Ik heb NAD L75 Surround receiver welke aanvankelijk niet wilde inschakelen. (De Teac AG-H550 is vrijwel identiek)
Er waren slechts wat relais klikken te horen.
Na het vervangen van wat condensatoren in de verantwoordelijke sectie is er nu wel geluid uit alle 5 de versterkers.

• Het thermische circuit werkt niet goed, als ik de temperatuursensor TH71 (330Ω) vervang door een 500Ω potmeter en daarmee de oplopende temperatuur simuleer, gaat de FAN even draaien om dan te stoppen.
    Draai ik wat verder dan weer hetzelfde hij stopt na enkele seconden.
    Het is een 2 traps sturing, half gas en volgas. :)

Bij welke temperaturen hoort de FAN te gaan draaien, half en volgas?

• De lichtopbrengst van het Display (Heet in de manual FIP=Fluoricentie Information Panel) is per segmentje verminderd en niet egaal.

Als er een tekst over de display loopt schuiven de feller oplichtende segmenten mee, dus het zijn geen vaste slechte segmenten.
Is dat te regelen of bij te stellen? Of is hij dan gewoon op!

Wie weet raad?

Download hier de NAD L75 servicemanual te groot om hier te plaatsen.

Krijgt het display een vaste AC spanning van de transformator of zit er een IC in dat een blokgolf genereert voor de verwarmingsdraden?

Meet de spanning eens (liefst met de scoop) op de verwarmingsdraden. Op DC werkt het display ook wel, maar krijg je dit soort verschijnselen. Ooit gaan die displays wel "op" maar meestal duurt dat wel even.

Je andere vraag kan ik je vanaf hier geen antwoord op geven.

Ik zou de voeding even volledig nameten. Het display én de fan met vergelijkbare kuren. Mischien is er een spanning weggevallen en start daarom ook de fan niet goed.

meet ook de spanning op de fan eens, kan zijn dat de fan zelf de reden is..

Heb voorlopig even het volgende gemeten;

@testman:
Als ik de temp sensor losneem (simulatie overtemperatuur) dan draait de FAN op 5,3 vdc.

@Semtexx:
De gloeidraden worden met 50 Hz AC gevoed vanuit de standby trafo.

zie tekst in plaatje:
De frequentie van de AC spanningen is 50Hz.

Tussen pin 4 en 5 onderling staat 4,0 vac 50Hz

EDIT: FIP/VFD panel voeding met gemeten spanningen toegevoegd.

Dat klinkt alsof er toch iets niet goed is.
Tussen 4 en 5 moet je rond de 5 VAC meten met de huidige netspanning . Dat is de correcte spanning voor de meeste VFDs. 4VAC is wat weinig, en zal vlekken geven. De gemeten DC spanning daar komt me ook niet juist voor. Heb je ten opzichte van de behuizing gemeten?

Ik kan alleen maar met het advies van Maus meegaan: voeding controleren.

Alle spanningen zijn gerelateerd aan de frame ground gemeten.

Ik heb in mijn vorige post de FIP/VFD panel voeding toegevoegd met de gemeten spanningen, die lijken mij in orde maar toch weinig licht :(

Wat de voeding betreft:
De 15vdc uit een 7815 (IC91) is maar 13,7 heeft niets met de display te maken volgens mij maar ga ik toch maar vervangen.

1) Wat is de ingangsspanning van de 7815?
2) indien 1=OK: zit er aan de uitgang niet iets dat hem onderuit trekt cq wordt de regelaar erg warm?

Op 5 maart 2019 12:02:17 schreef Semtexx:
Dat klinkt alsof er toch iets niet goed is.
Tussen 4 en 5 moet je rond de 5 VAC meten met de huidige netspanning . Dat is de correcte spanning voor de meeste VFDs. 4VAC is wat weinig, en zal vlekken geven

Dit is de belast gemeten AC spanning, die direct van de trafo komt.
Onbelast geeft die wikkeling 4,6V AC.
Is weinig aan te doen, is vermoedelijk al jaren zo, er is nauwelijks verlies over de bedrading van de trafo naar de connector. Een paar windingen erbij leggen zou kunnen maar praktisch is dat knoeien.

De gemeten DC spanning daar komt me ook niet juist voor. Heb je ten opzichte van de behuizing gemeten?.

Die -24,2 volt DC spanning gemeten op connector CN/BN96 4 en 5 ontstaat doordat de 6,12 volt Zenerspanning opgeteld wordt bij de -30,3 volt.
De hele "VF" AC trafowikkeling "zweeft" zo op -24,2 volt tov GND.

De ingangsspanning van die 7815 zit net boven de 19 v DC, hij heeft nmi dus genoeg regelruimte.
Hij staat bij een uitgangsspanning van 13,7 vdc 146mA stroom te leveren.
Hij verwerkt dus maar een kleine 0,8 watt, wordt wel warmer dan de andere regulatoren, die minder vermogen verstoken. Maar dat lijkt logisch.
De 7915 die de -15 volt verzorgd heeft een goede uitgangsspanning (15,2v) en daar loopt maar 100mA.

Het zal allemaal wel veroudering zijn.

Wel hopeloos dat hij helemaal uit elkaar moet om bij de onderkant van de basisprint te kunnen komen.
Zat er maar een "serviceluikje" :) in de bodemplaat. :(

Begin met de 7815, met 19V ingang en zo weinig belasting moet die er normaal geen moeite mee hebben. Die zal stuk zijn als hij er bijna 10% naast zit.

Dat zijn de kosten niet ;)

Zeker.

Toch nog even met de scope gekeken op de uitgang van die 7815, er staat 1,1 volt 4,6 MHz sinus op, dus hij staat te oscilleren.

Het elcootje aan de uitgang (C912=100µF) is nog maar 200nF met een door mijn metertje niet te meten ESR.
Die wordt dus vervangen.
Meteen de andere elco's op de andere stabilisatoren ook nagemeten, zijn erg slecht met ESR's tot in de 10 tallen ohms en minder dan de helft aan capaciteit.

Onderdelen zijn besteld.

EDIT:
Na demontage van de hele basisprint (pfff) kon ik bij de onderkant komen en zie hier de rotte solderingen van IC91 (7815).

[Bericht gewijzigd door vergeten op (13%)]

Deze receiver heeft een poos aan de kant gestaan met de gedachte komt tijd komt raad maar hij speelt nu nog steeds niet helaas!
De kaboutertjes doen het niet, ben ik nu achter :(

De display is nog steeds wat flets in lichtopbrengst, dat kan later.
Maar belangrijker is dat hij moet gaan spelen!
De relais voor de speakers komen niet op.

Wel heb ik aan de uitgang van de main audio versterker, (voor het relaiscontact) wel audio!
De hele schakeling rondom de DC protectie en de temperatuur beveiliging koelblok, is best complex en vooral lastig getekend, wie springt er in of staat me bij?

Pagina 19 en 20 ertussenuit geknipt, om de pdf kleiner te maken.