Draaiveld

Een draaiveld kan twee kanten op bij 3 fase 400V. links en rechts.

Mijn vraag is wat is het verschil van links en rechts. als ik met een rotatest de richting meet op L1-L2-L3 en hier linkse richting uit komt is dit dan fout. Zouden jullie mij dit duidelijk willen uitleggen.

MVG

Ocerr

Is niet perse fout.

Alleen moet je bij bv motoren rekening houden hiermee, anders gaan ze de verkeerde kant op (bv bij een roldeur)

De meeste apparatuur gaat uit van een rechts draaiveld. Maar ook op een links veld werkt dit, alleen moet je dan het soms in het apparaat omwisselen

(Bv bij een airco kan het zijn dat je dan niet bruin-zwart-grijs aansluit, maar zwart-bruin-grijs op de klemmen van L1/L2/L3 moet doen )

Persoonlijk zou ik alles rechtsdraaiend aangesloten willen hebben, dat maakt het wat makkelijker (minder nadenken) :)

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op donderdag 25 april 2019 11:51:37 (12%)

mel

Golden Member

Ik dacht dat er ergens een standaard was, dat motorenfabrieken draaiveldmotoren zo uitvoerden, dat bij rechts veld, de as rechtsom draaide.. kan een uitzondering op zijn natuurlijk.
Daarom is het altijd belangrijk om het draaiveld te controleren.
Er waren(zijn) ook plaatsen waar er een links draaiveld gevoerd werd.
Een rechts veld gaat uit van L1, L2 ,en L3, in die volgorde.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Bij links en rechts moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Leg je je handen met de palm op de tafel, zit de duim van je rechter hand links en van je linker hand rechts. Draai je de handen om met de rug op tafel zit de duim van de rechter hand ook rechts en de duim van de linker hand ook links. Sta je op het noordelijk halfrond draait de zon optisch van links naar rechts en op het zuidelijk halfrond van rechts naar links. Als je achter een motor staat en deze draait van daaruit gezien rechts om en je gaat dan voor de motor staan draait de motor links om.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Da's natuurlijk flauw. Over de draairichting van een motor zijn duidelijke afspraken gemaakt:

De draairichting is die van de belangrijkste uitgaande as, als je op die as kijkt.
Bij een motorreductor is het anders: daar is de draairichting die van de ventilator als je op de ventilator kijkt.

Op 25 april 2019 11:45:56 schreef ocerr: als ik met een rotatest de richting meet op L1-L2-L3 en hier linkse richting uit komt is dit dan fout.

Eenmaal "binnen" blijft de draairichting gewoon zoals ie is: L1 zit overal op L1, L2 zit overal op L2 en L3 zit overal op L3. Als je een links veld binnenkrijgt heb je die normaal gezien op al je aansluitingen.
Niks fouts aan. Bovendien word een nieuwe motor/machine toch altijd voorzichtig getest of alle draairichtingen wel kloppen. Domweg inpluggen en zonder nadenken inschakelen is tamelijk dom.

Damn the torpedoes, full speed ahead!
mvdk

Golden Member

Op 25 april 2019 11:45:56 schreef ocerr:
Een draaiveld kan twee kanten op bij 3 fase 400V. links en rechts.

Het is van belang om vóór aanvang van werkzaamheden in de hoofdverdeler, of voor aanvang van werkzaamheden "in de straat" vast te stellen welk draaiveld er is.

als ik met een rotatest de richting meet op L1-L2-L3 en hier linkse richting uit komt is dit dan fout.

Als er vóór aanvang van de werkzaamheden een rechts draaiveld was, ja.

Ja sorry hoor, altijd opletten als een netbeheerder een kaartje in de bus doet i.v.m. geplande onderbreking, en je hebt een draaiveldkritisch toestel, apparaat, machine.
Als de technici van de netbeheerder volgens protocol werken, komen ze dat zelf vóór en na controleren.

GJ_

Moderator

Op 25 april 2019 15:34:37 schreef RAAF12:
Die afkortingen zijn van toepassing op DC motoren....

Ik dacht meer dat die van de foute kant van de oceaan kwamen. Hier worden ze iig niet gebruikt.

Lambiek

Special Member

Op 25 april 2019 14:45:03 schreef GJ_:
Bovendien word een nieuwe motor/machine toch altijd voorzichtig getest of alle draairichtingen wel kloppen. Domweg inpluggen en zonder nadenken inschakelen is tamelijk dom.

Precies, de ene machine zal een rechts draaiveld nodig hebben en een andere machine een links draaiveld. En daar is helemaal niets mis mee. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
RAAF12

Golden Member

Het nu weer actueel door het vele gebruik van motortjes is drone's, de reparateurs van casettedecks ect moesten ook opletten of CW of een CCW motortje was. Maar de draad gaat over AC dus ik heb niks gezegd :-)
edit @GJ

De term draaiveld vind ik een beetje verwarrend. Het enige wat draait is een motor of je draaiveldmetertje. Ik noem het liever de fasevolgorde. Je begint bij L1 en je kijkt welke fase 120 graden later komt. Is dat L2, dan is het draaiveld rechts, is de volgende fase L3, dan noemen we het links.
Dus: L1-L2-L3: rechts, L1-L3-L2: links.

Bij het energiebedrijf waar ik heb gewerkt leidde dit ook vaak tot verwarring. In de meeste verdeelstations was de volgorde van de rails rood-geel-blauw = L1-L2-L3
Maar er zijn ook gebieden waar het anders was, daar zat de blauwe rail in het midden, dus rood-blauw-geel = L1-L3-L2.
Veel collega's noemden deze laatste uitvoering linksdraaiend, maar het is maar net hoe je het bekijkt. De elektrische volgorde bleef altijd rood=L1, geel=L2 en blauw=L3. Dus wat het draaiveld is, dat hangt er maar net vanaf hoe je je draaiveldmetertje aansluit.

Lambiek

Special Member

Binnen de elektrotechniek wordt er doorgaans over een draaiveld gesproken. Je hebt een rechts of een links draaiend veld.

Dus wat het draaiveld is, dat hangt er maar net vanaf hoe je je draaiveldmetertje aansluit.

Dan zou je dit ook een fase volgorde meter moeten nomen. :) Maar goed als jij het verwarrend vindt, dan noem jij het toch fase volgorde. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pamwikkeling

Special Member

De omschrijving / definitie die GJ geeft is geheel correct.
Zo staat het in de norm.

L1-L2-L3 respectievelijk op U-V-W en de motor draait CW als je naar de belangrijkste uitgaande as kijkt.

In praktijk is het meestal even voorzichtig testen.

Wel opletten voor centrifugaal pompen en ventilatoren. Die verplaatsen in beide draairichtingen het te verpompen medium, echter in één richting met een veel beter rendement dan in de andere richting.
Dus je pomp geeft wel maar niet zoveel als je ervan zou verwachten.

[Bericht gewijzigd door pamwikkeling op donderdag 25 april 2019 21:26:56 (46%)

Sine

Moderator

Op 25 april 2019 16:28:35 schreef RAAF12:
Het nu weer actueel door het vele gebruik van motortjes is drone's, de reparateurs van casettedecks ect moesten ook opletten of CW of een CCW motortje was. Maar de draad gaat over AC dus ik heb niks gezegd :-)
edit @GJ

ClockWise of Counter ClockWise

Dat heeft niets met AC of DC te maken (en BLDC's zijn praktisch 3fasen synchroonmotoren)

Anoniem

Ook vandaag leert het onderwijs aan onze toekomstige elektriciens dat bij de fasevolgorde L1-L2-L3, L2-L3-L1 en L3-L1-L2 een rechts draaiveld hoort :-)

Ja sorry hoor, altijd opletten als een netbeheerder een kaartje in de bus doet i.v.m. geplande onderbreking, en je hebt een draaiveldkritisch toestel, apparaat, machine.
Als de technici van de netbeheerder volgens protocol werken, komen ze dat zelf vóór en na controleren.

Het is ze geraden.
Iedereen met een 3f aansluiting heeft een draaiveldkritisch toestel.
Zijn kWh meter :-)

ClockWise of Counter ClockWise
Dat heeft niets met AC of DC te maken

Yep, is de schuld van de uurwerkmakers :+

RAAF12

Golden Member

Yep verkeerde motor erin gezet dat krijg je als je CCW ipv CW erin zet :-)

Is te koop (geen aandelen) https://bestel.nl/be-bacclo-backwards-clock

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 26 april 2019 00:47:17 (28%)

Hubie

Special Member

Dat zijn klokken voor onder de evenaar.
Net zoals je de stop uit je bad trekt,hier is de draairichting van de kolk rechtsom.in Nieuw-Zeeland is dat linksom. ;-)

mel

Golden Member

Als de cijfers nu in spiegelbeeld zouden staan, kun je ze bij de kapper gebruiken.. :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 25 april 2019 23:55:32 schreef anoniem015:
Iedereen met een 3f aansluiting heeft een draaiveldkritisch toestel.
Zijn kWh meter :-)

Dat gaat alleen maar op voor de ferraris meters. Die worden geijkt met de toepasselijke fasevolgorde. In Zeeland hadden we vroeger de PZEM, met rechts draaiveld. Alleen Middelburg had een eigen energiebedrijf met een links draaiveld. Nadat de PZEM het Middelburgse bedrijf had overgenomen is besloten dat meters voortaan alleen maar rechts geijkt zouden worden en in Middelburg werden ze dan gekruist aangesloten. D.w.z. dat L2 en L3 op de meteraansluitingen verwisseld werden.

Voor elektronische meters speelt dat geen rol meer. Die hebben per fase een meetsysteem en die beïnvloeden elkaar niet. Dus daar kan je de fasen willekeurig aansluiten.

Op 26 april 2019 10:44:46 schreef KlaasZ
Voor elektronische meters speelt dat geen rol meer. Die hebben per fase een meetsysteem en die beïnvloeden elkaar niet. Dus daar kan je de fasen willekeurig aansluiten.

dan moeten wel de stroomtrafos op de bijbehorende fase zitten anders gaat het alsnog verkeerd ...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 10 mei 2019 21:18:58 schreef rew:
[...]dan moeten wel de stroomtrafos op de bijbehorende fase zitten anders gaat het alsnog verkeerd ...

Gelukkig zitten die bij de kleinere(tot ?80a?) meters ingebouwd en kun je dus niet de stroomtrafo(ik vermoed hall-sensor) op een andere fase dan de spanningsmeting aansluiten ;)