Moet ik eens goed zoeken op zolder, heb er vast nog wel een ECC86 liggen. Sterkte met je verhuizing.
@Rob007 De 6-8 Mhz versie komt later!
@Zweetvoetje Deze heb ik over het hoofd gezien:
http://www.b-kainka.de/bastel61.htm
Superreg 10-20 MHz
MvgEat
zweetvoetje
Free the whales!
Ik ben weer ff bezig geweest met mn superreg, en ik krijg er nu wel wat kortegolf uit. Tot zo'n 5MHz werkt het wel redelijk. Alleen is de selectiviteit volgens mij soms lager dan die van een audion, en heeft hij wel wat kuren. Maar er valt in ieder geval wel mee te spelen. Ik heb trouwens het handboek van de goede oude EE2003 er weer eens bij gepakt, en daar hebben ze voor de kortegolf ook een superregje.
Probeer trouwens eens die terugkoppeling regelbaar te maken. Dan zal je waarschijnlijk ook wel wat meer ontvangen. Moet je de anode stroom gewoon meteen door het weerstandje weg laten vloeien, en dan de terugkoppeling met een paar ontkoppelcondensatoren en potmetertje regelen. Als het goed is kan je dan de BBC zonder enig probleem (zonder antenne) ontvangen.
Jammer trouwens dat de puzzelclub van dr. Blan ook afgelopen is. Zou ik toch graag aan meedoen (ben nog 17), had ik misschien ook wel zo'n leuk buizenhandboekje kunnen winnen. Of misschien wel de hoofdprijs: Een Transistor
een originele OC3. Of ik had met een beetje geluk als trouwe inzender een dagje uit naar radio-Kootwijk kunnen winnen.
Het regelbaar maken van de terugkoppeling is experiment 2. De klassieke manier is een regelbare condensator om de koppelwinding te knijpen maar ik zal jouw methode ook gaan proberen, ik vind het nl zonde om hier een varco voor te gebruiken.
Dat een superreg een grotere bandbreedte heeft kan, volgens mij, best kloppen: ~30.000 keer per seconde veranderd de instelling van je transistor dus ook de capaciteit over de kring: de ontvanger sweept dus over een klein bandje van 10-15 kHz? Zet er een, regeneratieve, preselector voor. Ben je meteen van de storing af.
Tja, die geniale dr. Blan. Wie kent hem niet!
MvgEat
zweetvoetje
Free the whales!
Ik heb dat schema van jou ff geprobeerd, maar daar komt niet veel goeds uit. Ik heb zelf nou wel iets gemaakt waar wel degelijk redelijk wat mee te ontvangen is. Het heeft alleen wel 3 transistoren nodig (dus de winst van weinig onderdelen is al weer niet zo groot).
Het is de truc om hem zo min mogelijk te laten generen. Dan is de slectiviteit aanvaardbaar, en de gevoeligheid redelijk. Toch is het niet echt zo heel erg handig om superregjes te maken voor de KG. De selectiviteit laat het te veel afweten, en de stabiliteit is ook niet al te geweldig, vooral door effecten als fading enzo.
Dat schema van Kainka is niet goed? Ga ik het niet proberen ook! Kan je die van jou niet eens posten? Ben benieuwd!
Van de eenvoudige ontvangers vind ik de regeneratieve en de DC ontvanger het beste.
Heb je al eens een DC ontvanger gemaakt? Vast wel, zo niet dan raad ik je dat aan.
Ik heb de Audion aangepast, de koppeling met de tweede triode heb ik veranderd zodat er minder HF op de tweede triode komt te staan en ik heb je raad opgevolgd voor wat betreft de instelling van het regenereren. Ik heb de voedingsspanning van de eerste triode (detector) gewoon variabel gemaakt, hierdoor verandert de versterking van de detector en werkt tevens als volume regeling. Bij een anode spanning van 0 Volt heb ik altijd nog ontvangst op 747 kHz (is hier abnormaal sterk). De triode is dan een gewone diode detector geworden. Er komen nu meer zenders uit: BBC is veel harder, maar ook Duitsers, Denen, Belgen ... Allemaal met een ferrietantenne.

MvgEat
zweetvoetje
Free the whales!
Niet slecht. Ik snap dan ook eigenlijk niet waarom ze allemaal supertjes bouwen in draagbare ontvangers. Dit werkt veel beter dan één of ander goedkoop supertje, waarmee je de BBC vaak ook maar net kan krijgen.
Ontvang je die denen enzo ook overdag? Met mijn FET-ontvangertje krijg ik overdag vrij weinig (valt natuurlijk te verhelpen met extra versterking). Maar waar woon jij eigenlijk (groningen?), ik krijg altijd arrow op 675 behoorlijk hard (Z-Gelderland). Ik ben altijd tevreden over mijn ontvanger als die 9kHz onder de 675 nog een duitser kan ontvangen. Maar zover heb ik me audion nog niet gekregen. Ik kon wel merken dat er een zacht draaggolfje zat, maar verstaan zat er niet bij.
Ik zit nou op school, maar ik zal dat schema nog wel eens posten.
zweetvoetje
Free the whales!
Hier komt ie dan:
http://www.uploadarchief.net/files/download/KG-sureg.JPG
Voor de smoorspoel bij de collector zal je ff moeten experimenteren, het maakt best veel verschil wat je neemt. De weerstand voor de collector zal in de richting van 5kOhm gaan.
Je moet de ontvanger zo afregelen dat ie net een heel klein beetje superregenereert, dan is ie het beste. Ook is het uitgangssignaal ondanks alle versterking erg klein. Een antenne kan toegevoegd worden door rond de antennespoel (op 5x1cm ferriet) enkele extra windingen aan te leggen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (8%)]
Leuk schema, is een goed voorbeeld van een superreg met één transistor. Het klopt dat er weinig spanning uitkomt, komt waarschijnlijk omdat de tor het grootste deel van de tijd dicht staat.
Waarom gebruik je een ferriet-antenne? Werkt dit ferriet nog op de k.g.? Is toch zo een klein staafje uit een m.g. doosje? Mischien wordt de ontvanger wat gevoeliger als een gewoon spoeltje al of niet met ferrietkern gebruikt.
Je blijft echter wel met die relatief grote bandbreedte zitten. Teruggekoppeld Audion (TA) is gewoon beter.
Dat de TA een extra knopje heeft is volgens mij de reden dat het commercieel niet interessant is, de gemiddelde BCL'er wil gewoon afstemmen en klaar! (Hoewel die Mexicaanse Honden ook een rol spelen bij de ontwerpers van die radio's)
Echte liefhebbers/fanatici zoals wij vinden dit niet erg: hoe meer knopjes om te optimaliseren, hoe beter!
De meeste m.g. radio's zijn toch gewoon rechtuit ontvangers, met een detector chippie à la ZN414 + goedkoop kringetje? Slecht!
Nee, ik woon niet in het noorden maar bijna in het midden van Nederland. Die buitenlanders vang ik alleen s'avonds. Overdag wel de BBC en Arrow natuurlijk!!!
Een zender die je eigelijk alleen op de m.g. *goed* kan beluisteren, met een buizen audion natuurlijk! 
Rev. C is klaar, heb een ecc82 toegevoegd, vraag me af of dit optimaal is: parallel geschakelde buizen als "eindtrap".

MvgEat
*** Update ***
Ik ben een tijdje aan het luisteren en het "miegelt" (haarlems?) van de zenders, Duitsers, franstaligen, Engels, Spaans, Slavisch, Skandinavisch noem maar op!
Wie zegt dat buizen alleen op hoogspanning draaien?!
Ga morgen de gloeidraden in serie zetten, kan ik m'n "hoogspanning" opvoeren naar 24 V.(pfoeee!!!)
MvgEat
de meeste buizen werken op laagspanning... eens gelezen in elektuur
Heb trouwens gehoord dat op school een leerkracht fysica de gloeidraad had aangesloten opde 400v hoogspanning, die buis kun je toch wel weggooien vrees ik
Héél lang geleden, maakte ik ook dit soort schakelingen alleen op minmaal 150V. Ik dacht er niet aan om zoiets op 12V te proberen! 
Tja, een Exy... op een gloeispanning van 400V is meer een flitslampje (wegwerp)!
MvgEat
Kijk hier eens:
http://people.zeelandnet.nl/wgeeraert/radio15.htm
Bron: http://people.zeelandnet.nl/wgeeraert/
De enige echte Dr.Blan Jampot ontvanger!
(sorry, kan het niet laten
)
MvgEat
[Bericht gewijzigd door Rd12tf op ]
Leuk jongens die schema’s!
Ik zag ergens EE2005 staan geloof ik?
Hahaha ja ja vroeger….ik heb ze ook gehad!
En oei dat jampot ontvangertje
Al die schema’s kommen me bekend voor.
MAAR!
Ik moet jullie een weekje verlaten.
Ik moet FF gaan skiën in Oostenrijk.
Hoe zwaar het me ook valt ik moet even gaan hihihi.
Als ik terug kom zal ik ook eens kijken of ik –
nog een ontvangertje kan laten draaien.
@Rd12tf
Hoe kom jij aan zo’n mooie scan?strak zeg!(jampot)
Heb hem hier in het boek staan.
Maar dan een beetje smoezelig!
Kan je die 0V1 ook niet op het net zetten?
En die schema’s rond de 0V1?
(zijn een beetje het zelfde!)
Groetjes….Rob007.
[Bericht gewijzigd door rob007 op ]
zweetvoetje
Free the whales!
De jampot-ontvanger, die heb ik ook nog liggen. ik heb geloof ik ook nog het schema van de jampot-deluxe 
Ik zal de superregjes dan nu maar verder laten zitten. Dan ga ik wel verder met de audions. Die zijn toch echt wel beter heb ik het idee. Wat de gevoeligheid betreft, deze is stukken beter nu ik de transistoren er andersom in heb gezet
Ik schaam me diep, maar daar heb je verder ook niets aan.
Die superreg heb je trouwens ook twee dingen om aan te draaien, want je moet de versterking zo laag instellen dat hij niet zo sterk regenereert, en die instelling is ook frequentie-afhankelijk. Qua gevoeligheid is dit dingetje dan toch wel stukken beter dan een audion, maar qua selectiviteit is het gewoon een onding. De ruis, en allerlei pieptoontjes e.d. maken het gewoon niet prettig om mee te werken.
@rd12tf: Volgens mij is parallelschakelen niet echt een goede oplossing, je kan wel meer stroom leveren, maar verder benut je niet de vesterking van beide buizen. Maar ik kan me voorstellen dat je bij een voedingsspanning van 12V anders niet genoeg stroom kan krijgen.
Geschiedt je RF-detectie trouwens gewoon door een niet lineaire versterking in de ingangstrap? Je kan wel ff wat experimentern met hoe goed het ingesteld staat, dat kan behoorlijk verschil maken.
Dat van die transistor vond ik al vreemd ... "Die smoorspoel bij de collector" ...
Gelukkig is vergissen menselijk!
Ik ga die parallel geschakelde buizen vervangen door een cascode en de voedingsspanning verhogen naar 24V, is ondertussen experiment 4.
Ja, de detectie (eigenlijk het mengen van de zijbanden + draaggolf) vindt plaats in de eerste buis. In een later stadium zal ik proberen het HF met een breedbandtrafo uit te koppelen naar een separate detector.
Maar had je al eens een directe conversie ontvanger gemaakt?
MvgEat
zweetvoetje
Free the whales!
Die eerste transistor staat is wel goed, maar de twee trappen daarna had ik omgedraaid. Die spoel in de collectorkring is trouwens de afstemmer.
Ik ga nou trouwens eens aan de slag op de FM-band.
@Zweetvoetje: FM-ze dan!
@De rest:
Hier Revisie D van de Buizen-Audion, de "eindtrap" zal wel bekend voorkomen ...

Door de cascode heb ik veel minder vervorming bij sterke signalen.
Weet er iemand nog een truc om de audio versterking wat op te voeren? (Nu ~10X bij 1 kHz).
@Rob007: De kortegolf-variant werkt ook, moet de spoel gegevens nog uitwerken zodat het door iedereen nagemaakt kan worden.
MvgEat
Op 20 februari 2005 18:20:07 schreef Rd12tf:
Weet er iemand nog een truc om de audio versterking wat op te voeren? (Nu ~10X bij 1 kHz).
Yep. Maak er een SRPP van.
Insturen op de onderste buis, met kathode weerstand en evt. ontkoppelelco.
Kathode weerstand bovenste buis zelfde waarde nemen als onderste. Uitkoppelen met C-tje op kathode bovenste buis.
Rooster bovenste buis met 1 meg naar anode onderste buis.
Lagere Zuit en Au: kathodeweerstand bovenste buis opdelen in deel DC en deel AC door ontkoppeling bovenste rooster naar anode onderste buis, en weerstand van rooster naar kathode bovenste buis hoog nemen.
Dat vereist wel een hogere voedingsspanning, of een ECC86 proberen.
Aanpassing aan 300 ohm zal wat krap zijn, behalve met de laatste optie.
Hallo KT,
Die SRPP had ik idd op HeadWize gezien, twijfelde nog ivm de gigantische hoogspanning die ze daar in het algemeen gebruiken!
Die 300 ohm grens is geen probleem, ik kan altijd een transformator gebruiken, het is immers midden/kortegolf.
Als alternatief heb ik nog een headset uit de jaren 30, 1000 ohm, die prima klinkt maar doet een beetje pijn aan de oren.
Zal mijn vrouw eens vragen of ze hier "bontjes" voor wil maken! 
Bedankt voor de info, ik ga voor SRPP, alleen die ECC86 heb ik niet meer op zolder. Dus roeien met de riemen ...
MvgEat
zweetvoetje
Free the whales!
De spanning is ook al verhoogd naar 24V zie ik. Dat maakt natuurlijk ook wel een behoorlijk groot verschil.
Autoradio's van zo oud hadden vaak gewoon een transistor eindtrap, verder buizen. Maar ik denk dat je daar weinig zin in hebt.
Maar veel vermogen zal je er nooit uit kunnen krijgen, want ze gebruikten vroeger toch altijd minstens 75V (voor 6W al 400V ofzo) voor de kleinste batterij-ontvangertjes met luidspreker. Maar met een goed gevoelig luidsprekertje kom je al snel een eind. Dan is 50mW al wel genoeg.
Owja voor ik het vergeet RD er zijn ook nog laagspannings eindbuizen beschikbaar zoals de Amerikaanse 12K5 en 26A7.Deze werken met anodespanningen tussen de 12 en 30 volt.
Bedankt voor de tips Sparkman en Zweetvoetje. Het vermogen zit wel goed, met een koptelefoon heb ik voldoende hard geluid bij de ontvangst van sterke zenders. Wat ik zoek is wat meer versterking als ik zwakke zenders ontvang, met maximaal twee ECC82's /Edit + 20cm ferriet antenne.
Voor dat doel ga ik twee zaken proberen:
- Het door KT88 voorgestelde SRPP concept.
- ECC86 inzetten.
Ik sta natuurlijk altijd open voor meer tips.
De volgende ontvanger (DC ontvanger waarschijnlijk) krijgt weer gewoon, ouderwetse hoogspanning!
MvgEat
Update:
Zoals beloofd, aanpassing voor varicap afstemming.
Alleen gebruiken als je geen varco (+ vertraging) hebt of wilt kopen.

R5 hoeft geen multiturn te zijn maar maakt het afstemmen een stuk gemakkelijker.
Q1 wordt hier als zener gebruikt, kies een transistor die een Zenerspanning van 8,5-9.1 V geeft. Niet hoger, dan kan de BB212 stuk gaan!
MvgEat