vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Was destijds mijn eerste "grote" transistor versterker. 
En omwille van de bereikbaarheid had ik de eindtransistoren via ±20cm lange draden verbonden met de met de achterkant waar ze in het alu-frame waren gemonteerd.
Per eindtransistor keurig de basis, collector en emitter door een isloatiesok geschoven. 
De bodem, met daarop de trafo en print, was daardoor scharnierbaar open te zetten door die lange draden, dat was handig!.
Versterken deed hij, maar met de volumeknop boven de 40% werd het een 2x 10 watt audio-oscillator
(rara hoe kan dat
)
Echt een jeugdherinnering die zomaar in een categorie ontwerfouten/blunders/miskleunen, niet zou misstaan. 
Op 1 januari 2019 23:41:44 schreef TinusTech:
Lees dit topic voor het eerst. Ik heb nog een aanvulling namelijk een scan van de door een van de posters genoemde 'meetzender' van Aurora Kontakt. Waarschijnlijk ergens in 1971 in Amsterdam meegenomen uit de winkel. Met bijbehorend waarschuwend, maar ook wel érg spannend verhaaltje uit de Telegraaf. [bijlage]
Dag Martijn,
Fantastisch. Dat is hem. Het schema heb ik als kind in ongeveer elk schoolschriftje uit die tijd nagetekend dus dat kende ik nog uit mijn hoofd. Inclusief de pinnummers van EL84 en de 402 spoel, maar het A4-tje van Aurora heb ik nooit meer terug kunnen vinden. En ik vind het fijn om te constateren dat mijn geheugen correct was over de opmerking: “hier geen antenne aansluiten”.
Dank dat je de moeite heb genomen hem na zoveel jaren nog te delen.
Ik denk dat ik hem ga inlijsten.
Groet,
André
Op 2 januari 2019 17:04:53 schreef RAAF12:
Wat ik opmerkelijk vind aan het schema is de keuzevrijheid in diverse type Ge eindtransistors en dat grote effect op de hoge tonen bandbreedte van de versterker.
oudjes hebben een Ft van 500Khz of zelfs minder.
Je kan enkel en GBS nog iets doen in de buurt van Ft. Het is lang, lang geleden, maar je kan makkelijk aantonen dat GES schakelingen al veel sneller last hebben van een terugvallende versterking, nog ver onder de Ft. (invloed is al merkbaar op Ft:20)
Het is met LF GE transistoren dus best lastig een volwaardige "hifi" versterker te bouwen.