Senseo HD7810 doet helemaal niets.

Probleem in de Senseo is dat er helemaal geen actie komt als de stekker in het stopcontact wordt gestoken. Ik heb hem open en aan de printplaat kan ik geen defecte componenten ontdekken en ik heb wel 5 volt aan de processor. Iemand een idee?

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
rob040

Golden Member

Wellicht de beruchte condensator.
Edit: Oh, je hebt wel 5V...

[Bericht gewijzigd door rob040 op donderdag 28 februari 2019 13:45:42 (31%)

Die beruchte serie condensator is uiteraard het eerste wat ik heb bekeken, prima in orde!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
LetterHenk

Golden Member

Ik zou zoiets doen:
- Reset van het apparaat.
Doormeten:
- Pomp
- Triac
- Boiler
- Clickson

Action expresses priorities LH

Dat doormeten van deze componenten heeft geen zin, want dat zijn "groot verbruikers" en gaan buiten de electronica om. Zelfs het ledje gaat niet branden.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Arco

Special Member

Volgens mij is dit het schema?:

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
LetterHenk

Golden Member

Als de Cu wel 5V heeft zou je het kristal eens kunnen controleren.
Reset geprobeerd?

Action expresses priorities LH
maartenbakker

Golden Member

Dan zou je zeggen dat de processor niet opstart. Is er een klokpuls? Doet de reset het?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Misschien toch x2.. Dat het te lang duurt om op te starten, waardoor de processor niet goed gereset word?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Resetten geeft geen resultaat en oscillator loopt.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Arco

Special Member

Elco niet defect aan de 5v? (dan krijgt je semi-gelijkspanning waar 'ie ook niet blij mee is...).   Of de pull-up weerstand aan de reset.
In alle andere gevallen lijkt me dat je een error code via de led krijgt. (of in de CPU zelf moet wat kapot zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Exact hetzelfde onlangs ook gehad. Bleek een 1 (of was het 2.2...10) megohm weerstand te zijn. Zit aan de rand van de pcb.

TonHek

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

Dat zou inderdaad weleens kunnen, dat is R7 is 1 meg. en meet 1 meg, dus helaas.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
vergeten

Golden Member

Op 28 februari 2019 14:07:31 schreef Zoef de Haas.:

Die beruchte serie condensator is uiteraard het eerste wat ik heb bekeken, prima in orde!
Groetjes Hans.

Bekijken is niet genoeg, meten is weten!
Over de Zener, C2, C3 of C9 moet je ten alle tijden ±5 volt meten. (mits de steker in de wandcontactdoos zit)
Is die 5 volt er niet, dan gaat het nooit werken.

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 28 februari 2019 17:19:44 (24%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Neem van mij aan dat dit allemaal gemeten is, meten is weten daar heb ik meer dan 40 jaar ervaring mee.
Ik vermoed toch dat de chip is gaan hemelen. Is deze ergens te bestellen of wordt dat een complete print.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Als je een foto van printje heb,wellicht dat ik nog een printje heb..

Arco

Special Member

Losse geprogrammeerde processor zul je wel niet vinden denk ik...
Donor apparaat?: https://www.marktplaats.nl/a/witgoed-en-apparatuur/koffiemachines-en-e…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als je een foto van printje heb,wellicht dat ik nog een printje heb..

Foto gaat niet lukken, mijn stuurprogramma is pleite! Wel heb ik het nummer wat op de print staat, 3003M dus kan ik hem niet plaatsen helaas.

https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&…

Tidak-Ada heeft op dit bericht een foto staan, is wel wat omslachtig, maar ik zag geen kans deze foto te (ver)plaatsen

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op vrijdag 1 maart 2019 01:20:15 (11%)

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Arco

Special Member

3003M is volgens mij week 30 uit 2003... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Dat zou kunnen natuurlijk,de eerste Senseo kwam in 2001 op de markt.
Maar dan zou dat ding 16 jaar oud zijn?
Lijkt mij sterk,zelfs als je 'm na gebruik spanningsloos maakt(om de X2 condensator te sparen) en op tijd ontkalkt.
Maar niets is onmogelijk. ;-)

Arco

Special Member

Bij deze is het 3906. Het lettertype suggereert sterk dat het een datecode is (misschien van de pcb fabriek)...

http://i48.tinypic.com/1immoi.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 1 maart 2019 02:46:43 (11%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het printje op de foto van Tidak Ada heb ik nog wel voor je liggen (datumcode 4402)
Is inderdaad van een van de eerste modellen (knijpsluiting? en met potmeter instelbare hoeveelheid koffie)

Als oorzaken van 'dood' ken ik behoudens netsnoer- en voedingscondensator problemen:
1)zenerdiode die sluiting maakt en de voedingspanning naar beneden trekt. (jij had 5V op het IC gemeten?)
2)niet functionerende aan/uit microswitch
3)printspoorbreuk bij deze switch (door mechanisch geweld/rammen op de aan/uitknop)

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Als oorzaken van 'dood' ken ik behoudens netsnoer- en voedingscondensator problemen:
1)zenerdiode die sluiting maakt en de voedingspanning naar beneden trekt. (jij had 5V op het IC gemeten?)
2)niet functionerende aan/uit microswitch
3)printspoorbreuk bij deze switch (door mechanisch geweld/rammen op de aan/uitknop)

Dat kunnen we allemaal vergeten, dat is reeds gecontroleerd, de oscillator loopt, maar de chip start niet op. Reset helpt niet. Hoe oud het apparaat is weet ik niet, maar hij ziet er nog redelijk ongebruikt uit. Is ook niet van mij, maar van mijn huiselijke hulp.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Het lek is boven! Eigenlijk heel simpel, maar dat is het altijd achteraf.
Het middelste drukcontact blijft dicht staan hoewel het wel klikt, dus sluiting in het schakelcontact. Nu nog ergens een dergelijk contact vinden, maar mogelijk heb ik dat zelf nog liggen. Aan allen die mee gedacht hebben, hartelijke dank.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 1 maart 2019 14:24:36 schreef Zoef de Haas.:
[...]

Dat kunnen we allemaal vergeten, dat is reeds gecontroleerd, de oscillator loopt, maar de chip start niet op. Reset helpt niet. Hoe oud het apparaat is weet ik niet, maar hij ziet er nog redelijk ongebruikt uit. Is ook niet van mij, maar van mijn huiselijke hulp.

Groetjes Hans.

Gelukkig was je optie 2 niet 'vergeten'! ;-)

Van iets dat stuk is leer je het meest.