Hallo,

Ik ben bezig met solderen te leren en ben met een leerpakketje aan de gang gegaan.
Nu zit ik in de laatste oefening, het meesterstuk zo noemt de handleiding het, en ik moet een smd IC genaamd LM358 op het bordje solderen.

Nu ben ik er achter wat pin 1 t/m 8 is, maar het omdat ik nieuw en onwetend ben in de elektronica snap ik het schema niet helemaal wat betreft de verbindingen op de IC en hoe ze doorverbonden moeten worden.

Ik heb enkele google images bekeken, en daaruit maak ik op dat pin 2 negatief is en pin 3 positief, input.

In het schema van van de handleiding, die ik hierbij bijvoeg, zie ik verbindingslijnen door de IC lopen en ook een uit de IC komen die richting de weerstand gaat.

Mijn vraag is, zijn dit echte verbindingen, ik kan niet opmaken op welke pins ik ze zou moeten verbinden.

Bedankt alvast!

Groet,
Martijn.

De LM358 bevat 2 opamps.

De lijn die er ‘doorheen’ lijkt te lopen zijn de twee voedingspinnen(8 en 4) van het IC.

Martijn je zou beter een ander schema zoeken, dat zal niet werken zoals het daar getekend staat.

Of om het te verduidelijken:

Er zijn inderdaad vijf van de acht pennetjes aan te sluiten.
* massa en voeding
* drie van de ene opamp
* de drie van de andere opamp kunnen onaangesloten blijven.
Je mag kiezen welke van de beide opamps je gebruikt, maar wellicht is dat in het printontwerp vastgelegd.

PS @ rest van forum niet @ T/S: kun je echt een al dan niet groene LED gebruiken om licht te detecteren? kdacht altijd dat een LDR de voorkeur had, daarvoor? En zijn er geen pull-upweerstanden nodig naar de basis en/of de collector van de bc547? M.a.w. is dit enkel een soldeeroefening of kan dit ook werken?

Op 22 december 2018 14:00:17 schreef big_fat_mama:
Of om het te verduidelijken:
* de drie van de andere opamp kunnen onaangesloten blijven.

Beter is het ongebruikte opamps ‘onklaar’ te maken.
Artikel van TI
http://www.ti.com/lit/an/sboa204a/sboa204a.pdf

Het zal wel kunnen werken misschien, maar erg fris is dat schema niet...
(Conrad gebruikt die schakeling in al hun LM358 projectjes: http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/192010-a… )

Wat voor een gruwelijk schema is dat ?!?

Een effectieve schemerschakelaar is het in ieder geval niet.

Conrad noemt het ook een lichtschakelaar, geen schemerschakelaar... ;)
Detecteren met een led gaat wel (led wekt spanning op), maar is vrij ongevoelig, er is relatief veel licht nodig.
(wordt vaak in zelflerende AB's gebruikt om ze in te leren via de originele AB)

Topic: IC LM358 verbinden

Hoezo? is hij ziek dan? :)

@Arco,
Dan nog?

De opamp staat als spanningsvolger, de transistor als GES.

Heel misschien krijg je uit die groene led genoeg prik om de transistor in geleiding te zetten.

Waar komt de spanning op de niet-inverterende ingang van de 358 dan vandaan ?

Op 22 december 2018 14:54:41 schreef Arco:
Conrad noemt het ook een lichtschakelaar, geen schemerschakelaar... ;)
Detecteren met een led gaat wel (led wekt spanning op), maar is vrij ongevoelig, er is relatief veel licht nodig.

Ze noemen hem wel degelijk schemerschakeling, 14edag ;)

Idd het werkt, heb het zopas eens getest, de groene led is zelfs gevoeliger dan ik dacht, je moet hem nl geheel in het donker steken niet enkel met de vingertop afdekken.
Is ook gevoelig aan aanraking van de draden, maar dat is normaal gezien de immense stroomversterking.
Als testje een redelijke schakeling.

Ah, over het PDF-je heen gelezen.

Net eens eventjes doorheen gebladerd. Niets om te gebruiken als ontwerp tips ... holy moly.
Het is echt zoveel mogelijk halen uit zo weinig mogelijk componenten, alle basis van goed ontwerp achter zich latende.

@MaMo
De datasheet van een component is de plek om te zoeken naar de aansluitingen en alles wat je nog meer er over zou willen weten.

Bijvoorbeeld die van de LM358:
https://www.onsemi.com/pub/Collateral/LM358-D.PDF

Daar staat ook een plaatje van de aansluitingen in:

@MGP: welbedankt, dat is een duidelijk en constructief antwoord op mijn vraag

M.a.w. is dit enkel een soldeeroefening of kan dit ook werken?

Het kan dus min of meer werken.

Toevallig kwam mijn zoon ook met deze schakeling thuis (4e jaar diagnose/auto elektro) maar dan met een LDR ipv de Led, tot mijn verbazing werkte dat nog ook.

Smerigheid.

Alles wat je fout aanleert kun je daarna weer afleren.

Op 22 december 2018 15:16:31 schreef Sine:
...
Waar komt de spanning op de niet-inverterende ingang van de 358 dan vandaan ?

Uit de LM358 (door de biasstroom); daarom zal dit niet werken met een MOSFET input opamp (dan moet je echt een collectorweerstand toevoegen).

Het 'omgekeerd' gebruik van een LED als fotocel is nix nieuws (dat gaat prima); de gekozen kleur bepaalt behalve de spectrale gevoeligheid ook de efficiency.
Het gekke van de schakeling is de toevoeging van de transistor. Deze voegt een drempelspanning toe, waardoor pas vanaf een bepaalde lichtsterkte de schakeling wordt geaktiveerd (deze schakeling heeft geen hysteresis).

Al met al niet echt een beginnersschakeling, ondanks het lage aantal componenten...

[edit]
Met een LDR ipv de LED kan het ook werken, maar dat komt dan omdat de transistor een c-b lekstroom heeft (of een LDR moet ook spanning afgeven, maar dat dacht ik niet).

[Bericht gewijzigd door fatbeard op (10%)]

Op 22 december 2018 15:45:50 schreef fatbeard:
Al met al niet echt een beginnersschakeling, ondanks het lage aantal componenten...

Je kunt niet meten aan de groene led met een normale digitale voltmeter vanwege de gevoeligheid van de schakeling en de te kleine stroom die de groene led afgeeft, daarom geen beginnersschakeling zoals je zegt.

Geen hysteresis:
Ze is lineair, de rode led volgt de groene led tot een bepaalde lichtsterkte, dan is dat niet meer te zien aan de rode led.
e: in omgekeerde zin, maar dat zul je al begrepen hebben.

Alles wat je fout aanleert kun je daarna weer afleren.

Wie weet heeft T/S zelfs goed leren solderen? Want daar ging het tenslotte om...

Dat zal wel meevallen,

Maar waarom je die klieder zou willen solderen?

Bedankt allemaal voor jullie reakties, ik heb het schema uitgetekend om daarna op een bordje gesoldeerd te hebben.

Het ging me om de ervaring leren van solderen en om dit leerplannetje van Conrad af te ronden, maar heb best zitten priegelen en zweten op t bordje.

Nu ik de 9Volt batterij erop aan heb gesloten, blijft de rode Led fel branden, continue, dus zowel in het donker als in het licht.

Ik had a.d.h.v. het schema besloten dat pin 1 output 1 en pin 2 output -1 van de IC elk afzonderlijk wel met een draadbrug aangesloten kon worden op de weerstand.
Heb ik dit goed bedacht of daarmee dit probleem van de continue brandende rode Led gecreërd?

Sorry toch goed, de transistor basis eens aan de GND leggen en kijken wat er gebeurd.
Als er niks veranderd aan de rode led heb je een fout gemaakt.

[Bericht gewijzigd door MGP op (88%)]

Ik heb de Basis van de transistor op de GND aangesloten en de rode Led blijft branden.
Heb ook de basis van de transistor omgebogen dus nu maakt het helemaal geen contact met iets, dat veranderd ook niets, de rode Led blijft branden.

Het solderen was leerzaam weer, maar de techniek achter de schakeling is voor mij, alhoewel interessant, onbekend en gaat ver boven mijn pet.

Met de basis omhoog blijft de rode led branden door de storingen die de poot oppikt.
Je hebt een fout gemaakt of is er iets defect.

en/of het ontwerp deugt niet.

Die LM lekt blijkbaar 50nA, met een beetje flux resten wil dat misschien best eens lukken om die naar massa te trekken.

Ik denk dat ik de emitter en de collector heb verwisseld.
Ik ging af op de beschrijving in de handleiding :

Maar op google pictures zie ik dat het Collector, basis, Emitter is, ipv hoe de handleiding het formuleert.