Velleman is dus perfect?. Hoeveel watt beveelt uw aan ik soldeer ook wel eens IC chips maar ook gewone componenten.
Voor perfect kom je op een heel wat hogere prijsklasse uit. Die beginnen rond de +150 euro, dit even voor de juiste verhoudingen. Van bv 40 euro naar 80 euro is een forse sprong in % maar in kwaliteit is het van frut naar matig
De Velleman is maar 48W, dat is weinig en een 0,8mm punt is waarschijnlijk een potloodpunt en dat is ongeschikt voor het meeste werk. Dat die er bij zit is geen positief punt.
Maar het ligt helemaal aan je eisen en gebruik. Als je 1x per maand wat soldeert slijt het heeeeeeel wat minder dan wanneer je het iedere dag gebruikt. Voor die eerste gebruiker voldoet bijna alles, de tweede mag blij zijn als een budget station het een jaar uithoudt.
Merken als Velleman zijn geen producent, ze laten iets opnieuw labelen. Maar soms wordt er ook wat op uiterlijk, kwaliteit en performance gebied gedaan. (beter of slechter) De basis is meestal een of ander Chinees station. Wat nu goed is kan volgend jaar heel anders zijn.
Goedkope stations kunnen gevaarlijk zijn. Dat risico zal bij Velleman een stuk kleiner zijn.
Wat slijt zijn vooral de punten dus wel zo handig als ze die verkopen.
Wat daarnaast van belang is, is de warmte overdracht, tempregeling en vermogen.
50W is voor een goed station meer dan genoeg voor wat aan dubbelzijdige printplaten solderen. 80W is meestal geschikt voor alles. Maar alleen bij een goede regeling en goede warmte overdracht van punt naar heater.
Meer vermogen kan handig zijn bij het zware werk. Als je de bout punt op het pcb duwt wordt hij afgekoeld, hoe meer vermogen en hoe beter de temperatuur regeling is, de beter het soldeert. Mijn 60W Pace krijgt alles gesoldeerd.
Maar een 200W station met een waardeloze warmte overdracht (door slecht ontwerp of materialen) en/of een waardeloze regeling (waardoor het station niet weet dat de punt te ver afkoelt) kan slechter werken dan een 50W goed station. Meer vermogen betekent niet zozeer meer hitte maar het station heeft veel minder moeite die temperatuur constant en vast te houden tijdens gebruik.
Ik soldeer af en toe voor iemand wel eens iets wat hun station niet aan kan, die zijn meestal redelijk verbaasd als mijn station daar met een gewone punt niet eens een beetje moeite mee heeft (voor echt heavy werk heb ik een brede beitelpunt maar die heb ik nog nooit nodig gehad).
Als je huidige station een of ander el-cheapo merk is en goed functioneerde dan zal de Velleman waarschijnlijk ook voldoen.
De instap modellen van Ersa en Weller.
https://www.eleshop.nl/weller-we1010-digitaal-soldeerstation.html
https://www.eleshop.nl/ersa-i-con-pico-soldeerstation.html