Nieuw laser en dergelijke topic deel 7

Dit topic is gesloten

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

Ik vind het er toch niet overzichtelijker op worden met al die delen.

Hello, I'm a signature virus. Please copy me into Hello, I'm a signature virus scanner. I succesfully deleted your signature virus.

nee en wat dacht je van een deel met 70 paginas.

als je de zaken wil beperkter houden had je geen dergelijke reactie moeten plaatsen ;) (ik ook niet :p).

Zaken die minder met lasers te maken hebben in nieuwe aparte topics. zo houd je het main-topic kleiner

"Theorie is alleen te rechtvaardigen als 'n vorm van praktijk. De praktijk staat niet terecht voor 't hooggerechtshof van de theorie" (Stephan Toulmin)

HE Laser Scan software:

Ik krijg de ene na de andere foutmelding binnen HE Laser Scan.(16 bit 050205 versie) Zodra ik bijv. bij de Port Options kies voor de LPT port &H378 krijg ik direct de melding 'Laufzeitfehler 53: Datei nicht gefunden: Easylase.dll
Dit terwijl deze .DLL gewoon aanwezig is....
Wie van jullie werkt er met HE Laser Scan en kan mij helpen ??

[EDIT] De HE Laser Scan versie van 180105 werkt overigens wel goed. Kan alleen nergens een instelling vinden in de software om de blanking te inverteren. Vandaar dat ik een hardware-matige blanking invert heb toegevoegd middels een 4011 NAND Gate. Dubbel-polige schakerlaar er over heen en je kunt (live) schakelen tussen inverted en non-inverted blanking. Werkt uit de kunst !

[Bericht gewijzigd door mp3jay op zaterdag 19 februari 2005 18:19:49

ledfreak: heb je die pcb al gezien? kan je er iets mee?
ik ga die jongen die dat .brd bestand mee heeft gemaakt ff mailen, misschien staat het nog op zijn pc, scheelt jou (ons) een hoop werk

Heeft iemand instructies om een zeer krachtige lazer te maken waarmee je piepschuim kan snijden???

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Dat ging dacht ik al met een cd rom laser toch?

ledfreak weet hier meer van (of je kan in de topics bladeren)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 19 februari 2005 20:18:38 schreef weardguy:
Dat ging dacht ik al met een cd rom laser toch?

ledfreak weet hier meer van (of je kan in de topics bladeren)

Die topics zijn nogal lang... Eer ik dat allemaal heb gelezen...

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Op 19 februari 2005 19:40:07 schreef High-Voltage:
Heeft iemand instructies om een zeer krachtige lazer te maken waarmee je piepschuim kan snijden???

Waarom piepschuim met een laser snijden ipv een gloeidraad ?

nou ik kan wel meer voordelen bedenken.

bij een gloeidraad moet je de constructie dubbel uitvoeren om beide kanten van de draad de goede kant op te sturen. bij een laser hoef je die maar enkel uit te voeren.
verder heeft een laser als voordeel dat het contactloos gaat, tvoordeel daarvan is dat je minder fouten/afwijking krijgt.

zonder rook geen elektronica

Voor dingen als het snijden van piepschuim ben je het beste af met een beetje dikke (paar honderd mW) IR diode met de juiste optica denk ik :)

Hoeft niet onbetaalbaar te zijn, pas wel op, zoiets is op zich natuurlijk nogal gevaarlijk.

idd, dat moet je er idd wel even bijzeggen!
Je ziet het niet, maar je kan er in minder dan een miliseconden blind van worden, ook al is het maar een reflectie!!

zonder rook geen elektronica

Op 19 februari 2005 21:15:29 schreef hilbren:
nou ik kan wel meer voordelen bedenken.

bij een gloeidraad moet je de constructie dubbel uitvoeren om beide kanten van de draad de goede kant op te sturen. bij een laser hoef je die maar enkel uit te voeren.
verder heeft een laser als voordeel dat het contactloos gaat, tvoordeel daarvan is dat je minder fouten/afwijking krijgt.

Idd, je gloeidraad "loopt wel eens achter", zeker als hij niet goed aangespannen is... En met een laser kan je via een simpele constructie (waar zo goed als geen krachten opkomen) een piepschuimsnijder maken. Deze kan je zelfs met de computer sturen... Bij een gloeidraad heb je een sterke constructie nodig omdat je gloeidraad gespannen moet worden...

Maar ivm de ogen, moet dan de hele prul in een afgesloten box?? En wat moet onder de piepschuim? Niet dat dat ook helemaal uitbrand... En het moet ook niet gaan reflecteren ofzo...

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

Een helemaal dichte doos met interlocks op de deurtjes is wel het simpelste om veilig te maken. Als het enigzins kan zou ik daar voor gaan. :)

Beam stoppen gewoon op een mooie dof zwarte plaat alu, zal echt niet in rook op gaan bij niet te idiote vermogens..

Een lasermodule met een fiber er aan maakt het positioneren op een X/Y-tafel mogelijk wat makkelijker, er is best wat lompe koeling nodig voor dikkere diodes.

Ik stel me dan iets voor als een kastje met onderin een oude XY-plotter, met ipv een pen een goed stukje colliminatie-optica aan het uiteinde van een fiber met aan de andere kant een stevige diodelaser, daar boven een glasplaat waarop je het piepschium (of wat ook) legt en daar weer boven een grote zwarte stopplaat.

Maar wat voor een laser kan je daarvoor gebruiken? Gewoon uit een CDspeler?
Wat bedoel je juist met die fiber? Een glasvezel ofwat?

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
zonder rook geen elektronica

Nu het hier toch over die fibers gaat, werkt dat echt zoals tom clancey in splinter cell doet: onder een deur kijken met die dingen?(ik veronderstel toch dat het fibers moet zijn dat ding).

www.GoodSoft.be ==> Download gratis software of laat custom software aan gunstige prijzen ontwikkelen.

jaja, dat heet een endoscoop, dat gaat echt

Op 20 februari 2005 09:28:14 schreef Ives:
Nu het hier toch over die fibers gaat, werkt dat echt zoals tom clancey in splinter cell doet: onder een deur kijken met die dingen?(ik veronderstel toch dat het fibers moet zijn dat ding).

volgens mij gebruiken ze bij kijkoperaties ook fiber om het van binnen te bekijken. ik denk alleen wel dat dit geen normale fiber is...

zonder rook geen elektronica

Op 20 februari 2005 09:32:50 schreef hilbren:
[...]

volgens mij gebruiken ze bij kijkoperaties ook fiber om het van binnen te bekijken. ik denk alleen wel dat dit geen normale fiber is...

Juist niet bij kijkoperaties. Die gebruiken ze juist zodat die mens kan toeblijven... Ze steken het BV door je neus of in een bloedvat. Die mens kan dan mooi toeblijven...

@Hilbren: Zo een beestje van 20W is mij net iets te duur.
Volgens mij haal je daar een deur mee weg :p

Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...

[wat offtopic]
Voor een endoscoop gebruikt men een heleboel fibertjes in een bundel samengenomen (voor zover ik weet).
Dat maken ze door een hele lange dunne fiber op te rollen tot een ring, vervolgens op een plaats de fibers in de ring samengedrukt aan elkaar vast te lijmen en hem dan door te slijpen.
De uiteinden worden daarna gepolijst en voorzien van optica, de `beeldpunten' zitten aan beide uiteinden op deze manier op dezelfde plaats.

[ontopic]
In snelle DVD-branders zit ook een vrij stevige laser, mogelijk met aangepaste optica en koeling dat je daar iets mee kunt. Als het snijden automatisch gaat hoeft het niet snel te gaan.. :)

Dit weekend de laatste hand gelegd aan mijn laserprojector gebaseerd op de M6008 galvo's. Kan nu naar wens met alle verschillende software app.'s werken (PopelScan, Mamba 2004, HE Laser Scan, etc.); scan failure protecture en inverted blanking (hardwarematig) werken super !
Kan deze galvoset aan iedereen aanraden die simpele graphics en strakke beamshows projecteren wil.

http://www.expandctss.com/upload/?page=download&file=Opbouw.jpg

wat voor een interface en dac zit er op jou board dan?
en is het open of closed loop?

zonder rook geen elektronica

Op 20 februari 2005 14:24:30 schreef hilbren:
wat voor een interface en dac zit er op jou board dan?
en is het open of closed loop?

DAC is de 'Guido' LPT DAC (DAC0832). Zijn closed loop galvo's.

Ziet er netjes uit :)
Heb je ergens wat meer info (schema's) online staan ? sorry, ik snap de opzet al. :)

Ik meende dat de M6008 niet van ML maar van jm-laser was, of ben ik nu in de war ?

Dit topic is gesloten