JBL GTO-6000 reparatieprobleem.

Service manual: hiero: http://users.atw.hu/bazsielektron/Hang%20Auto/jbl_gto-6000_[ET].pdf

Het apparaat schijnt na enkele seconden in "protectie" te gaan.

Lees ik het schema goed, dat ie in protectie gaat als de stroom door de uitgangstorrne ruwweg boven de 6A uitkomt?

Ah! Er zit protection op twee verschillende dingen: Q25/Q27 grijpen in als er een DC op een uitgang komt te staan (mits die niet toevallig gecompenseerd wordt door een andere output die de andere kant op DC heeft).

En ieder kanaal, heeft een transistor (Q141 voor het eerste kanaal) die de gemiddelde stroom door de eindtorren meet.

Eens?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je zit denk ik op het juiste pad, ik heb in het verleden meerdere JBL versterkers gerepareerd met dit probleem, altijd problemen rond de door jou genoemde transistoren.

Zie ook deze post

[Bericht gewijzigd door Blackfin op woensdag 27 februari 2019 10:04:00 (23%)

This is the world we know best, the world of madness

Oh!

Dat had ik niet verwacht! Wat ik verwacht had is dat die betrokken zouden zijn bij het DETECTEREN van dat er wat mis is. Niet dat ze zelf het loodje zouden leggen!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Gisteren nog wat zitten meten aan het ding. Audio is niet zo "mijn ding" dus ik ben een beetje newbie....

De indruk bestaat dat het de "DC op een uitgang" circuit is dat aangrijpt. En dat het "terecht" ingrijpt en niet dat ie kapot is en daarom ingrijpt.

Voorstel: Ik saboteer de DC-op-de-uigang protectie door C108 kort te sluiten. Dan kan ik rustig meten wat er aan de hand is. Nu zijn de metingen allemaal een beetje vaag: Hij gaat iedere 3-5 seconden voor 0.5-1s aan en dan weer uit.

Die DC-op-de-uigang protectie is bedoeld om je luidsprekers heel te houden. Zolang we er geen aansluiten, zou dat goed moeten gaan. Toch?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Weet je zeker dat de vier eindtransistoren nog goed zijn?
En als ze goed zijn, weet je zeker dat de vier drivertransistoren ook nog goed zijn?

Kijk 's welk kanaal of kanalen de ellende (Vdc) veroorzaakt en haal de eindtorren eruit. Dan gaat ie niet meer in protect en kan je meten. Kan zijn dat een drivertor of een elco (100uF/16V in de feedback) defect is bij deze JBL's. Schema heb ik niet bekeken.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Het is een hele klus om de powertorren netjes van de print te krijgen om ze out-of-circuit te meten. We hebben zo goed en zo kwaad als dat ging alle torren proberen te controleren "in circuit" en die waren allemaal identiek. Dus die geloof ik wel.

Volgens mij heb ik op minstens twee kanalen een DC spanning gezien, die dan ook weer wegtrekt als ie in protect gaat. te snel om te beslissden dat het een overgangsverschijnsel is of dat ie daarop hoort te trippen. Ik ga C108 kortsluiten en rustig meten welk kanaal het is.

[edit] Wacht! Mogelijk waren we toen aan het meten met de verkeerde GROUND. Het schema heeft twee verschillende "grounds". D'r zit een galvanische scheiding in de voeding, maar dan toch weer NET niet. De audiokant kan zomaar het "protection" signaal laag trekken aan de voedingskant die op een andere ground gebouwd is. Ik vermoed dat er ergens een redelijk gedefinieerde relatie is tussen de twee grounds, maar ik heb nog niet gevonden waar dat gebeurt.

Op 2 maart 2019 23:03:37 schreef ohm pi:
Weet je zeker dat de vier eindtransistoren nog goed zijn?

Vier? Minstens twaalf. Het is een 6-kanaals versterker. Oh!!!... Zou die 6 in 6000 het aantal kanalen zijn, dus dat de GTO-2000 gewoon de 2-kanaals versie is?

Edit: Holy shit! wat is die technische handleiding slecht! Pinout van de FQP50N06 staat duidelijk aangegeven in het datasheet. Alsof ik dat niet zou weten. Maar dus fout. Pinout van YG225D2 is fout.

Maar goed. Technische handleiding van de GTO2000 gevonden en dat schema vertoont veel gelijkenissen met de GTO6000. Het schema is <voeding> <2 kanalen> *<2kanalen> *<2kanalen> <led display ding> waarbij de *<2kanalen> ontbreken voor de '2000. En ik kan dus "blind" zonder het schema te bekijken in de GTO2000 het protectie circuit vinden. C108, Q25, Q27.

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 3 maart 2019 09:28:19 (38%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Persoonlijk heb ik de eindtransitoren er zo uit gesoldeerd, pompje en litze en uitkijken dat de print eilandjes niet de print verlaten ;-) Maar als ze alle goed meten hoeft het natuurlijk niet. Protectie losnemen kan ook en dan uiteraard zonder belasting aangesloten hier en daar gaan meten met een sinus van 50Hz ingestuurd.
Massa bij de massa van de voeding van de opamps nemen, niet de massa van de voedingsaansluiting. En de GTO6000 is toch echt een 6 kanaler :-)

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Ja, De GTO6000 is een zeskanaal ding. De GTO2000 is identiek. Die laat op de voedingspagina de voeding voor VCC/VEE 3-en-4 weg (*), en de versterker kanalen 3-4 en 5-6. Gewoon een gereduceerde versie.

Ze hebben ook een goede poging gedaan om het makkelijk te maken voor de mensen die de GTO2000 kennen. De onderdelen speciaal voor kanaal 1 zijn genummerd in de 100-199 range. Kanaal 2 zijn genummerd met een 2 ipv een 1 maar verder hetzelfde. Dus als je weet wat Q154 in de GTO2000 doet, dan weet je ook wat Q554 in de GTO6000 doet.

De koppeling van de grounds is R36, 10k op de voedingspagina.

Aangezien de impedantie van de "protection ingang" van het voedingsdeel iets van 10k is (R32,R33) zal er ook een vergelijkbare spanning over R36 vallen.

(*) Foutje in het schema: VCC/VEE3 worden nergens gebruikt. Zelf nadenken: Ik denk dat kanaal 5/6 uit VCC/VEE3 gevoed worden.
(**) Foutje in het schema: De +/- 15V op de blz van kanaal 5/6 zal niet vastzitten aan de +/- 15V van de blz van kanaal 1/2 en 2/3. Hoe ze dit ding hebben kunnen layouten snap ik niet als ze dit soort fouten in het schema hebben zitten.....

[Bericht gewijzigd door rew op zondag 3 maart 2019 11:22:44 (12%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
EricP

mét CE

Het zal wel de bekende open deur zijn, maar... heb je op alle kanalen de juiste voedingsspanningen? Als daar iets niet klopt, dan is het niet zo heel moeilijk om DC op de uitgang te krijgen...

Laat hem lekker in protectie gaan en soldeer over Q3 (A1268GR, protectietransistor) een weerstand (of passende gloeilamp) van bijv 10 Ω. Of zeg ik nu iets heel geks? Geen luidsprekers aansluiten.
Doe ook maar een beveiligingsdiode tussen de basis en emittor van Q3 (als je de transistor overbrugt)

Beveiliging grijpt in op IC. Ik moet beter schema lezen.

Misschien de spoelen L4 en L5 (Vcc1 en Vee1) tijdelijk vervangen door stroombegrenzingsweerstanden en dan de protectie uitschakelen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 3 maart 2019 12:45:43 (16%)

Hoe gedetailleerder je naar de documentatie kijkt, hoe slechter die is. Mijn aanname dat bijvoorbeeld de pinout plaatjes wel fout konden zijn maar dat het schema wel zal kloppen omdat ze dat gebruikt hebben voor de layout is niet juist.

Ik heb C108 kortgesloten met een stroommeter. Er gaat -20 µA lopen. Er komt -1.2VDC op de kanaal5 output. 1.2V/56k = 20µA. Klopt!

R571, de feedback weerstand van kanaal 5 heeft geen R-nummer in het schema. Hij staat parallel aan C571. De documentatie zegt 31.4k, in werkelijkheid zit er 31.5k in.

De eindtrap versterkt dus R571/R572 = 31.5k/820 = 38x.

We meten op de ingang precies -0.03V: dat kan doorgaan voor 1.2V/38. Niets raars. Alleen dus raar dat er die -0.03V op de ingang van de eindtrap staat. (wat mij betreft begint de eindtrap bij C530.)

Toen we zo ver waren kwamen we er achter dat de eigenaar van de versterker die probeert te helpen door aanwijzingen als: "meet nu de spanning op C530" uit te voeren een infra rood kamera in z'n telefoon heeft zitten.

Die wees uit dat Q631, juist in kanaal 6 erg heet werd. Hij wordt rond de 100 graden, dus dat kan ie overleven, maar de hamvraag is dus of ie zelf stuk is of dat een component in de buurt stuk is die als tweede effect heeft dat Q631 heet wordt.

Andere fout in het schema die we gevonden en gechecked hebben: Kanaal 5 en 6 worden inderdaad uit VCC/VEE3 gevoed.

Dusss... Huidige problemen: Waarom is Q631 zo heet, waar komt de DC op kanaal 5 vandaan?

@ericP: Goede suggestie. Zijn we tot nu toe vergeten.

We hebben de boel op een labvoeding aangesloten om te kunnen meten. De labvoeding staat op 2A currentlimit en met de DC protectie gesaboteerd, blijft ie redelijk lang werken. Maar dan toch na enige tijd schiet ie ineens in 2A stroombegrenzing en zakt de spanning naar 6 of 8V. (soms 6, soms 8). En even later gaat ie weer "normaal" doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Mja verder toch redelijk recht-toe-recht-aan klasse ab versterker.
Gewoon 5/6 gaan vergelijken met de goede kanalen.
Heb wel 's de elco van 100uF/16V (C652 in ch6) in de fb-loop stuk gehad, of de differentiaaltrappen die de boel scheef trokken, lekkende transistor. Doet koud/warm maken nog wat leuks..?

Verder kan je die 56k (R563 / R663) nog lichten om de protectie per kanaal te omzijlen zo te zien.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Ja, de eigenaar kwam ook met dat soort suggesties: gewoon kanaal 5/6 afschakelen (dat is erg simpel: dan zet ik gewoon de voeding VCC/VEE-3/4 uit. (er staat een fout in het schema dat impliceert dat kanaal 5/6 op VCC/VEE 1 draait)).

Toch denk ik dat het wat simpels is en dat ik het met wat tijd en volharding moet kunnen vinden. Wat ik wel zie is dat deze ontwerpers elcos inzetten waar wisselspanning staat. Niet ideaal zou ik zeggen....

Ok. Volgende keer de feun er op.

Ehh. Vraagje. Wat voor storing zie je op zo'n condensator? Omdat ik tot nu toe gewoon DC aan het meten ben, zou dat ding "open" moeten zijn. Een te lage capaciteit zou ik dus niet merken, toch?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik bedoelde met losnemen van de 2 weerstanden etc. alleen voor diagnose doeleinden uiteraard, niet definitief.
Ik repareer meerdere versterkers per week en ik onthou echt niet alles (helaas...). Dus wat het preciese effect was van de defecte elco..?
Maar je kan eindeloos filosoferen over hoe en wat, meestal kan je sneller meter en scoop ter hand nemen en alles vergelijken met een goed werkend kanaal. Zoveel zit er niet in.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 4 maart 2019 09:47:34 schreef rew:
De eindtrap versterkt dus R571/R572 = 31.5k/820 = 38x.

Dit klopt niet. De wisselspanningversterking is 38x. We hebben 'last' van condensator C552. Daardoor is de gelijkspanningsversterking oneindig moet natuurlijk 1x zijn. Zie opmerking van @Rontronix hieronder.
De uitgangsspanning is daarom dus ook -0.03V

Dusss... Huidige problemen: Waarom is Q631 zo heet, waar komt de DC op kanaal 5 vandaan?.

Q631 kan ik niet vinden.

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja ik zal wel q613 bedoelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 4 maart 2019 23:16:45 schreef ohm pi:
[...]Dit klopt niet. De wisselspanningversterking is 38x. We hebben 'last' van condensator C552. Daardoor is de gelijkspanningsversterking oneindig. De uitgangsspanning is daarom dus ook -0.03V
[...]

En dat klopt ook niet. Door de aanwezigheid van C552 is de gelijkspanningsversterking 1x, niet oneindig!.

Groeten, Ron.

Dusss.... Voor kanaal vijf zijn we het er over eens dat de "feedback node" -1.2V DC zou moeten zijn terwijl ik -0.03 op de + input heb gemeten.

Ah! Wacht! Als C552 fail-to-short heeft gedaan, dan is de DC versterking WEL bijna 40. Toch?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 maart 2019 07:55:37 schreef Rontronix:
[...]

En dat klopt ook niet. Door de aanwezigheid van C552 is de gelijkspanningsversterking 1x, niet oneindig!.

Groeten, Ron.

Dom van mij. Natuurlijk moet het 1x zijn.
En inderdaad, als C552 kortsluiting maakt, dan is de DC-versterking ca 40x. de uitgangsspanning zou dan op ca -1.2V komen.

De eindtrap versterkt dus R571/R572 = 31.5k/820 = 38x.

Heel precies (R751+R752)/R572 = 32.3k/820 = 39x, maar voor een goed beeld voldoet jouw formule. Zeker als R571 veel groter is dan R572.

Voor kanaal 5 zou je condensator C552 en/of weerstand R572 kunnen losnemen. Dan moet de uitgangsspanning goed zijn, dus in dit geval ca -0.03V. Klopt dit, dan wordt het tijd voor een verse C552.

Voor wat betreft kanaal 6:
In rust zou Q613 even warm moeten zijn als Q623. Onder normaal bedrijf loopt door Q613 en Q623 dezelfde stroom en de spanningen over deze transistoren zijn gelijk.
Het zou kunnen zijn dat door een defect de spanning over Q613 (Vcc3/4) veel hoger is dan de spanning over Q623 (Vee3/4). Of de stroom door Q613 is veel groter dan de stroom door Q623. Dit laatste kan eigenlijk alleen als in de eindtrap één of meer van de transistoren Q614, Q615, Q624 en Q625 defect zijn.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 5 maart 2019 14:18:13 (24%)

Op 5 maart 2019 13:41:50 schreef ohm pi:
Voor kanaal 5 zou je condensator C552 en/of weerstand R572 kunnen losnemen. Dan moet de uitgangsspanning goed zijn, dus in dit geval ca -0.03V. Klopt dit, dan wordt het tijd voor een verse C552.

De torren zitten allemaal aan de lompe ge-extrudeerde behuizing geschroefd. En die moeten allemaal los voordat je onderdelen uit kan solderen. Klusje voor de eigenaar. Ik denk dat het er toch van gaat komen... :-)

Ja, die 1+ R1/R2 weet ik wel. Die 0.03V was gemeten met die 3 op de laatste digit van de multimeter. Ik denk dat het m'n blauwe was, die had dan in de "mV" range gezet moeten worden.... Dus 38 of 39 doet er echt niet toe. In-circuit kunnen we nog proberen of C552 piept...

Ja, jij kijkt zinnig naar het schema voor het Kanaal 6 probleem. Goed zo. Thanks!

Het zou kunnen zijn dat door een defect de spanning over Q613 (Vcc3/4) v

Over Q613 en Q623 en de spanning daarover, had ik beredeneerd dat die samen zo goed als de hele VCC3-VEE3 spanning opnemen. Q630 stabiliseert volgens mij op 0.6/2.7 * (2.7+3.9) toch?

Ik las eerst VCC3 gedeeld door 4. Of bedoel je VCC3 of VCC4? De even VCC/VEE spanningen worden alleen gebruikt voor de +/- 15V voor de ingangstrap van de powerstage.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 5 maart 2019 22:37:52 (20%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 5 maart 2019 21:45:45 schreef rew:
In-circuit kunnen we nog proberen of C552 piept...

Als het gemakkelijk kan gewoon eruithalen

Over Q613 en Q623 en de spanning daarover, had ik beredeneerd dat die samen zo goed als de hele VCC3-VEE3 spanning opnemen. Q630 stabiliseert volgens mij op 0.6/2.7 * (2.7+3.9) toch?

Dat klopt en hiermee wordt de ruststroom van de eindtorren vastgelegd.

Ik las eerst VCC3 gedeeld door 4. Of bedoel je VCC3 of VCC4? De even VCC/VEE spanningen worden alleen gebruikt voor de +/- 15V voor de ingangstrap van de powerstage.

In het schema zitten foutjes en daardoor raak ik in de war. Het moet dus VCC3 zijn.

Kan je R651 en R652 eenvoudig (aan één kant) losnemen? Zo ja, dan verhoog je die weerstanden tijdelijk naar 100 Ω (of 47Ω). Dan lopen er door de eindtrap niet van die idioot hoge stromen bij een fout. Q613 kan dan volgens mij niet meer gevaarlijk warm worden behalve als Q630 stuk is. De spanning over Q630 moet ca 1.45 V zijn.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 5 maart 2019 23:08:12 (19%)

Op 5 maart 2019 22:53:03 schreef ohm pi:
De spanning over Q630 moet ca 1.45 V zijn.

Als dat niet zo is, dan is het volgens mij hartstikke zeker dat Q614 en Q624 heet worden. Omdat die niet heet worden, zal dat wel kloppen. Toch nameten. :-)

Dat klopt en hiermee wordt de ruststroom van de eindtorren vastgelegd.

Volgens mij is het de ruststroom door de driver-torren: Q614 & Q624 en dus niet die van de echte eindtorren.

De stroom zal dan dus iets van .25V / 150 Ohm = 1.5mA zijn. Best weinig, naar mijn idee, maar ik heb geen verstand van dit soort dingen. Met zo weinig spanning over R650 staan de eindtorren dus gewoon echt uit als ze niet gebruikt worden. Eens?

Op 5 maart 2019 22:53:03 schreef ohm pi:
[...]Als het gemakkelijk kan gewoon eruithalen

De eerste "er uit halen" is het meeste werk: Dan moeten de 10 mosfets en 12 eindtorren los van de koelribben/behuizing. Pas dan kan je bij de soldeerzijde van de print.

En in die situatie wordt het gevaarlijker om te experimenteren omdat je zomaar eindtorren kan opblazen als ze zeg even 5W moeten stoken. Op de koelplaat kunenn ze daartegen, zonder koeling niet.

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 6 maart 2019 08:42:50 (26%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/