Ben met een nieuwe transistor verder gegaan, en heb de Collector en Emitter op de juiste plek gesoldeerd.
Helaas geen enkele verandering, rode Led blijft continue branden.
Ik zal wellicht ergens een fout hebben gemaakt, maar ik laat het hierbij.
Bedankt nogmaals voor de hulp.
Groet.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Transistoren hebben de aansluitvolgorde afhankelijk van wat voor de fabrikant handig is. Dus het hangt er van af wat voor type jou transistor is. Soms zelfs hangt het van de fabrikant af. (BCxyz van de eene fabrikant heeft andere aansluitingen dan BCxyz van de andere fabrikant).
Als je pen 3 (+ ingang opamp) met pen 4 (min voeding opmap = - 9V batterij) met elkaar verbindt (draadje ertussen), gaat dan het ledje uit?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op 22 december 2018 22:09:36 schreef rew:
Transistoren hebben de aansluitvolgorde afhankelijk van wat voor de fabrikant handig is. Dus het hangt er van af wat voor type jou transistor is. Soms zelfs hangt het van de fabrikant af. (BCxyz van de eene fabrikant heeft andere aansluitingen dan BCxyz van de andere fabrikant).
De transistor is van het type BC547, maar de fabrikant geen idee, hij zat in het zakje dat Conrad leverde in het pakket.
De handleiding heeft het bij de uitleg van de transistor niet specifiek over de BC547, maar er zit er maar 1 transistor in het pakket.
Op 22 december 2018 22:12:56 schreef ohm pi:
Als je pen 3 (+ ingang opamp) met pen 4 (min voeding opmap = - 9V batterij) met elkaar verbindt (draadje ertussen), gaat dan het ledje uit?
Ik heb pen 3 en 4 van de IC met elkaar verbonden en dan gaat de rode Led uit ja.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
BC547 heeft ALTIJD de aansluitingen zoals op het plaatje. Bij bijvoorbeeld de BC63x/BC64x hangt het wel van de fabrikant af.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Kennelijk weten sommige mensen dat soort dingen uit hun hoofd. Ik niet. Ik weet dan weer andere dingen uit m'n hoofd.
Met transistoren denk ik dat ik begonnen ben het te gaan onthouden toen ik er achter kwam dat het bij de tweede of derde transistor anders was. Dan ben ik vrij rigoreus: "onthouden heeft geen zin, ik moet het toch opzoeken".
P.S. Ik vind dat plaatje "fout":
Het gaat er om dat de nummering zoals ik het doe gebruikelijk is. Als er dan 1-collector staat hoef je niet in het plaatje te gaan kijken wat pin 1 is: Dat weet je al.
Net als het met chips gebruikelijk is om een stipje bij pin 1 te zetten, een hap uit het chipje te nemen tussen hoogste genummerde pin en pin1 of een schuinere kant aan de chip in de buurt van pin 1.
Bij 5050 RGB leds is de situatie echter "klote": Sommige van die dingen hebben een "pin 4 markering" met afgeschuinde kant en zo.
[Bericht gewijzigd door rew op (39%)]
MGP
LDmicro user.
Je mag het dan al fout vinden maar maakt het nog niet moeilijker dan het al is.
De nummering werd behouden zoals ze het vroeger deden, evenals het pijltje van de pnp/npn dat niet overeenstemt met de stroomrichting.
De nummering werd vroeger aangeduid met de pinnen naar u toe en met de platte kant naar beneden en dan is de tekening juist zoals in de datasheet.
https://www.radiomuseum.org/forum/transistor_connections.html
BC547 heeft ALTIJD de aansluitingen zoals op het plaatje. Bij bijvoorbeeld de BC63x/BC64x hangt het wel van de fabrikant af.
Ik heb hier toch echt de BC547 in 2 varianten. EBC en CBE. Dus ik duw ze altijd even in de tester voordat ik ze in een breadboard prik.
rew
Dat bedoel ik met: "niet de moeite waard om te onthouden". Je moet het opzoeken of live meten voordat je ze er in stopt.
Dat met de pin nummering "fout" (:-))... Dat dateert denk ik dus uit de tijd dat je printplaten ontwerpt, NIET met de computer maar met de hand! Dat je de print (en dus de tor) van de solder zijde bekeek terwijl je hem aan het ontwerpen was.
We zijn het er over eens dat stromen getekend worden met een pijltje van de plus naar de min, terwijl de elektronen de andere kant op gaan. Dat is een conventie die goed ingeslepen is. In het begin zal daar heus ruzie over geweest zijn met collega onderzoekers die net de omgekeerde conventie hadden gekozen. Zo vind ik dat we voorwaarts moeten gaan door zo veel mogelijk de meest gebruikelijke conventie te kiezen en die voor de toekomst aan te houden. Als een volgende generatie na mij sneller kan werken dan ik omdat ze kunnen onthouden dat 123 de pinnummering van een transistor is en CBE de aansluitigen dan zou dat helemaal fantastisch zijn. D'r zal een overgangs generatie moeten zijn die moet werken met Meestal is het zo, maar vroeger deed men het wel eens anders.
MGP
LDmicro user.
Op 23 december 2018 11:40:59 schreef rew:
..We zijn het er over eens dat stromen getekend worden met een pijltje van de plus naar de min, terwijl de elektronen de andere kant op gaan. Dat is een conventie die goed ingeslepen is.
Niks waar er zoveel verwarring over bestaat dan over dit, elk zijn mening hierover.
Om weer ontopic te gaan zou ik de TS aanbevelen om een breadboard te kopen en dan eerst de schakeling opstellen om te zien of ze werkt en dan overzetten om te solderen, veel beter om ook uw kennis te verhogen.
Op 23 december 2018 11:01:16 schreef deKees:
Ik heb hier toch echt de BC547 in 2 varianten. EBC en CBE. Dus ik duw ze altijd even in de tester voordat ik ze in een breadboard prik.
Die is voor mij ook nieuw... Maar ik geloof zo dat het kan. Ik was altijd in de veronderstelling dat die BC5xx series allemaal dezelfde pinout hadden, maar dat je moest gaan opletten bij "import" (de Amerikaanse 2N en Japanse 2S exemplaren).
Het is ook wel een beetje smerig schema dit, ze werken wel met minuscule parasitaire stromen (het Darlington verschilpaar wordt aangestuurd met 6µA, de stroom uit de ingangen zal in de nA's liggen). Eén keer blazen en je gooit alles door elkaar.
Op 22 december 2018 23:07:11 schreef MaMo:
Ik heb pen 3 en 4 van de IC met elkaar verbonden en dan gaat de rode Led uit ja.
Het probleem zit dus in de transistor en led.
Sluit de transistor aan volgens schema. De collector aan pen 3 van het IC en de emittor aan pen 4 van het IC (= min 9V van de batterij).
Sluit de basis aan op pen 4 van het IC. De rode led moet nu branden.
Als dat klopt sluit dan de basis van de transistor aan op pen 3 van het IC. De rode led moet nu uitgaan.
Als dat klopt kan je de groene led tussen de basis en emittor van de transistor solderen. Als je het goed doe moet de schakeling gewoon werken. Zo niet dan horen wij het wel.
PS
Kan zijn dat je groene ledje stuk is. Ledjes kunnen niet zo goed tegen langdurige hitte van een soldeerbout. Maar daar komen we vanzelf wel achter.
Als dat klopt kan je de groene led tussen de basis en emittor van de transistor solderen.
Toen ik de basis loskoppelde van de Led en voordat ik hem aansloot op pin 4 van het IC, brandde de rode Led al.
Toen ik de basis aansloot op pin 4 brandde de Led ietsje feller.
En toen ik de basis aansloot op pin 3 ging de rode Led uit.
Daarna heb ik de groene Led aangesloten op de basis en de emittor, maar dat veranderde in zoverre niets dat de rode Led nog altijd brandt.
Op 23 december 2018 12:00:00 schreef MGP:
Om weer ontopic te gaan zou ik de TS aanbevelen om een breadboard te kopen en dan eerst de schakeling opstellen om te zien of ze werkt en dan overzetten om te solderen, veel beter om ook uw kennis te verhogen.
Ik heb een breadboard, maar de smd diode en IC zijn veels te klein ervoor.
Ik zag op een youtube video dat je een IC op een pcb kunt solderen dat dmv pennen op je breadboard aangesloten kunt worden.
Is dat hoe jullie het ook doen?
Groet.
Op 23 december 2018 14:25:05 schreef MaMo:
Nee, wij kopen gewoon de PDIP versie van de chip en een THT variant van de diode, en dan steken we die in een breadboard. 
MGP
LDmicro user.
Ik heb een breadboard, maar de smd diode en IC zijn veels te klein ervoor.
Ik zag op een youtube video dat je een IC op een pcb kunt solderen dat dmv pennen op je breadboard aangesloten kunt worden.
Is dat hoe jullie het ook doen?..
Ja ik doe dat heel veel, heb in Ch... zo'n 100 stuks gekocht want ik heb veel gerecycleerde smd ic's die ik anders nooit zou kopen maar kan ze nu wel proberen en gebruiken.
Het zal ook werken zonder diode maar dan mag je de spanning niet verkeerd aansluiten.
Toen ik de basis loskoppelde van de Led en voordat ik hem aansloot op pin 4 van het IC, brandde de rode Led al.
Toen ik de basis aansloot op pin 4 brandde de Led ietsje feller.
En toen ik de basis aansloot op pin 3 ging de rode Led uit.Daarna heb ik de groene Led aangesloten op de basis en de emittor, maar dat veranderde in zoverre niets dat de rode Led nog altijd brandt.
De groene led is stuk, of je hebt hem verkeerdom aangesloten. Je kunt je ledje testen door in serie met de led een weerstand opnemen van 1 kΩ en dan aansluiten op je 9V batterij. Als je hem goed aansluit dan moet de led groen licht geven, maar ik denk dat hij dat niet doet.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 23 december 2018 11:01:16 schreef deKees:
[...]Ik heb hier toch echt de BC547 in 2 varianten. EBC en CBE. Dus ik duw ze altijd even in de tester voordat ik ze in een breadboard prik.
Dat zijn dan geherstempelde Amerikaanse of Hong-Kongtorren gok ik, want die zijn standaard spiegelbeeldig. Heb je er merken en foto'tjes van? Dan leer ik weer wat bij.
Als een component niet in TH te krijgen is, ja. Anders eigenlijk niet.