DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Hi ya all!
Ik zit met een projectje in mijn hoofd waar ik graag jullie hulp zou bij mogen ontvangen, mits mogelijk uiteraard.
In de pro audio industrie word heden ten dagen veelvuldig gebruik gemaakt van audio-over-IP, volgens het Dante protocol. Hiermee is het mogelijk om een groot aantal audio lijntjes (exacte getallen weet ik zo niet uit mijn hoofd) te versturen over een CAT kabel middels gewone TCP IP apparatuur.
Werkt voortreffelijk en vrijwel alle professionele mixers/stage blokken zijn hiermee uitgerust. Zelfs versterkers kunnen worden uitgerust met een Dante interface, waardoor (in sommige gevallen) analoge ingangen overbodig raken.
Ik stoei een beetje met het idee om een Raspberry Pi (ik heb hier 2 3B modellen liggen) te gebruiken om uit het Dante protocol minimaal 2 (analoge) audio lijntjes te kunnen trekken. Er zijn hele mooie audio kaartjes te koop voor de Raspberry, die in sommige gevallen beter klinken dan dedicated Dante naar analoge audio interfaces.
Daarnaast kan er op deze manier nog een en ander geëxperimenteerd worden, iets wat natuurlijk altijd leuk is
. Ook is een Raspberry met audiokaartje velen malen goedkoper dan een dedicated interface.
Ik heb alleen totaal geen idee hoe ik dit softwarematig aan zou kunnen pakken? Zou mooi zijn als ik een stukje software oid op een bestaand besturingssysteem zou kunnen installeren, maar ik ben nog helemaal niets tegen gekomen. Ik zoek al een tijdje naar een oplossing, maar de informatie voorziening is beperkt.
Heef iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen aanpakken? Alvast mijn dank!
rudig76
Even iets anders www.echteworst.nl
Hi,
Tot 10 minuten geleden had ik nooit van Dante gehoord, maar als ik wat rondzoemen met Google. Dan lijkt het erop dat je met bepaalde soft en hardware een heel eind moet komen.
De software is Jack van HTTP://jackaudio.org
Daarnaast moet je nog een bepaalde driver hebben voor je geluidskaart, waarna je Dante support zou moeten hebben, meer op:
https://github.com/jackaudio/jack2/issues/40
En qua installatie / configuratie
https://wiki.linuxaudio.org/wiki/raspberrypi
Wellicht kun je er wat mee
DJohnny
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Hoi Rudi, allereerst mijn dank voor je reactie, hier kan ik zeker wat mee. Ik moet alleen nog even uitvogelen wat ze nu precies bedoelen met de sound card driver. In de eerste instantie wil ik (voor testging purposes) de onboard geluidskaart gebruiken van de Pi. Heb alleen geen idee of daar nu een extra driver voor nodig gaat zijn, en of deze überhaupt ergens te vinden is.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
De analoge geluid uitgang van de RPi is default al beschikbaar in nagenoeg alle OS distributies. Die poort moet dus benaderbaar zijn voor alle software die je erop draait.
Ik heb zelf een HifiBerry voor m'n mediaplayer in gebruik. Zelfs daarvoor hoef je weinig te doen, gewoon een parameter omzetten in een configuratiefile ergens (weet zo niet uit m'n hoofd welke).
Ik zou gewoon wat proberen.
DJohnny
Heb zojuist Raspbian Stretch Lite op de Pi geinstalleerd. Via SSH heb ik de Jack1 en Jack2 packages geinstalleerd. Met nano heb ik bestand /etc/dbus-1/system-local.conf aangemaakt. Vervolgens de Pi opgestart, maar ik zie hem niet verschijnen in het Dante netwerk. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Patching JACK
You will need a patched JACK1 for the RPi otherwise you will encounter the infamous “Bus error” when starting JACK. This is because JACK uses packed structs and the RPi doesn't like those: http://comments.gmane.org/gmane.comp.audio.jackit/26713.
There's a patched JACK2 package in the default Raspbian repositories so JACK2 will work out of the box.
Patches for both JACK1 and JACK2 can be found here: https://github.com/AutoStatic/jack-armel The patches apply cleanly to Jack1 0.121.3 git commit 75e3e20b and Jack2 1.9.8 git commit 007cdc37 but since the patches are relatively simple they can be easily adapted for other JACK versions.
DJohnny
Jack start gewoon, zonder enige foutmelding. Maar toch zie ik hem niet in het Dante netwerk. De rest van de Dante leden zie ik wel, dus netwerk is up and running.