versterker geeft geen geluid meer

beste mensen,

Ik speel al jaren met een Onkyo TX SV 525R. De laatste tijd wordt er veel met koptelefoon geluisterd. Op de versterker moet je dan op het knopje 'Main' drukken. Je ziet in het beeldscherm dat dan uitgaan. Er is alleen geluid door de koptelefoon. Wil je weer met de speakers luisteren dan druk je weer op 'Main' en dan doet hij weer...
maar de laatste tijd niet meer. Je hoort hem wel schakelen maar spelen ho maar. Er komt wel geluid uit de koptelefoon uitgang.
Ik heb de kap eraf gehaald en de zwarte doosjes (weet de naam niet) zie foto aangeduwd. Aan de koptelefoon uitgang lijkt niets mis te zijn. Kortom. ik weet niet welke kant ik op moet denken.

Wie helpt me?

Foto?
Welke foto?

Even bijvoegen misschien ?

Vol st(r)oom er tegenaan!

Aahhh, bijgevoegd dus

De “zwarte doosjes” zijn denk ik de relais. Die hoor je klikken.
Klinkt naar vervuilde contacten. Zitten ze in voetjes? Probeer ze er eens uit te halen en te meten. Misschien zijn de contacten zó vervuild, dat ze geen goed contact meer maken.
Dan is het een kwestie van paar nieuwe bestellen en vervangen.

Vol st(r)oom er tegenaan!

Dank voor je snelle antwoord. als je de zwarte kapjes eraf haalt dan zie je dit

Al eerder heb ik dat open gehaald en contact spray ingespoten. Zou dat weer het euvel zijn denk je?

pa3gws

Golden Member

Als de relais de oorzaak zijn komt het geluid meestal even terug als je het volume even helemaal open draait.
Probeer dat eens.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Hallo,

Kan je zien dat de kontakten van die twee relais een zwarte aanslag hebben? In plaats van een koperen kleur. Dan is dit inderdaad een goede indicatie dat dit het probleem kan zijn.

Je kunt de relais er uit solderen, of laten zitten, en dan de kontakt goed te reinigen. Zodat die zwarte plekken weer weg zijn.

Bedankt voor de snelle reacties..

Reinigen met alcohol?

pa3gws

Golden Member

Zie je de relais daadwerkelijk inkomen?