezond verstand gebruiken.

EricP

mét CE

@Ωπ: Waterdicht betekent toch dat het water war er in loopt er niet meer uit loopt? :)

Oftewel, gewoon gezond verstand gebruiken.

Ho, stop, dat mag niet meer. Er moet een opleiding voor gevolgd worden, een keurmerk, erkenning of het liefste een certificaat aan ten grondslag liggen en uiteraard moet er een procedure voor zijn. Het is wel 2018 he! Die methoden van 20 jaar terug zijn echt volkomen achterhaald! :+

[Bericht gewijzigd door EricP op maandag 29 oktober 2018 09:02:11 (64%)

bprosman

Golden Member

Ze hadden ook geen erkend bedrijf, maar een gecertificeerd bedrijf moeten nemen. Want dan is het altijd goed. Ofzo.

De term "Erkend" en "Gecertificeerd" blijft een lachertje in NL. Volgens mij heeft _GJ er ook al eens een paar woorden aan gewaagd. Clubje installateurs dat elkaar "diploma's" loopt toe te schuiven.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.