Ventilator uitloop

Als ik mijn AMP uitzet bleek hij lang door te spelen omdat de 6x4700uF nog leeg moeten lopen.

Dat is ok.

Maar ik kwam er echter dat de ventilator hierop, aan de SEC2 kant van mijn ringkern hangt.

Deze ging dus eerder uit, dus toen maar snel de hoofd knop omgezet van mijn stekker blok.

Hoe ontlaad ik nu mijn elco's automatisch als ik de power knop uit zet?

Groet, Wouter

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
Thevel

Golden Member

Het is toch niet erg als de ventilator iets eerder stopt?

Waarom een nieuw topic hierover??? Je had diezelfde vraag al in je andere post.
Erg verwarrend voor mensen die mee lezen...
Nu heb je dit in je ander topic gewist , terwijl je daar al antwoorden had.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/142990

On-topic; je kan eventueel een belastingsweerstand over je elco zetten, dit wordt ook zo gedaan in veel versterkers.
Of een andere optie; venilator op je elco aansluiten? Sla je 2 vliegen in 1 klap. Zoveel verbruikt die niet, mits geschikte spanning.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Een url:
https://www.circuitsonline.net
U vraagt wij draaien

Verder serieus, heb je een schema van dat bouwsel? Waarschijnlijk is het niks meer dan de schakelaar verzetten en een bleederweerstand toevoegen
En optioneel 3/4e van je condensators verwijderen, want die doen duidelijk niks, behalve accu spelen

Of heeft iemand iets op basis van een NE555 timer? dat hij een minuutje door draait na uitzetten?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
pa3gws

Golden Member

Wordt die handel dan zo heet dat het niet een paar seconden zonder ventilator kan?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

je ventilator valt uit omdat ie geen voeding krijgt vanaf de ringkern? Een 555 bijzetten staat dan toch ook zonder voeding? Of ga je daar ook Farads aan condensators plaatsen?

Geen paar seconden, op laag volume duurt het wel een halve minuut. Na een oud ventilator probleem mij eind torren reeds opgeblazen.

PS Tussentijdse vraag: Nu bezig met de linker kant. Gebruik dus grijze TO-3p / TO-247 isolatie flintertjes. Moet je dan tegelijkertijd c00l pasta gebruiken? Even vergeten. thank you.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
pa3gws

Golden Member

Als op 30 sec. de eindtoren er uit vliegen is het een belabberd ontwerp. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ik zie het probleem eigenlijk niet...

Neem dan gewoon wat elco weg, je zei zelf dat er te veel waren?

En je versterker is uit, hoe kan je dan in godsnaam nog torren opblazen met het laatste restje energie in de elco?

En komt er nog bij, zoals je die CPU ventilator daar plaatst, zeer belabberd kan je net zo goed geen hebben.

Als jij er toch in slaagt om in de uit-stand nog torren op te blazen, zou ik het ontwerp nog eens effe onder de loep nemen.
We hebben je al meerdere keren schema gevraagt, maar dat wil je niet horen blijkbaar... Ik geef het op zenne...

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op maandag 19 november 2018 17:19:30 (11%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

je kunt nog 100 foto's sturen,
hij wordt er echt niet mooier op,
en ook niet koeler

Anoniem

Op 18 november 2018 19:54:21 schreef pascalbythree:
Als ik mijn AMP uitzet bleek hij lang door te spelen omdat de 6x4700uF nog leeg moeten lopen.

Dat is ok.

Maar ik kwam er echter dat de ventilator hierop, aan de SEC2 kant van mijn ringkern hangt.

Deze ging dus eerder uit, dus toen maar snel de hoofd knop omgezet van mijn stekker blok.

Hoe ontlaad ik nu mijn elco's automatisch als ik de power knop uit zet?

Groet, Wouter

als je de aan/uit schakelaar nu vervangt door een 4-polig exemplaar dan heb je een 2-polige schakelaar voor de netspanning en hou je 2 schakelaars over om de elco's kort te sluiten. Gaat de versterker direct helemaal uit als je de schakelaar wordt bediend.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

We hebben je al meerdere keren schema gevraagt, maar dat wil je niet horen blijkbaar... Ik geef het op zenne...

Lijkt mij al lang duidelijk dat we hier met een trolletje te doen hebben.
Wel een slim exemplaar blijkbaar want er blijven mensen in trappen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pa3gws

Golden Member

Wouter is geen trolletje.
Hij is met dit project al een poosje bezig en langzaam maar zeker gaat het een beetje werken. :-)
Maar dat hij op nog heeeeel veeeel moet leren is overduidelijk.
Dus we blijven proberen hem een beetje in de goede richting te sturen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Zodra ik een schema zie, of een verwijzing ernaar, wil ik overwegen je te volgen. Tot zolang blijft hij voor mij een trolletje.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pa3gws

Golden Member

Schema zal niet lukken het is opgebouwd uit allerlei van het net geplukte schemaatjes. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat hij die dan post. Nu weten we gewoon niet waarover het gaat en toch blijft hij ons met vragen bestoken, van de hak op de tak.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Neem een LED en een voorschakelweerstand in serie en zet die over de voedingspanning van de eindtrap, wat is je voedingspanning?

PS Tussentijdse vraag: Nu bezig met de linker kant. Gebruik dus grijze TO-3p / TO-247 isolatie flintertjes. Moet je dan tegelijkertijd c00l pasta gebruiken? Even vergeten.

Nee het is niet nodig om voor die silecone pads ook nog koelpasta te gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Martin V op maandag 19 november 2018 18:42:31 (51%)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Als de temperatuurhuishouding net zo solide is uitgevoerd als de bedrading, dan geef ik daar geen cent voor. Waarom zou je elco's ontladen? Puur gelul. Een versterker die na het uitschakelen meteen stil moet zijn, die gebruikt daarvoor dezelfde relais, die ook de DC-protectie en de inschakelvertraging verzorgen. Zo schakelt de versterker in en uit zonder hoorbare kliks enz.
Ontladen van elco's is alleen gebruikelijk als ze een hoge spanning voeren er er kans is dat de gebruiker er mee in aanraking komt.
Een versterker met geforceerde koeling gaat echt niet stuk als de koeling eerder uit valt als de versterker bij het uitschakelen. Een koelsysteem houdt de temperatuur op iets van 60 tot80 graden. Silicium halfgeleiders komen pas in de problemen als de temperatuur gedurende langere tijd rond de 200 graden ligt. De versterker kan onmogelijk zo snel heet worden op het moment dat de versterker uitgeschakeld wordt en de elco's nog spanning leveren. Dat duurt hooguit een tiental seconden als hij zacht staat en op vol vermogen binnen een of twee seconden. De traagheid van het koelblok verhindert dat de temperatuur van de (eind-)transistoren meteen stijgt naar een gevaarlijke waarde. Het lijkt dus echt een flutontwerp, waaraan veel te veel kwaliteiten worden toegedicht.

Waauuw, waar kan ik die mooie set kopen?

Wouter, als je het toch professioneel wilt doen;

Werk dan zoals in de handel verkrijgbare versterkers, een relais die de luidsprekers pas na een paar seconden door schakeld, en met DC protectie.

Bij afzetten van je versterker valt als eerste het relais af naar de luidsprekers. Kan je onmogelijk iets opblazen op die manier.

Schema? Google is your best friend...
Ik ben best nieuwsgierig naar de klankkwaliteit.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Aan uit schakelaar ook de spanning ná de elco's afschakelen zodra je de voeding uitschakelt. Maar dan nog ,een groter koelblok (ik zie er géén?) doet hetzelfde, is stabieler qua temperatuur wat ook beter is voor je componenten. Als die fan 30 seconden niet draait en het is gelijk stuk, zul je de problemen moeten zoeken in de warmte afvoer vóór de fan.

Nergens staat dat er een probleem is met temperatuur
Zit gewoon tussen zn oren dat het verkeerd is als de ventilator 5 seconden niet draait

Maar het valt hopelijk toch wel op hoe de manier van communiceren is van Pascal? En vergelijk dat 's met de manier van aanpak en bouwen...?
Anders...;-)

meer over car audio: www.12vhifi.nl