Ventilator uitloop

Anoniem

Op 19 november 2018 18:14:37 schreef pa3gws:
Wouter is geen trolletje.

Zeker niet. Zijn vraag is niet zo bizar als hij lijkt. Het valt me ook op dat sommige COers die anders zelf wel heel gevoelige tenen hebben en niet tegen een grapje kunnen, als het over audio gaat nogal graag de vragensteller belachelijk maken.

Een condensator array van 30.000µF op 30V geladen heeft een energie opgeslagen van 27 Joule ofte Wattseconde. Je kunt er dus een fietslampje een halve minuut op laten branden of een 25W lamp één seconde. Het is dus onmogelijk dat dit extra warmteontwikkeling zou teweeg brengen die niet meer door de stilstaande ventilator kan afgevoerd worden.

Wat wél kan is dat de koeling van de eindtrap zo krap bemeten is, dat op het moment dat de spanning afgeschakeld wordt, de koelplaten die hun warmte niet meer kwijt kunnen de inhoud van de versterkerkast verder opwarmen met schade tot gevolg.

Dus eigenlijk moet Pascalbythree zich geen zorgen maken over de elco's, maar een methode bedenken om de ventilator na het afschakelen van de versterker nog een minuutje te laten verderdraaien.

Op 20 november 2018 18:16:36 schreef grotedikken:
[...]

Zeker niet. Zijn vraag is niet zo bizar als hij lijkt. Het valt me ook op dat sommige COers die anders zelf wel heel gevoelige tenen hebben en niet tegen een grapje kunnen, als het over audio gaat nogal graag de vragensteller belachelijk maken.

Een condensator array van 30.000µF op 30V geladen heeft een energie opgeslagen van 27 Joule ofte Wattseconde. Je kunt er dus een fietslampje een halve minuut op laten branden of een 25W lamp één seconde. Het is dus onmogelijk dat dit extra warmteontwikkeling zou teweeg brengen die niet meer door de stilstaande ventilator kan afgevoerd worden.

Wat wél kan is dat de koeling van de eindtrap zo krap bemeten is, dat op het moment dat de spanning afgeschakeld wordt, de koelplaten die hun warmte niet meer kwijt kunnen de inhoud van de versterkerkast verder opwarmen met schade tot gevolg.

Dus eigenlijk moet Pascalbythree zich geen zorgen maken over de elco's, maar een methode bedenken om de ventilator na het afschakelen van de versterker nog een minuutje te laten verderdraaien.

Het zou ook nog kunnen dat het uitschakelgedrag van de versterker beroerd is. Hevige schakelklikken of oscilleren, kunnen een eindtrap ook te gronde richten als de stroomprotectie niet in orde is, of als de voedingsspannin een helft al leeg is en de andere nog niet. De helft van de transistoren zou zomaar op een spanning kunnen komen die tegengesteld is aan de polariteit van die transistors. Ook daar zijn maatregelen voor nodig. De goede maatregelen zorgen dan ook dat hevige transients die door de luidsprekers veroorzaakt kunnen worden, kortgesloten worden naar de voedingsljnen. (Een heel lang verhaal voor twee diodes!)

Anoniem

Er zijn heel wat mogelijke rampscenarios te bedenken.
Maar doorgaans zakt de voedingsspanning gewoon in na afschakelen en treden geen extreme asymmetrische toestanden op.
Dit is ook wat hier gebeurt dacht ik, de muziek dooft uit. Geen knallen of ploffen. Ak komt dit wel eens voor.

Ik heb al vaker bleederweerstanden over elco's gezien om te voorkomen dat er lang na het afschakelen nog spanning op staat. Vaak bij extreem grote capaciteiten of hoge spanningen.
Maar een inrichting die bij het uitschakelen van een versterker de elco's snel leegtrekt ben ik nog niet tegengekomen.
Goeie versterkers hebben relais die ongewenste in en uitschakel pieken
in de boxen moeten voorkomen door deze af te schakelen.
Maar dat had je zelf al aangebracht.

Nu jullie toch bezig zijn met al het commentaar,

Of weet iemand of er 18VDC ventilators bestaan? Dan zet ik ze in serie op de SEC1.

Verder gaat dit het niet worden of wel? een 5 watt 210 ohm weerstand en dan rechtstreeks 35VDC op mijn ventilator ? Groet, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Ga meteen voor 3 12v ventilators in serie, meer koeling jonge

Anoniem

Ja, en dan gaat je ventilator nog enkele seconden doordraaien.
Maar of dat je koelblok voldoende afkoelt??
In elk geval ben je dan wel verlost van je ongerustheid omdat de elco's dan redelijk snel ontladen. Maar je spreekt van 36Vdc.
Is je versterkereindtrap dan niet symmetrisch gevoed?

Mzzz... 3 ventilators ga ik waarschijnlijk doen.

Dus als de VS+ dus 3x ongeveer 150mA extra afneemt versus de VS-

Dan geeft dit geen problemen?

VRAAG2: welke weerstand waarde moet ik dan nemen voor 3 ventilators in serie als ik wil dat ze iets minder herrie maken?

VRAAG3: Moeten de ventilators gelijk zijn in mA afneming?

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op woensdag 21 november 2018 11:33:20 (10%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Dus als de VS+ dus 3x ongeveer 150mA extra afneemt versus de VS-

Gewoon de ventilatoren tussen VS+ en VS- zetten, dan worden beide de kanten gelijktijdig ontladen, wel dubbele spanning, dus 6 fans gebruiken

VRAAG2: welke weerstand waarde moet ik dan nemen voor 3 ventilators in serie als ik wil dat ze iets minder herrie maken?

je gaat toch geen dikke weerstand plaatsen bij je koeling, dan maak je net zoveel hitte aan als je wegkoelt, gewoon een extra fan of 2 bijzetten, draaien ze stiller op een lagere spanning en met 8 fans nog meer powerrrrrr

VRAAG3: Moeten de ventilators gelijk zijn in mA afneming?

wel het mooiste, draaien ze allemaal op plus minus dezelfde snelheid

Dank u zeer

Ter verduidelijking:

Dus 3 fans tussen de VS+ en de GND gaat niet goed?

PS: ik draai op 35VDC !

Kep ze er alle 3 al ingezet toe net.

Of zal ik het toch proberen zo aan te zetten of strenge waarschuwing?

[Bericht gewijzigd door pascalbythree op woensdag 21 november 2018 12:55:02 (37%)

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Anoniem

Op 21 november 2018 12:00:53 schreef DK:
[...]Gewoon de ventilatoren tussen VS+ en VS- zetten, dan worden beide de kanten gelijktijdig ontladen, wel dubbele spanning, dus 6 fans gebruiken

[...] je gaat toch geen dikke weerstand plaatsen bij je koeling, dan maak je net zoveel hitte aan als je wegkoelt, gewoon een extra fan of 2 bijzetten, draaien ze stiller op een lagere spanning en met 8 fans nog meer powerrrrrr

Pascal spreekt van 36 V.Dat is dan ±18V.
Lijkt me weinig voor een krachtige eindversterker die ventilatoren hoeft.
Vandaar mijn vraag. Is het nu 36V , zijnde ±18V of72V, zijnde ±36V?
Eén enkele spanning van 36V is niet gebruikelijk bij eindtrappen.

[...] wel het mooiste, draaien ze allemaal op plus minus dezelfde snelheid

Mooiste? Als je niet gelijke ventilatoren in serie zet, dan is er ene die teveel spanning krijgt en defect zal gaan. Door het verschil in snelheid en debiet zullen ze elkaar ook enigzins tegenwerken, wat minder dramatisch is.

Aan de posts te lezen is pascal nog steeds wat verward over de termen serie/parallel.
Als je drie gelijke 12V ventilatoren in serie zet op 36V, dan nemen de ventilatoren precies evenveel stroom als ene op 12V zou nemen.

Als ik jullie antwoorden goed terug spoel, is toch het makkelijkste om de extra 2 pinnen van mijn potmeter met click/switch te gebruiken om ze gewoon leeg te laten lopen.

Dus geen schemas van iemand hoe je dit voor elkaar krijgt / zoekterm ?

Dan is het in 1x opgelost.

PS: 6 ventilators zijn te duur.

anders dus VAST!

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Anoniem

Pascalbythroll, als je blijft vasthouden aan je waan- ideeën en niks wil aannemen van mensen met ervaring, waarom zou men nog tijd in stoppen?
Een beetje extra koeling kan geen kwaad, er zijn overal ventilatoren zat te krijgen van zowel 12, 24, 36, 48V en op rommelmarkten gooien ze ze naar je kop.

Als je obsessie voor de restlading van die condensatoren echt je enige motivatie is/blijft om ventilatoren te plaatsen, zoek dan maar een andere hobby. Dit wordt nooit wat.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

snap niet dat jullie niet zien dat wouter een versterker bouwt met net zoveel logica als the fast en the furious een auto bouwt

een dikke rij elco's onder de motorkap want dat vindt ie mooi blijkbaar (das stoer jonge)
meer luchtverplaatsing dan een serverpark van google, want dat schreeuwt POWER.
om vervolgens het ding heeeeeeel zachtjes te laten spelen in de hoek, want het werkt en klinkt voor geen meter. (maar hey als je een echte versterker wil, koop of bouw je een goeie, deze moet er alleen iets van weg hebben)

en verder z'n knopje zn condensators te legen,
nou je wil hem toch wel zeker in een 0,1 - 0,2 seconde leeg hebben, stel je voor dat er hitte onstaat, beetje industriële contactor doet dat wel met een ampere of 50

Bij Ali een pwm controller downloaden die je dan over een paar weken op de mat hebt ;) En dan kun je je fannetjes gewoon regelen en maakt 10 12 of 30v niet uit ;)

En als je niet op ali kunt wachten, is Bens electronics sneller, die heeft exact dezelfde pwm printjes voor dezelfde leuke prijs ;)

[Bericht gewijzigd door maus0611 op woensdag 21 november 2018 21:53:45 (29%)

Het is al opgelost, ik kan met 2x 220 ohm 5 WATT weerstanden mijn elco's ontladen. Dan hoef ik ook niets te veranderen aan de ventilators.

Groet, Wouter :-)

PS: schema fouten haal ik er later uit, op de A3 printer bij cartridge-europe

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Op 21 november 2018 14:38:23 schreef grotedikken:
[...]
Pascal spreekt van 36 V.Dat is dan ±18V.
Lijkt me weinig voor een krachtige eindversterker die ventilatoren hoeft.
Vandaar mijn vraag. Is het nu 36V , zijnde ±18V of72V, zijnde ±36V?
Eén enkele spanning van 36V is niet gebruikelijk bij eindtrappen.[...]
Mooiste? Als je niet gelijke ventilatoren in serie zet, dan is er ene die teveel spanning krijgt en defect zal gaan. Door het verschil in snelheid en debiet zullen ze elkaar ook enigzins tegenwerken, wat minder dramatisch is.

Aan de posts te lezen is pascal nog steeds wat verward over de termen serie/parallel.
Als je drie gelijke 12V ventilatoren in serie zet op 36V, dan nemen de ventilatoren precies evenveel stroom als ene op 12V zou nemen.

Laatst nog 2 12 volt DC fans in serie op 24volt, maar dat wilde helemaal niet werken. Het principe van die fans laat dat kennelijk niet toe.

Op 21 november 2018 14:49:01 schreef pascalbythree:
Als ik jullie antwoorden goed terug spoel, is toch het makkelijkste om de extra 2 pinnen van mijn potmeter met click/switch te gebruiken om ze gewoon leeg te laten lopen.

Dus geen schemas van iemand hoe je dit voor elkaar krijgt / zoekterm ?

Dan is het in 1x opgelost.

PS: 6 ventilators zijn te duur.

anders dus VAST!

De elco's kortsluiten met de aan/uit schakelaar van een potentiometer. Even 50 tot 100A er doorheen, arme kontakten.