Op 20 februari 2005 14:35:08 schreef Aart:
Ziet er netjes uitHeb je ergens wat meer info (schema's) online staan ?sorry, ik snap de opzet al.Ik meende dat de M6008 niet van ML maar van jm-laser was, of ben ik nu in de war ?
Klopt, ik vergis me. De M6008 komen inderdaad van Joachim Muller, de Mamba2004 software van Medialas. Heb beiden tegelijkertijd bij JM Laser aangeschaft.
backdraft
Wielding the warhammer Mjölnir from his belt Megingjord
ik heb ff een vraagje ik wil een laser gaan bestellen. maar die laser heeft "TTL modulation" wat is dit?? en wat kan ik er mee??
hilbren
zonder rook geen elektronica
Op 20 februari 2005 19:52:45 schreef backdraft:
ik heb ff een vraagje ik wil een laser gaan bestellen. maar die laser heeft "TTL modulation" wat is dit?? en wat kan ik er mee??
zo kun je het aan google vragen: http://www.google.nl/search?hl=nl&q=what+is+ttl&btnG=Zoeken&am…
dit is 1 van de resultaten:
Transistor-transistor logic. TTL logic levels are 0V (low) and +5V (high). The TTL switching threshold is around +1.3V (+2V max). When TTL signals are transmitted using coaxial cables, a 10k-ohm termination to ground is typically used. Sometimes 50-ohm drivers are used to transmit fast pulses.
conclusie:
0 Volt is uit
5 volt is aan
en ja daar heb je wat aan 
hiermee kun je je laser heel snel aan en uit zetten, tussen twee letters/figuren bijvoorbeeld.
Hallo allemaal,
Ik ben hier nieuw op het forum en heb veel intresse in lasers. Ik ben opzoek naar starterset van mylaserpage.
natuurlijk kan ik hem daar bestellen maar misschien is er hier iemand die er vanaf wil of hem kan maken? Helaas kan ik zelf zoiets niet in elkaar knutselen, ben namelijk een werktuigbouwer en geen elektronica man.
Wie kan me helpen?
Op 20 februari 2005 22:14:01 schreef Smitje2:
Hallo allemaal,
Ik ben hier nieuw op het forum en heb veel intresse in lasers. Ik ben opzoek naar starterset van mylaserpage.
natuurlijk kan ik hem daar bestellen maar misschien is er hier iemand die er vanaf wil of hem kan maken? Helaas kan ik zelf zoiets niet in elkaar knutselen, ben namelijk een werktuigbouwer en geen elektronica man.
Wie kan me helpen?
je kan die stappenmotertjes iig al via Ebay bestellen.
link
verder is Ledfreak geloof ik aan het kijken of die de dac van guido kan laten etsen.
ledfreak
Moderator green laser forum http://www.greenlasers.co.uk/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi
Op 21 februari 2005 09:29:34 schreef Beech:
[...]je kan die stappenmotertjes iig al via Ebay bestellen.
linkverder is Ledfreak geloof ik aan het kijken of die de dac van guido kan laten etsen.
yeps komt in orde ga dr vanavond aan beginnen
kan dr ook eentje maken waar de voeding en alles al op zit ik zou zeggen kom met ideeen 
heb trouwens eventueel nog een 45 mw dpss staan voor de liefhebber heb dr nog eentje die uit de voorraad komt 245 euro
[Bericht gewijzigd door ledfreak op ]
zeker een goed id. Miss kunnen we zelf die sets ook aan gaan bieden? maak er een mooie site bij... ik wil best solderen en die steppers bestellen via ebay is ook geen probleem. ik kan alleen niet etsen
ledfreak
Op 21 februari 2005 09:38:04 schreef Beech:
zeker een goed id. Miss kunnen we zelf die sets ook aan gaan bieden? maak er een mooie site bij... ik wil best solderen en die steppers bestellen via ebay is ook geen probleem. ik kan alleen niet etsen
ja hoor dat moet wel lukken denk ik hetis vrij goedkoop om te maken denk ik
printje zal wel ergens rond de 10 euro liggen en de onderdelen rond de 20-30 dus uiteindelijk is ie een stuk goedkoper guide vraagt 80 euro voor alleen de dac
je krijgt wel de voeding erbij bij die dac voor 80 euro.
verder is een computervoeding ook wel geschikt, als je een oude pc hebt. komt +/- 5 volt en +/- 12 volt uit... dan moet er alleen nog iets gemaakt worden voor die remspanning, maar die kan je ook wel uit die computervoeding halen natuurlijk.
ledfreak
Op 21 februari 2005 09:43:04 schreef Beech:
je krijgt wel de voeding erbij bij die dac voor 80 euro.
verder is een computervoeding ook wel geschikt, als je een oude pc hebt. komt +/- 5 volt en +/- 12 volt uit... dan moet er alleen nog iets gemaakt worden voor die remspanning, maar die kan je ook wel uit die computervoeding halen natuurlijk.
ja bij de oude wel inderdaad
Ik ben afgelopen zaterdag een beetje verder gegaan met mijn koffertje..
En dit is het resultaat:
Schakelaar 1, ik ga 2 schakelaren inbouwen, 1 voor de controller plus
galvo's en 1 voor de laser, de schakelaar van de laser werkt pas als
de schakelaar van de driver en DAC aan staat..
Voila, schakelaar 1, het is lastiger dan ik dacht met een dremel, van
veraf ziet het er leuk uit maar ik zie geen nette afwerking rondom
de schakelaar van dichtbij..
Je ziet het niet echt goed op de foto... maarja
De koffer heeft ook vaag kartonnig hout aan de binnenkant wat best
hard is!..
Hier heb ik de 2e schakelaar ingebouwd, ben een hele poos bij de
gamma geweest op zoek naar heel dun plak rubber ofzo..
Het is zwarte tape geworden 
Over de paralelle poort ben ik echter wel tevreden, dat kon zonder
plaktape!
Ook heb ik een sleutelschakelaar ingebouwd, deze is om de hoofdstroom
te schakelen, daarnaast heb ik een aansluiting gemaakt voor de stroom,
gewoon een 3 punts computer stroom kabel.
Het resultaat ziet er zo uit:
Mooie stikker:
Alleen moet ik nog even kijken waar ik in vredesnaam nog een fan uitlaat
kan gaan maken!
Trouwens, het binnenwerk is ook niet onbelangrijk, alleen het driverboard
(catweazle) plus de widemove scanners moeten er nog in:
En ik moet uiteraard nog een gat maken voor de laser output, maar dat
doe ik pas als ik het laser ruitje binnen heb van medialas...
We gaan nu voor de betere resulaten als dit hieronder (gemaakt dmv een
CD, en een stofzuigerpijp):
-
Sorry voor de brakke gsm pics, helaas ik heb ff niet beter!
Alvast voor de mensen die gaan vragen:
130 mw laser, DAC van guido, widemoves van medialas, koffer van gamma
Op 21 februari 2005 09:35:26 schreef ledfreak:
[...]yeps komt in orde ga dr vanavond aan beginnen
kan dr ook eentje maken waar de voeding en alles al op zit ik zou zeggen kom met ideeenheb trouwens eventueel nog een 45 mw dpss staan voor de liefhebber heb dr nog eentje die uit de voorraad komt 245 euro
Het mooiste zou zijn als je 2 varianten kunt maken.
Eentje met een losse voeding en 1 zonder voeding. Ik vind persoonlijk een voeding van een pc behoorlijk lomp. Tenzij deze meer voordelen heeft?
Wordt het een usb-dac of de normale?
ledfreak
pc voeding is zowiezo veel te lomp kan makkelijk een voeding maken die op een heel klein printje past aangezien de dacs an opamp toch niet veer vermogen nodig hebben
vraagje:
ik moet 5 maart op een feestje draaien (heb een drive in) en wil graag me laser af hebben. is het mogelijk dat ik voor 5 maart al een nieuw dacje in mijn bezit heb of is dat te snel?
Verder vraag ik me af waar jullie de voeding voor de laser (120 mW dpss) laten: in de projector zelf of extern?
Op 21 februari 2005 13:02:28 schreef Beech:
vraagje:
ik moet 5 maart op een feestje draaien (heb een drive in) en wil graag me laser af hebben. is het mogelijk dat ik voor 5 maart al een nieuw dacje in mijn bezit heb of is dat te snel?Verder vraag ik me af waar jullie de voeding voor de laser (120 mW dpss) laten: in de projector zelf of extern?
Ik denk dat je een beetje te hard van stapel loopt...
Het is mogelijk om voor 5 maart een D/A converter van Guido binnen te hebben, de DAC zelf ook maar dan moet je hem eerst gaan solderen denk ik 
Vind je het niet een beetje overhaast om snel snel snel de laser af te krijgen? Je hebt 120 mw, lijkt me niet echt bepaald het type laser waar je mee gaat testen met veel mensen erbij, ik bedoel... heb je rekening gehouden met enige veiligheid???
Ik zou het rustig aan doen als ik jou was en met het testen je eigen ogen kapot branden ipv 100 andere mensen die er niets aan kunnen doen.. NOFI <<----
jah misschien wel, maar ik ben zelf ook al een tijd bezig geweest met de laser. Ik had zelf al een Dacje gesoldeerd, maar heb ik vorige week kapot gemaakt. Alles was eigenlijk gereed, op de steppers na die ik deze week binnenkrijg. Verder heb ik al ervaring met hogere vermogens, een kennis van me heeft een 150 mW dpss laser, dus weet wat ik kan verwachten
Ik kom al een paar jaar bij die mensen daarom vond ik het leuk om iets extra`s mee te kunnen nemen, vandaar dit (misschien wel overhaaste) idee
[Bericht gewijzigd door Beech op ]
Scoob
Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...
@ Hilbren:
vraagje: hoeveel miliwatt laser is dit nu?
goed nieuws: http://www.tweakers.net/nieuws/36270?
[Bericht gewijzigd door hilbren op 18 februari 2005 08:49:50]
Sorry Hilbren, ik ben FF een weekendje weg geweest.
Tjongejonge wat een berg posts zitten er tussen....
Ik heb slechts zo'n 20mW ( <25mW) DPSS kokertje uit de inkoopactie van onder meer Geronimoos...
Hier in de behuizing in 2 SOM-zadels geklemd (zonder koeling)
Ik ben begonnen met het bouwen van een website voor mijn lasertje. Stelt nog niet veel voor, maar het is de bedoeling dat hij bij elke uitbreiding of foto zal worden bijgewerkt.
backdraft
Wielding the warhammer Mjölnir from his belt Megingjord
wat kan je het best kiezen galvo's of stappenmotors?
ik ben pas met lasers en aansturing begonnen, af en toe zie ik door de bomen het bos niet meer.
natuurlijk kan je het beste galvo's nemen maar steppers zijn goedkoper. Voor een beamshow en simpele graphics galvo betaal je zon €50/€100 per stuk voor goeie closed loop scanners ben je al gauw zon € 800 kwijt
het is maar wat je er voor over hebt
hilbren
@Scoob beter laat dan nooit 
site: bookmarked
Die 20mw ziet er anders nog best indrukwekkend uit!!
ook leuk hoe je die Mirrormount hebt gemaakt! ik ga een dergelijk systeem gebruiken voor mijn volgende zelfbouwgalvano!
ik heb trouwens mijn vorige (moving coil) galvo (zie mn site) verbeterd. hij kan nu een blokgolf van 100Hz openloop weergeven. En dat met een fuctie generator: 50 Ohm 10 Volt
ik heb even een heel onzekere vraag...
Ik sluit via de schakelaren e.d. zodadelijk mijn catweazle aan, nu staat er op het bord, L - PE - N, fase, aarde en null... ik sluit dat netjes aan, en verzorg de stroom via een 3 punts (weet de naam daar niet voor) stroom kabel..
Maar wat als ik de stekker omdraai in het stopkontakt!, dan komt de nul op de fase van het bord terecht en de fase op de nul...
Ik heb echt sterk het gevoel dat ik gewoon iets stoms vraag!
Naar mijn weten maakt het bij alle andere elktrische apparaten niet uit hoe je de stekker dr in doet, maar... waarom staat het dan zo expliciet aangegeven op mijn driver bord?
Scoob
Never argue with idiots, they drag you down to their level and beat you with experience...
Op 21 februari 2005 20:38:47 schreef Jelmer:
ik heb even een heel onzekere vraag...Ik sluit via de schakelaren e.d. zodadelijk mijn catweazle aan, nu staat er op het bord, L - PE - N, fase, aarde en null... ik sluit dat netjes aan, en verzorg de stroom via een 3 punts (weet de naam daar niet voor) stroom kabel..
Maar wat als ik de stekker omdraai in het stopkontakt!, dan komt de nul op de fase van het bord terecht en de fase op de nul...
Ik heb echt sterk het gevoel dat ik gewoon iets stoms vraag!
Naar mijn weten maakt het bij alle andere elktrische apparaten niet uit hoe je de stekker dr in doet, maar... waarom staat het dan zo expliciet aangegeven op mijn driver bord?
Neehoor, da's geen stomme vraag, maar het kan geen kwaad hoor.
Voor electronica wordt dmv een trafo een galvanische scheiding gemaakt, en heeft dat aan de secundaire kant verder geen gevolgen. Vaak zet men het er expliciet op zodat je in ieder geval de aarde goed aansluit, maar 2x een "~"-tekentje zou ook volstaan...
@ Hilbren:
Ik plaats binnenkort weer wat fotootjes van de rest van de scanner.
Maar nog even over die moving coil: heb jij al ervaring met een electronische PID en een homebuild terugmelding voor deze soort galvo?
[Bericht gewijzigd door Scoob op ]
hilbren
nou ik heb nog geen terug koppeling gemaakt, ben het nog wel een keer van plan. maar ik vrees dat er wenig aan te doen is. ik zie namelijk vrij weinig op mn scoop op het moment dat de galvo ernstig afwijkt van het orginele signaal.
Ik ben ook van plan om de galvo's op de website http://elm-chan.org/works/vlp/report_e.html te maken.
Lijkt mij een goed idee om een gezamelijke inkoopactie te houden om zo aan moeilijk verkrijgbare onderdelen te komen.
Het moet volgens mij goed mogelijk zijn om deze galvo's na te bouwen / optimaliseren.
Ik heb nog wel een vraag over de spoelen die gewonden moet worden: op de site wordt een draad van 0.3mm gebruikt die 60 keer gewonden wordt. Deze twee spoelen zou dan samen een weerstand hebben van 3ohm.Bij een spanning van 20 V zal er dan een stroom gaan lopen van 7 A. Dit is een veel te hoge stroom voor de gebruikte versterker, die 2 A kan hebben. Ook staat er op de site dat het geheel 22 W gebruikt. Het vermogen van 1 galvo zal al op 140 W liggen wat natuurlijk in geen verhouding staat.
Of loopt er maar heel eventjes zo'n grote stroom?
Weet iemand trouwens ook of de cmos oscillator die gebruikt wordt kan worden vervangen door een goed-verkrijgbare kwarts oscillator?
hilbren
oscilator kan vervangen worden, check het forum...
ik kan op een een of andere manier hier thuis niet meer op die site komen ik wordt de hele tijd doorverwezen naar http://www.pir.org/ (vreselijk iri, dus als iemand een oplossing weet, ik heb al twee browsers geprobeerd)
over die spoel:
de spoel is stroom gestuurd, en dat is niet zonder rede:
Een spoel kun je niet zomaar aansturen door een willekeurige spanning. de spoel zal in eerste instantie flink tegenwerken.
de stroom zal dus niet gelijk gaan lopen en de galvano zal dus in eerste instantie ook niet gaan bewegen.
De oplossing die hiervoor gevonden is een stroomsturing.
Op het moment dat jij die galvano wil laten bewegen zal de weerstand van de spoel "oneindig hoog" zijn, de stroomsturing zal hierop antwoorden met een "oneindig hoge" spanning. Daardoor zal de stroom in de spoelen veel sneller op gang komen en zal de galvo veel sneller beginnen met bewegen.
voorbeeld:
de uitgangspanning van mn functiegenerator is 10 Volt maar omdat de weerstand van mn galvo erg laag is en er een uitgangweerstand van 50 Ohm op mn functie generator wordt gebruikt zakt de spanning naar 0,2 Volt!
Maar op de opgaande flank van een blokgolf stijgt de spanning tot de 10 Volt, dit komt dus doordat die weerstand bij het inschakelen van een spoel oneindig hoog is. daardoor lijkt het voor de functie generator alsof er niks aan de uitgang hangt en zal de spanning net zo hoog zijn als wanneer er niks aan de generator hangt
dit scheelt dus een even een factor 50 (10 Volt / 0,2 Volt)
daarom heeft elm chan gekozen voor een spoel met een lage weerstand en een stroomgestuurde regeling.