op zoek naar nieuw soldeerstation

Hallo,
ik ben opzoek naar een nieuw soldeerstation nadat de oude zorgt voor aardlek problemen. Nu weet ik niet wat goeie zijn. wat zegt het aantal wattage van een soldeerbout eigenlijk? hij mag wat ij betreft wel meer kosten dan de oude zodat ik er lang mee vooruit kan. ik wil de soldeerbout gebruiken op verschillende printplaten oude en nieuwe. ik dacht deze:

https://www.megekko.nl/product/0/1709267/Temperatuurgestuurd-Soldeerst…
https://www.conrad.com/p/soldering-station-digital-100-w-toolcraft-st-…

hebben jullie meer suggesties?

Ik heb zelf een velleman en daar doe ik al ruim 10 jaar mee.

https://www.soldeerbout-shop.nl/soldeerstations/30-velleman-vtss20-48w…

Wel onlangs de bout zelf vervangen want ik had een draadbreuk ergens... Maar na al die jaren mag dat weleens.

Velleman is dus perfect?. Hoeveel watt beveelt uw aan ik soldeer ook wel eens IC chips maar ook gewone componenten.

Ik heb 2 Weller WTCP-S bouten. Beide al 20+ jaar plezier van.

Vermogen: 50W is voor de meeste dingen voldoende. De juiste punt en soldeertin is belangrijker.

Dat Velleman ding heb ik zelf ook wel eens gebruikt, maar vond ik persoonlijk geen fijn ding.

hoi Marc
Kijk eens bij Troostwijk (veiling),hier zijn verschillende weller soldeer stations te koop.Tel bij de biedprijs wel 40% extra voor totale prijs.
De veiling valt onder Delft en duurt tot 12 maart.

Wim

fred101

Golden Member

Velleman is dus perfect?. Hoeveel watt beveelt uw aan ik soldeer ook wel eens IC chips maar ook gewone componenten.

Voor perfect kom je op een heel wat hogere prijsklasse uit. Die beginnen rond de +150 euro, dit even voor de juiste verhoudingen. Van bv 40 euro naar 80 euro is een forse sprong in % maar in kwaliteit is het van frut naar matig ;-)

De Velleman is maar 48W, dat is weinig en een 0,8mm punt is waarschijnlijk een potloodpunt en dat is ongeschikt voor het meeste werk. Dat die er bij zit is geen positief punt.

Maar het ligt helemaal aan je eisen en gebruik. Als je 1x per maand wat soldeert slijt het heeeeeeel wat minder dan wanneer je het iedere dag gebruikt. Voor die eerste gebruiker voldoet bijna alles, de tweede mag blij zijn als een budget station het een jaar uithoudt.

Merken als Velleman zijn geen producent, ze laten iets opnieuw labelen. Maar soms wordt er ook wat op uiterlijk, kwaliteit en performance gebied gedaan. (beter of slechter) De basis is meestal een of ander Chinees station. Wat nu goed is kan volgend jaar heel anders zijn.

Goedkope stations kunnen gevaarlijk zijn. Dat risico zal bij Velleman een stuk kleiner zijn.

Wat slijt zijn vooral de punten dus wel zo handig als ze die verkopen.

Wat daarnaast van belang is, is de warmte overdracht, tempregeling en vermogen.
50W is voor een goed station meer dan genoeg voor wat aan dubbelzijdige printplaten solderen. 80W is meestal geschikt voor alles. Maar alleen bij een goede regeling en goede warmte overdracht van punt naar heater.

Meer vermogen kan handig zijn bij het zware werk. Als je de bout punt op het pcb duwt wordt hij afgekoeld, hoe meer vermogen en hoe beter de temperatuur regeling is, de beter het soldeert. Mijn 60W Pace krijgt alles gesoldeerd.

Maar een 200W station met een waardeloze warmte overdracht (door slecht ontwerp of materialen) en/of een waardeloze regeling (waardoor het station niet weet dat de punt te ver afkoelt) kan slechter werken dan een 50W goed station. Meer vermogen betekent niet zozeer meer hitte maar het station heeft veel minder moeite die temperatuur constant en vast te houden tijdens gebruik.

Ik soldeer af en toe voor iemand wel eens iets wat hun station niet aan kan, die zijn meestal redelijk verbaasd als mijn station daar met een gewone punt niet eens een beetje moeite mee heeft (voor echt heavy werk heb ik een brede beitelpunt maar die heb ik nog nooit nodig gehad).

Als je huidige station een of ander el-cheapo merk is en goed functioneerde dan zal de Velleman waarschijnlijk ook voldoen.

De instap modellen van Ersa en Weller.
https://www.eleshop.nl/weller-we1010-digitaal-soldeerstation.html
https://www.eleshop.nl/ersa-i-con-pico-soldeerstation.html

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Naast mijn Ersa Tip 16 voor het fijne werk gebruik ik de Tenna 80 Watt soldeerstation. Werkt heel fijn. Voor het grotere werk gebruik ik dan weer de Ersa multisprint. Voor elk werk heb er eigenlijk wel een speciaal boutje voor. Een universele bout voor alles is er volgens mij niet.

Soldeerstations zullen het heus wel doen denk ik. Ze zien er goed uit. Soldeerstations zijn niet zo heel spannend vind ik. 30 jaar geleden ooit een nieuwe Weller magnastat gekocht en doet functioneert nog altijd prima.

Deze zijn nu obsolete omdat ze niet geschikt voor het nieuwe soldeer dat met hogere temperatuur en een ander soort punt gesoldeerd moet worden. Ik gebruik ze wel met oud soldeer en heb nog geen soldeerspullen voor het nieuwe spul.

Als ik een nieuwe bout ga kopen wordt het het er een die geschikt is voor het nieuwe soldeer. Maar mijn oude weller zou ik er wel bij houden. Ook met een aardlekprobleem zou ik mijn weller er bij houden. Gewoon een nieuw binnenwerkje kopen en je probleem is opgelost. Voor een nieuw los weller boutje ben je iets 150 euro kwijt. Omdat ik alles in weller heb zou ik daarvoor gaan. Ondanks dat twee keer duurder is dan een compleet station van een ander goedkoop merk. (dat misschien toch wel net goed kan zijn) Maar ik heb nu eenmaal alles (ook hulpstukken) van weller.

De nieuwe Wellers geschikt voor het nieuwe soldeer werken wel heel goed. Ze zijn best wel duur maar solderen het nieuwe soldeer als een tierelier en het desoldeerboutje van weller werkt ook perfect. Ik krijg echt zo goed goed als alles los zonder de print te beschadigen. Ik heb ook best ervaring met andere duurdere merken desoldeertools maar die zijn toch minder dan die van weller.

Helaas is weller voor de hobby'ist best wel duur. Voor betaalbare boutjes zou ik zoeken naar een boutje van ongeveer vijftig watt, makkelijk in hete toestand verwisselbare punt en een groot beschikbaar assortiment aan punten. Er moet een lange dunne, korte dunne, een middenmaat, een dikke en een hele erge dikke punt beschikbaar zijn. Tevens met wel of geen platte kant (zoals een schroevendraaier b.v.) beschikbaar zijn.

Thuis heb ik het dus niet omdat ik de noodzak er nog niet van heb.

Maar dit boutje:

https://shop.romex.nl/media/catalog/product/cache/1/image/600x600/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/5/2/52918199_0_11.jpg

werkt dus heel fijn. Zoals je ziet ook niet uitgerust met een sponsje maar met een soort van goudkleurig staalwol om de punt te reinigen. Het nieuwe veilige soldeer kan niet goed met het ouderwetse sponsje verwijdert worden.
Het werkt naar tevredenheid moet ik zeggen.

Het boutje schakelt zichzelf na een korte (instelbare) tijd automatisch uit en wordt koud om de punt te beschermen. Als je de bout dan van de standaard pakt gaat hij meteen op volle kracht heet worden. Dat kost bijna geen tijd alleen voor mij persoonlijk te veel. Ik ben te ongeduldig ben ik bang. Maar het went wel moet ik zeggen. Op den duur gaat het wel beter als je geduld oefent. Ook zit er een soort van weerhaakje in de soldeerbout steun waar ik niet aan kan wennen. Als ik de bout pak, pak ik de hele steun mee van tafal omdat dat weerhaakje niet loslaat. Het heel irritant maar wel mijn fout natuurlijk. Er is een bepaald handigheidje wat mijn eigenwijze hand niet leren wil om dat boutje in een beweging los te krijgen. Dat zijn de voor en nadelen van de nieuwe weller.

Ik heb overigens een oude en nieuwe bout in gebruik. Een oude maganstat die ik gebruik voor reparaties en oud soldeer en een nieuwe weller voor nieuwbouw en reparaties met het nieuwe silver soldeer. Het is voor de punten niet handig om het oude en het nieuwe soldeer door elkaar te gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op maandag 4 maart 2019 17:35:17 (30%)

Heb 20+ jaar terug zelf een Weller station gemaakt met een nieuwe Weller TCP-s bout en eigen (2ehands) trafo.
Werkt nog steeds prima.

[Bericht gewijzigd door markce op maandag 4 maart 2019 17:21:30 (10%)

Wat is duur...

Mijn Weller was fl 249,-

Ja, dat is een hoop geld, maar omgerekend nog altijd een klap goedkoper dan een 50-100 eurostation wat t <5 jaar doet als je pech hebt.

Door de loop vd tijd zijn die dingen wel duurder geworden (kost nu zo'n 220 eur voor de vergelijkbare opvolger)

Alternatief is dus idd op een losse bout te kopen. Op de radiomarkten kun je die voor 50 eur wil vinden met wat geluk

Enige nadeel is dat die dingen niet echt bedoeld/gemaakt zijn voor loodvrij solderen. Daarnaast is ESD een dingetje.

De WS81 is de meest toekomstvaste optie (maar ook weer duurder)

maartenbakker

Golden Member

Koop nooit een nieuwe Weller. Als je persé voor Weller wilt gaan, ben je veel beter af met een tweedehandse van een van de bewezen betrouwbare modellen. Nieuw is de prijskwaliteitsverhouding tamelijk belabberd.

48W is in principe beter, maar de beide gelinkte stations zullen qua prestatie wel ongeveer vergelijkbaar zijn. Alleen de Weller heeft naast de onnodig hoge prijs voor een budgetmodel, minstens 1 ernstige ontwerpfout die rode Wellers kennelijk nog steeds hebben: het schroefje waar de punt mee vastzit. Mocht je zo stom zijn om hem toch te kopen (als ik jou daarmee beledig, beledig ik ook mezelf: Ik heb twee keer een rode Weller nieuw gekocht, daarna uitsluitend nog goedkope Chinezen en tot nu toe bevalt dat goed genoeg om het voorlopig zo te blijven doen) dan moet je op zijn minst dat schroefje direct vervangen door een echte schroef. Een M3x5 met kaaskop paste bij mij, maar dat was wel 30 jaar geleden. En controleer ook even of de trafo fatsoenlijk primair is afgezekerd. Dat is een ontwerpfout die zelfs in sommige dure Wellers voorkomt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 maart 2019 17:15:08 schreef Ex-fietser:
Als ik een nieuwe bout ga kopen wordt het het er een die geschikt is voor het nieuwe soldeer.

Ik weet niet welke temperatuur je wilt bereiken, maar met een Magnastat "7" puntje krijg je 370°C en met een "8" puntje zelfs 425°C. En als je echt nog hoger wil: een "9" puntje voor 480°C.
Is een andere punt niet een beter idee dan een nieuwe bout kopen? Dan ben je voor een paar euro klaar ;-)

https://www.eleshop.nl/kenniscentrum/handsolderen/ zegt:
"Een goede temperatuur om als uitgangspunt te gebruiken voor loodhoudende tin is 350°C voor stations met passieve punten, of 300°C voor stations met actieve punten. Voor loodvrije tin liggen deze temperaturen zo'n 30 graden hoger."

En dan is er ook nog een verhaal over actieve en passieve punten https://www.eleshop.nl/kenniscentrum/soldeerpunt-passief-actief/ : noemen we de Magnastat een actieve punt of een passieve? Of zit die er tussenin?

[Bericht gewijzigd door Roland11 op maandag 4 maart 2019 18:51:09 (34%)

Ik weet niet welke temperatuur je wilt bereiken, maar met een Magnastat "7" puntje krijg je 370°C en met een "8" puntje zelfs 425°C. En als je echt nog hoger wil: een "9" puntje voor 480°C.
Is een andere punt niet een beter idee dan een nieuwe bout kopen? Dan ben je voor een paar euro klaar ;-)

Magnastat is niet geschikt voor het nieuwe soldeer. Mijn nieuwe bout op het werk staat op 450 graden en dat werkt goed de punt blijft dan heel en je kunt en moet heel snel solderen.
De bout schakelt na 1 minut niet gebruik naar koud. De temperatuur gaat dan een stuk lager zodat de punt heel blijft. Het is wennen maar geen probleem.

Doe je dit met een magnastat dan is je punt in geen tijd naar de haaien.Hij zit vol verbrand solder en de te maken soldeerverbindingen zijn ook slecht door verbrand soldeer.

Ik ben altijd heel tevreden geweest en nog steeds over mijn magnastat en de grote variatie aan beschikbare punten. Alleen voor het nieuwe solderen moet je het niet gebruiken. Het werkt gewoon niet. Er is niet voor niets een nieuwe technologie voor uitgedacht. Ik ben dan tevreden met weller. Maar er zijn ook andere merken die denk ik net zo goed zijn en een vergelijkbare technologie hebben voor het nieuwe solderen. Die nieuwe techniek is geen commercieel verhaal maar is echt anders.

Op 4 maart 2019 19:00:02 schreef Ex-fietser:Doe je dit met een magnastat dan is je punt in geen tijd naar de haaien.Hij zit vol verbrand solder en de te maken soldeerverbindingen zijn ook slecht door verbrand soldeer.

Ik gebruik zelf altijd loodhoudende soldeer, en ik neem aan dat dit ook in de meeste (alle?) apparaten het geval is die ik onder handen krijg. Dus ik heb eigenlijk geen ervaring met loodvrij solderen. Wel maak ik de punt altijd schoon (en koud) op een sponsje als ik hem oppak en neerleg. Misschien helpt dat (deels) ook tegen verbrand soldeer.

Dit doet me er aan denken: ik verwijderde laatst een NAND gekeugen chip met hete lucht uit een bijna nieuw apparaat, heteluchtstation (858D) ingesteld op 350 gr. C (voor wat het waard is...).
Maar het ding leek maar niet los te willen, misschien was dit ook een kwestie van loodvrije soldeer. En had ik hem bijv. op 400 gr. C moeten zetten. Pas na heeeeel lang liet hij los bij de ingestelde 350 gr. C.

De keus is dus eerst of je loodvrij wilt gaan solderen.
Is voor niet professioneel gebruik loofhoudend niet een betere keus?

maartenbakker

Golden Member

Loodhoudend is in principe de beste keus voor thuisgebruik en mission critical professioneel spul, hoewel loodvrije legeringen de afgelopen jaren wel steeds doorontwikkeld zijn.

Op 4 maart 2019 18:34:00 schreef Roland11:
[...]
En dan is er ook nog een verhaal over actieve en passieve punten https://www.eleshop.nl/kenniscentrum/soldeerpunt-passief-actief/ : noemen we de Magnastat een actieve punt of een passieve? Of zit die er tussenin?

Magnastat is in principe een passieve punt, maar de thermostaatwerking is iets beter dan van de gemiddelde passieve punt doordat het magneetje in de punt zit. Het actieve deel (schakelcontact en element) zitten in de bout zelf dus het is alsnog geen actieve punt.

Actieve punten hebben zowel het verwarmingselement als de temperatuursensor in de punt zitten. Dat wordt mijn volgende bout. Waarschijnlijk een Chinese Hakkokloon of een TS100 ofzo.

TS100 is misschien wel een leuke tip voor marc1200. Alle regelelectronica zit in de bout, en je sluit hem gewoon aan op een laptopvoeding of een labvoeding.

Zie bijvoorbeeld https://www.eleshop.nl/ts100.html

Sowieso is Eleshop een van de beste Nederlandse adressen voor soldeergereedschap. Ik kocht er een Aoyue heteluchtstation, en ze hebben ook de veelgeprezen Quick 861DW. Maargoed, daar heeft marc1200 weinig aan, want hij zoekt geen heteluchtbout.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

Op 4 maart 2019 19:07:18 schreef Roland11:
[...]
Dit doet me er aan denken: ik verwijderde laatst een NAND gekeugen chip met hete lucht uit een bijna nieuw apparaat, heteluchtstation (858D) ingesteld op 350 gr. C (voor wat het waard is...).
Maar het ding leek maar niet los te willen, misschien was dit ook een kwestie van loodvrije soldeer. En had ik hem bijv. op 400 gr. C moeten zetten. Pas na heeeeel lang liet hij los bij de ingestelde 350 gr. C.

Heb je de daardwerkelijke temperatuur ook gemeten? In de budgetklasse kan dat afwijken, ik moet het zelf ook een keer meten hoewel ik de indruk heb dat het wel ongeveer klopt.

Verder hangt het wel erg af van de printplaat hoe hoog je het station instelt. Printplaten met veel koper, zoals mainboards van macbooks, vragen om hoge temperaturen (Louis Rossman zet zijn station geloof ik zelfs op maximaal, dus minstens 450 graden) net als chips die een thermal pad onderop hebben, terwijl een simpele pertinaxprint bij 400 graden al kan gaan delamineren / pocornen. Dat heb ik tot mijn schade en schande mogen meemaken. Dan is 350 graden waarschijnlijk een prima keus.

Op 4 maart 2019 19:00:02 schreef Ex-fietser:
[...]

Doe je dit met een magnastat dan is je punt in geen tijd naar de haaien.Hij zit vol verbrand solder en de te maken soldeerverbindingen zijn ook slecht door verbrand soldeer.

Dat is verbrande flux. Als je een hogetemperatuurpunt gebruikt, moet je ook uitsluitend soldeer met de juiste flux gebruiken. De gewone hars (colofonium) die in loodhoudende tin zit, zal inderdaad snel verbranden.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 4 maart 2019 20:00:50 (18%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
maartenbakker

Golden Member

.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 4 maart 2019 20:00:40 (100%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 maart 2019 19:40:18 schreef maartenbakker:TS100 is misschien wel een leuke tip voor marc1200. Alle regelelectronica zit in de bout, en je sluit hem gewoon aan op een laptopvoeding of een labvoeding.

Sinds een paar weken heb ik een T12 soldeerstation, maar op de een of andere manier willen 'dikke solderingen' niet goed smelten - terwijl ik wel meet dat hij 70W verbruikt. Alsof de punt toch slecht warmte geleidt naar mijn werkstik toe. Mijn Weller Magnastat doet dat wel zonder problemen - terwijl die een vergelijkbaar vermogen trekt (60W).

Allemaal lapmiddel? ik geef liever wat meer uit aan professionele apparatuur uit. JBC Repaire station heb ik Rework niet

Op 5 maart 2019 14:12:12 schreef columbo:
Allemaal lapmiddel? ik geef liever wat meer uit aan professionele apparatuur uit. JBC Repaire station heb ik Rework niet

Je bedoelt een soldeerstation als bijv. https://www.eleshop.nl/jbc-bt-2bwa-soldeerstation-140watt.html of https://www.eleshop.nl/jbc-cd-2be-soldeerstation-140watt.html neem ik aan? Ziet er goed uit.

Heel mooi die JBC, wel een kostbaar systeem: Eur27 per tip. Helaas is dat vaker bij een 'prime' merk.

[Bericht gewijzigd door markce op dinsdag 5 maart 2019 15:07:59 (46%)

JBC for the win. De punten slijten zo snel niet, als je ze niet mishandeld. De puntenwissel is ook super makkelijk. zeker voor veelvuldig gebruik en wat grotere kopervlakken vind ik het een heel fijn soldeerstation. Voor af en toe vind ik de ws81 ook fijn werken. Maar bij veelvuldig gebruik lijkt de warmte overdracht toch behoorlijk wat af te nemen in de loop der tijd..

Op 4 maart 2019 18:11:28 schreef maartenbakker:
Koop nooit een nieuwe Weller. Als je persé voor Weller wilt gaan, ben je veel beter af met een tweedehandse van een van de bewezen betrouwbare modellen. Nieuw is de prijskwaliteitsverhouding tamelijk belabberd.

Ik vind de prijs nogal meevallen, het is professioneel gereedschap en dat moet dag en nacht aan kunnen staan, jaar in jaar uit.
Professioneel gereedschap heeft vaak de eigenschap om ook nog eens acceptabele tot goede functionele eigenschappen te hebben en daarom is het gewild door de hobbyist. De rode soldeerbouten die jij noemt zijn soldeerbouten voor wie eens incidenteel een soldeerverbinding wil maken, de temperatuur is ook niet geregeld. Feitelijk zijn die door hen eigenschappen ongeschikt voor serieuze elektronica activiteiten.

Op 6 maart 2019 09:25:30 schreef madthijs:
JBC for the win. De punten slijten zo snel niet, als je ze niet mishandeld. De puntenwissel is ook super makkelijk. zeker voor veelvuldig gebruik en wat grotere kopervlakken vind ik het een heel fijn soldeerstation. Voor af en toe vind ik de ws81 ook fijn werken. Maar bij veelvuldig gebruik lijkt de warmte overdracht toch behoorlijk wat af te nemen in de loop der tijd..

JBC zijn ook hele fijne bouten, het is al weer een tijdje geleden dat ik er mee gewerkt heb, boutjes zijn lekker licht hebben goede warmte capaciteit. Eigenlijk zou je een JBC en Weller W(S)P-80 beiden op de werkbank moeten hebben. De Weller bout is mechanisch degelijker geconstrueerd en je kan er dus iets meer kracht mee zetten, soms best handig met thru hole componenten.

[Bericht gewijzigd door Blackfin op woensdag 6 maart 2019 09:44:34 (33%)

This is the world we know best, the world of madness