onbekende hifi versterker

maartenbakker

Golden Member

Kom ik toch op 1969 of 1979 uit. 1969 lijkt me erg vroeg, 1979 lijkt me vrij laat. Ik ga toch maar voor 1979 want ik denk dat de gebruikte transistortypes nog niet bestonden in 1969.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Volgens die Franse link zou 1979 wel kloppen:

une chaine 2*100W daté du "30 May 1979"

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als ik naar die Franse link ga, zie ik dus het plaatsje van de versterker die ik destijds heb gekocht. Dat is ook het enige plaatje op heel internet wat ik kan vinden.

joopv

Golden Member

Heb je google image search gebruikt?

ja en met google image search heb ik niets kunnen vinden wat er op lijkt.

Thevel

Golden Member

Op 2 januari 2019 10:39:23 schreef ludy:
ja en met google image search heb ik niets kunnen vinden wat er op lijkt.

Zelfde idee had ik ook en op Google en ook nog met andere search machines gezocht, alle resultaat nul.

ik vind het heel erg vreemd om niets te kunnen vinden. Het is geen zelfbouw. Het ziet er nog goed uit en geeft best wel mooi geluid.
Ik dacht een Greatz gekocht te hebben. Maar dit is nog leuker.
Het is een mysterie.

maartenbakker

Golden Member

Het kan best een Graetz zijn, alleen hebben ze hem niet gemaakt. Het Franse merk waar ik aan dacht, is Oceanic. Ook die hebben hem niet gemaakt.

Je moet je niet focusseren op de plaats van de knoppen, die is waarschijnlijk alleen zo in OEM-versies. Die zou je dus op die manier opzich wel kunnen vinden.

Als ik even tijd heb zoek ik ook door.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 2 januari 2019 14:03:14 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik begrijp dat het geen Graetz of Oceanic is. Ik heb de afgelopen weken een honderd merken op plaatjes bekeken. Geen enkele score. En ik vind zoeken leuk en probeer dat via zoveel mogelijk invalshoeken, echter op de inhoud zeg de binnenkant van de versterker ben ik zeer onervarenen. Ik weet dan niet hoe te zoeken.

Arco

Special Member

Qua indruk lijkt het veel op Akai apparaten uit die tijd. (die hadden ook een donkere rand om de volumeknop en de volume/speaker/headphone zitten ook altijd op die plaats...

https://www.vintageshifi.com/images/AKAI_AM_2650-7.JPG
Ik denk dat 'plaatjeszoeken' beter lukt met de bijbehorende tuner. (omdat de zenderknop niet verplaatst kan worden moet die op dezelfde plaats zitten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

De 2SA798 wordt oa. gebruikt in deze versterker uit 1978 https://www.radiomuseum.org/r/fisher_integrated_stereo_amplifier_ca_70…
Bij deze cold case is elke aanwijzing van belang :-) Ik zoek lustig verder...

pa3gws

Golden Member

Bij deze de beloofde foto van het binnenwerk van de Pioneer SA-7100
Het is niet in de beste kwaliteit maar momenteel lukt beter even niet.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Thevel

Golden Member

Op 2 januari 2019 16:21:42 schreef RAAF12:
De 2SA798 wordt oa. gebruikt in deze versterker uit 1978 https://www.radiomuseum.org/r/fisher_integrated_stereo_amplifier_ca_70…
Bij deze cold case is elke aanwijzing van belang :-) Ik zoek lustig verder...

2SA798 heb ik hier in een bakje liggen, ik heb het ooit uit een apparaat gesoldeerd.
Weet alleen niet meer welk apparaat. :?

[Bericht gewijzigd door Thevel op woensdag 2 januari 2019 16:40:04 (53%)

RAAF12

Golden Member

Oepz, dat is een hele andere dan deze

Er staat A798 en daaronder 8XG

een driepoter in de amp van @ludy

Thevel

Golden Member

Nee hoor, op deze afbeelding zijn ze duidelijk te zien.

RAAF12

Golden Member

Ah my mistake, ik dacht dat ie op de koelplaat zat....

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 2 januari 2019 18:26:08 (67%)

Arco

Special Member

Er zitten wel wat bijzondere dingen aan, bijv. de boel is ge wire-wrapped (dat zie je niet veel in audio apparatuur)
Ook de vreemde zwarte 'tweepoters' kan ik niet thuisbrengen (elco's lijken het niet). Er staat wel wat op, maar zit onder het stof.
(F401 hoort bij de zekering erboven lijkt me)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

ik denk het niet, f401 staat in het vakje waar dat component ook zit..

wire wrap was in de 70's normaal, oa sony had dat ook zo..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Cybernet printjes waren ook altijd driftig ge wirewrapt.
Wel meer zendontvangers in die tijd....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Volgens mij een Italiaans fabrikaat. het is in ieder geval een spaghetti-bak. :-)

maartenbakker

Golden Member

Dat zie je verkeerd, het is duidelijk Japanse miso :P Alleen niet in de soep maar zo uit het vuistje.

@ludy: Ik snapte dat jij snapt dat dat niet de fabrikanten zien, maar ik heb er een gewoonte van gemaakt om altijd onderscheid te maken tussen merk en fabrikant dus vandaar dat ik Oceanic op die manier presenteerde.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Op 2 januari 2019 20:01:16 schreef toeter:
Volgens mij een Italiaans fabrikaat. het is in ieder geval een spaghetti-bak. :-)

Nee,dit is overduidelijk Japans.
Schroef maar eens een Akai,Sony,Technics\Panasonic open uit de jaren 80. Allemaal wirewrap verbindingen en een goedkope PCB(wat volgens mij geen pertinax meer is)

Op 2 januari 2019 16:31:55 schreef pa3gws:
Bij deze de beloofde foto van het binnenwerk van de Pioneer SA-7100
Het is niet in de beste kwaliteit maar momenteel lukt beter even niet.

Mijn Pioneer had ook wire-wraps (als dat zo heet, draadje rond pootje gedraaid). Heeft die van jou ook zekeringen in het luidsprekercircuit? Ik heb dat ooit besloten omdat hij opeens niets meer deed, de zekeringen defect bleken en hij na vervanging weer jaren prima gespeeld heeft.

Maar dit was lang voordat ik een multimeter had, dus misschien is dit een foute aanname en was het een secundaire wikkeling zekering voor beide zijden van de voeding.

OP, zijn die dubbele zekeringen inderdaad in het luidsprekercircuit?

Mijn koelvin was trouwens een soort "U" vorm, geen vinnen. Ik meen zelfs dat ik later nog een kleinere broer in huis heb gehad die een enkelzijdige voeding had...

Een andere Pioneer die ik wel hier heb staan is zilver, wel 42cm maar (denk ik) nieuwer met blauwe fluorescerende VU meters en die heeft een vissengraat koelvin, dus helpt ons ook niet verder... Verder nog niet open geschroefd.