op zoek naar nieuw soldeerstation

Maar dat kracht zetten is mijns inziens wel datgene waar je bout van stuk kan gaan. Met een goede warmte overdracht hoef je ook helemaal geen kracht te zetten, je soldeerbout is geen breekijzer. Overigens, Vind ik de constructie van de JBC bouten zeer solide, als je zoveel kracht zou willen zetten om die daarmee om zeep te helpen, vraag ik me toch af wat je er mee doet :).
Een klein beetje tin toevoegen aan een oude soldering kan vaak helpen om de boel weer los te maken. dan hoef je dus niet hard te duwen. Je gaat automatisch harder duwen als je het gevoel hebt dat je tin niet vloeien wil, of niet snel genoeg. terwijl dat voor je bout helemaal niet zo gezond is.

Vaak zitten de pootjes van thru hole componenten iets omgebogen.

This is the world we know best, the world of madness
chuckie

Honourable Member

Ik heb 4 verschillende stations,
Een Antex, die ik veel op de bench gebruik (al een kleine 150 Eurokaarten mee gesoldeerd met nog steds de zelfde punt.
Een PACE 2000 workstation met voetpedaal (gebruik ik eigenlijk alleen de desoldeer bouten van)
Een oude JCB die ik een paar jaar geleden nieuw in de doos kocht uit oude voorraad.(gebruik ik voor loodvrije verbindingen en als iets echt niet los wil, zeer robuust)
Een Velleman station die ik al 18 jaar heb , ook nog steeds met dezelfde punt, voor onderweg, wordt bijna wekelijks gebruikt en is niet stuk te krijgen)

Het komt er uiteindelijk op neer dat het belangrijk is hoe je de punt behandeld, ik kom geregeld bij verschillende TD afdelingen waar ze meestal Weller hebben, waar de punt zo goed als van verdwenen is.
Als ik ze dan met de Velleman laat solderen zijn ze altijd prettig verrast en de eerste die met een schuurpapiertje in de buurt van de punt komt grijp ik meteen in zijn nekvel...

Ervaring is de naam voor de som der fouten die we gemaakt hebben--Oscar Wilde
maartenbakker

Golden Member

Op 6 maart 2019 09:37:47 schreef Blackfin:
[...]

Ik vind de prijs nogal meevallen, het is professioneel gereedschap en dat moet dag en nacht aan kunnen staan, jaar in jaar uit.
Professioneel gereedschap heeft vaak de eigenschap om ook nog eens acceptabele tot goede functionele eigenschappen te hebben en daarom is het gewild door de hobbyist. De rode soldeerbouten die jij noemt zijn soldeerbouten voor wie eens incidenteel een soldeerverbinding wil maken, de temperatuur is ook niet geregeld. Feitelijk zijn die door hen eigenschappen ongeschikt voor serieuze elektronica activiteiten.

Precies, ongeschikt (ontbrekende temperatuurregeling vind ik trouwens niet zo'n probleem, de temperatuur opzich was goed voor loodhoudend) en 3 keer zo duur als een willekeurige andere minder ongeschikte bout. De prijs/kwaliteitverhouding van professionele bouten ligt soms inderdaad dichter bij marktconform, maar dat hangt heel erg af van het type, van waar je het mee vergelijkt, en van wat je precies verstaat onder kwaliteit.

Plus dat niet alle Wellers geschikt zijn om dag en nacht aan te staan; daar heb je minstens een primaire zekering voor nodig....... Nadat ik mijn twee rode Wellers met ernstige ontwerpfouten (netsnoer en puntschroef) versleten had, wist ik zeker dat er in duurdere Wellers ook zo nu en dan slordige ontwerpfouten zouden opduiken. Onvermijdelijk.

Nou heb ik me daarna verre van het merk gehouden omdat er zoveel andere goede zijn waar ik nul slechte ervaringen mee heb, dus de fout die door Dave Jones werd ontdekt was de eerste waar ik van hoorde. Er zullen er vast meer zijn, vandaar "tweedehands en alleen bewezen modellen". De ook wel bekende 'hangende magnastatschakelaar' zie ik daarbij door de vingers want dat is soort van slijtage en meestal wel te repareren zonder tweede hypotheek te moeten nemen.

Ook heb je bij het overwegen van de aanschaf van een Weller nog de Rifa-gunfactor: een bedrijf dat willens en wetens rommel uitbrengt, verdient geen klandizie aan hun betere producten.

Zelfs als die reactie overdreven is: er zijn zoveel andere merken om uit te kiezen, en er is een heel semi-professioneel marktsegment met 90% van de functionaliteit voor een fractie van de prijs.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Solderen... mijn ideetjes hierover.
Denk je vooral de vraag moet stellen wat je vooral soldeert.
Enkel solderen van bv dubbelzijdige DIY projecten met loodsoldeer?

Of doe je ook herstellingen?
Dan krijg je sowieso met loodvrij te maken al is het enkel bij lossolderen of aantippen om soldeerverbindingen te herstellen.

Merk ook dat er een paar keer hoge temps vermeld zijn "als t niet gaat"...
Met mijn JBC kom ik op loodvrije printen, multilayers, pc, ps3, ps4, macbook, reballen, cleanen van bga pads op pcbs etc zelden boven 325c.
Dat is dan om vooral loodvrij te verwijderen.
Wat hier heel belangrijk is is recovery time, wat betekent vermogen ipv temperatuur en een soldeerpunt geschikt voor de job.
Temp moet zo snel mogelijk bijgeregeld. Als je bv BGA padjes op een multilayer met veel koper reinigt en je temperatuur zakt geregeld te laag ruk je gegarandaart soldeereilandjes los.

Voor loodvrij wordt 70 watt als een minimun genomen en cartridge types vanwege de snellere recovery. Zoals Hakko FX-951 (NIET de 888), JBC, Pace ADS200, KSGER (Hakko T12 clone)etc.

Ander belangrijk punt zijn de tips. Genoeg keuze voor verschillende jobs? Als ik tijdens solderen merk dat het ies minder vlot gaat zal ik heel misschien de temp iets hoger zetten.
Meestal echter wissel ik gelijk naar een iets meer geschikte tip, zeker als na verhogen van de temp nog niet vlot gaat.

(Te) Hoge temp gaat heel even goed, dan oxidatie, verbranden flux, punt wordt vuil, aanslag... Dus weer paar graden hoger en je kan misschien weer een paar punten solderen tot ie weer...
Hoe lager de temp, hoe langer je punten meegaan.

Nooit droogvegen voor je soldeerbout in de houder zet. Integendeel, net even wat soldeer toevoegen, dit belet oxideren van de punt..
Terug solderen? Bout opnemen, soldeer afvegen en klaar om weer soldeer te laten vloeien.

Had vroeger een Weller, toen kwam loodvrij, was niet meer te doen. Een iets nieuwer model van een kennis geprobeerd, zelfde probleem.
Toen een x-tronic ofzoiets, ook met korte puten en geschikt voor loodvrij was ook niet ideaal.
Dan maar even doorgebeten en een JBC AD2950 aangeschaft welke ik nog steeds gebruik, denk al 13-15 jaar.

Wat denk je voor dat geld te kunnen krijgen?
Een Weller is wat duurzamer, daar heb je jaren plezier van.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 4 maart 2019 14:46:06 schreef marc1200:
Hallo,
ik ben opzoek naar een nieuw soldeerstation nadat de oude zorgt voor aardlek problemen. Nu weet ik niet wat goeie zijn. wat zegt het aantal wattage van een soldeerbout eigenlijk? hij mag wat ij betreft wel meer kosten dan de oude zodat ik er lang mee vooruit kan. ik wil de soldeerbout gebruiken op verschillende printplaten oude en nieuwe. ik dacht deze:

https://www.megekko.nl/product/0/1709267/Temperatuurgestuurd-Soldeerst…
https://www.conrad.com/p/soldering-station-digital-100-w-toolcraft-st-…

hebben jullie meer suggesties?

Snap je niet hoor. Eerst zeg je:
"hij mag wat mij betreft wel meer kosten dan de oude zodat ik er lang mee vooruit kan."
Dan geef je 2 links naar soldeerstations van respectievelijk € 66,95 en € 140.00.
En dan wil je weer slechts € 29,95 uitgeven?

Lees je wel de commentaren? WATT is belangijker dan temperatuur.
Wat verwacht je eigenlijk van een soldeerstation? Wat wil je ermee (kunnen) solderen?

Wil je iets goedkoper maar toch wat power heeft:
https://www.aliexpress.com/store/1486111?spm=2114.10010108.0.0.93e57b3…
Beter dan de meeste instapmodellen van Weller.
De TS100 gebruikt dezelfde controller als hiervoor gelinkte KSGER T12, prestaties zijn gelijk, maar die is mi enkel geschikt als je echt protability wil.
Gaf die TS100 link omdat het een direct vergelijk met Weller is voor eenzelfde presterende bout als KSGER T12.
Zou sowieso voor KSGER gaan.

maartenbakker

Golden Member

Op 6 maart 2019 22:06:14 schreef marc1200:
en zou ik zoiets als dit kunnen doen?:
https://www.soldeerbout-shop.nl/soldeerstations/573-fsh-ls58-set2-58wa…

een digitaal display hoef ik niet.

Dat is een budgetmodelletje voor als je eens in het jaar twee draadjes aanelkaar soldeert. Een beetje zoiets als een rode Weller. Hij is zelfs rood...

Ik denk niet dat je minder dan 50 euro nieuw moet willen uitgeven aan een soldeerstation.

Misschien heb je het al ergens vermeld, maar hoe vaak en wat voor dingen soldeer je?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

1,5 uur per week gemiddeld. Vooral voor through hole onderdelen solderen en desolderen en soms een keer een smd chip met leads

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 4 maart 2019 17:36:47 schreef marc1200:
http://www.conrad.nl/p/digitaal-soldeerstation-40-w-150-tot-450-c-well…
is dit een goede?

of deze
https://www.conrad.nl/p/digitaal-soldeerstation-48-w-150-tot-450-c-vel…

is het beter om 40 watt te hebben of 48 watt?

Digitaal is blitz en kost onnodig. Analoog instelbaar is meer dan voldoende. De temperatuur komt echt niet op 1°C nauwkeurig. Mocht ik vandaag een nieuwe kopen werd het deze.

Wat is duur? >30 jaar geleden een WECP-20 met LR-21 bout gekocht. Kostte toen 150€. Werkt vandaag nog net zo goed als op dag 1. 0.8mm beitelpuntje en daar kan je 90% van de werken mee uitvoeren.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Oops.. wou in vorige post filmpje posten "TS100: The open source Weller-Killer for under 50 bucks"
https://www.youtube.com/watch?v=HgrB5P-rDLw

Hierin wordt de TS100 met Welller vergeleken.
Zou dan wel voor KSGER T12 gaan, gebruikt dezelfde controller en heeft iets betere prestaties, gebruikt standaaard T12 tips, iets soepeler kabel etc.
Veel keuze in tips, beter versies soldeer handvat te krijgen...
(TS100 gebruikt custom tips, kabel dikker, stugger, minder stevig etc..)

KSGER T12 soldeert beter dan Weller en goedkoper...

Op 6 maart 2019 12:27:53 schreef maartenbakker:

Ook heb je bij het overwegen van de aanschaf van een Weller nog de Rifa-gunfactor: een bedrijf dat willens en wetens rommel uitbrengt, verdient geen klandizie aan hun betere producten.

Ik zou die rode soldeerbouten geen rommel willen noemen, ze zijn gewoon niet bedoelt voor intensief gebruik. Wil je af en toe eens een draadje vast solderen? Dan is zo'n boutje wel aardig maar als dat ding vaak en lang aan moet staan dan is het zonde van je geld. Zit ook geen geschikte houder bij om het veilig af te leggen.

JBC maakt ook een soortgelijk model de 30ST, de punt kan hier makkelijk worden vervangen, fijn boutje dat ik zeker prefereer boven een Weller SP25N Maar kijk dan ook even naar het verschil de Weller kost slechts de helft van de JBC bout!

Dus maken ze willens en wetens rotzooi of wil de koper gewoon niet meer geld uitgeven aan een betere bout? Fabrikanten spelen in op de vraag en die Weller boutjes zijn vrijwel overal te koop, voor de JBC bout moet je al naar een zakelijke toeleverancier toe. Kortom, de rode soldeerbouten zijn consumentenproducten, de JBC bout is een professioneel inzetbaar product.

This is the world we know best, the world of madness

Dus iedereen is van mening dat stations zoals Weller ws81 heel lang meegaan en goed werken?

Dan koop ik de Weller ws81

Op 7 maart 2019 18:40:03 schreef marc1200:
Dus iedereen is van mening dat stations zoals Weller ws81 heel lang meegaan en goed werken?

Nee, sommigen hebben die mening. Dacht dit vroeger ook. Zou nu nooit meer Weller kopen.
Lang meegan wel.
Goed werken... er zijn beter werkende, sommige voor minder geld.

Zie net die Weller WDS81voor 285 euro?
Denk dan Pace ADS200 een betere keus is.
https://www.eevblog.com/forum/manufacture/newest-pace-ads200-productio…

(Lees vooral commentaren tussen de regels over ook andere stations)

Weten ondertussen nog steeds niet waar je 'm voor gebruikt?

Mijn tevredenheid met Weller betreft de TCP bout alleen, en wel het model uit de 70's. Dit, in combinatie met eigen trafo, metalen kastje en beter stekkermateriaal gaat al heel lang mee.

Voor hobby gebruik is dat nog steeds goed bruikbaar. Onderdelen blijven goed verkrijgbaar en soldeerresultaat is prima (loodhoudend soldeer). Leuk voor algemeen gebruik met wat beperking.

Zou ik weer Weller kopen?
Er zijn niet zoveel merken met ruime keus goede kwaliteit tips die ook nog langere tijd leverbaar blijven. Maar er is meer keus nu. En tweede hands is ook een optie.

Ik zou voor hobby toepassing naast Weller ook kijken bij Ersa.

maartenbakker

Golden Member

Op 7 maart 2019 17:33:12 schreef Blackfin:
[...]

Ik zou die rode soldeerbouten geen rommel willen noemen, ze zijn gewoon niet bedoelt voor intensief gebruik. Wil je af en toe eens een draadje vast solderen? Dan is zo'n boutje wel aardig maar als dat ding vaak en lang aan moet staan dan is het zonde van je geld. Zit ook geen geschikte houder bij om het veilig af te leggen.

JBC maakt ook een soortgelijk model de 30ST, de punt kan hier makkelijk worden vervangen, fijn boutje dat ik zeker prefereer boven een Weller SP25N Maar kijk dan ook even naar het verschil de Weller kost slechts de helft van de JBC bout!

Dus maken ze willens en wetens rotzooi of wil de koper gewoon niet meer geld uitgeven aan een betere bout? Fabrikanten spelen in op de vraag en die Weller boutjes zijn vrijwel overal te koop, voor de JBC bout moet je al naar een zakelijke toeleverancier toe. Kortom, de rode soldeerbouten zijn consumentenproducten, de JBC bout is een professioneel inzetbaar product.

Ze maken willens en wetens rotzooi, want voor de helft of minder heb je een veel betere budgetbout. Dan neem je als merkfabrikant bewust het risico dat je ook maar iets van verwachtingen schept over de kwaliteit van je product. De ontwerpfouten waar ik het meeste last van had, waren bovendien gewoon dat: ontwerpfouten. Een punt en een netsnoer moet je gewoon kunnen vervangen. De punt duurzaam vervangbaar maken kost een schroefje van 0,3 cent inplaats van eentje van 0,2 cent. Het netsnoer vervangbaar maken is misschien wat meer tricky.

En het probleem is ook: ontwerpfouten druppelen door naar duurdere modellen. Een niet afgezekerde trafo is gewoon dom.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Ik zweer bij mijn Weller, maar zou een jbc ook overwegen
Maar mijne was 2e hands al duur...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik heb al een tijdje een JBC, type BT-2BWA. Ik kan er enkel positief over zijn, heel aangenaam om mee te werken. Zijn prijs zeker waard!

Weller is geen rotzooi. Ook merkspul wordt op prijs gemaakt. Weglaten van een vervangbare zekering is discutabel.

Met Dave's rants heb ik het een beetje gehad sinds hij een verwarmingspaneel afkraakt door het als convectie verwarming te diskwalificeren. Het was een stralingspaneeltje...

Zal niet zeggen Weller rotzooi is. Maar wel dat er betere keuzes zijn.
Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je vooral doet.
Voor mij was tipkeuze en snelle recovery belangrijk.
Iets wat ik bij Weller niet vond.
Vandaar ik toen voor JBC heb gekozen en nog steeds geen spijt van, integendeel, kan het enkel aanraden.

Als je nog nooit met een cartridge tip systeem gesoldeerd hebt weet je ook niet beter. Voor 2 of 4 zijdige layers met lood zal het niet veel uitmaken.

Als je echter loodverij multilayers met veel kopervlakken moet solderen... Als je dan een Hakko FX-951 (T12), JBC, Pace ADS200 of zelfs zo'n Chinese T12 clone, allemaal cartrige station,gebruikt merk je toch een verschil hoor.
Veel sneller opwarmen, veel snellere reactie/recovery tijd, meer tip keuze

.

[Bericht gewijzigd door markce op donderdag 7 maart 2019 21:16:45 (99%)

TS zoekt een hobby station (1.5u/wk)... Voor (semi-) professioneel gebruik zou ik zeker JBC overwegen. Demo filmpje op youtube was al overtuigend.

Wat ik afraad is een echt goedkope bout van een groot merk. Die maken zoveel kosten voor overhead dat de prijs niet concurrerend is met een China variant.

Als je garantie en voorselectie op je China-boutje wilt, koop je Toolcraft, Basetech, Velleman, oid.

maartenbakker

Golden Member

Op 7 maart 2019 18:40:03 schreef marc1200:
Dus iedereen is van mening dat stations zoals Weller ws81 heel lang meegaan en goed werken?

Dan koop ik de Weller ws81

Waarschijnlijk goed geschikt, maar of het in jouw situatie de beste keus is? 80W is een mooi ruim vermogen en de vermogensoverdracht zal zeker 'goed genoeg' zijn. Nooit zo goed als van een goede cartridgepunt, wat ik als enige rendabele upgradepad zie vanaf mijn 70 euro Hong-Kongstation waar ik al jaren mee soldeer, maar dat is een individuele keus (ik denk de verstandigste maar niet iedereen heeft hetzelfde idee of ervaring).

1,5 uur per week is in elk geval wel substantieel gebruik dus je zit al minstens in het prijssegment boven 50 euro. 1,5 uur per week is echter ook weer niet zoveel dat je echt baat hebt bij een station dat jaaar-in-jaar-uit dagelijks urenlang achterelkaar aan moet kunnen staan en bijna 300 euro kost, dus heb je ook een heel groot semi-professioneel of pro-hobby segment van Chinese merken dat in aanmerking komt en dat voor dat gebruik net zo geschikt zal zijn. Je zit dan waarschijnlijk in het segment van 100 tot 200 euro.

Ga je voor de WS81, tweedehands kan dat alsnog aantrekkelijk zijn, controleer voor de zekerheid of er primair een zekering inzit. Op de plaatjes die ik kan vinden, zit er wel eentje achterop dus het zal wel loslopen. Bovendien impliceert 1,5 uur per week dat je hem van de stroom haalt als je niet thuis bent dus ook zonder zekering ben je er wel op tijd bij als er iets misgaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

is een ts80 een goeie optie?

die soldeerbout is aan te sluiten met usb c op een oplader.

de soldeerbout is 65 watt
https://www.aliexpress.com/item/MINI-TS80-Digital-Soldering-Iron-Stati…