Zolid draadloze speakers .

Beste forumleden,
Ik ben in het bezit van een Zolid draadloos speakersysteem. Op het typeplaatje van de speakers staat Wireless outdoor speaker system. Receiver: Frequency range: 863-865 MHz. Nu is bij een verhuizing de transmitter zoekgeraakt. Deze kon ik met een kabeltje aansluiting op de hoofdtelefoon aansluiting van de TV. En het geluid werd dan doorgestuurd naar de (draadloze) speakers. Mijn vraag is of er misschien een nieuwe transmitter te koop is. Misschien is de transmitter uit deze link te gebruiken? https://www.monacor.nl/producten/863-865-mhz-vergunningsvrij/vnr/24089…

Vriendelijke groet: Geert S

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat komt goed in de buurt, maar je speakers moeten wel overweg kunnen met de frequentie van die zender. In de link van de zender staat 864.8 MHz.
Misschien stemmen de speakers vanzelf af (met een AFC, automatic frequency control) op het sterkste signaal in de band, maar het is ook mogelijk dat je ze moet instellen met jumpertjes of iets dergelijks.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dank voor je reactie Frederick.
De receivers hebben een frequentie range 863-865 MHz. De genoemde zender heeft een frequentie van 864,8. Dat ligt in dat gebied. De receivers hebben een drukknop met bijschrift: autoscan. Als hij dan gaat scannen van 863 tot 865 dan zal hij die 864,8 tegenkomen. Ik zie geen jumpertjes of i.d. Misschien dat er inwendig trimmertjes zitten, maar daar blijf ik liever af. Daar ben ik teveel leek voor en ik wil de boel niet ontregelen.

Hugo Welther

Moderator

Die zender uit de link is voor headsets met een electreet microfoontje.
De gevoeligheid is dan voor "line in/out" audio veel te hoog.

Er staat ook waarschijnlijk ook DC spanning (9V) op de mini-XLR. Althans dat is zo bij alle "belt pack" zenders die wij gebruiken

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Frederick E. Terman

Honourable Member

'Autoscan' is inderdaad goed; de frequentie is in zo'n geval geen probleem.

Jammer van die gevoeligheid, daar had ik niet op gelet. Misschien vind je nog iets gepasters.

Desnoods zou je dat niveau nog wel kunnen aanpassen, en meteen de gelijkspanning (DC) blokkeren mocht die er zijn. Dat kost maar iets van een euro aan kleine onderdeeltjes.
Maar een zender die ervoor bedoeld is, is natuurlijk netter. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bedoel je dat het aangeboden signaal veel te sterk voor de input van de zender is?
Is dat ook te verzwakken met b.v een weerstand of een potmeter?
Als ik zoek op zenders 863-865 MHz, dan krijg ik alleen maar zenders voor microfoons.

[Bericht gewijzigd door Steen op zaterdag 29 december 2018 22:16:25 (23%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je kunt inderdaad verzwakken met een weerstandsdeler of een potmeter, en met een condensator kun je een eventuele gelijkspanning blokkeren.

In principe is deze methode iets minder 'netjes', omdat je dan eerst verzwakt, om vervolgens weer vanaf microfoonniveau te versterken. Theoretisch zou je daardoor meer ruis hebben dan als je niet verzwakt en dus ook niet vanaf microfoonniveau hoeft te versterken.

Toch zou ik het wel durven proberen. Als de zender een microfoonsignaal voldoende ruisvrij kan verwerken, kan hij dat ook met het verzwakte line-signaal. Je moet dan alleen wel metaalfilm-weerstanden gebruiken voor de verzwakker; die ruisen minder dan koolfilm.

Verder heb ik hiermee echter weinig ervaring; anderen op het forum weten meer van de praktijk. Die zullen zich ook nog wel melden. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hugo Welther

Moderator

BTW die belt zender is mono. Immers bedoelt voor een microfoon.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Dat het mono is vind ik niet zo erg, maar dank voor de opmerking.
In wat voor weerstandwaarden moet ik denken? Stel dat ik een factor 10 wil verzwakken. Dan kan ik 10K naar massa doen en 100K naar het signaal. Ik noem maar zo wat, maar is die orde van grootte goed? En ik kan toch ook het TV geluid heel zachtjes zetten?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Je kunt het gerust proberen met alleen heel zacht zetten, maar ik denk dat je dan toch wat brom en/of ruis uit de tv zult horen, omdat de (microfoon-)ingang van het zendertje vrij gevoelig is.
Door te verzwakken kan het line signaal weer naar een normale waarde, waardoor de signaal-ruisverhouding weer beter is.

Als je weerstandjes hebt liggen kun je gemakkelijk wat experimenteren. Of je neemt eerst een potmeter, zet die zo dat alles met normale standen van de regelaars lekker werkt, en vervangt hem dan eventueel door vaste weerstanden. Of je laat de potmeter gewoon zitten, natuurlijk. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik heb een potmeter 100k en een 470k liggen. Welke zal ik nemen? Daarna kan ik het uitmeten en vaste metaalfilm weerstanden nemen

Ik heb een potmeter 100k en een 470k liggen. Welke zal ik nemen? Daarna kan ik het uitmeten en vaste metaalfilm weerstanden nemen

Frederick E. Terman

Honourable Member

Probeer de 100k. Dat is trouwens nog wat aan de hoge kant (10k of 47k had ook gekund), maar omdat je er geen lange leidingen aan gaat hangen denk ik niet dat dat bromproblemen oplevert.

Controleer je nog even of er gelijkspanning op de ingang staat? Als dat zo is, kun je die beter ook nog blokkeren. De condensator moet aan de microfooningang komen.
De microfooningang is waarschijnlijk niet zo hoogohmig, dus de condensator moet niet te klein, anders verlies je te veel lage tonen.
Als je een elko gebruikt, moet de 'plus' daarvan aan de kant van de microfooningang.
Heb je toevallig nog een foliecondensator van bijvoorbeeld 330 of 470 nF, probeer die dan eerst maar, misschien is die waarde al groot genoeg.

In het schema stellen R1 en V1 het circuitje in het zendertje voor. Ik heb ze er alleen bij getekend om te laten zien waarom de condensator aan die kant hoort (en niet aan de line-kant).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dank voor je schema.
Het zendertje wordt aangesloten met een 3 polige mini XLR plug.
Daarin is 1: Signaal; 2: Massa; 3: DC. Als ik pin 3 niet aansluit kan de condensator misschien vervallen Maar ik zal voor de zekerheid wel even meten of er een gelijkspanning component in het signaal zit. Nu eerst het zendertje bestellen en dan experimenteren. Ik zal de resultaten tzt berichten. Voor nu hartelijk dank voor het meedenken en de nuttige adviezen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als ik pin 3 niet aansluit kan de condensator misschien vervallen.

Dat klinkt inderdaad logisch; des te beter. Maar meet maar, dat is een kleine moeite tenslotte.
Veel plezier en succes!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Toch nog even verder gezocht en nu blijkt Sony een draadloze hoofdtelefoon te hebben die op de frequentie 863-865 MHz werkt.
Het gaat om de Sony MDR-RF855RK te koop bij Media Markt voor 75,00 Euro
In de handleiding vond ik de volgende info:

Technische gegevens:
RF-stereozendeenheid (TMR-RF855R)
Modulatie FM-stereo Werkingsfrequentie 863,0 MHz – 865,0 MHz
Maximaal uitgangsvermogen < 10 mW
Kanaal Ch1, Ch2, Ch3
Transmissiebereik Ong. 100 m (maximaal)
Audio-ingangen Stereoministekker
Voeding 12 V gelijkstroom (met de bijgeleverde netspanningsadapter) Afmetingen Ong. 130 mm × 273 mm × 160 mm (b/h/d)
Massa Ong. 265 g
Nominaal stroomverbruik 2,0 W
Bedrijfstemperatuur 5 °C tot 35 °C

Stom dat ik daar niet eerder aan gedacht heb.
Zou dit ook kunnen werken? En heb ik ook stereo.
Het lijkt toch logisch dat, wanneer de hoofdtelefoon het signaal ontvangt, dat de speaker receivers dat ook moeten kunnen.
Dan ben ik in één keer zonder verzwakker uit de brand

Dat moet gewoon werken, je kunt als test je speakers nu al laten zoeken naar signaal. Je hebt dik kans dat signaal van andere gebruikers in deze band te ontvangen is. Of je moet in een hutje op de hei wonen. Sennheiser heeft trouwens ook zo een draadloze hoofdtelefoon.

Vandaag de Sony hoofdtelefoonset binnen gekregen. En het werkt. Een beetje raar en (althans voor mij) ook onbegrijpelijk waarom het geluid van een hoofdtelefoonaansluiting van een radio veel beter uit de speakers komt dan het TV geluid uit net zo'n hoofdtelefoonaansluiting (3x woordwaarde?).

[Bericht gewijzigd door Steen op woensdag 2 januari 2019 20:00:04 (11%)

Het signaal van de koptelefoonaansluiting van de tv zal wel dezelfde processing hebben als van de tv speakers.

Zal het met de audio uitgang op de Scart aansluiting beter gaan?

Als het goed is wel, maar die is meestal niet volume-regelbaar en schakelt de speakers van de tv niet automatisch uit bij aansluiten.

Shiptronic

Overleden

Op 30 december 2018 14:26:00 schreef Steen:
Ik heb een potmeter 100k en een 470k liggen. Welke zal ik nemen? Daarna kan ik het uitmeten en vaste metaalfilm weerstanden nemen

De ene met een logaritmisch verloop?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

@ Shiptronic: Ik ga verder met de zender van de Sony hoofdtelefoon. Dus de verzwakker schakeling is niet meer in beeld.

@Twan1983:De speakers van de TV schakelen niet automatisch uit bij het inpluggen van de hoofdtelefoon. Ik moet dan op de""mute" knop op de afstandsbediening drukken. De speakers gaan dan uit, maar de hoofdtelefoon blijft aan. En het volume kan ik regelen op de draadloze speakers.

@allen: Het werkt, maar het geluid uit de draadloze speakers is van minder kwaliteit als uit de TV speakers. Wat mij betreft kan dit topic dicht. Alle reflectanten hartelijk dank voor het meedenken en de nuttige adviezen.

Op 8 januari 2019 20:06:23 schreef Steen:
@allen: Het werkt, maar het geluid uit de draadloze speakers is van minder kwaliteit als uit de TV speakers. Wat mij betreft kan dit topic dicht. Alle reflectanten hartelijk dank voor het meedenken en de nuttige adviezen.

Heb je de zender nu op de hoofdtelefoonaansluiting of op de (scart) line out aangesloten?
Is er verschil tussen die twee aansluitingen hoorbaar (zie mijn antwoord hierboven)?

Kwaliteit van het geluid is gelijk. Alleen moet ik bij aansluiten op de scart het volume van de draadloze speakers veel hoger opdraaien. Het volume op de hoofdtelefoon aansluiting is schijnbaar meer versterkt dan op de scart. Is natuurlijk ook afhankelijk van het ingestelde volume op de TV.